handdator

Visa fullständig version : Mat som förstör din träning?


Nordvall
2013-07-15, 22:51
Tja! Satt precis och åt efter ett hårt pass och kom att tänka på de gångerna man har vart på Max, kinahaket eller något annat "syndigt" ställe efter träningen och man har stött på nån polare eller liknande som i princip idiotförklarar mig med "haha, värt att träna när du äter här efteråt".
Det skakar jag av mig ganska fort, eller så frågar jag bara vad som är så dåligt, får cheeseburgaren mina muskler att krympa eller?

Jaja, till saken. Det jag tänkte på fick mig att undra, finns det mat som är direkt dåligt, och förstör dina resultat? Bara rent hypotetiskt, finns det den där måltiden som kan göra mitt pass på gymet totalt bortkastat?

Tacksam för svar =)

MVH

Nordvall
2013-07-15, 22:53
Vill tillägga också att jag förstår givetvis att det finns mat som gör dig fet, jag tänker bara på mat som förstör storlek och styrka.

tjing
2013-07-15, 22:55
Cheeseburgaren är värst vad gäller muskelökningar.

Skämt åsido kan en del sk skräpmat vara positiv för styrketräning och anabolism, både p g a att den ofta är insulinogen och ofta har en lite snedfördelad omega 6/3-kvot vilken kan öka inflammatorisk signalering och potentiera träningsrelaterade effekter för uppbyggnad.

Vid sidan av anekdotala effekter av t ex salt på tryck osv.

Gober
2013-07-15, 22:57
Får du bara i dig tillräckligt med protein och ligger på överskott så har du vad du behöver för att öka i muskler och styrka. Däremot finns det ju många fördelar med att äta varierat för att få i sig allt kroppen behöver. Men att äta burgare, kinamat osv är knappast någon nackdel förutom att det lätt blir mycket kalorier och har man lätt för att gå upp i vikt blir man som jag snabbt fläskig när det blir för mycket av det goda.

Men du kan fortsätta trycka i dig max osv ibland utan att oroa dig.

Nebuchadnezzar
2013-07-15, 23:14
Nej, någon katabol mat behöver du inte oroa dig över att stöta på.

jontexer
2013-07-15, 23:34
Beror väl helt och hållet på vad syftet med din träning är. Ur ett viktminskningsperspektiv skulle jag ej äta max och dylikt då det är väldigt mycket kalorier i en måltid. om det är muskelbygge du är ute efter så funkar det kanonbra att äta max, pizza, kebab och liknande då det är ett överskott av kalorier man är ute efter.
Så om det är att bygga muskler du är ute efter så tycker jag att nästa gång du stöter på en kompis som kommer med "haha, värt att träna när du äter här efteråt". så idiotförklarar du honom istället då han verkar vara väldigt okunnig. :)

Simonbaws
2013-07-15, 23:39
Dåligt är det väl inte, men om det är optimalt med så mycket fett efter träning tror jag inte ;)

Halvar
2013-07-15, 23:42
Dåligt är det väl inte, men om det är optimalt med så mycket fett efter träning tror jag inte ;)

Ej Optimalt för vad?

Sniggel
2013-07-15, 23:51
Starksprit som enda måltid efter träning skulle jag misstänka kan klassas som negativt. Dvs om man inte får i sig något mer proteininnehåll.
Men det är nog sämre att inte träna och sen dricka starksprit. Så ser man det så är ju inte passet bortkastat. Tror inte det finns någon mat som kan nollställa träningseffekten eller göra den negativ i jämförelse med utebliven träning.
Ska man dricka starksprit och vill bli starkare så är det bättre att träna än att inte träna. Förmodligen.

Klein
2013-07-16, 00:15
ofta har en lite snedfördelad omega 6/3-kvot vilken kan öka inflammatorisk signalering och potentiera träningsrelaterade effekter för uppbyggnad."

Med tanke på att mer DHA/EPA i kosten ökar proteinsyntesen och den neuromuskulära anpassningen så är ditt resonemang minst sagt tveksamt.

Wzup2u
2013-07-16, 06:46
kvittar väl om du äter på max.
mat är mat och det slutgiltliga svaret finns innan läggdags om du ätit tillräckligt med protein och överskott.

sen är max mat inte mycket mat 1 burgare i bröd och lite strips, och väljer man cola light blir menyn inte mycket, så där tappar man en del, men äter man stabilt och bra under hela dagen annars e de helt okey efter träning.
för max är egentligen ett bra mål efter träning snabba kolhydrater+protein.

körde ofta på kebabrulle som ett mål efter träning good shit.

Bozar
2013-07-16, 08:14
Man kan ju faktiskt minimera "skadan" om det är kalorier man vill undvika genom att enbart käka hamburgaren, så gör jag alltid på max/bk/donk och det landar sällan över 1000 kcal vilket gör att det brukar bli försumbart utspätt på en vecka.

tearz
2013-07-16, 08:50
MAX borde dopingklassas :D

Haha skämt åsido , men käkade faktiskt MAX 3 timmar innan gårdagens träningspass och gjorde faktiskt det bästa passet på år och dagar känns det som =)

Lite kul faktiskt då man släpper tyglarna lite och får bra respons direkt =)

OT: Hamburgare är ett riktigt bra val av mat efter träning.

Hemmagjorda ...even better =)

Kvicksilver
2013-07-16, 09:24
Jaja, till saken. Det jag tänkte på fick mig att undra, finns det mat som är direkt dåligt, och förstör dina resultat? Bara rent hypotetiskt, finns det den där måltiden som kan göra mitt pass på gymet totalt bortkastat?
MVH

Nej. Det finns ingen mat som är katabol.
Lite "skräpmat" kan vara ett bra sätt att få upp kalorimängden vid muskeluppbyggnad.

NiklasAlm
2013-07-16, 13:39
fruktos i stora mängder är väl inte positivt direkt?

Alfers
2013-07-16, 15:40
"Jag tränar inte för att bli smal, jag tränar för att bli stor och stark" brukar funka som svar.

Transfetter är ju inte bra öht, sen kan man ju tänka sig att sunkiga vägkrogar och kinarestauranter inte bytar sin frityrolja allt för ofta, där lär du hitta alla möjliga mutant-fettsyror som ställer till med oreda i kroppen.

Pintan
2013-07-16, 15:42
För mycket c-vitamin är inte bra om man vill bygga muskler, om jag inte missminner mig.
Basera heller inte proteinintaget på gelatin.

Sniggel
2013-07-16, 17:08
fruktos i stora mängder är väl inte positivt direkt?

"Jag tränar inte för att bli smal, jag tränar för att bli stor och stark" brukar funka som svar.

Transfetter är ju inte bra öht, sen kan man ju tänka sig att sunkiga vägkrogar och kinarestauranter inte bytar sin frityrolja allt för ofta, där lär du hitta alla möjliga mutant-fettsyror som ställer till med oreda i kroppen.

Mjo men har (stora mängder) fruktos och dåliga fettsyror negativ påverkan på träning/muskelbygge/styrka? Jag tror faktiskt inte det.

StarkaUlf
2013-07-16, 17:17
"Jag tränar inte för att bli smal, jag tränar för att bli stor och stark" brukar funka som svar.

Transfetter är ju inte bra öht, sen kan man ju tänka sig att sunkiga vägkrogar och kinarestauranter inte bytar sin frityrolja allt för ofta, där lär du hitta alla möjliga mutant-fettsyror som ställer till med oreda i kroppen.

Just därför man äter där, man vet att dom har en vällagrad frityrolja som ger en unik & speciell smak ;)

tlk
2013-07-16, 17:21
Gluten förstör som fan för mig. Likaså äpplen.

Lance Uppercut
2013-07-16, 17:41
Mer kalorier / mer protein = mer muskler. Din polare fattar ingenting.

Nordvall
2013-07-16, 19:07
Jag får tacka för alla bra svar! Som någon nämnde så har jag alltid försvarat mig med att jag tränar inte för att bli smal, och vet redan att jag umgås med en del idioter. :D

Det jag ville ha svar på (och har fått) var om det finns mat som är katabol, eller på något annat sätt kan ge negativa konsekvenser. Tack igen :)

MVH

Wzup2u
2013-07-16, 20:03
Jag får tacka för alla bra svar! Som någon nämnde så har jag alltid försvarat mig med att jag tränar inte för att bli smal, och vet redan att jag umgås med en del idioter. :D

Det jag ville ha svar på (och har fått) var om det finns mat som är katabol, eller på något annat sätt kan ge negativa konsekvenser. Tack igen :)

MVH

all mat är bra om du vill bygga bara ät ist. ] snabba kolhydrater plus protein efter träning e kanon...

Beelz
2013-07-16, 20:20
Ej Optimalt för vad?

Fett förlänger magsäckstömningen så det tar längre tid för näring att nå tarmen.. Så äter du enorma mängder fett med din kyckling efter varje gympass kanske det är sämre än att äta fettsnålt ;) Ingen aning

moodi
2013-07-16, 20:40
Ett par dubbla cheeseburgare efter ett hårt träningspass tycker jag fungerar utmärkt. Dock får man hålla igen med kalorierna i de andra målen för dagen då, 3-4 burgare landar på 1335-1780kcal!

Halvar
2013-07-17, 07:51
Fett förlänger magsäckstömningen så det tar längre tid för näring att nå tarmen.. Så äter du enorma mängder fett med din kyckling efter varje gympass kanske det är sämre än att äta fettsnålt ;) Ingen aning

Tror inte det är så stor skillnad på upptaget om du har fett med i efterträningsmålet

Beelz
2013-07-17, 19:45
Tror inte det är så stor skillnad på upptaget om du har fett med i efterträningsmålet

ok

tjing
2013-07-17, 20:15
Som nämnts är "mat" som eventuellt förstör adaption till träningen antioxidanter i hög dos i tillskottsform.

Sniggel
2013-07-18, 00:31
Jag får tacka för alla bra svar! Som någon nämnde så har jag alltid försvarat mig med att jag tränar inte för att bli smal, och vet redan att jag umgås med en del idioter. :D

Det jag ville ha svar på (och har fått) var om det finns mat som är katabol, eller på något annat sätt kan ge negativa konsekvenser. Tack igen :)

MVH

Ordet "träna" har kommit att betyda "deffa/bli smal".

Sniggel
2013-07-18, 00:33
Jag får tacka för alla bra svar! Som någon nämnde så har jag alltid försvarat mig med att jag tränar inte för att bli smal, och vet redan att jag umgås med en del idioter. :D

Det jag ville ha svar på (och har fått) var om det finns mat som är katabol, eller på något annat sätt kan ge negativa konsekvenser. Tack igen :)

MVH

Ordet "träna" har kommit att betyda "deffa/bli smal".

Tror inte det är så stor skillnad på upptaget om du har fett med i efterträningsmålet

Har man dessutom tagit en proteindrink på 25-30g vassle efter träning lär man ju vara "safe" för ett bra tag framöver.

Som nämnts är "mat" som eventuellt förstör adaption till träningen antioxidanter i hög dos i tillskottsform.

Den kan vara värd att nämna! Stay away from the ALA, c-vitaminbrus, vitaepro och acai-bär-tjohejs :p

Alltidxx
2013-07-18, 00:44
Säg till din polare att allt som spelar roll nuförtiden är att hålla koll på sina makros följt av "Eh, det trodde jag alla visste liksom..." Då hänger du med i modernt byggartänk/jargong samtidigt som du dumförklarar honom nog för att han inte ska tråka dig igen.

Aping
2013-07-18, 23:44
Gluten förstör som fan för mig. Likaså äpplen.
Vad har fått dig att komma till den insikten?

tlk
2013-07-19, 02:28
Vad har fått dig att komma till den insikten?

Går enkelt att prova hemma. Låt bli att äta grejerna i nån kort period (säg 6-7 månader) och sen mumsa lite och se hur många timmar du spenderar på dasset med att skita blod.

Mest förstör det träningen för jag inte får tillfälle att röra mig ur lägenheten på en hel dag.

Aping
2013-07-19, 17:53
Går enkelt att prova hemma. Låt bli att äta grejerna i nån kort period (säg 6-7 månader) och sen mumsa lite och se hur många timmar du spenderar på dasset med att skita blod.

Mest förstör det träningen för jag inte får tillfälle att röra mig ur lägenheten på en hel dag.
Heh, låter som ovärt spenderade av ett halvår+ :-/

Du är diagnosticerad med någon ondskefull tarmsjukdom som får såna symptom?

tlk
2013-07-19, 18:18
Heh, låter som ovärt spenderade av ett halvår+ :-/

Du är diagnosticerad med någon ondskefull tarmsjukdom som får såna symptom?

Nej, ingen diagnos på någon ondskefull tarmsjukdom. Fullt normal immunrespons. Tyvärr triggas det av saker jag vill äta. *gah!*

Wzup2u
2013-07-19, 19:52
Nej, ingen diagnos på någon ondskefull tarmsjukdom. Fullt normal immunrespons. Tyvärr triggas det av saker jag vill äta. *gah!*

*rolleyes* surt.

enl mig till ämnet nu så förstör maten du inte gillar din träning=du äter mindre
ät det man gillar=mera =)

funkade jaekligt bra så fort jag kom hemifrån för några år sedan och började laga allt själv plus kock i yrket.

tjing
2013-07-19, 20:41
Glutenkänslighet är förmodligen en fullt rimlig diagnos ibland t ex vid olika mag-tarmbesvär, migrän, värk etc men det är inte fullt så vanligt som vissa vill tro (siffror på 6-10% av amerikanska befolkningen) har kastats fram. Det är en annorlunda immunrespons än vid celiaki och man tror att immunförsvaret, när det väl aktiveras, kan skapa vidare problem.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704893604576200393522456636.html

Depzon
2013-07-20, 11:41
Jättebjörnloka

Nephelite
2013-07-20, 13:45
Livsmedel-sammansättning:


Protein/fett

Sure, like it on vilodagar especially.

Kolhydrater only - yes plz, post-WO

Kolhydrater /protein på träningsdagar ge mig.



Fett/kolhydrater

Njae, tkr inte den kombon är bra nånsin. Fyller ingen funktion.

Möjligtvis när man vill upp i kalorier så äre ok. Men just att det i princip aldrig är opti stör mig lite :E

Gief more glass!

Nutrid
2013-07-20, 16:10
Får du bara i dig tillräckligt med protein och ligger på överskott så har du vad du behöver för att öka i muskler och styrka. Däremot finns det ju många fördelar med att äta varierat för att få i sig allt kroppen behöver. Men att äta burgare, kinamat osv är knappast någon nackdel förutom att det lätt blir mycket kalorier och har man lätt för att gå upp i vikt blir man som jag snabbt fläskig när det blir för mycket av det goda.

Men du kan fortsätta trycka i dig max osv ibland utan att oroa dig.

Det finns visst nackdelar med snabbmat och det är relevant för ganska många.

Bara på kolozzeum tror man att kalorier är det enda som är relevant och att andra ämnen som transfetter och friterad mat inte har någon negativ aspekt till sig.