handdator

Visa fullständig version : Fråga om svaga/starka muskler


whuddafuks
2013-07-15, 23:20
Vad jag har förstått så blir muskler som aktiveras mer än dess antagonist stela/tighta, eftersom de används mer så är de oftast starkare, och därmed blir de tightare

Men nu hade jag en diskussion med en, som tyckte att det var tvärt om, alltså att en tight/stel muskel equals svag. Så om man behöver stretcha bröstmusklerna så är det ett tecken på att de är svaga, enligt honom (vi är båda inte kunniga, utan jag sa det jag har upfattat av att läsa, och han använde 'logik')

Kan någon berätta hur det egentligen är, och varför?

pezrulezhaakon
2013-07-15, 23:34
Muskler som är överaktiva har en tendens till att bli "stela", och har egentligen inte så mycket att göra med om de är starka eller svaga. Muskler kan även bli strama vid en skada.

whuddafuks
2013-07-15, 23:48
Muskler som är överaktiva har en tendens till att bli "stela", och har egentligen inte så mycket att göra med om de är starka eller svaga. Muskler kan även bli strama vid en skada.

Okej, så jag som nu gör allt för att få bort min svank jag har i ländrygg, kan alltså ändå köra knäböj/benpress (stretchar främre lår, quads och höftböjare rejält, och har undvikit att träna dom p.g.a jag har velat fixat detta så fort som möjligt), vid sidan om mina stretchingar, och det kommer inte förstöra min progression inom att fixa min svank?

stromming
2013-07-16, 00:12
Okej, så jag som nu gör allt för att få bort min svank jag har i ländrygg, kan alltså ändå köra knäböj/benpress (stretchar främre lår, quads och höftböjare rejält, och har undvikit att träna dom p.g.a jag har velat fixat detta så fort som möjligt), vid sidan om mina stretchingar, och det kommer inte förstöra min progression inom att fixa min svank?

Böj stärker baken och kräver ingen vidare rörlighet i densamma, så det bör inte påverka negativt.

major Pectoralis
2013-07-16, 12:46
Svaghet kan göra en både stel och överrörlig.

Styrketräning (och ökad styrka) kan också göra en rörligare då man kan få längre fibrer.

Stelhet kan även öka tonus och därigenom öka prestationen.

z_bumbi
2013-07-16, 20:30
Okej, så jag som nu gör allt för att få bort min svank jag har i ländrygg, kan alltså ändå köra knäböj/benpress (stretchar främre lår, quads och höftböjare rejält, och har undvikit att träna dom p.g.a jag har velat fixat detta så fort som möjligt), vid sidan om mina stretchingar, och det kommer inte förstöra min progression inom att fixa min svank?

Tränar du baksidan ungefär i motsvarande grad så ser jag inget problem om inte din stelhet beror på något annat än att du bara är stel. Jag ser snarare en fördel att styrketräna parallellt då musklerna, om de blir "längre", jobbar i nya vinklar och där behöver man kanske stärka dem.

minOT
2013-07-16, 21:21
Tränar du baksidan ungefär i motsvarande grad så ser jag inget problem om inte din stelhet beror på något annat än att du bara är stel. Jag ser snarare en fördel att styrketräna parallellt då musklerna, om de blir "längre", jobbar i nya vinklar och där behöver man kanske stärka dem.

Jag har läst lite om detta (fetstilta) att ökat rörlighet kan ge ökad skaderisk eftersom man får nya ytterlägen, och det är i ytterlägena som muskeln är som svagast. Är jag på rätt spår?

z_bumbi
2013-07-17, 08:34
Jag har läst lite om detta (fetstilta) att ökat rörlighet kan ge ökad skaderisk eftersom man får nya ytterlägen, och det är i ytterlägena som muskeln är som svagast. Är jag på rätt spår?

Det är en faktor och då framför allt för att muskeln inte är tränad i det området. En annan är att perceptionen förändras så att det man gjort tusentals gånger helt plötsligt kan kännas som ganska nytt för kroppen.