handdator

Visa fullständig version : Akupunktur i Stockholm


Skön
2013-07-15, 08:55
Hur är synen på akupunktur nuförtiden? Någon som har positiva erfarenheter?

Har prövat det mesta för mina problem jag har kring axlar osv. men blir inte bättre. Självklart har jag utfört rehab under tiden.

Skulle gärna få in tips på någon erkänt duktig person som utför akupunktur. Är i princip ett måste att denna person också går att prata med (dvs. förstår svenska väl så att man kan förklara sina problem. Personen bör finnas kring Stockholm eller iaf nära.

Tack!

Langster
2013-07-15, 09:02
Hur kan man vara mer eller mindre duktig på något som beviserligen inte fungerar alls?

Nordenator
2013-07-15, 09:22
Hur kan man vara mer eller mindre duktig på något som beviserligen inte fungerar alls?

Man är ju fortfarande utrustad med nålar, så man är fullt kapabel att försämra situationen. Däremot är jag med på att det inte vinner över placebo när det gäller att förbättra något ^^

Skön
2013-07-15, 09:49
Okej det finns alltså inga bevis på att det funkar med andra ord? Inte ens det minsta?

Vunnis
2013-07-15, 10:10
Hur kan man vara mer eller mindre duktig på något som beviserligen inte fungerar alls?

Är det ingen som har klarat av att bli smärtlindrad av akupunktur? *popcorn*

Langster
2013-07-16, 02:51
Är det ingen som har klarat av att bli smärtlindrad av akupunktur? *popcorn*

Jo säkert, men av placeboeffekten. Man har klart och tydligt bevisat att akupunktur inte på något sätt är mer effektivt än placebo om och om igen.
Anledningen till att placeboeffekten av akupunktur är så stark handlar antagligen om att folk tror att det funkar, man får ju t.o.m remiss från den verkliga vården till det... Vilket är helt sinnessjukt om man tänker lite på det. Jag tycker inte att våra skattepengar ska finansiera sån värdelös skit.

Det finns faror med akupunktur, man kan få nervskador m.m.

Angel
2013-07-16, 15:02
Akupunktur hjälpte mig mot min spänningsvärk i nacken.

Scratch89
2013-07-16, 16:10
Jo säkert, men av placeboeffekten. Man har klart och tydligt bevisat att akupunktur inte på något sätt är mer effektivt än placebo om och om igen.
Anledningen till att placeboeffekten av akupunktur är så stark handlar antagligen om att folk tror att det funkar, man får ju t.o.m remiss från den verkliga vården till det... Vilket är helt sinnessjukt om man tänker lite på det. Jag tycker inte att våra skattepengar ska finansiera sån värdelös skit.

Det finns faror med akupunktur, man kan få nervskador m.m.

Fast... om det har effekt så har det ju?

Ganymedes
2013-07-17, 09:58
Fast... om det har effekt så har det ju?

Farligt resonemang. Orka tänk tanken färdigt please.

Lellan
2013-07-17, 11:19
Hmm.. jag som ska på akupunktur i morgon, hade gärna behållt min placebo tills jag fått behandling? :P Musklerna var tydligen fucked up så massage skulle bli outhärdligt, sgi sa att vi börjar med akupunktur och går vidare sen..

Hoppas ts får något napp, funkar det så.. tja, funkar det?

strikt
2013-07-17, 11:28
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akupunktur