handdator

Visa fullständig version : övningar per muskel/muskelgrupp?


Jerry1234
2013-07-14, 23:31
Hej,

Jag tänkte byta från 2 split till 3 split med styrketräningen och håller på o kollar på hur jag vill lägga upp schemat istället o vilka övningar, så har surfat runt lite o kollat på vad för övningar o upplägg andra kör och kom då o tänka på en (kanske dum) fråga...

Många verkar köra 3-4 övningar per muskelgrupp, men t.ex rygg är ju en grupp med flera muskler medan t.ex triceps eller biceps är bara en muskel och ändå verkar många köra lika många olika övningar för triceps eller biceps som för annat. Så är det att t.ex övningarna för övre rygg tar delvis på nedre ryggen också så man egentligen kör varje muskel där i flera övningar också eller är det att många helt enkelt fokuserar extra mycke på biceps o triceps o därför kör fler övningar på en specifik muskel där?

pezrulezhaakon
2013-07-15, 00:26
Jerry1234, 2-3 övningar per muskelgrupp kommer du långt på. Krångla inte till det i onödan.

Simonfrisk
2013-07-15, 06:00
Kör dom övningarna du kan, och sedan kommer du lära dig nya, vilket kommer leda till att du också en dag kommer köra på 3-5 övningar / muskelgrupp.

Alla sattsar väl på triceps & biceps nu för tiden, inklusive mig, varför vet jag inte, det har blivit till det "roligaste" passet för mig, och därför har jag triggat igång det, så jag tränar dom muskelgrupperna mest.

Jerry1234
2013-07-15, 17:27
Nä krångla till det i onödan vill jag inte göra, är mer att i nuläget så kör jag mesta av överkroppen på samma pass, så jag brukar bara köra 1 triceps o 1 biceps övning under passet. Så tänkte mer bör jag gå upp till typ 3 övningar på biceps som många verkar ha i schemat även?

Känns ju som t.ex Curls med hantel och köra biceps med EZ stång tar på samma muskel men verkar ändå som folk kör båda två på bicepspasset.

r1kkie
2013-07-15, 17:33
Nä krångla till det i onödan vill jag inte göra, är mer att i nuläget så kör jag mesta av överkroppen på samma pass, så jag brukar bara köra 1 triceps o 1 biceps övning under passet. Så tänkte mer bör jag gå upp till typ 3 övningar på biceps som många verkar ha i schemat även?

Känns ju som t.ex Curls med hantel och köra biceps med EZ stång tar på samma muskel men verkar ändå som folk kör båda två på bicepspasset.

Kör tills du har stimulerat muskeln i fråga tillräckligt. Hur mycket man ska träna den för att få tillräckligt med stimulans är individuellt och beror på hur långt man har kommit i sin träning, vad man är ute efter etc.

Ökar du i vikter och kommer framåt så kör på. Onödigt och ändra något som redan fungerar...

gemalto
2013-07-15, 17:56
biceps = två muskler
triceps = tre muskler

apfel
2013-07-15, 18:03
biceps = två muskler
triceps = tre muskler

nej.

z_bumbi
2013-07-15, 19:05
eller är det att många helt enkelt fokuserar extra mycke på biceps o triceps o därför kör fler övningar på en specifik muskel där?

Ja och dessutom så belastas samma muskler redan av ryggträning respektive pressövningar så många belastar armarna dubbelt så mycket som något annat.

Fredriiik
2013-07-16, 10:55
biceps = två muskler
triceps = tre muskler

du menar tre fästen ? ;) Visst de är delade men inte helt olika muskler.