handdator

Visa fullständig version : Hur börja med träning? Anlita personlig tränare?!


NautilusMetoden
2013-07-14, 19:19
Jag har länge tänkt o försöka börja med att träna men alltid skjutit upp det för jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska komma in i spelet ordentligt...

Jag vet inte hur man ska börja träna med fria vikter och alla läskigt låtande ord som Smithen! Inte nog med att man kommer se ut som en riktig dumbom men också att de få gånger jag försökt hemma så har jag känt mig väldigt osäker på hur man gör övningarna rätt. Ett exempel är squats, kollat på Youtube videos, läst instruktioner och så vidare men jag skulle verkligen behöva en faktisk person som kan lära mig och som ser på mig när jag gör dem och påpekar saker o ting så att jag lär mig. Sist jag försökte med en stång som jag har hemma så hade jag tusentals frågor (och detta var efter googling & youtube) och problem (domningar ulna nerven med squats osv...)

Problemet är att det gym jag hade tänkt besöka är Actic/Nautilus och deras instruktörer envisas ju med att 12 stycken reps på en maskin är den ultimata workouten. Efter googling har jag kommit fram till att Nautilus metoden inte är lika effektiv och även om den skulle duga i början så är det inte hållbart då jag någon gång måste gå över till fria vikter ändå!

Jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång... En tanke var att anlita en personlig tränare ca 3-4 pass för att lära mig saker och ting? Visst det kommer kosta lite men jag behöver självförtroende-boosten och min extremt otränade kropp behöver lära sig göra rätt annars tar det nog inte lång tid innan jag blir skadad ytterligare en gång... (men mest självförtroende-boosten!!! *slap* )

Vad tycker ni om det? Andra funderingar är om det finns något ställe (Stockholm) som har just introduktionspass(fria vikter)? Skulle jag anlita en personlig tränare, kommer de då få följa med in i lokalen då man behöver visa upp sitt kort/medlemskap? Fjantar jag mig? *gah!*

Simonbaws
2013-07-14, 19:21
du har ingen polare som tränar? häng med den personen istället på några pass, så lär du dig

NautilusMetoden
2013-07-14, 19:26
Nepp har tyvärr inte det...

rooz
2013-07-14, 19:30
Sök upp en PT med kunskap om basövningar. Eller gå till ett gym där det vistas lyftare.

mattilainen
2013-07-14, 19:33
gå in och ta bumbis nybörjarschema här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Sen de övningar du inte kan (eller kolla alla förslagsvis) på youtube eller google. Gå sedan till gymmet med ett papper med övningarna (kanske där du skrivit ner i detalj hur du ska lyfta exempelvis målat en teckning, eller enbart ha med dig en mobil där du kan se hur övningarna går till). Sen kör du detta och fortsätter läsa på internet/kolozzeum och du är snart inne i träningen och kanske kan själv börja lägga ihop roliga övningar.

tlk
2013-07-14, 19:46
Ta en tur in på styrkelabbet.se . Bra videos.

Har ni inte något styrkelyfts/tyngdlyftnings-klubb i Stockholm? Där kan du få bra teknikhjälp... Att hitta en PT värd att ha är inte alltid lätt. Många är rätt dållia.

andeem
2013-07-14, 20:01
De flesta personliga tränarna på Power Club (Holländargatan) verkar helt okej. Gyminträdet ingår vid PT-pass.

Annars får du säkert bra introduktion på Södra TK, SAK eller Sundbybergs TK.

NautilusMetoden
2013-07-14, 20:03
Sök upp en PT med kunskap om basövningar. Eller gå till ett gym där det vistas lyftare.

Ja då uppstår dock frågan:
" Skulle jag anlita en personlig tränare, kommer de då få följa med in i lokalen då man behöver visa upp sitt kort/medlemskap?". Hur fungerar det med sådant?


Sen tror jag dock inte att det är någon idé att fråga om hjälp hos vanliga lyftare, vem orkar bränna ett helt pass med att undervisa någon annan liksom?!


[QUOTE=mattilainen;6552295. Sen de övningar du inte kan (eller kolla alla förslagsvis) på youtube eller google. Gå sedan till gymmet med ett papper med övningarna (kanske där du skrivit ner i detalj hur du ska lyfta exempelvis målat en teckning, eller enbart ha med dig en mobil där du kan se hur övningarna går till). Sen kör du detta och fortsätter läsa på internet/kolozzeum och du är snart inne i träningen och kanske kan själv börja lägga ihop roliga övningar.[/QUOTE]

Problemet är att jag för ett ca 2 år sedan försökte med lite hemma redskap såsom en skivstång och jag läste på massor, kollade på massor av videoklipp men när jag väl skulle applicera all teori i praktiken så sluta det jämt med att saker och ting kändes fel och jag ställde mig jämt frågan "så här gjorde dem, men det här och så här då? Och varför får jag såhär istället?". Påminner om när jag går på ji-jitsu, de förklarar teorin och visar för tionde gången och jag framstår som helt efter fastän jag kan förklara tekniken minst lika bra som dem vid det laget men jag har jäkligt svårt att praktiskt göra det. Mitt muskelminne verkar ha alzheimers, min känsel för takt är helt bortdomnad och min "härmapa" är blind.

Med andra ord, jag behöver en person som visar på *mig* hur man ska göra. Te x vet jag att något är fel när jag håller skivstången vid en övningar så behöver jag någon som placerar den rätt så att jag vet hur rätt känns och kan skaffa mig en utgångspunkt så att när jag tränar ensam nästa gång vet jag att "Ok, när jag stod såhär då var det helt rätt!"

andeem
2013-07-14, 20:06
Nicklas Lindström (http://www.southside-training.se/index.php/southside-training/om-oss/) är en PT som jag har förtroende för.

NautilusMetoden
2013-07-14, 20:08
Många är rätt dållia.

Detta är ett problem också yup, att veta ifall personen man ska anlita faktiskt är kvalificerad...


De flesta personliga tränarna på Power Club (Holländargatan) verkar helt okej. Gyminträdet ingår vid PT-pass.

Annars får du säkert bra introduktion på Södra TK, SAK eller Sundbybergs TK.

Ska ta mig en titt strax. Men till exempel Power Club, visst har jag förstått det rätt att det inte är några dumma prenumerationer eller så, utan jag kan i princip ringa upp, säga "jag vill lära mig the art of power!", boka enskilda pass, bli upplärd på gymmet (utan att vara medlem där)? För i såfall låter det ju väldigt bra.

rooz
2013-07-14, 20:12
Sen tror jag dock inte att det är någon idé att fråga om hjälp hos vanliga lyftare, vem orkar bränna ett helt pass med att undervisa någon annan liksom?!


Jag har spenderat min vila mellan set för att lära andra / kika på deras teknik. På atletklubbar är alla där för att bli starkare, och man hjälper alla som har samma mål.

Går du ned på te.x nybörjarträning så får du hjälp om du vågar fråga om den.

Loke
2013-07-14, 20:13
Vill man främst lära sig lyfta vikter så är det rätt onödigt att betala pengar för en PT. Man får som sagt den hjälpen helt gratis på en lyftarklubb.

På frågan vem som orkar bränna ett helt pass på att hjälpa dig - varför skulle man behöva göra det? Lyftare vilar rätt mycket mellan sina set, de kan instruera dig istället för att bara sitta och glo in i väggen. Du får kanske acceptera att de inte ger dig 100% uppmärksamhet medan du är där, men det kan det väl vara värt? Du får mer kompetens för mindre pengar.

andeem
2013-07-14, 20:18
Men till exempel Power Club, visst har jag förstått det rätt att det inte är några dumma prenumerationer eller så, utan jag kan i princip ringa upp, säga "jag vill lära mig the art of power!", boka enskilda pass, bli upplärd på gymmet (utan att vara medlem där)? För i såfall låter det ju väldigt bra.Ungefär så är det. Sen är Power Club ett väldigt prisvärt gym så du kommer säkert att vilja bli medlem där ändå, om det inte ligger alldeles tokigt till för dig.

NautilusMetoden
2013-07-14, 20:24
Tack allihopa för svar! Jag tänker fortsätta att fokusera på att jogga under sommaren men jag hoppas verkligen att jag tar tag i det här i höst!



Du får mer kompetens för mindre pengar.

Nu har ju fått svar på mina funderingar så då kan ju fråga en annan sak! Inte för att säga emot dig och de andra men jag har märkt att det verkar som att privata tränares kompetens ifrågasätts ofta. Men dessa personer är ju också vältränade så något måste de ju göra rätt så vad gör en "vanlig" lyftares åsikt mer kompetent? Är inte en PT egentligen en "vanlig lyftare" som livnär sig på att lära ut sin kunskap/erfarenhet?

r1kkie
2013-07-14, 20:29
Jag vill slå ett slag för friskis och svettis. Finns väldigt många bra/kunniga instruktörer på dessa anläggningar när det gäller styrketräning som kan lära ut alla grundläggande basövningar.

Där jag tränar har vi både tävlande bodybuilders och tävlande styrkelyftare som instruktörer.

andeem
2013-07-14, 20:32
Många PTs har sin bas i allmän "fitness"-träning och verkar ha ganska ytliga kunskaper när det handlar om styrkelyft eller tyngdlyftning. Men det finns en hel del som är jätteduktiga också.

Jona
2013-07-15, 05:20
Vill man främst lära sig lyfta vikter så är det rätt onödigt att betala pengar för en PT. Man får som sagt den hjälpen helt gratis på en lyftarklubb.

Det är ganska trist att bli använd som "gratis PT" och det är en upplevelse jag delar med många andra på lyftarklubbarna. Gå med i en lyftarklubb om du vill tävla i styrkelyft eller tyngdlyftning. Räkna med att ge nåt tillbaka till klubben (utöver medlemsavgiften) eftersom klubbarnas överlevnad bygger på ideella insatser.

Instämmer i förslaget om Friskis och Svettis, prisvärt och kunniga PTs.

z_bumbi
2013-07-15, 06:47
För mig är det inte tristare att instruera någon som vill ha några tips på tekniken några enstaka gånger än att hjälpa de som redan tränar på gymmet. Är det på klubbens gym så är det dessutom så man drar folk, antingen som framtida motionärer eller som tävlande. Om inte annat så drar jag in 50 kr/gång för de som kör flera tillfällen vilket per tidsenhet är mycket bättre än jag någonsin fått in på att t ex sälja bingolotter...