handdator

Visa fullständig version : varför kör de flesta strongman smalbänk?


maattee10
2013-07-15, 19:13
varför kör de flesta strongman smalbänk eller bänkpress med smalt grepp? är det för att dom är starkare i triceps än bröst och i så fall, hur går de ihop?

terry hollands:
gvW1cOs9YsY

brian shaw
-UGuuEX510Q

med fler

rooz
2013-07-15, 19:15
Troligen för att de är så starka i axlar & triceps att det lönar sig. Finns en del längre lyftare håller relativt smalt också. Sen ser det nog smalare än det är.

Både är ganska långa.

Röda Björnen
2013-07-15, 19:15
Dem kör ju bänk men med en smalare handfattning ?, jag kör ungefär lika brett och det är vanlig bänk för mig.

De kan använda mer vikt är min gissning med en smalare handfattning.

Edit; Brian shaws träningsklipp såg extremt.. lätt ut ?
MVH

maattee10
2013-07-15, 19:24
man ser ringarna på hollands väldigt bra och han kör med smalt grepp. tyckte det var konstigt när han är dryga 2m. men det är nog för att han har starka axlar och triceps:)

maattee10
2013-07-15, 19:25
Dem kör ju bänk men med en smalare handfattning ?, jag kör ungefär lika brett och det är vanlig bänk för mig.

De kan använda mer vikt är min gissning med en smalare handfattning.

Edit; Brian shaws träningsklipp såg extremt.. lätt ut ?
MVH

ja, och ja undra varför:s

Oljeblixten
2013-07-15, 20:00
ja, och ja undra varför:s

För det första har väl inte en strongman supermycket nytta av bänkpress, dessutom hörde jag någonstans som jag inte vet vart att man blir bättre på bred bänk av att träna smal än man blir på smal bänk av att träna bred.

De kanske tycker att den täcker inte överkroppen bättre helt enkelt?

apoleman
2013-07-15, 20:32
Känns personligen för mig som att jag tappar många kilogram i vikt om jag byter, tillräckligt för att inte ens känna att det är värt att byta permanent och använda smalbänk som vanlig bänk. Från dryga 5x100 till 2x100 när jag var som starkast. Detta var inte under samma pass heller.

blaaargh
2013-07-15, 20:39
Känns personligen för mig som att jag tappar många kilogram i vikt om jag byter, tillräckligt för att inte ens känna att det är värt att byta permanent och använda smalbänk som vanlig bänk. Från dryga 5x100 till 2x100 när jag var som starkast. Detta var inte under samma pass heller.

Fast jag använder smal bänkpress som komplement till min vanliga bänk, och tycker helt klart att det ger resultat.

delizh
2013-07-15, 20:41
Tror nog dels att dom håller smalt för att

"Over the years, I’ve found that a narrow grip is a little healthier in the long run than a wider grip. My grip is around 18” between index fingers. This may limit my weights in the short term, but it’ll ensure that I won’t have any pec or shoulder problems in the long run. It’s better to press today and tomorrow than just to press today.
Jim Wendler"

Mapa
2013-07-15, 20:43
Shaws video är från när han rehabba en avsliten biceps därav lätta vikter

gällande greppet är jag också inne på axelhälsa. Ett bredare grepp ställer större tekniska krav imo. samt att dem behöver mer styrka i axlar/triceps än bröst..

LillisJ
2013-07-15, 21:09
Dem kör ju bänk men med en smalare handfattning ?

Därav namnet *rolleyes*

Matsa
2013-07-15, 21:37
Vanlig bänkpress verkar inte vara en nödvändighet för renodlade strongmen, Årsjö tränar t.ex inte bänk alls annat än i undantagsfall vad jag vet. Smalbänk kan säkert ge bra överföring till deras tävlingslyft och som andra var inne på kanske det även är skonsammare.

Sen kan det ju även hända att de varierar greppet trots att det inte hamnar på film.

Payter
2013-07-16, 07:50
Skonsammare för axlar,nåt att tänka på när man är på fel sida av 40 års strecket....

Ungkarlsliv
2013-07-16, 17:33
De har ju inget bänkmoment att träna inför så antar att de bänkar för att hjälpa till att bli starkare i axelpressarna och smal grepp=mer triceps och axlar=bättre överföring till axelpressarna. De lät logiskt i mitt huvud iallafall :)

PureWhey
2013-07-16, 17:47
Dem kör ju bänk men med en smalare handfattning ?, jag kör ungefär lika brett och det är vanlig bänk för mig.

De kan använda mer vikt är min gissning med en smalare handfattning.

Edit; Brian shaws träningsklipp såg extremt.. lätt ut ?
MVH

Ekar det här?
Han undrar varför, han har redan sett att dem håller smalt.

Min gissning är att dem har mer användning av triceps-styrkan?

Morty
2013-07-16, 17:57
Många som bänkar sådär smalt (jag inräknat) gör det för axlarnas skull.

maattee10
2013-07-16, 18:20
japp, de flesta verkar vara överens:) för att dom är starkare i axlar och triceps;)

z_bumbi
2013-07-16, 20:23
Vanlig bänkpress verkar inte vara en nödvändighet för renodlade strongmen, Årsjö tränar t.ex inte bänk alls annat än i undantagsfall vad jag vet.

Ryktet (insatt person) sa att han i alla fall tänkte köra mer bänk under en period efter KSL-SM men jag har ingen aning om det blev av.

Av de som kör mer bänk och som jag har sett några vettiga berättelser om hur de tränar så verkar de köra varierande greppvidd men det är roligare att lägga upp en film med mycket vikt än en med mindre. För en strongman bör det vara ganska viktigt att variera sig då de får så skumma vinklar i vissa tävlingsövningar.

Slayer88
2013-07-16, 21:06
som jag har förstått så verkar det vara, iallfall delvis för att träna upp presstyrkan i triceps. Vilket behövs för overhead-pressen i strongman, det ger väl en hel del till det antar jag.

Phil Heath
2013-07-16, 21:37
Sen kör vissa extremt brett grepp t.ex Robban Berg och verkar vara starkast där. Rörelsebanan blir ju kortare desto bredare man håller också.

rooz
2013-07-17, 09:39
Sen kör vissa extremt brett grepp t.ex Robban Berg och verkar vara starkast där. Rörelsebanan blir ju kortare desto bredare man håller också.

Sedan har Robert nytta av detta då han tävlar i Styrkelyft, samt att du har en maxbredd du får hålla på tävling. Längre lyftare är begränsade av greppbredden i vissa fall.

Mart|n
2013-07-17, 10:00
Sedan har Robert nytta av detta då han tävlar i Styrkelyft, samt att du har en maxbredd du får hålla på tävling. Längre lyftare är begränsade av greppbredden i vissa fall.

En sak som är viktig att komma ihåg är att maxbredd inte nödvändigtvis innebär mer vikt på stången.

PS. Inte riktat mot just dig.



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

DarcyGrahn
2013-07-17, 10:03
Jag tror det är för smalbänk har större överföring till stående press än bänkpress med brett grepp. En gammal tyngdlyftare jag känner brukade byta ut stående press mot smalbänk ibland när han kört fast i stående press. Rörelsen i axeln är ungefär lika i båda övningarna med samma greppbredd så överföringen var stor enligt han. Det var speciellt starten i övningarna som var lik.

Gpajpen
2013-07-17, 16:39
Trodde smalbänk var en tricepsövning (huvudsakligen) där du har säg 1 max 2 dm mellanrum mellan händerna, inte att smalbänk var bänkpress med lite smalare grepp.

blaaargh
2013-07-17, 17:36
Trodde smalbänk var en tricepsövning (huvudsakligen) där du har säg 1 max 2 dm mellanrum mellan händerna, inte att smalbänk var bänkpress med lite smalare grepp.

Håller jag så tätt knäcker det i mina axlar så som mormor knäcker nötter på julafton. :MrT:

J.V
2013-07-18, 05:09
Låter inte så fantastiskt för handlederna heller.

bighulken
2013-07-18, 05:50
smalbänk främst för att träna upp triceps styrkan/press styrka.
sen så får man lära sig känna sig fram ,hur brett man vill hålla greppet ,i vanlig bänk.gäller ofta kortare personer.jag som är 190cm har inte så mkt val,max bredd gäller.

sen stor skillnad,om man har korta armar,el längre också.samt bukmåttet då.iom (magregeln borta nu).gäller
tävlan i bänkpress.

starka axlar bör man ha,el skaffa sig,om man inte vill bli skadad.i moment bänkpress.axeldödaren nr:1.

även befästa bra teknik,så att man inte kopplar in för mkt axlar då.dra tillbaka dem in,innan lyftet.görs via ryggen då.
därför man måste träna en del rodd övningar å stärka upp.

ja ja,vet int om detta hjälpe nån el inte.......lol.

maattee10
2013-07-18, 07:12
tack snälla bighulken, det hjälpte mig iaf;)

Matsa
2013-07-18, 11:40
Ryktet (insatt person) sa att han i alla fall tänkte köra mer bänk under en period efter KSL-SM men jag har ingen aning om det blev av.

Av de som kör mer bänk och som jag har sett några vettiga berättelser om hur de tränar så verkar de köra varierande greppvidd men det är roligare att lägga upp en film med mycket vikt än en med mindre. För en strongman bör det vara ganska viktigt att variera sig då de får så skumma vinklar i vissa tävlingsövningar.

Jag hörde också något sådant men jag minns inte om det var någon som sade det eller om det var vanligt nätskvaller. :)

Forsmark tränar ju här uppe, jag har nog aldrig sett honom bänka heller. Har mest sett honom träna mark, böj, stående pressvarianter och grenträning. Ser ju dock långt ifrån all träning, ska nog fråga om han bänkar regelbundet.

Trodde smalbänk var en tricepsövning (huvudsakligen) där du har säg 1 max 2 dm mellanrum mellan händerna, inte att smalbänk var bänkpress med lite smalare grepp.

Brukar kalla axelbrett grepp och inåt för smalbänk, verkar även de flesta jag känner göra.