handdator

Visa fullständig version : Tränar ni både styrka och kondition?


PRound
2013-07-16, 12:48
Hej,

Jag har funderat på att börja med konditionsträning tillsammans med min vanliga styrketräning. Hur många av er är det som sysslar med någon sorts kondition?
Jag brukar ofta powerwalka, men jag känner även att jag vill göra något mer intensivt.

Hur känner ni att det påverkar er? Med påverka menar jag alltså, hur det påverkar prestationen på gymmet och även hur det få er att må rent fysiskt utanför gymmet.

Vad anser ni är den största fördelen med att blanda kondition och styrka?

StarkaUlf
2013-07-16, 12:52
Ökat lika bra nu i gymmet när jag kör "mycket" kondition (3-5 ggr/vecka), som när jag inte körde någon kondition alls.

tjing
2013-07-16, 13:35
Absolut.

Birkharju
2013-07-16, 13:44
Tappar väldigt mycket styrka av konditionsträning men då böjer jag åtminstone 3 gånger per vecka. Om jag hade knäböjt en gång per vecka är det tveksamt om det skulle försämrat styrkan nämnvärt.

PRound
2013-07-16, 14:05
Ökat lika bra nu i gymmet när jag kör "mycket" kondition (3-5 ggr/vecka), som när jag inte körde någon kondition alls.

På vilket sätt tränar du kondition?

Absolut.

Varför absolut?

tlk
2013-07-16, 14:08
Jag kör kondition utöver styrketräningen for sure.

Nån promenad i parken med sambon några dar i veckan.

Ett pass där jag antingen sitter på cykeln här hemma framför TV:n eller går ut å joggar nån timme. Också något sprint-pass av nån typ.

Eller något annat kul.


Varför? Det är skönt och bra för hälsan.

mikaelj
2013-07-16, 14:13
3 riktiga simpass på ca 1h/pass (plus transport till och från gym/simhall, men 1,5h cykling per dag är ju standard och räknas inte in som konditionsträning) var helt förödande för mina ökningar i knäböj och marklyft. Då åt jag ändå tillräckligt mycket med mat under tiden.

Kunde inte göra maxlyft längre, eftersom jag under simningen var tvungen att bli bättre på att sega.

Kort & intensivt funkar däremot.

Cameltotem
2013-07-16, 14:16
Tappar väldigt mycket styrka av konditionsträning men då böjer jag åtminstone 3 gånger per vecka. Om jag hade knäböjt en gång per vecka är det tveksamt om det skulle försämrat styrkan nämnvärt.

Känns som folk överdriver lite med kondtionsträning försämrar styrka.

Det är väl bara om du kondtionstränar VÄLDIGT mycket, springa 1 mil om dagen lär nog förstöra styrka men kan inte tänka mig 20 minuter på bandet förstör dina "gains"

Menar va i helvete kolla på alla NFL spelare, dom är stora och snabba :hbang:

hungry
2013-07-16, 14:21
Känns som folk överdriver lite med kondtionsträning försämrar styrka.

Det är väl bara om du kondtionstränar VÄLDIGT mycket, springa 1 mil om dagen lär nog förstöra styrka men kan inte tänka mig 20 minuter på bandet förstör dina "gains"

Menar va i helvete kolla på alla NFL spelare, dom är stora och snabba :hbang:

Skillnad på att ha ett jobb som träning ;)

PixiBox
2013-07-16, 14:23
Vist kör jag både och men jag har alltid fokus på styrkan i första hand. Men ett eller två korta fyspass måste jag få in för att kunna få upp flåset. För mig stannar vikterna och jag kan inte öka om jag inte har kondisen...

Birkharju
2013-07-16, 14:24
Känns som folk överdriver lite med kondtionsträning försämrar styrka.

Det är väl bara om du kondtionstränar VÄLDIGT mycket, springa 1 mil om dagen lär nog förstöra styrka men kan inte tänka mig 20 minuter på bandet förstör dina "gains"

Menar va i helvete kolla på alla NFL spelare, dom är stora och snabba :hbang:

Vad har att dom är stora och snabba med att det inte försämrar prestationen att göra? Man kan vara stor och stark även om man tränar på ett suboptimalt sätt under en längre period förutsatt att man har progression och att man man ser till att man hinner återhämta sig. Det betyder inte att det är optimalt.

En NFL-spelare hade varit starkare om den uteslöt konditionsträning, det går inte att komma ifrån. Sen att folk generellt sett överdriver är en annan femma. Det beror även på i vilken utsträckning man tränar underkroppen. Tränar man 3 set knäböj följt av 3 set lårcurl och benspark en gång i veckan vilket inte är någonting, jämfört med att böja 3 ggr per vecka och marklyfta 2 gånger per vecka så kommer konditionsträningen påverkan på träningsresultatet gällande styrka vara helt olika.

Ronn
2013-07-16, 14:48
Det går i perioder, på somrarna brukar jag cykla en del mountainbike, när det är som intensivast varannan dag styrka varannan dag cykel, på vintern ingen kondition.

130kg finsk sisu
2013-07-16, 14:49
Tränar bänkpress+dragövningar(även mark någon gång) 3 gånger i veckan på yttersta elitnivå. Cyklar 2-6 gånger i veckan. CykelPassen 1-2 timmar långa. Bänkpassen ca.3 timmar.

Kvicksilver
2013-07-16, 14:56
Tränar styrketräning 5-6 dagar i veckan (3-split).
Löptränar oftast på min vilodag (fredag) samt på söndagskvällen.
Oftast blir det en 7,5 km runda på 35-37minuter. Ibland blir det en hel mil... och om senste benpasset sitter i bara 5km.

Tycker det är skönt att få dra upp pulsen ordentligt.

tjing
2013-07-16, 16:45
Ja, det är skönt att få upp pulsen. Man mår bra av att bränna kalorier.

lollell
2013-07-16, 17:02
Tränar kondition ca 13h i veckan och styrketränar 3 gånger i veckan. Det påverkar mig, men jag blir starkare ändå. Kanske hade mina gains varit större om jag inte tränat så mycket kondition, men jag känner att de är tillräckligt bra för att fortsätta som jag gör. Efter konditionspass på 4h kan man känna att knäböj och mark går lite sämre men har då lagt de längsta passen på de dagar jag inte är på gymmet.

minOT
2013-07-16, 19:02
jag kör både och! Tycker att man orkar mer på gymmet och vardagen om man är ute och springer några gånger i veckan! Det som KAN bli lidande för mig är böjen, att man är lite mör i benen av allt springande... men men jag ska inte bli bäst i världen på knäböj eller få världens största ben så :)

knuckles
2013-07-16, 19:14
Ja, på förmiddagen kör jag 3x8 sedan på kvällen löpning i terräng

BigIron
2013-07-16, 19:38
Hur fort tappar man kondition, vet att det är en färskvara men säg att man skulle vilja hålla sin kondition som den är just nu kan det räcka med att springa 1 gång i veckan?

knuckles
2013-07-16, 19:40
Hur fort tappar man kondition, vet att det är en färskvara men säg att man skulle vilja hålla sin kondition som den är just nu kan det räcka med att springa 1 gång i veckan?

Beror på hur långt och intensivt men känner själv att om jag inte springer min normala sträcka på ungefär 1 mil på ett par dagar så tappar jag märkvärt med kondition. Tror det sägs av hälsofreaks/PTs att man ska träna kondis 40min varje dag.

Adam87
2013-07-16, 19:54
Försöker köra 1 cardio pass på 45 minuter med stigande belastning dagen efter benpasset som genomblödnings träning då man oftast brukar få rejäl träningsvärk vid hård träning.

Likaså dagen efter rygg träningen tar jag ett återhämtningspass med cardio för att syresätta musklerna.

Syfter är återhämtning + att konditionen hålls igång