handdator

Visa fullständig version : Effektiv timing i periodisk fasta?!


Eddie94
2013-07-13, 21:25
Tjena Kolo!

Tänkte att det var dags att börja sätta mig in i den spännande Periodiska Fastan som jag hört så mycket under om.

Börjar jobba på måndag så det är vanlig tidig uppstigning, börjar jobba kl 07.00 till 16.00.
Uppskattad tid att träna, senast kl 6, klar 7-8
Läggdags kl 11

Har lite frågor och åsikter uppskattas!

Vad är optimalt för just förbränningen?
dvs, om jag klarar av att fasta längre men lyckas få i mig mina macros, hur katabolt blir det?

Blir förbränningen mycket högre med träning på tom mage?

Är det sant att det är mer optimalt på periodisk fasta att man väntar någon timma eller två efter ett pass på tom mage innan man bryter fastan?(för fettförbränning*rolleyes*)

Kommer fettförbränningsplatåerna vara domsamma som i vanlig splitmatchema, om inget händer så sänker jag bara?

Kommer det en punkt då jag borde sluta fasta?


Har en tjej som ligger på ca 35% bf, kommer detta eller vanlig deff vara optimalt för henne?

Målen är att deffa inte att lägga på sig.
Tack för svar, jag ber om ursäkt om jag formulerat mig dåligt då jag har lite saker o göra.*gah!* Men hoppas jag kan vidareförklara om något inte är klart i kommentarsektionen!*flex*

jakobberg
2013-07-13, 23:05
jag har kört periodisk fasta i 2 månader nu. För tillfället är jag arbetslös så har inga rutiner på de sättet men går upp mellan 09:00-10:00. Jag tränar runt 12:30-13:00 tills 14:00 då jag äter mitt första mål direkt efter, målet innehåller mycket protein och även en hel del kolhydrater.

jag kör ett mönster på 8 timmar då jag ska få i mig mina macros, mellan 14:00 tills 22:00. Det har funkat oerhört bra men de är lite jobbigt i början bara, men de är bara hålla ut.. Jag kan iaf rekommendera det.

Eddie94
2013-07-14, 09:27
jag har kört periodisk fasta i 2 månader nu. För tillfället är jag arbetslös så har inga rutiner på de sättet men går upp mellan 09:00-10:00. Jag tränar runt 12:30-13:00 tills 14:00 då jag äter mitt första mål direkt efter, målet innehåller mycket protein och även en hel del kolhydrater.

jag kör ett mönster på 8 timmar då jag ska få i mig mina macros, mellan 14:00 tills 22:00. Det har funkat oerhört bra men de är lite jobbigt i början bara, men de är bara hålla ut.. Jag kan iaf rekommendera det.


Tack för svar!

Vad tycker du jag ska göra som tränar kl 6 på kvällen och kanske är klar max halv 8?

Har hört som sagt att det ska va grymt för förbränningen att vänta ca 1-2 timmar efter passet innan man bräcker fastan.

Hur borde jag göra som tränar så sent?:hbang:

Halvar
2013-07-14, 10:11
Tack för svar!

Vad tycker du jag ska göra som tränar kl 6 på kvällen och kanske är klar max halv 8?

Har hört som sagt att det ska va grymt för förbränningen att vänta ca 1-2 timmar efter passet innan man bräcker fastan.

Hur borde jag göra som tränar så sent?:hbang:

I slutändan så är det iaf totala kalorimängden som avgör.Jag hade inte väntat med maten efter passet om jag var du

Eddie94
2013-07-14, 13:31
I slutändan så är det iaf totala kalorimängden som avgör.Jag hade inte väntat med maten efter passet om jag var du

tack så hemskt mycket för din åsikt Halvar, jag tror jag bryter fastan direkt efter passet med lite malto o pulver innan stora måltiden:hbang:

jakobberg
2013-07-14, 13:51
jag tränar alltid 1-2 timmar innan min fasta är slut på helt tom mage, tar endast bcaa precis innan träningspasset bara :) Som halvar skrev, det är ju kaloriemängden som avgör i slutändan.. men vad det står om periodisk fasta så ska det vara lite mer effektivt för fettförbränning, svårt att avgöra.

BERZEERK
2013-07-19, 21:14
Hmm! Man ska ju helst lägga alla måltiderna efter träningspasset? Blir fan lite körigt om man tränar efter jobbet då man jobbar dagtid? :O

simmejävel
2013-07-19, 21:48
Gör det inte krångligare än vad det är. Blir det krångligt för dig att hålla fastan så sent? Ät då det lilla målet innan och brakfesten efter att du varit på gymmet. Periodisk fasta gör i sig inga underverk. Däremot är det ett ganska trevligt sätt att få uppleva ordentlig mättnad åtminstone en gång per dag under ett kaloriunderskott. Den stora vinsten, som jag har uppfattat det, är egentligen att du har ett stabilt blodsocker under större delen av dagen samt att det blir svårt att överäta på hälsosamma livsmedel om man komprimerar ätandet till ett begränsat tidsfönster.