handdator

Visa fullständig version : Bulk 1 månad, deff 2 månader?


nickke
2013-07-14, 23:07
Hejsan!

Jag har deffat nu under en lång period och börjar bli rätt nöjd med min kropp och känner att det kanske vore dags att börja bygga på den med lite muskler!

Hursomhelst känner jag inte för att lägga på mig så mycket fett (helst inget alls), men jag vill ändå bygga muskler effektivt. Så, min "plan" i nuläget är att bulka under, säg en månads tid, för att sedan deffa kanske 1-2 månader för att bränna bort eventuellt fett jag lagt på mig. Vad tror ni om detta? Kan det vara ett vinnande koncept eller kommer jag stå och trampa i vatten? Eller bör jag tänka om och helt enkelt lägga mig på energibalans?

Ytterst tacksam för svar!

Simonbaws
2013-07-15, 01:52
mitt tips är att deffa ner dig riktigt lågt, -8%. Sen bulkar du långsamt i 6-12 månader med en viktuppgång på 1kg per månad

Simonfrisk
2013-07-15, 06:12
Kommer inte gå... 1 månads bulk är ingenting, och har du redan deffat ner dig, har inte kroppen något fett att ta bort när du deffar dom där " 2 månaderna ", så då är chansen mycket stor att du deffar ner dina muskler för att du inte har något fett.

Kör istället på bulk, sen när du når kanske 15-20% BMI (beroende på vad du har nu) så kan du dra en månads deff eller sådant.

Jag själv funderar på och lägga på mig ända från september - februari eller något nästa år....

nickke
2013-07-15, 09:46
Tack för era svar! Var lite som jag misstänkte då med de korta bulk/deff-perioderna.. Tror jag kör på med deffandet ett tag till då, för att sedan köra en bulk under en längre period :). Är väl inte värre än att jag återgår till deffmode om jag börjar känna mig fet :P

Flygplan
2013-07-15, 17:06
Well, då kommer jag in och säger att jag inte håller med alls :) Speciellt i din sits; när man börjar bli nöjd med formen, vill lägga sig muskler men ändå inte bli tjock.

Om man har koll på sin kost och träning ser jag bara fördelar med kortare deff och bulkperioder. Att gå upp till "15-20%" är förkastligt. Då är man ju tjock.

Efter en period av överätning är hormonerna (leptin) på topp och ämnesomsättningen hög. Att då gå in och köra en kortare deff är hur effektivt som helst.

Jag kör själv 2-3v bulk enligt Tjings modell följt av 5-10 dagar deff beroende på form. Proxy här på forumet kör ett liknande upplägg. Bara det egentligen borde övertala vem som helst :D Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178705

nickke
2013-07-15, 23:57
Mycket intressant, Flygplan! Väldigt kul att höra att det kan fungera ändå! Ska absolut ta och testa denna metod. Tusen tack för att du svängde förbi med dessa glada besked!:)

Landström
2013-07-16, 00:10
Ska du köra på en sån variant så tycker jag det ska vara omvända förhållanden, dvs bulk i två månader och deff i en månad. Förutsatt att du innan "start" har ett relativt lågt bf. Om inte, fixa det först.

En deffperiod ska inte behöva vara längre än en bulkperiod. Då har det varit frågan om en grisbulk. Du måste ju dessutom hinna få med en hel del träning under bulken för att det ska vara effektivt. Det hinner du inte med på ynka en månad.

Tycker tidsförhållandet bulk/deff kan vara 3:1. Har själv inte riktigt lyckats med det senaste året men ska sikta in mig på det nästkommande år.