handdator

Visa fullständig version : Tjej ~20% BF, bulk eller deff?


Sollilja
2013-07-15, 17:42
Det återkommande dilemmat ;). Har styrketränat ca ett år, men just haft 2 månaders uppehåll då jag la på mig lite väger nu 51-52 kg till mina 160 cm. Mitt långsiktiga mål är större andel muskler och mindre fett.
Valet står mellan att fortsätta vara svag men ha lägre BF när jag börjar bulka, eller bli stark men mullig ett tag.
Finns det fler sidor av problemet som jag missar i okunskap? Har svårt att bestämma mig vad som är minst pest :cool:

LillisJ
2013-07-15, 17:45
Du väger ju redan lite. Bulka, det kommer definitivt se bättre ut imo. :)

Beemel
2013-07-16, 06:53
Bilder är alltid att föredra vid sådanna här frågor.

Sollilja
2013-07-16, 17:08
http://s1301.photobucket.com/user/islensk/media/P7160190_zps22738269.jpg.html?sort=3&o=0

Där finns 3 bilder :) spännisbilden kanske är onödig, men där syns att det trots allt finns lite muskler under hullet ;)

Uppskattar all hjälp och råd!

Sniggel
2013-07-16, 17:14
Ät "ordentligt" utan att försöka "bulka" skulle jag vilja säga. Du är i bra form men det känns dumt att "äta upp sig för att få mer muskler". Nånstans vid kaloribalans eller lite över tror jag är bäst för ditt mål.

Sollilja
2013-07-17, 15:52
Hade tänkt mig en clean bulk på ~200-300 kcal överskott. Vad definierar du som litet överskott? Kan man få bra styrkeökningar på kaloribalans? Vill ju gärna komma ifrån mina 30 kg bänkpress......

Så sur att jag gått upp i vikt, annars hade jag inte känt mig så rädd för bulk *grr*

z_bumbi
2013-07-17, 15:55
Du har alltid det tredje valet dvs att bara träna utan att bulka eller deffa. Framför allt om du haft ett uppehåll så ser jag ingen mening med att hoppa på något på en gång utan se först till att komma igång med träningen.

Sniggel
2013-07-17, 17:19
Hade tänkt mig en clean bulk på ~200-300 kcal överskott. Vad definierar du som litet överskott? Kan man få bra styrkeökningar på kaloribalans? Vill ju gärna komma ifrån mina 30 kg bänkpress......

Så sur att jag gått upp i vikt, annars hade jag inte känt mig så rädd för bulk *grr*

Tja. 250 är väl definitivt övre gränsen för vad jag kallar för ett "litet överskott". Det motsvarar ju trots allt 13 kg på ett år sett.
För övrigt är nedanstående rätt underskattat:

Du har alltid det tredje valet dvs att bara träna utan att bulka eller deffa. Framför allt om du haft ett uppehåll så ser jag ingen mening med att hoppa på något på en gång utan se först till att komma igång med träningen.

Albin Eriksson
2013-07-17, 17:49
Du har alltid det tredje valet dvs att bara träna utan att bulka eller deffa. Framför allt om du haft ett uppehåll så ser jag ingen mening med att hoppa på något på en gång utan se först till att komma igång med träningen.

Kan bara hålla med, se till att du trivs med träningen och att den är kul först.

Wzup2u
2013-07-17, 18:30
träna och ät bara ordentligt och varierat. deffa dock inteeee.