handdator

Visa fullständig version : Corestyrka


Brad Lee
2013-07-16, 17:19
Hej

Jag har ett problem att åtgärda. Mina ben har sprungit ifrån min core i styrka vilket gjorde att jag plötsligt tappade buktrycket i böjen och åkte på ett smärre ryggskott för ett tag sedan. Nu är ryggen bra igen och jag har börjat rehabböja mig tillbaka mot vikterna jag var på. Nu undrar jag hur man bäst tränar upp sin corestyrka, så att jag kan träna benen fullt ut i böj igen. Är det mage, ländrygg eller, som jag misstänker, både och som skall stärkas?

Har tidigare i princip inte tränat mage alls. Vad föreslår ni för övningar? Är allmänt coresvag, väldigt underväldigande prestation i magövningar som jag testat i förhållande till resten av kroppen.

Plankan borde väl vara bra träning just för buktrycksändamål?


Förslag önskas

Mvh

tossefar
2013-07-16, 17:26
Jag tycker att marklyft och böj gett mig bäst bålstyrka. Du kanske kan höja repsantalet i böjen och sänka vikterna under en period?

delizh
2013-07-16, 18:13
Ab wheel, viktade sit ups, hängande benlyft, plankan, side bends :)

Illustrerade mannen
2013-07-16, 18:32
Är du svag i "mitten" kanske det är svårt, men övningar på vägen finns: dragonflags, "supermanpushups" och hängande benlyft (tår till hand). Mark borde fixa baksidan.

Loke
2013-07-16, 22:35
Hmm. Jag ställer mig lite tveksam till att det verkligen var corestyrkan som brast. Att man tappar buktrycket plötsligt handlar om mentalt fokus mer än något annat. Det i sin tur härleds närmast till för intensiva och/eller långa träningspass, dåligt med mat, otrygghet i böjtekniken, etc...

Jag tror faktiskt man kan bli riktigt bra på knäböj trots en på många sätt kass corestyrka.

minOT
2013-07-16, 22:41
jag håller med Loke här! De flesta har nog tillräckligt med core för att klara av att böja! Däremot kan man höja sin lägstanivå på corestyrka, så att man faktiskt kan komma undan med lite sämre teknik och fokus.

Annars tycker jag att frontböj är riktigt trevliga! Samt vanliga knäböj med paus i botten någon sekund där du verkligen fokuserar på att hålla överkroppen så upprätt som möjligt, som komplement över vanlig knäböj. Jag lägger mina röster på att du pysslar med dessa varianter av knäböj ett tag framöver, givetvis utan bälte!!!

Degpekka
2013-07-17, 01:36
Frontböj med paus, good mornings och marklyft med stopp(ett eller flera) på vägen upp.

z_bumbi
2013-07-17, 08:28
Plankan, sidoplankan, utfall, utfall åt sidan och senare stepups. Situps och crounches är också bra men låt inte alla magträning ske via de övningarna.

Det som är viktigt är att man fokuserar på att hålla kroppen under hela utförandet dvs knän, bäcken och rygg ska beroende på övning inte röra sig eller röra sig åt rätt håll. Vanliga fel i t ex utfall är att man tar ut skillnader i styrka och rörlighet genom att luta överkroppen, sänker ena benet mer än det andra, lutar och/eller vrider bäckenet samt låter bäckenet och knän glida i sidled.

Adam87
2013-07-17, 21:26
Är relativt ny inom styrkelyftträning men kan säga att Maghjulet har hjälpt mig riktigt mycket när det gäller Övningar som Knäböj. Sen gäller det att fokusera när man böjer självfallet.

Överhuvud Böjar kan vara något för att utmana stabiliteten till magen
sen såklart progression vad det gäller Sidoplanka +planka som de andra nämner.