handdator

Visa fullständig version : Utförande Sälrodd?


Adam87
2013-07-16, 19:10
Har kört sälrodd lite till och från och när jag kör denna övningen så lyfter jag huvudet och även bena när jag pressar upp till bröstkorgen. Är detta korrekt eller ska man ligga platt som en fisk på bänken??

Så vad är det korrekta utförandet för denna övning?? om det nu finns någon korrekt utförande :P

major Pectoralis
2013-07-16, 21:13
Brösta upp sig är bra men inte att jucka. Ligg stabilt.

Degpekka
2013-07-17, 05:10
Det är väl Sisu som döpt övningen, och hans utförande lär väl vara det "rätta" för just den benämningen. Jag har kört lite både och, den är skön att köra lite striktare också.

Forzafurioso
2013-07-17, 11:56
Har kört sälrodd lite till och från och när jag kör denna övningen så lyfter jag huvudet och även bena när jag pressar upp till bröstkorgen. Är detta korrekt eller ska man ligga platt som en fisk på bänken??

Så vad är det korrekta utförandet för denna övning?? om det nu finns någon korrekt utförande :P

Det första utförandet låter ungefär som Vince Girondas High Bench Row.

Mags
2013-12-27, 15:56
Vad är fördelen med detta utförandet jämfört med vanlig stångrodd (yates, pendlay etc)?

z_bumbi
2013-12-27, 16:41
Främst så begränsas du inte av vad ländryggen orkar med.

major Pectoralis
2013-12-27, 17:06
Vad är fördelen med detta utförandet jämfört med vanlig stångrodd (yates, pendlay etc)?

Mindre slitage på columna. Bättre fokus på dragmusklerna

Mags
2013-12-28, 15:02
Mindre slitage på columna. Bättre fokus på dragmusklerna

Känns som att det borde bli rätt svårt att andas dock.

Hur bör man göra dem i vanliga gym, finns det något trick? Alla bänkar är ju så låga.

major Pectoralis
2013-12-28, 15:07
Pallar under bänken, t.ex. Hoppboxar. Man kan stapla viktplattor också men det är drygt. Tycker ej andningen är en faktor.