handdator

Visa fullständig version : Multivitamin tillskott, dåligt mot kroppen på något sätt?


greken2000
2013-07-13, 18:56
Hej, har tagit coop forums billiga active care med 11 vitaminer och 9 mineraler.
200 tab för 90 kr~ väldigt billigt syntetsika vitaminer.
Finns det något dåligt med de syntetiska?

Sedan köpte jag male multiple som är naturliga:
innehåll:
http://www.solgar.com/pub/supplement/1744.pdf

Är de naturlig mycket bättre? men på denna innejåller 1 tab 89 mg vitamin E vilket är 744% av rdi. Är inte det dåligt med för mycket fettlösligt?

Sverker
2013-07-13, 19:12
Ingen skillnad på naturlig eller syntisk vitamin. De ser likadana ut för kroppen.

Men male multi är våldsamt överdoserad. Du kan ta en i veckan ungefär.
Mysko att man blandar i bor. Essentiellt för växter men inte för mäniska:d

greken2000
2013-07-13, 20:56
okej konstigt att det är så överdoserat på fettlösligt, förstår vattenlösligt. Men om jag tar en i veckan blir det dåligt ju för en tablett har mindre en dagsbehovet av zink och flera andra saker... så blir lite skumt?

Sverker
2013-07-14, 05:59
Sök på Kolozzeum. Tror att det finns någonstans att 1000 mg eller mer av E-vitamin är skadligt över lång tid.
Tabletterna här innehåller 400 mg. Visst köp en burk, kissa ut överskottet av allt annat. 20 dagar med 400 mg E-vitamin kommer varken att göra från eller till sett över hela ditt liv. Men någon nytta kommer de inte att göra. Överskott av antioxidanter kan lätt istället bli prooxidativa och ställa till med elände.

Nutrid
2013-07-14, 06:47
Ingen skillnad på naturlig eller syntetisk vitamin. De ser likadana ut för kroppen.



Är du säker på det där?

Sverker
2013-07-14, 08:34
Ja, jag är säker. Skulle jag inte vara det ? Molekyl som molekyl.

proteinsynthesis
2013-07-14, 13:15
Är du säker på det där?

Ja, jag är säker. Skulle jag inte vara det ? Molekyl som molekyl.

En molekyl är en molekyl.

Det finns många olika E vitaminer och i tillskott finns det oftast bara en, alfa tokoferol. Därav är det alltid bättre att äta mat istället för tillskott

Sverker
2013-07-14, 13:33
Men frågan gällde syntetiska eller naturliga vitaminer i tillskott, som jag uppfattade det.

Ja, tokoferolerna skiljer sig lite. De fördelas lite olika i kroppen.
Vetegroddar och palmolja är de livsmedel som innehåller mest och flest av tokoferolerna. Inget av livsmedlen är stapelföda på Kolozzeum:d

lungan
2013-07-14, 13:34
Men frågan gällde syntetiska eller naturliga vitaminer i tillskott, som jag uppfattade det.

Ja, tokoferolerna skiljer sig lite. De fördelas lite olika i kroppen.
Vetegroddar och palmolja är de livsmedel som innehåller mest och flest av tokoferolerna. Inget av livsmedlen är stapelföda på Kolozzeum:d
:d