handdator

Visa fullständig version : Tips och tricks till stora armar!


NoPainNoGains
2013-07-14, 21:41
tjenare.
Hur ofta kör ni armar per vecka?
Vilka övningar?
Och slutligen, hur många övningar samt sets? :)

jasonmago
2013-07-14, 21:46
tjenare.
Hur ofta kör ni armar per vecka?
Vilka övningar?
Och slutligen, hur många övningar samt sets? :)

2 gånger i veckan

Biceps med rygg och triceps med bröst

Enbart 6 set stångcurl för biceps och 6-8 set av arnes tricepsprogram för triceps.

Det är utan tvekan det som fått mina armar att växa som mest.

Järngrisen
2013-07-14, 21:49
1 gång i veckan. Skivstångscurl, hantelcurl, pushdowns..i princip allt.
10 set totalt max. 48cm utan pump and counting.

Simonbaws
2013-07-15, 01:41
4 gånger, egentligen 3 men triceps får lite pisk utav bröstövningarna så det blir 4

Määng
2013-07-15, 05:11
Spidercurls och stångcurls.
3 set av varje, tungt i spidercurls och för pump i stångcurls.
2 gånger per vecka.

/ Spaghettiarmarna

Jorgen
2013-07-15, 05:43
tjenare.
Hur ofta kör ni armar per vecka?
Vilka övningar?
Och slutligen, hur många övningar samt sets? :)
Det mina armar har svarat bäst på är detta (och jag har provat många olika upplägg).
Ca var nionde dag.

Hantelcurl och koncentrationscurl.
Pushdown och enarms pushdown eller dips i maskin.

9-12 set per muskelgrupp. Så 18-24 totalt på passet, biceps och triceps är små muskelgrupper så man kan hålla ett ganska högt tempo.

Simonfrisk
2013-07-15, 06:08
Kör 2 gånger per vecka,
en är det väl övningar som dips, triceps press, biceps curl med Z stång, biceps curl mot kudde, hantel curl, biceps i maskin, m.m

Och jag ligger väl runt 10-12 set kanske på volym veckorna, sen är det runt lika, eller kanske något mer när det är styrke veckorna. :)

NoPainNoGains
2013-07-15, 16:41
Det mina armar har svarat bäst på är detta (och jag har provat många olika upplägg).
Ca var nionde dag.

Hantelcurl och koncentrationscurl.
Pushdown och enarms pushdown eller dips i maskin.

9-12 set per muskelgrupp. Så 18-24 totalt på passet, biceps och triceps är små muskelgrupper så man kan hålla ett ganska högt tempo.

Okej. Så kötta på är ditt tips alltså;) Jag kör triceps brachii 3 gånger i veckan, samt biceps brachii 2 gånger i veckan.
Får se inom några månader om de fungerar. Började precis min första riktiga bulk :)

NoPainNoGains
2013-07-15, 16:46
Kör 2 gånger per vecka,
en är det väl övningar som dips, triceps press, biceps curl med Z stång, biceps curl mot kudde, hantel curl, biceps i maskin, m.m

Och jag ligger väl runt 10-12 set kanske på volym veckorna, sen är det runt lika, eller kanske något mer när det är styrke veckorna. :)

Okej, låter lite som mitt schema då ;)
Jag kör ju nu 6 gånger i veckan. Och fokuserar på armarna nu eftersom jag vill se hur mycket de kan växa under min första bulk :)
Armarna är ju muskeln som växer mest under bulk som jag har förstått och sett bland folk. :)
Måndag-Bröst och triceps.
Tisdag- Ben och mage (låren)
Onsdag- Rygg och biceps brachii
Torsdag- Triceps och bröst
Fredag- Traps och vader
Lördag- Armar (mer fokus på biceps dock!)
Söndag- vilo

Detta fungerar fint känns de som för tillfället. Synpunkter dock?

robhansson
2013-07-15, 16:54
Verkar som alla kör många set på biceps?? Är det nått tips?

Xtronal
2013-07-15, 17:07
Ni som kommenterar alla slags olika slag av att träna armar på


Skriv gärna mått.

LillisJ
2013-07-15, 17:53
Gick från 36,5cm till 39 på 1 månad med det här programmet (http://www.fitness-ebooks.com/articles/doberman-dan/downloads/31daysBMF-betteru.pdf) och 200-400kcal överskott.

MackeJuve
2013-07-15, 18:25
Gick från 36,5cm till 39 på 1 månad med det här programmet (http://www.fitness-ebooks.com/articles/doberman-dan/downloads/31daysBMF-betteru.pdf) och 200-400kcal överskott.

Haha låter som en reklamspalt på en porrsida.

LillisJ
2013-07-15, 18:27
Haha låter som en reklamspalt på en porrsida.

Hahahaha :D Det har du faktiskt rätt i.. *cupid*

Här är bevis iaf. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6529288&postcount=7605)

GulligaGurkan
2013-07-15, 18:59
haha låter som en reklamspalt på en porrsida.

+1 :)

zozofu93
2013-07-15, 20:27
Jag kör oftast armar 1 gång i veckan, oftast 6-12reps och typ 15-20set per muskel.
Kort vila när jag kör lättare set och lång vila på tunga. t.ex. 6reps x5set rakstångscurls vilar jag rätt länge på. Mina armar mätte 27cm för några år sen (rätt länge sen iofs), mäter över 45 utan pump nu iaf.

Har nästan alltid tränat armar på samma sätt, tycker de funkar bra.

NoPainNoGains
2013-07-15, 21:26
Hur mäter ni armen? Ständ? Avslappnad? :P
haha, finns ju flera sätt att mäta den tänkte jag..

LillisJ
2013-07-15, 21:26
Hur mäter ni armen? Ständ? Avslappnad? :P
haha, finns ju flera sätt att mäta den tänkte jag..

Spänd.

NoPainNoGains
2013-07-15, 21:32
Spänd.

Okej. Från mitten utav bicepsen då? :)
Har 37 för tillfället iaf.

LillisJ
2013-07-15, 21:33
Okej. Från mitten utav bicepsen då? :)
Har 37 för tillfället iaf.

Där den mäter som mest. :naughty::naughty::naughty:

NoPainNoGains
2013-07-15, 21:34
Jag kör oftast armar 1 gång i veckan, oftast 6-12reps och typ 15-20set per muskel.
Kort vila när jag kör lättare set och lång vila på tunga. t.ex. 6reps x5set rakstångscurls vilar jag rätt länge på. Mina armar mätte 27cm för några år sen (rätt länge sen iofs), mäter över 45 utan pump nu iaf.

Har nästan alltid tränat armar på samma sätt, tycker de funkar bra.

grym from måste jag säga då. Mätte du under deff eller en bulk fas?

NoPainNoGains
2013-07-15, 21:36
Där den mäter som mest. :naughty::naughty::naughty:

Dvs mitten (toppen) utav bicepsen då ;)

Victuhh
2013-07-16, 14:00
Har alltid haft rätt så bra triceps i jämförelse med biceps. Detta lite pga efter noobstadiet när man pumpade biceps 3 ggr i veckan så hårt man kunde, började lyssna på kolozzeums anti-biceps propaganda, där det ofta framkommer att "det räcker med 3 set stångcurl 1 gång i veckan m.m.

Ändå lyckades jag komma upp i 40cm omkrets runt armarna i bulkad form förra året, nu har jag gått ned massa sen då men kanske hamnar runt 38cm i dagsläget.

Numera blir det ca 12 set 1-2 ggr i veckan för endast biceps, även börjat köra mer kabelövningar eftersom belastningen hålls kvar här mycket bättre speciellt i toppläge då man inte är lika beroende av tyngdkraften.

Utöver bröstpressarna blir det ca 6-10 set triceps också då jag fokuserar på att få med alla delar utav triceps, oftast bara en gång i veckan där eftersom, nu talar jag för mig själv, jag kommit underfund med att triceps behöver mer återhämtning än biceps.

zozofu93
2013-07-16, 14:40
grym from måste jag säga då. Mätte du under deff eller en bulk fas?

Mäter de nu, form finns i journalen (:
Är i bulk men är inte särskilt bulkad.

D-Crawler
2013-07-16, 21:39
Det som fått mina triceps att växa är mycket drop- och supersets. Inleder med övningar såsom dips, liggande tricepsextention och smalbänk där vikterna är tunga, repsen förhållandevis låga och setpauserna längre. Avslutar sedan med exempelvis pushdowns, kickbacks i CC, bänkdips osv där vikterna är låga, repsen högre och setpauserna kortare. Biceps har jag inget speciellt upplägg för, tunga skivstångscurlar och olika slags enhandscurls har alltid fungerat bra.

NoPainNoGains
2013-07-16, 21:50
Mäter de nu, form finns i journalen (:
Är i bulk men är inte särskilt bulkad.

haha grymt mannen. Själv legat i bulk nu i 2 veckor. Och har omkrets 37 cm (kvälls tid utan pump). :) Får väl se om 2 månader ;)

Degpekka
2013-07-17, 01:31
Det bästa tipset för stora armar är helt klart att lägga mkt krut på triceps. Måttet säger egentligen inte så mkt då en spänd arm med bra peak på biceps kan mäta mkt men vara visuellt mkt mindre(avslappnad) än en arm som mäter mindre.

Baronpanda
2013-07-17, 01:59
Lyssna bara på Arne så får du stora armar!!

Arne kan armar!

Anders The Peak
2013-07-17, 07:04
Jag kör oftast armar 1 gång i veckan, oftast 6-12reps och typ 15-20set per muskel.
Kort vila när jag kör lättare set och lång vila på tunga. t.ex. 6reps x5set rakstångscurls vilar jag rätt länge på. Mina armar mätte 27cm för några år sen (rätt länge sen iofs), mäter över 45 utan pump nu iaf.

Har nästan alltid tränat armar på samma sätt, tycker de funkar bra.

45cm på nästan 190 cm är inte speciellt kraftigt men hyggligt ändock. Men du måste lägga lite mer krut på underarmar och triceps för att det ska se symmetriskt ut i slutändan ;)

BigIron
2013-07-17, 08:57
Rak skivstångscurl.

Jorgen
2013-07-17, 11:02
Rak skivstångscurl.

Blir inte mycket aktivering av triceps med rak skivstångscurl.

BSOJ
2013-07-17, 15:22
Jag brukar få kommentarer att mina armar ser stora ut. De är ca 47cm utan pump, är 170cm lång och hade då under 6% kroppsfett enligt 9 punkters kalippermätning. Jag kör mycket triceps för armarna. Tycker tricepsextention sittande en arms med hantel, dips, press från pannan(eller förbi huvudet egentligen) funkar bra. Eller de flesta övningar där man kan sträcka ut triceps fullt och inte få ont i övningen funkar bra. Sedan för biceps tycker jag hammercurls bygger mycket bredd, så den gillar jag. Kör gärna stående med hantlar och har drag remmar så man kan fokusera på att ta i med armarna. Glömde Förresten smalbänk, den bygger bra tric tycker jag.

Jorgen
2013-07-17, 15:25
Sedan för biceps tycker jag hammercurls bygger mycket bredd, så den gillar jag.

Fast det där är bara en gammal skröna.

zozofu93
2013-07-17, 15:41
45cm på nästan 190 cm är inte speciellt kraftigt men hyggligt ändock. Men du måste lägga lite mer krut på underarmar och triceps för att det ska se symmetriskt ut i slutändan ;)

jag är inte 190, och 45cm opumpat. tycker det är helt okej och ser rätt bra ut, visst triceps måste ikapp lite till men dom är inte långt ifrån nu, sen har vi alla olika uppfattningar om vad som är snyggt och inte snyggt.
Har inte 45 i bra form som ett slutmål då jag inte tränat så länge och vill komma längre än så, siktar på 55cm minst.
Ska jobba på underarmarna.
http://s12.postimg.org/yi1sysqh9/arm.jpg

BisonLGcrew
2013-07-17, 15:42
kalla 47:or på 170cm med relativt lågt bf, bring on the skröns.

55 i bra form är ännu bättre, då är vi uppe i vad majoriteten kallar omöjligt för dödliga.

Strengthcoach
2013-07-17, 15:45
tjenare.
Hur ofta kör ni armar per vecka?
Vilka övningar?
Och slutligen, hur många övningar samt sets? :)

Kör ofta inga specifika tricepsövningar då jag kör följande övningar i mitt träningsprogram:
Bänkpress
Sned Hantelpress
Dips
Militärpress

Biceps brukar jag köra 3-4 set varje pass. Det är mestadels för att stärka bicepsmuskeln och skydda den då man håller omvänt grepp när man kör tunga marklyft...

zozofu93
2013-07-17, 15:48
kalla 47:or på 170cm med relativt lågt bf, bring on the skröns.

55 i bra form är ännu bättre, då är vi uppe i vad majoriteten kallar omöjligt för dödliga.

kalla 47 på 170 i vass form ser nog bra stabilt ut.
"Rimliga" mål är för pussys cofffee ;D

knuckles
2013-07-17, 15:58
Koncentrationscurl och kickbacks

BisonLGcrew
2013-07-17, 16:16
kalla 47 på 170 i vass form ser nog bra stabilt ut.
"Rimliga" mål är för pussys cofffee ;D

OBS, jag quatade BSOJ stats. Jag är in the 44-range en bra dag, själv. Ser patetiskt ut.

Xtronal
2013-07-17, 17:23
jag är inte 190, och 45cm opumpat. tycker det är helt okej och ser rätt bra ut, visst triceps måste ikapp lite till men dom är inte långt ifrån nu, sen har vi alla olika uppfattningar om vad som är snyggt och inte snyggt.
Har inte 45 i bra form som ett slutmål då jag inte tränat så länge och vill komma längre än så, siktar på 55cm minst.
Ska jobba på underarmarna.
http://s12.postimg.org/yi1sysqh9/arm.jpg

lycka till att få 55 cm utan att dopa dig.

zozofu93
2013-07-17, 17:52
En pojke får väl drömma, pfft.
Tack för ett lycka till i alla fall.

Albin Eriksson
2013-07-17, 18:00
Nu skall vi se så det här inte är för snurrigt:

vecka 1: triceps efter bröst, biceps efter rygg + ett rent armpass (biceps+triceps)

vecka 2: triceps efter bröst, biceps efter rygg + ett rent armpass (biceps+triceps)

vecka 3: triceps efter bröst, biceps efter rygg + ett rent armpass (biceps+triceps)

vecka 4: triceps efter bröst, biceps efter rygg

vecka 5: triceps efter bröst, biceps efter rygg

Rullande i såna femveckorsperioder.


armpassen = 4övningar, 3set per övning och muskelgrupp (cirka)
Repsantal 6-12

175cm, 50.5 MED pump.

BSOJ
2013-07-17, 18:06
kalla 47:or på 170cm med relativt lågt bf, bring on the skröns.

55 i bra form är ännu bättre, då är vi uppe i vad majoriteten kallar omöjligt för dödliga.

Skröns? Betyder det att du inte tror på vad jag skriver? Kan inte bry mig mindre om vad du tror o inte tror, men så gammal är jag o tränat så länge att jag inte ljuger när jag skriver. Om du vill se så har jag säkert nån bild i min gamla journal. Om huruvida bf stämmer med kalippermetoden kan jag veta, vet bara vad resultatet visade. Och dessutom var det tips om att bygga armar som efterfrågades och nån skrev att man skulle skriva sina mått innan man gav tips. Så min fysik är egentligen ointressant, men efter 20 års tränade och efter 7-8 år som tävlande i SL, med 2st SM medaljer så har jag bra kunskap om träning skulle jag säga

BSOJ
2013-07-17, 18:13
Fast det där är bara en gammal skröna.

Möjligt att det är så. Jag har inte läst nån studie på aktiveringen. Jag vet bara hur jag tycker det känns och hur armarna blivit formade. Men de hade kanske sett exakt lika ut om jag aldrig kört hammercurls. Vet inte, men jag tycker övningen känns bra hur som helst :)

Anders The Peak
2013-07-17, 18:30
jag är inte 190, och 45cm opumpat. tycker det är helt okej och ser rätt bra ut, visst triceps måste ikapp lite till men dom är inte långt ifrån nu, sen har vi alla olika uppfattningar om vad som är snyggt och inte snyggt.
Har inte 45 i bra form som ett slutmål då jag inte tränat så länge och vill komma längre än så, siktar på 55cm minst. Ska jobba på underarmarna.

Längd: 187cm kanske. och 3 ynka cm från 190 centimeter...

Inte ska man vara så jäkla känslig och ta det som kritik utan det ta det som positiv feedback istället :)

BigIron
2013-07-17, 19:49
Blir inte mycket aktivering av triceps med rak skivstångscurl.

Pyttelite, när man låser ut armbågarna i bottenläget? ;)

BisonLGcrew
2013-07-17, 20:16
Skröns? Betyder det att du inte tror på vad jag skriver? Kan inte bry mig mindre om vad du tror o inte tror, men så gammal är jag o tränat så länge att jag inte ljuger när jag skriver. Om du vill se så har jag säkert nån bild i min gamla journal. Om huruvida bf stämmer med kalippermetoden kan jag veta, vet bara vad resultatet visade. Och dessutom var det tips om att bygga armar som efterfrågades och nån skrev att man skulle skriva sina mått innan man gav tips. Så min fysik är egentligen ointressant, men efter 20 års tränade och efter 7-8 år som tävlande i SL, med 2st SM medaljer så har jag bra kunskap om träning skulle jag säga

När du svarade sådär önskar jag nästan att jag menat det du tror att jag menat.

Men jag menade att om man har sådana armar så köper jag dina eventuella skrönor om att bygga bredd med hammer. Det var alltså kredd du fick. Lighten up...

BSOJ
2013-07-17, 20:28
När du svarade sådär önskar jag nästan att jag menat det du tror att jag menat.

Men jag menade att om man har sådana armar så köper jag dina eventuella skrönor om att bygga bredd med hammer. Det var alltså kredd du fick. Lighten up...

Då missförstod jag helt och ber om ursäkt. Det känns lite dumt nu när du ville ge beröm att du istället fick skit för det. Sorry och tack för berömmet :)

BisonLGcrew
2013-07-17, 20:31
Då missförstod jag helt och ber om ursäkt. Det känns lite dumt nu när du ville ge beröm att du istället fick skit för det. Sorry och tack för berömmet :)

Inga problem! Fortsätt bygg!

Adam87
2013-07-17, 21:16
För mig fungerar maxreps 1-5 reps för att triceps och biceps att växa

Riktigt bra övningar som man kan lasta på endel vikt i

Smalbänk Pushdowm

Skivstångscurl Hammarcurls

Har alltid haft starka armar så man får utgå från sig själv och man slutar inte curla pressa förrens armarna säger ifrån då slutar man, Forced reps är något iaf inte jag bryr mig om längre , all muskelgrupper svarar olika på träningsvolym så man får exprimentera.