handdator

Visa fullständig version : Fråga mig saker.


Sidor : [1] 2

tjing
2013-07-13, 14:09
Provar en sådan här tråd.

Någon timme framåt, ta chansen. Fråga vad som; kost/träning, om mig privat. Garanterar inga svar. Mod, ta gärna bort tråden i eftermiddag. Tanken är att svara på folks funderingar och verka positivt.

tjing
2013-07-13, 14:10
Korta frågor, tack. Orkar inte skriva haranger. Men delar gärna med mig av min vishet.

David Brent
2013-07-13, 14:11
Är detta nya trenden, att starta egotrådar?

Fuark
2013-07-13, 14:12
Tränar du på Malkars västra?

really
2013-07-13, 14:15
Vem är du och varför ska vi fråga dig saker?

Se det inte som negativt vill ha svar

tjing
2013-07-13, 14:15
Är detta nya trenden, att starta egotrådar?

Förmodligen. Smått tragiskt. Övervägde chansen länge, men landade i att någon kan bli hjälpt av mina svar (no ego).

Fredszky
2013-07-13, 14:16
Vad har du för utbildning/vad jobbar du med?

tjing
2013-07-13, 14:16
Tränar du på Malkars västra?

Hells to the no.

Actic. Själv?

Olegh
2013-07-13, 14:16
Skulle du vara beredd att vikariera för K. G. Rub här på brädan om du blev tillfrågad?

tjing
2013-07-13, 14:17
Vad har du för utbildning/vad jobbar du med?

Socionom med läkardrömmar, typ.

Försöker vara expert på kroppen. Älskar't.

tjing
2013-07-13, 14:18
Skulle du vara beredd att vikariera för K. G. Rub här på brädan om du blev tillfrågad?

Jag hyser stor respekt för herr Grub. Det går inte att vikariera för en sådan legend. Karln är de facto kunnigare än 99,9% av hela träningssverige.

tjing
2013-07-13, 14:24
Förresten. Det finns bara en låt man kan lyssna på i Lördagssolen:

vwBbrngafl0

Fuark
2013-07-13, 14:25
Hells to the no.

Actic. Själv?

Alright, för tillgången till att simma eller varför just actic?

Nä, jag är på friskis, det är där eliterna håller hus :d

tjing
2013-07-13, 14:36
Mest vana. Personalen är smådryg. Simmade med en brutta tidigare men hon har gängat sig nu ;)

Friskis minsann. Funderar på att byta dit.

tjing
2013-07-13, 14:39
Passa på att fråga saker relaterade till träning/kost, gratis.

Antar att halva Kolozzeum är ute och kör ghetto-armhävningar på omkullvälta lyktstolpar.

Petoria
2013-07-13, 14:41
Passa på att fråga saker relaterade till träning/kost, gratis.

Antar att halva Kolozzeum är ute och kör ghetto-armhävningar på omkullvälta lyktstolpar.

Gratis? Va fan, och jag som har betalt för att få tips från Kolo hela tiden :(

tjing
2013-07-13, 14:46
Egentligen borde vi köra Skype men det är inte möjligt om inte någon tekniskt begåvad individ styr upp det?

Har länge haft tankar på att intervjua Kolo-staffen. Vore väldigt intressant att höra en röst till nicket (om intresse finns).

Typ en träningsradio, vid sidan om Body-radio.

tjing
2013-07-13, 14:49
Ni har till 18.00 på er (Mod, stäng gärna tråden 18.00)

Finns inget intresse så är det tyvärr så.

rooz
2013-07-13, 15:05
Jag vill dra 300 i marklyft inom 4 år. Hur gör jag?

Tyrwing
2013-07-13, 15:08
Hells to the no.

Actic. Själv?

Wtf, en till här nere i vår kära stad.

Get yo asses to AK.

StarkaUlf
2013-07-13, 15:12
Hur gör man övningen dips så effektiv som möjligt för bröstmuskulaturen? Tänker på greppbredd, lutning på kropp etc.

tjing
2013-07-13, 15:13
Jag vill dra 300 i marklyft inom 4 år. Hur gör jag?

Antar att du syftar på kg. Fråga Hurril, är mitt seriösa tips.

tjing
2013-07-13, 15:14
Wtf, en till här nere i vår kära stad.

Get yo asses to AK.

Går alltid förbi er lokal.

Ser ett gäng grabbar antingen böja eller kollar på personen som böjer. Respekt. Är Gunhamn idoliserad på klubben?

tjing
2013-07-13, 15:15
Hur gör man övningen dips så effektiv som möjligt för bröstmuskulaturen? Tänker på greppbredd, lutning på kropp etc.

Luta dig lite bakåt och låt bröstet jobba.

För övrigt är det en övning många har problem med pga axlar.

WHITEFOLKS
2013-07-13, 15:24
Du menar väl ändå luta dig framåt?

tjing
2013-07-13, 15:26
Beror på vinklar o sånt.

WHITEFOLKS
2013-07-13, 15:27
Beror på vinklar o sånt.

?

Hur hade du tänkt dig att bröstet skulle arbeta mer om man lutar sig bakåt?

Gpajpen
2013-07-13, 15:28
Vad får jag för positiva hälsoeffekter av att promenera 1 timme varenda dag året om i medelhögt-intensivt tempo jämfört med en person som käkar limpmackor och spelar wow.

Edit; även psykologiska(mentala?) effekter.

hidden
2013-07-13, 15:28
?

Hur hade du tänkt dig att bröstet skulle arbeta mer om man lutar sig bakåt?

Knäböj.

tjing
2013-07-13, 15:28
Beror på hur du håller överkroppen.

tjing
2013-07-13, 15:31
Vad får jag för positiva hälsoeffekter av att promenera 1 timme varenda dag året om i medelhögt-intensivt tempo jämfört med en person som käkar limpmackor och spelar wow.

Nu snackar vi. Bring it on.

Du får teoretiskt sett en bättre insulinkänslighet (som förmodligen är större ändå om du styrketränar), men också hjärnhälsa.

Rörelse överhuvudtaget aktiverar serotonerga neuroner och skickar upp tryptofan till hjärnan för serotoninsyntes; ie vi är "gjorda" för att röra på oss för att vi ska må bra.

Ett kort svar: Du har mindre risk för depression och är förmodligen lite gladare, statistiskt sett.

WHITEFOLKS
2013-07-13, 15:31
Beror på hur du håller överkroppen.

Please do explain.

Gpajpen
2013-07-13, 15:33
Nu snackar vi. Bring it on.

Du får teoretiskt sett en bättre insulinkänslighet (som förmodligen är större ändå om du styrketränar), men också hjärnhälsa.

Rörelse överhuvudtaget aktiverar serotonerga neuroner och skickar upp tryptofan till hjärnan för serotoninsyntes; ie vi är "gjorda" för att röra på oss för att vi ska må bra.

Ett kort svar: Du har mindre risk för depression och är förmodligen lite gladare, statistiskt sett.

Ok låter bra. Men inga "cardiovaskulöra" fördelar? Snackar kondis eller rent utav allmän ork jmf med otränade individer(jämför mig inte med folk som löper milen 3ggr/veckan)

tjing
2013-07-13, 15:33
Kan tyvärr inte visa nu, visualisera.

tjing
2013-07-13, 15:34
Ok låter bra. Men inga "cardiovaskulöra" fördelar? Snackar kondis eller rent utav allmän ork jmf med otränade individer(jämför mig inte med folk som löper milen 3ggr/veckan)

Jo, det får du jämfört med en stillasittande person.

Rask promenad är vad som anses vara en tillräcklig nivå av kondition (därmed inte sagt att mer inte är bättre, vilket det med all sannolikhet är). 10 minuter åt gången, eller helst 30 minuter i ett svep av rask promenad är optimalt enligt gällande rekommendationer.

Baronpanda
2013-07-13, 15:34
På en skala av 1-10 hur säker är du på att svara vänster/höger om man tänker sig hypotetiskt nu då så borde väll nästan din Lamborghini vara blå?

Edit: skrev fel, tips på få kontakt i bröstet med dumbbell pullovers?

tjing
2013-07-13, 15:36
Förstår inte frågan? Någon av oss är full och jag är mest bakis.

Kör en långsam rörelse, börja med lätta vikter. Dra med bröstet i bottenläget och hitta rätt muskel sas. Anders_The_Peak är för övrigt bättre på det där, än jag.

Filipb
2013-07-13, 15:37
Anser du att din (fantastiska) bulkmetod bryter från "kaloriregeln", dvs att du inte lägger på dig samma fettmängd som du borde med tanke på dig kaloriöverskott?

Har du funderat något på att ta emot adepter i någon form framöver? (Seriös fråga, älskar hur du beblandar psykologi med kost- och träningslära)

Gpajpen
2013-07-13, 15:42
Jo, det får du jämfört med en stillasittande person.

Rask promenad är vad som anses vara en tillräcklig nivå av kondition (därmed inte sagt att mer inte är bättre, vilket det med all sannolikhet är).

För sanningen är väl ungefär 9 månader jag kört promenaderna och 6 till 7 gånger i veckan 45-90min/dag.

Och har gått från att kunna ligga i sängen och kolla på film en hel dag för man inte har energi till nånting, till enorma (för mig) energireserver. Exempelvis arbeta en hel dag (industri fysiskt jobb fast inga tunga lyft, mer repetivt) och sedan komma hem snabbstäda i nån halvtimme och sen ut och gå en rask promenad på 60min sen hem varva ner lite sen gymmet 1,5 timmes styrkepass m hög volym och sedan hem äta sen ut o spela fotboll i 2h och endå vara pigg i kroppen och huvudet. Vilket är helt jävla otroligt för att vara mig och det ända jag kan komma på är att det måste vara promenaderna som har boostat mig

Squidh
2013-07-13, 15:43
Favoritmåltid efter träning?
Favoritövning?

tjing
2013-07-13, 15:44
Anser du att din (fantastiska) bulkmetod bryter från "kaloriregeln", dvs att du inte lägger på dig samma fettmängd som du borde med tanke på dig kaloriöverskott?

Delvis, faktiskt. Men folks förståelse kring kalorier är rejält begränsad; ie du lägger på dig fett när fettbalansen är positiv, inte av kalorier i sig. Men det är ett komplicerat framtida kapitel.

Har du funderat något på att ta emot adepter i någon form framöver? (Seriös fråga, älskar hur du beblandar psykologi med kost- och träningslära)

Tack. Och Ja. Framförallt vill jag medverka till att människor ifrågasätter mer och tänker själva. Jag har aldrig varit helt bekväm med en expertroll fastän jag innehar den.

Mitt intresse är både kropp och hjärna (skillnaden är i all ärlighet semantisk) och jag hjälper gärna någon på traven :)

tjing
2013-07-13, 15:46
Favoritmåltid efter träning?
Favoritövning?

Varierar. Vill jag somna i soffan kör jag Hällakakor med ägg på.

Annars, en mindre portion pasta/ris, med grönsaker och tonfisk.

Favoritövning är nog chins/latsdrag. Är stark som ett svin där. Långa armar du vet.

tjing
2013-07-13, 15:48
För sanningen är väl ungefär 9 månader jag kört promenaderna och 6 till 7 gånger i veckan 45-90min/dag.

Och har gått från att kunna ligga i sängen och kolla på film en hel dag för man inte har energi till nånting, till enorma (för mig) energireserver. Exempelvis arbeta en hel dag (industri fysiskt jobb fast inga tunga lyft, mer repetivt) och sedan komma hem snabbstäda i nån halvtimme och sen ut och gå en rask promenad på 60min sen hem varva ner lite sen gymmet 1,5 timmes styrkepass m hög volym och sedan hem äta sen ut o spela fotboll i 2h och endå vara pigg i kroppen och huvudet. Vilket är helt jävla otroligt för att vara mig och det ända jag kan komma på är att det måste vara promenaderna som har boostat mig

Ja. Det finns bara fördelar med dina promenader, props till dig. Raska promenader är underskattat.

Filipb
2013-07-13, 15:50
Delvis, faktiskt. Men folks förståelse kring kalorier är rejält begränsad; ie du lägger på dig fett när fettbalansen är positiv, inte av kalorier i sig. Men det är ett komplicerat framtida kapitel.


Då har jag ett förslag till framtida blogginlägg som du efterfrågade igår... :)

tjing
2013-07-13, 15:52
Mod: Låt tråden vara kvar tills vidare. Jag tror att den är positiv i det stora hela.

tjing
2013-07-13, 15:53
Då har jag ett förslag till framtida blogginlägg som du efterfrågade igår... :)

Jepp.

Men folk underskattar hur mycket tid som går åt att skriva någonting vettigt.

WHITEFOLKS
2013-07-13, 15:53
Så du hävdar att det är bättre att luta sig bakåt än framåt för att aktivera bröst i dips?

tjing
2013-07-13, 15:59
Så du hävdar att det är bättre att luta sig bakåt än framåt för att aktivera bröst i dips?

Återigen, det beror på hur man håller överkroppen.

hungry
2013-07-13, 16:00
Skägg eller inte skägg?

tjing
2013-07-13, 16:03
Skägg är väl nice. Mina finska gener stör dock mitt helskägg.

Gpajpen
2013-07-13, 16:05
Finnar får väl hår på bröstet och skägg redan i 7 års åldern efter all sprit m falukorvsskivor?

tjing
2013-07-13, 16:06
Tja, mina finska (manliga) släktingar har iofs helskägg.

Inte jag dock. Hoppas att det beror på mina opti testo-nivåer,

svag74
2013-07-13, 16:11
Är det ok att hålla högt tempo och supersetta nästan hela passet?
Så man blir hyfsat svettig och får lite flås framåt slutet.
Gör man som man själv känner för liksom, eller är det definitivt negativt för muskeltillväxt?
Tack på förhand :)

TranceII
2013-07-13, 16:12
Återigen, det beror på hur man håller överkroppen.

Hur skall överkroppen hållas då?

tjing
2013-07-13, 16:13
Är det ok att hålla högt tempo och supersetta nästan hela passet?

Absolut. Om något är det något man definitivt växer av. Supersetta övningar för samma muskelgrupp ger mjölksyra och intressanta effekter för hypertrofi.

Tror att många borde inkorporera det i sin träning.

Birkharju
2013-07-13, 16:17
Du har tidigare nämnt att endast muskelspecifika varianter av IGF-1 är anabolt. Hur stimuleras produktionen av det? Om det är av träning, hur går det ihop med att dem hormoner som uppregleras vid träning har minimal påverkan på ens träningsresultat? Eller är det så att träningen stimulerar produktionen så att man har högre basnivåer hela tiden?

tack på förhud!

tjing
2013-07-13, 16:22
Det är ett område som förmodligen ligger delvis över mig själv och alla experter du träffar då forskningen inte riktigt är där än.

IGF-genen har ett par olika splice-varianter (olika gensekvenser i DNA) och kan uttrycka sig olika i olika vävnad. Det hela är väldigt intressant men komplicerat.

Hormoner har inte minimal verkan, men akut har man inte sett stora effekter. Förmodligen bidrar hormonella effekter av träning på sikt till att bygga muskelmassa/bränna fett.

Ibland är forskare rätt insnöade. Bara för att träningsberoende effekter på hormoner inte förefaller påverka styrka/muskelmassa akut, betyder det inte att det inte gör det på sikt.

Om något vet man att styrketräning ökar den basala testosteronproduktionen hos både män och kvinnor. Förmodligen en väldigt positiv effekt, då kortisol tenderar att sjunka samtidigt. Och ett förhöjt kortisol är i regel väldigt dåligt p g a en massa anledningar.

tjing
2013-07-13, 17:04
Slänger ut en trevare: Man kan fråga om vad som helst. Och behöver inte känna sig dum.

ByggarBertil
2013-07-13, 17:08
Har haft en träningspaus på 4 månader men känner mig sugen på att börja igen, vilket schema ska jag köra, har cirka två års erfarenhet i gymmet.
Stats: Bänk 95kg Mark:140kkg Böj 120kg

tjing
2013-07-13, 17:10
Vilken slags erfarenhet mer exakt?

Du har okej stats. Kolla Z_Bumbis träningsupplägg på forumet alternativt min Fantastiska Bulk.

ByggarBertil
2013-07-13, 17:12
Vilken slags erfarenhet mer exakt?

Du har okej stats. Kolla Z_Bumbis träningsupplägg på forumet alternativt min Fantastiska Bulk.

Har kört Z_Bumbis nybörjarschema, 5x5 och Proxys schema. Muskler är målet. Ska kollla up Min Fantastiska bullk

Hamsterkakan
2013-07-13, 17:13
Ska jag rycka upp mig rent allmänt eller ska jag fortsätta löka å må bra (dåligt)?

tjing
2013-07-13, 17:17
Har kört Z_Bumbis nybörjarschema, 5x5 och Proxys schema. Muskler är målet. Ska kollla up Min Fantastiska bullk

Z_Bumbis scheman är skitbra. Testa mitt bulk-upplägg om du vill.

Jag önskar dig lycka till och fråga om det är något du undrar över.

tjing
2013-07-13, 17:18
Ska jag rycka upp mig rent allmänt eller ska jag fortsätta löka å må bra (dåligt)?

Definiera må (bra/dåligt)?

Xtronal
2013-07-13, 17:37
Vad har du för stats Tjing (VIKT/LÄNGD/BÖJ/MARK/BÄNKPRESS)? Tävlingserfarenheter inom bodybuilding/styrkelyft?

Varför skulle någon som vill stå på bodybuilding scenen/bli riktigt stark och tävla i styrkelyft vilja ha dig som coach? Vad kan du ge en klient som inte redan finns tillgängligt på internet?

tjing
2013-07-13, 17:45
Mina stats är inte imponerande. Kör varken böj, mark eller bänk. Har en envis axelskada.

Däremot kan jag fysiologi. Vad du gör är helt upp till dig. Håller med om att det finns många idioter som tror sig kunna det ena och det andra. Jag har aldrig utgett mig att kunna något jag inte kan; jag sysslar med vetenskap, inte med byggaregon.

Man vill ha mig som coach för att jag är dedikerad och lämnar ingenting åt slumpen.

C.E.J.
2013-07-13, 17:49
Vilken stad bor du i, och varför har du inte angivit det här på kolozzeum?

tjing
2013-07-13, 17:51
Meh, Kalmar. Finns ingen anledning egentligen.

Jag kör på Actic, kom dit om ni vill kramas.

newb123
2013-07-13, 18:06
Har inte läst allt i tråden men...

Axelskada säger du, förstår att det påverkar bänken men påverkar det så du inte kan köra böj/mark också?

Tycker du att du är smartare än Grub? Grandmaster? Tror du att du är starkare än Grub? Utgår ifrån att du är svagare än GM nu när du nämnde axelskadan. Hur kommer det sig att du skrev så mycket när GM var i konflikt med den där typen... fick hjärnsläpp på namnet men han är väl kost/träningsguru också och GM nedvärderade vad-han-nu-heter med att han hade små armar, utgår från att du vet vem jag menar ändå...

Fuark
2013-07-13, 18:08
Du ska inte skämmas för att vara en av oss tjing :D

newb123
2013-07-13, 18:09
Du ska inte skämmas för att vara en av oss tjing :D

Varför skulle han skämmas? :D

C.E.J.
2013-07-13, 18:09
Hur gammal är du?

newb123
2013-07-13, 18:10
Hur gammal är du?

Du borde mena tjing, och han skrev det tidigare i tråden.

tjing
2013-07-13, 18:17
Har inte läst allt i tråden men...

Axelskada säger du, förstår att det påverkar bänken men påverkar det så du inte kan köra böj/mark också?

Tycker du att du är smartare än Grub? Grandmaster? Tror du att du är starkare än Grub? Utgår ifrån att du är svagare än GM nu när du nämnde axelskadan. Hur kommer det sig att du skrev så mycket när GM var i konflikt med den där typen... fick hjärnsläpp på namnet men han är väl kost/träningsguru också och GM nedvärderade vad-han-nu-heter med att han hade små armar, utgår från att du vet vem jag menar ändå...

Grub har en oerhörd kunskapsbas. Hur han applicerar det är upp till honom.

För att Berkhan inte är ärlig. Han slår mot svaga. Med allas medgillande. Inte coolt med mig.

tjing
2013-07-13, 18:18
Varför skulle han skämmas? :D

Gammal...eller ja fyllde 34 en vecka sedan :P

Philley
2013-07-13, 18:20
Några bra övningar för rörligare axlar?
Vad anser du om foamrollers? Finns det bättre alternativ för vighet och rörlighet för hela kroppen?
Vad väljer du helst; vara en duktig teoretiker (som du tycks vara) eller kunna lyfta imponerande vikter?

Xtronal
2013-07-13, 18:21
Har inte läst allt i tråden men...

Axelskada säger du, förstår att det påverkar bänken men påverkar det så du inte kan köra böj/mark också?

Tycker du att du är smartare än Grub? Grandmaster? Tror du att du är starkare än Grub? Utgår ifrån att du är svagare än GM nu när du nämnde axelskadan. Hur kommer det sig att du skrev så mycket när GM var i konflikt med den där typen... fick hjärnsläpp på namnet men han är väl kost/träningsguru också och GM nedvärderade vad-han-nu-heter med att han hade små armar, utgår från att du vet vem jag menar ändå...

Grandmaster är en tomte med sin "100% ren träning och periodisk fasta transformation" som han visat världen. Att han har kunskaper inom kost och träning säger jag inte emot.

newb123
2013-07-13, 18:23
Grub har en oerhörd kunskapsbas. Hur han applicerar det är upp till honom.

För att Berkhan inte är ärlig. Han slår mot svaga. Med allas medgillande. Inte coolt med mig.

Aha, förstår att du inte svarar på styrkefrågorna, tycker också det är mer värt att vara smart även om jag inte visar det själv.

Du tror inte Berkhan ofta är oärlig när han tror majoriteten kommer gilla honom på något sätt för det, även om du själv inte gör det? Jag uppfattar hans "slag" mot de svaga som du säger som komiska på ett sätt, är väl en viss sorts humor...

tjing
2013-07-13, 18:24
Några bra övningar för rörligare axlar?
Vad anser du om foamrollers? Finns det bättre alternativ för vighet och rörlighet för hela kroppen?
Vad väljer du helst; vara en duktig teoretiker (som du tycks vara) eller kunna lyfta imponerande vikter?

Min ena axel är fucked.

Stretcha rotatorcuffarna (tips från min sjukgymnast).

Duktig teoretiker, alla dagar i veckan. För i ärlighetens namn är jag inget monster.

tjing
2013-07-13, 18:24
Grandmaster är en tomte med sin "100% ren träning och periodisk fasta transformation" som han visat världen. Att han har kunskaper inom kost och träning säger jag inte emot.

+1.

Väldigt mycket anekdoter. Tänk själva ffs. Berkhan har skrivit underbara artiklar...den senaste var över ett år sedan. Kom med i matchen, liksom.

tjing
2013-07-13, 18:27
Aha, förstår att du inte svarar på styrkefrågorna, tycker också det är mer värt att vara smart även om jag inte visar det själv.

Du tror inte Berkhan ofta är oärlig när han tror majoriteten kommer gilla honom på något sätt för det, även om du själv inte gör det? Jag uppfattar hans "slag" mot de svaga som du säger som komiska på ett sätt, är väl en viss sorts humor...

Berkhan överskattar sig själv. Men problemet är att han var tidigt ute med fasta och skaffat sig en internationell fanbase.

Han är kunnig men tror mycket om sig själv. Hans tweets är katastrof; ett sammelsurium av råttstudier (som han "hatar"), alkohol och flum.

Han behärskar en del saker utantill, men inte alls. Gå inte i "expert-fällan", han vet inte alls så mycket han ger sken av.

Doggeh
2013-07-13, 18:27
Vad är din åsikt på "carb-cycling"? Alltså 3-6 dagar med lågt intag och en dag med högt osv.

tjing
2013-07-13, 18:30
Bra i teorin, knivigt i praktiken.

tjing
2013-07-13, 18:35
För att brodera lite mer:

Jag tror på bulk och deff; inte halvmesyrer. ...Men när du bulkar, ät mycket kolhydrater och skippa de feta såserna osv.

newb123
2013-07-13, 18:35
Grandmaster är en tomte med sin "100% ren träning och periodisk fasta transformation" som han visat världen. Att han har kunskaper inom kost och träning säger jag inte emot.

Jag är också osäker om Berkhan alltid varit ren, men mer än så här vill jag inte skriva om det då det är retarderat att spekulera om som bekant. Håller däremot inte alls med om att han är en tomte.

Berkhan överskattar sig själv. Men problemet är att han var tidigt ute med fasta och skaffat sig en internationell fanbase.

Han är kunnig men tror mycket om sig själv. Hans tweets är katastrof; ett sammelsurium av råttstudier (som han "hatar"), alkohol och flum.

Han behärskar en del saker utantill, men inte alls. Gå inte i "expert-fällan", han vet inte alls så mycket han ger sken av.

Haha, ja allt han skriver är inte 100% fakta men det är underhållande när det inte är det. Tycker jag alltid vinner på att läsa det han säger för jag får ett skratt när jag inte får någon kunskap av honom. :D

nyvaken
2013-07-13, 18:36
Böjfråga till en ickeböjare:
Kom igång bra med Stronglifts men fick ont i handleder och armveck när jag närmade mig hundra kg. Sett en massa instruktionsvideos, men har du tips för att undvika sådant? Kör low bar (tror jag) och måste greppa med tummen runt stången, känns helt fel annars.

tjing
2013-07-13, 18:39
Berkhan har tyvärr hamnat i facket "Hugger folk i ryggen". Någon som har kvar brevet (han aldrig publicerade till McDonald? Herregud. Jag respekterar hans kunskap men han måste tagga ner, för ingen köper hans löjliga fyllerants i Sverige. (Kanske hans töntiga fans iofs).

TranceII
2013-07-13, 18:40
Böjfråga till en ickeböjare:
Kom igång bra med Stronglifts men fick ont i handleder och armveck när jag närmade mig hundra kg. Sett en massa instruktionsvideos, men har du tips för att undvika sådant? Kör low bar (tror jag) och måste greppa med tummen runt stången, känns helt fel annars.

Möjliga orsaker:

1. Du tappar spänningen i ryggen och armarna tar över vikten.
2. Du har för dålig rörlighet och du får vikten i armarna.

Möjliga fixar:

1. Öka rörlighet i axlar.
2. Håll bredare (lättaste fixen).
3. Koncentera dig på att inte tappa spänningen i övre ryggen.


..typ

tjing
2013-07-13, 18:41
Alright, TranceII. Snyggt.

newb123
2013-07-13, 18:42
Berkhan har tyvärr hamnat i facket "Hugger folk i ryggen". Någon som har kvar brevet (han aldrig publicerade till McDonald? Herregud. Jag respekterar hans kunskap men han måste tagga ner, för ingen köper hans löjliga fyllerants i Sverige. (Kanske hans töntiga fans iofs).

Jag är en hardcore GM-fanatiker och köper alla hans rants och ger dricks på det, ser inte hur det kan vara så farligt att vara en tönt i dina ögon i det avseendet. :D

tjing
2013-07-13, 18:43
Vi är kanske lika goda kålsupare :D

Poängen är att Berkhan INTE vet allt. Något han tror sig göra.

newb123
2013-07-13, 18:45
Alright, TranceII. Snyggt.

Låter obehagligt likt Carnes, fast du inte stavade det som "aight". :D Carnes is back?

tjing
2013-07-13, 18:47
;D

Nja. Visst är Carnes mitt ohämmade jag men jag är inte han.

newb123
2013-07-13, 18:49
;D

Nja. Visst är Carnes mitt ohämmade jag men jag är inte han.

Är det ok med dig om det är ok med mig att jag chattar i tråden? Mauro Scocco var det väl som sjöng det och alltså är det sant? :D

nyvaken
2013-07-13, 18:51
Ok, känns som rätt självklara fixar, men jag har ändå en lång tids frånvaro att jobba ikapp så man kanske kan hitta rutin längs vägen. great!

tjing
2013-07-13, 18:51
Nu yrar du, newb123.

tjing
2013-07-13, 18:52
Ok, känns som rätt självklara fixar, men jag har ändå en lång tids frånvaro att jobba ikapp så man kanske kan hitta rutin längs vägen. great!

En dag i taget.

Beelz
2013-07-13, 18:56
Tung 1-10rep eller lätt 10-20rep belastning när man tränar magen?

newb123
2013-07-13, 19:00
Nu yrar du, newb123.

Är det något fel med det? E det fel på mig eller L Bengtzing? Var tycker du jag ska yra om jag inte gör det här och jag absolut måste göra det? Det är pinsamt, men jag känner ett behov att gå emot skammen, ska ju vara bra enligt KBT och sån skit. Skulle sluta skriva och logga ut om jag bara skulle gå på att det tar emot att fortsätta. Inbillar mig att jag får starkare psyke när jag trotsar min skam eller ångest eller rädsla oavsett situation. Oavsett om alla tycker det är dåligt det jag skriver får jag ju bättre uthållighet i att övervinna skammen etc...

Xtronal
2013-07-13, 19:07
Är det något fel med det? E det fel på mig eller L Bengtzing? Var tycker du jag ska yra om jag inte gör det här och jag absolut måste göra det? Det är pinsamt, men jag känner ett behov att gå emot skammen, ska ju vara bra enligt KBT och sån skit. Skulle sluta skriva och logga ut om jag bara skulle gå på att det tar emot att fortsätta. Inbillar mig att jag får starkare psyke när jag trotsar min skam eller ångest eller rädsla oavsett situation. Oavsett om alla tycker det är dåligt det jag skriver får jag ju bättre uthållighet i att övervinna skammen etc...

Är du full?

newb123
2013-07-13, 19:12
Är du full?

Nej. Du kan va!

Xtronal
2013-07-13, 19:14
Nej. Du kan va!

hahaha älskar dig *hug* (No homo)

newb123
2013-07-13, 19:16
hahaha älskar dig *hug* (No homo)

Älskar dig med (full homo och full retard) *kjamizar*

jenni
2013-07-13, 19:22
Passa på att fråga saker relaterade till träning/kost, gratis.

Antar att halva Kolozzeum är ute och kör ghetto-armhävningar på omkullvälta lyktstolpar.

toppen, jag behöver hjälp precis inom det området:
jag har nu träningsförbud i 8 veckor, total förbud, eller jag får gå promenader om 7 dagar, men that´s it,
så hur gör jag för att behålla min form utan att träna, eller behålla så mycket som det går??? jag vill absolut inte gå upp i vikt nu,
ska jag äta fettförbränningspiller, eller tycker du ens att det finns sådana som fungerar? :)

jenni
2013-07-13, 19:25
;D

Nja. Visst är Carnes mitt ohämmade jag men jag är inte han.

du kanske även kan svara på varför Carnes blev avstängd?

rooz
2013-07-13, 19:29
du kanske även kan svara på varför Carnes blev avstängd?

Dopingsnack i bb-tråden.

jenni
2013-07-13, 19:30
Dopingsnack i bb-tråden.

aha, ok,
tänkte nästan att han lagt upp nakenbilder på sig själv eller något ;)

newb123
2013-07-13, 19:36
aha, ok,
tänkte nästan att han lagt upp nakenbilder på sig själv eller något ;)

Trodde du hade det, om inte här så valfri annan nätplats. :)

rooz
2013-07-13, 19:36
aha, ok,
tänkte nästan att han lagt upp nakenbilder på sig själv eller något ;)

Folk har lagt upp filmer där de tränar iförda enkom en strumpa utan varningar^^

jenni
2013-07-13, 19:37
Trodde du hade det, om inte här så valfri annan nätplats. :)

:confused:

newb123
2013-07-13, 19:38
:confused:

cofffee

tjing
2013-07-13, 19:48
toppen, jag behöver hjälp precis inom det området:
jag har nu träningsförbud i 8 veckor, total förbud, eller jag får gå promenader om 7 dagar, men that´s it,
så hur gör jag för att behålla min form utan att träna, eller behålla så mycket som det går??? jag vill absolut inte gå upp i vikt nu,
ska jag äta fettförbränningspiller, eller tycker du ens att det finns sådana som fungerar? :)

Deffa inte. Rör dig så mycket du kan. En tillfällig formsvacka är inget man inte kan ta igen om någon vecka.

jenni
2013-07-13, 19:48
cofffee

*rolleyes*

jenni
2013-07-13, 19:50
Deffa inte. Rör dig så mycket du kan. En tillfällig formsvacka är inget man inte kan ta igen om någon vecka.

fast det handlar om ingen träning på 8 veckor, det känns som rätt länge, kan man inte öka förbränningen utan styrketräningen och cardio?
typ ändra kost, ta tillskott? :)

newb123
2013-07-13, 19:50
*facepalm**rolleyes*

Masterpan
2013-07-13, 19:52
Har fettceller tömda på fett samma endokrina funktioner som fyllda och nyproducerar kroppen fettceller även vid energibalans för att hålla antalet fettceller konstant?

jenni
2013-07-13, 19:54
*facepalm*

*screwy*

tjing
2013-07-13, 19:59
fast det handlar om ingen träning på 8 veckor, det känns som rätt länge, kan man inte öka förbränningen utan styrketräningen och cardio?
typ ändra kost, ta tillskott? :)

Tillskott av EAA/HMB kan vara på sin plats om du vill bevara det du har.

jenni
2013-07-13, 20:00
Tillskott av EAA/HMB kan vara på sin plats om du vill bevara det du har.

ok, ska beställa det
något tillskott för det jag inte vill lägga till då ;)

tjing
2013-07-13, 20:01
Har fettceller tömda på fett samma endokrina funktioner som fyllda och nyproducerar kroppen fettceller även vid energibalans för att hålla antalet fettceller konstant?

Hmm?

tjing
2013-07-13, 20:02
ok, ska beställa det
något tillskott för det jag inte vill lägga till då ;)

Kan du röra på dig alls räcker det förmodligen med vanlig mat.

Tolkia
2013-07-13, 20:04
ok, ska beställa det
något tillskott för det jag inte vill lägga till då ;)
Du kanske borde ta det lite försiktigt med att ställa den sortens frågor.

Xtronal
2013-07-13, 20:06
Du kanske borde ta det lite försiktigt med att ställa den sortens frågor.

Offtopic: Är det du på profilbilden Tolkia? Vad är din ålder i dagsläget om detta är fallet?

jenni
2013-07-13, 20:33
Du kanske borde ta det lite försiktigt med att ställa den sortens frågor.

? hur menar du då?
jag tänker mest på om jag ska dra ner på kolisar, äta ingefära och lägga till kosttillskott som höjer förbränningen?
är jag fel ut nu`?:em:

jag skrev ju inte någon webshop där jag skulle beställa från, vet ju att man inte får länka. vad annars kan jag skrivit ?

Wzup2u
2013-07-13, 20:33
vad tycker du om wzup2u? hehehehe. :D

WHITEFOLKS
2013-07-13, 20:38
? hur menar du då?
jag tänker mest på om jag ska dra ner på kolisar, äta ingefära och lägga till kosttillskott som höjer förbränningen?
är jag fel ut nu`?:em:

jag skrev ju inte någon webshop där jag skulle beställa från, vet ju att man inte får länka. vad annars kan jag skrivit ?

Jag tolkar det som om tolkia är tveksam till att du behöver gå ner i vikt. Jag kan givetvis ha fel med den tolkningen.

jenni
2013-07-13, 20:41
Jag tolkar det som om tolkia är tveksam till att du behöver gå ner i vikt. Jag kan givetvis ha fel med den tolkningen.

aha, tänkte inte på det, blev rädd att Tolkia trodde jag ville ha tips på olagliga preparat*cry*, hoppas att du har rätt.
Men annars så ska jag inte ner i vikt, men jag vill inte lägga på mig extra nu när jag ligger i sängen för det mesta ;)

ps tack för att du gav en hint *hug*

WHITEFOLKS
2013-07-13, 20:42
aha, tänkte inte på det, blev rädd att Tolkia trodde jag ville ha tips på olagliga preparat*cry*, hoppas att du har rätt.
Men annars så ska jag inte ner i vikt, men jag vill inte lägga på mig extra nu när jag ligger i sängen för det mesta ;)

ps tack för att du gav en hint *hug*

Om du äter proteinrikt och inte kcalöverskott så blir det nog fint.

cAase
2013-07-13, 20:53
Tänkte lägga till 2 löppass i vecka, tänkte löpa för att helt enkelt må bra, och för att få en bättre kondition. Jag styrketränar 3x/veckan och tänkte löpa 2x/veckan. Vilket tempo och duration ska man hålla?

gratefuldead
2013-07-13, 21:14
Vilken stad bor du i?

Diomedea exulans
2013-07-13, 21:22
Vad skulle du tycka om nån total, ansiktslös nykomling, som jag, startade en sån här tråd?

Wilt the Stilt
2013-07-13, 21:42
Hur går det med livet och dina funderingar om vem du är?
Tror du på änglar?
Har du accepterat Jesus som din frälsare?

Konkelbär
2013-07-13, 22:19
Varför?

Olegh
2013-07-13, 22:22
Tänkte lägga till 2 löppass i vecka, tänkte löpa för att helt enkelt må bra, och för att få en bättre kondition. Jag styrketränar 3x/veckan och tänkte löpa 2x/veckan. Vilket tempo och duration ska man hålla?

Börja med några kilometer och sedan känner du efter. Samma sak med tempot. Du ska bli trött, men inte nödvändigtvis svimfärdig, varje runda.

Captainwide
2013-07-13, 22:28
Vet inte om du slutat svara på frågor men vad passar sig bäst vid deff vid lågt fett %:
LCHF/keto/HCLF/annat? (Alltså rent vetenskapligt sett)

Cameltotem
2013-07-13, 22:32
Eaa innan och efter eller bara efter?

Masterpan
2013-07-14, 10:12
Har fettceller tömda på fett samma endokrina funktioner som fyllda och nyproducerar kroppen fettceller även vid energibalans för att hålla antalet fettceller konstant?

Ska ja anta att du inte har svar på min fråga? :hbang:

dream_theater_
2013-07-14, 11:02
Bra initiativ Tjing!

Jag har börjat fundera på kolhydrater, speciellt med tanke på glykogeninlagring och fettinlagring. Går det att säga att vissa kolhydrater är bra/dåliga? Jag har fått för mig att kolhydrater som sackaros och i viss mån fruktos egentligen mest ger energi, och bråkar med levern medan laktos, stärkelse, gluten och framförallt glukos är att föredra.

Finns det kolhydrater jag ska undvika, både för allmänhälsan och för träningens skull? Finns det kolhydrater som kommer att ge mig bättre prestation på gymmet?

C.E.J.
2013-07-14, 12:32
Vad är det som får folk att tro att en person har svar på deras frågor bara för att hen startar en tråd? Först anförtrodde folk Carnes med sina problem, och nu dig. Jag tänker mig att dina eventuella credentials är lika okända för andra som de är för mig, och att folk som väljer att konsultera just dig tänker typ "har egen tråd => vet vad han pratar om". Har fått uppfattningen att du gillar psykologi, därför jag undrar (även om det säkert framstår som att jag försöker dryga mig).

tlk
2013-07-14, 12:50
Vad är det som får folk att tro att en person har svar på deras frågor bara för att hen startar en tråd? Först anförtrodde folk Carnes med sina problem, och nu dig. Jag tänker mig att dina eventuella credentials är lika okända för andra som de är för mig, och att folk som väljer att konsultera just dig tänker typ "har egen tråd => vet vad han pratar om". Har fått uppfattningen att du gillar psykologi, därför jag undrar (även om det säkert framstår som att jag försöker dryga mig).

Det här är ett intressant fenomen.

För att klargöra här så menar jag inget illa om tjing då hen verkar ha förståelse för vad han skriver om.

Nu ska vi iaf rambla!


Men intressant är det. Är det något i det skrivna ordet som gör att vi går igång och tror på att det är sant?

Någon blaska (minns ej vilken) hade för inte så länge sen Anki Sundin vs. Random-bloggande-snabbutbildadeyogainstruktör och de gav åsikter på fruktarian (8/1/1)-diet iirc. Eller.. Anki gav vetenskaplig syn på det, Fröken X gav åsikter. Kanske är det så att icke ont anande läsare utgår från att de som trycker tidningen sållar och publicerar bara saker som är sant, och då får man ju tro att det här är två experter som inte är helt överrens... Fast förvisso ser man samma i SVT debatt (zytiomeriresksksa vs. någon överläkare i LCHF-debatt exempelvis). Så det är väl inte bara texten som är grejen heller. Som gammal statsvetare med förtjusning för diskursanalys så ser man väl förvisso även tal som text och det hela blir på något sätt att maktbalansen expert<->icke-expert är utraderad.. på gott och ont?

Alla dessa "motionsexperter" som skriver i tidningar och bloggar och har frågerutor liksom. Hrrrmm..

Nog för att det finns folk som har koll inom områden som de inte har papper på (exempelvis socionomer kan ju studera och blogga om nutrition på fritiden).


Varför litar random n00b på forumet på allt som KG och tjing skriver? Kan de inte lika väl tro på vad dr. jacob och hans adept skriver (skrev)?

Kanske någon masshysteri? n00bsen ser att många litar på vad vissa specifika skriver och sen går de in i samma mönster lite halvt ovetande?

tjing
2013-07-15, 09:45
Folk lägger för mycket tilltro till vad de anser "kunniga" personer skriva helt klart. Men hur kommer man runt det egentligen? Och när till synes kunniga personer dessutom har olika åsikter om samma sak, blir det ännu mer komplicerat för lekmannen.

Tanken var mest att skapa en frågelåda där man kan fråga saker man undrar över som inte nödvändigtvis kommer upp annars och som jag förhoppningsvis har ett bra svar på.

tjing
2013-07-15, 09:49
Bra initiativ Tjing!

Jag har börjat fundera på kolhydrater, speciellt med tanke på glykogeninlagring och fettinlagring. Går det att säga att vissa kolhydrater är bra/dåliga? Jag har fått för mig att kolhydrater som sackaros och i viss mån fruktos egentligen mest ger energi, och bråkar med levern medan laktos, stärkelse, gluten och framförallt glukos är att föredra.

Finns det kolhydrater jag ska undvika, både för allmänhälsan och för träningens skull? Finns det kolhydrater som kommer att ge mig bättre prestation på gymmet?

Det handlar om kontext, d v s status på leverglykogen, om du har uppreglerad insulinkänslighet och/eller insulinoberoende glukosupptag p g a träning (muskelkontraktioner).

Huvudsakligen stärkelse är att föredra överlag, men snabbare sockerarter kan med fördel tas kring träning. I övrigt ska man inte stirra sig blind på detaljer i kosten, utan se till helheten. Äter du ett kaloriöverskott? Får du i dig vitaminer/mineraler, essentiella fetter osv?

Även 80/20-tänket kan vara bra för att få bort detaljkollen på kosten (som ändå sällan är nödvändig).

tjing
2013-07-15, 09:52
Vad är det som får folk att tro att en person har svar på deras frågor bara för att hen startar en tråd? Först anförtrodde folk Carnes med sina problem, och nu dig. Jag tänker mig att dina eventuella credentials är lika okända för andra som de är för mig, och att folk som väljer att konsultera just dig tänker typ "har egen tråd => vet vad han pratar om". Har fått uppfattningen att du gillar psykologi, därför jag undrar (även om det säkert framstår som att jag försöker dryga mig).

Man får gärna ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte allt om allt, det kan ingen människa. Lägg inte för mycket fokus på tråden, det är bara en tråd på internet. Skriv om du vill, annars inte.

Jag gillar kanske inte psykologi så mycket som biologin bakom.

tjing
2013-07-15, 09:55
Ska ja anta att du inte har svar på min fråga? :hbang:

Nej, större och fler fettceller producerar fler adipokiner (cellsignalerings-molekyler) och även den mer dåliga pro-inflammatoriska typen; IL-6, TNF-alfa osv.

Tömda fettceller (i praktiken mindre underhudsfett) signalerar inte heller lika starkt om leptin osv som större fettceller (mer fyllda sådana).

På kaloribalans får du inte fler fettceller och balansen mellan fettförbränning och fettinlagring går jämnt ut.

tjing
2013-07-15, 09:57
vad tycker du om wzup2u? hehehehe. :D

Jag tycker du är ganska rolig faktiskt.

dream_theater_
2013-07-15, 09:58
Det handlar om kontext, d v s status på leverglykogen, om du har uppreglerad insulinkänslighet och/eller insulinoberoende glukosupptag p g a träning (muskelkontraktioner).

Huvudsakligen stärkelse är att föredra överlag, men snabbare sockerarter kan med fördel tas kring träning. I övrigt ska man inte stirra sig blind på detaljer i kosten, utan se till helheten. Äter du ett kaloriöverskott? Får du i dig vitaminer/mineraler, essentiella fetter osv?

Även 80/20-tänket kan vara bra för att få bort detaljkollen på kosten (som ändå sällan är nödvändig).


Jag förstår. Jag tar tillskott i form utav magnesium, multivitamin, omega-3 och d-vitamin. Nu vet jag inte vad 80/20-tänket är för något?

Just nu ligger jag på balans, strävar väl efter att göra lite gains så att jag kan börja lyfta lite tyngre igen. Det har sett bedrövligt ut med styrkestatsen det senaste och jag har egentligen inte ökat ett skit. Protein försöker jag ligga runt 1.5 gram per kilo kroppsvikt. Jag har fått för mig att det inte är så jävla viktigt med proteinet när jag ligger på balans/kcal+.

tjing
2013-07-15, 09:59
80/20, d v s ät "nyttigt" 80% av tiden.

Då rekommenderar jag dig att höja kaloriintaget. Nej, det är inte så viktigt med proteinintag på balans/överskott.

Vill du öka, kör en kontrollerad bulk under en viss tid och utvärdera. Det är många som harvar på kaloribalans utan att komma någon vart. Man är livsrädd för att lägga på sig ett uns fett.

dream_theater_
2013-07-15, 10:34
80/20, d v s ät "nyttigt" 80% av tiden.

Då rekommenderar jag dig att höja kaloriintaget. Nej, det är inte så viktigt med proteinintag på balans/överskott.

Vill du öka, kör en kontrollerad bulk under en viss tid och utvärdera. Det är många som harvar på kaloribalans utan att komma någon vart. Man är livsrädd för att lägga på sig ett uns fett.

Där har du mig i ett nötskal. Pinsamt värre, men så är det. Jag ska göra som du säger. Kan väl åtminstone börja med att överäta de dagar jag tränar, och i samband med träning. Helst efter då misstänker jag.

Tack för dina svar, och återigen, sådana här trådar är ju skitbra. Alla har väl sin fulla rätt att inte applicera de råd du ger, om det nu skulle vara så att de inte gillar svaren :)

tjing
2013-07-15, 10:44
Faktum är att träningens effekt på proteinsyntesen är ju uppreglerad över minst ett dygn vilket gör att när man äter förmodligen är mindre intressant om man styrketränar ofta.

Men visst, förlägga gärna mer energi efter ett träningspass kanske av hälsoskäl (kroppen kan ta hand om större mängder mat då). Man får se en viktuppgång med lite perspektiv; d v s du kommer att lägga på dig muskler och fett nu ett par månader framåt t ex, eller säg ett halvår (tills jul) och kan sedan utvärdera läget och deffa, så att nettoeffekten är ett par kg extra muskler till nästa sommar med bibehållen fettprocent.

dream_theater_
2013-07-15, 14:33
Faktum är att träningens effekt på proteinsyntesen är ju uppreglerad över minst ett dygn vilket gör att när man äter förmodligen är mindre intressant om man styrketränar ofta.

Men visst, förlägga gärna mer energi efter ett träningspass kanske av hälsoskäl (kroppen kan ta hand om större mängder mat då). Man får se en viktuppgång med lite perspektiv; d v s du kommer att lägga på dig muskler och fett nu ett par månader framåt t ex, eller säg ett halvår (tills jul) och kan sedan utvärdera läget och deffa, så att nettoeffekten är ett par kg extra muskler till nästa sommar med bibehållen fettprocent.

Jag håller med dig helt. Vi säger att jag lägger på mig fem kg extra. Ifrån 80 kg till 85 kg. Är det en rimlig viktuppgång? Jag är 185 cm lång. Jag misstänker att jag har runt 15 % i BF, synliga magrutor och så vidare.

Är läget så, att jag absolut inte ska göra någon mellandeff innan jul i så fall? Eller ska jag försöka få viktuppgången så linjär som möjligt?

tjing
2013-07-15, 19:04
Absolut, det tror jag nog med ett bra upplägg.

Du kan ju köra ett par månader först och stämma av. Sedan eventuellt ta en mindre deff på säg en månad för att kapa lite fett. Sedan bulka från januari - april eller så igen och sedan köra en sista deff inför sommaren.

Undrar du något mer får du gärna PM:a, annars önskar jag lycka till.

------------------------------------------------------------------------------------------
MOD får gärna låsa den här tråden. Den skapades under alkoholpåverkan och känns överflödig, fastän syftet var gott.

Hänvisar till PM istället eller helt enkelt forumet där det finns en massa information överallt. Må väl.

dream_theater_
2013-07-15, 22:11
Absolut, det tror jag nog med ett bra upplägg.

Du kan ju köra ett par månader först och stämma av. Sedan eventuellt ta en mindre deff på säg en månad för att kapa lite fett. Sedan bulka från januari - april eller så igen och sedan köra en sista deff inför sommaren.

Undrar du något mer får du gärna PM:a, annars önskar jag lycka till.

------------------------------------------------------------------------------------------
MOD får gärna låsa den här tråden. Den skapades under alkoholpåverkan och känns överflödig, fastän syftet var gott.

Hänvisar till PM istället eller helt enkelt forumet där det finns en massa information överallt. Må väl.

Tack för hjälpen. Jag tycker att det är synd och onödigt att låsa tråden. Jag är övertygad om att många kan dra nytta av en tråd som denna.

tjing
2013-07-15, 22:41
Visserligen, men det handlar om att både orka svara på många frågor och ge utförliga svar och då känner jag att jag kan åstadkomma mer mer t ex ett blogginlägg eller att skriva i någon tråd med diverse diskussioner. Risken är att det blir kortare svar utan så mycket referenser i tråden.

Men visst, finns intresse så.

Dock gillar jag inte hela "internet-expert"-grejen och det var inte min tanke, för det har dykt upp så mycket svammelkanaler på youtube etc och jag vill inte bli ihopkopplad med en massa flum eller en förment min-åsikt-är-den-enda-korrekta gurifiering. Den manteln får gärna andra axla om de vill.

I så fall är premissen att tråden hålls fri från trollning.

stahlberg
2013-07-20, 21:19
Det är förstås inte min sak att kritisera denhär tråden, i synnerhet inte om någon har nytta av den. Ändå kan jag inte låta bli att komma med lite kritik på ett rent allmänt plan.

Den som startar en "Fråga om allt"-spalt måste - låt vara att det sker på ett internetforum - anse att han (eller hon) är mycket kunnig rent allmänt. Förhoppningsvis ska också trådens läsare anse det.

De flesta experter är dock experter inom ett begränsat område. Då skulle det kanske vara lönt att redan från början begränsa frågorna till sitt eget starka område. Eller åtminstone göra så, att man besvarar bara frågor man har specialkunskaper i. När tjing fick dipsfrågan i denhär tråden borde han inte alls besvarat den, eller också besvarat följdfrågan med att förklara varför han har rätt. När han inte klarade detta förlorade han en stor del av sin trovärdighet (åtminstone i mina ögon). Detta betyder att det blir svårt att tro också på andra svar i tråden, t.om på de svar där trådstartaren kanske verkligen kan sin sak.

Även om man ägnar sig uteslutande åt frågor gällande sitt specialområde tar man risken att dels uttala sig om något man inte är helt säker på (och detta kan komma att stå kvar länge). Dessutom kan någon som är ännu skickligare än man själv råka halka in i tråden och eventuellt göra livet surt för en.

Det är förstås upp till var och en att göra som han vill.

tjing
2013-07-20, 21:28
Så är det. Och jag håller med dig. Alkohol och internet är en dålig kombination.

I vanliga fall tycker jag inte om att uttala mig utan referenser eller om saker jag refererat till tidigare och vet stämmer. Jag pratar inte om SL-vinklar i bänk, knäböj eller hur man ska stå med röven i marklyft. Det kan andra garanterat bättre.

Tanken var från början att dra ihop ett gäng folk som kan tänkas svara på det mesta och göra en tråd, men jag orkade inte vid tillfället. Får se om jag uppvaktar den idén igen.

C.E.J.
2013-07-22, 00:29
Tanken var från början att dra ihop ett gäng folk som kan tänkas svara på det mesta och göra en tråd, men jag orkade inte vid tillfället. Får se om jag uppvaktar den idén igen.

Till vilket syfte? Förstår fortfarande inte vem du är. Skulle jag vilja ha råd om t.ex. "träning och nutrition" vet jag inte varför jag skulle vilja rikta de frågorna till dig liksom. I dagsläget gör den här tråden mig mest mind blown och får mig att undra varifrån du, så att säga, get the nerve att tro att just din kunskap är synnerligen eftertraktad.

Nu menar jag förstås inte att det är uteslutet att du faktiskt är expert på vad-det-nu-är, jag har bara totalt missat dina stellära råd och hur dessa har hjälpt andra.

Röda Björnen
2013-07-22, 10:11
Jag måste tyvärr hoppa in som C.E.J och ställa frågan. Vem är du ?, erfarenheter, utbildning m.m. Folk ställer ofta frågor i förtroende och du kan ju gärna förklara varför man skall lita på dig.

MVH

benya
2013-07-22, 10:16
Hej,
Vilken kreatin typ skulle du rekommendera för den som vill minimera vätskesamlingar på andra platser än i musklerna (alltså det som ser ut som fett) och vill ha snabbt effekt? Samt dosering.
vikt 70kg
Längd 175cm

knuckles
2013-07-22, 11:54
Vad tycker du om mej?

tjing
2013-08-01, 02:43
Nattsuddare. Fråga mig saker. Jag är lite halvt salongsberusad. Men snäll, som vanligt.

tjing
2013-08-01, 02:44
Om precis vad tusan som helst.

C.E.J.
2013-08-01, 02:47
Varför ska vi fråga just dig saker, varför inte knuckles, Benya, Röda Björnen?

tjing
2013-08-01, 02:48
Vad tycker du om mej?

Du är bara ett kort namn utan bild. Så jag tycker ingenting.

Däremot verkar du tycka bra saker i allmänhet av vad jag sett då +1 till dig som ungarna säger.

tjing
2013-08-01, 02:49
Varför ska vi fråga just dig saker, varför inte knuckles, Benya, Röda Björnen?

Återigen, bra fråga. Vad gör just mig speciell (förutom att jag är lite tipsy och att du och jag är medvetna om det). Ingen aning.

Hmm, för att ge nånting så gick jag precis 1 timme till macken för att handla folkbärs (vinet tog slut :/).

Kul va?

tjing
2013-08-01, 02:56
För allmän undran kan jag iofs säga att jag lider av den vedervärdiga diagnosen "Tourettes Syndrom" som (tro mig) leder till problem. Folk tror:

1) Att man skriker "***". Ja, ni förstår.

2) Att det är "psykologiskt".

Diagnosen i sig är helt och hållet neurologisk och yttrar sig i rörelser som delar av hjärnan av någon anledning inte filtrerar bort. Ungefär 10% av alla med TS skriker könsord. Det är inget man gör för skojs skull utan ett tvång att man måste säga ett visst ord.

Mina tics? Mest harklingar, mycket tics med andning, stöta ut luft etc (spänna magmusklerna hårt). Jobbigt? Ja. Det är en konstant kamp. Känner mig ofta som ett "sär".

Nutrid
2013-08-01, 03:10
Okej tjing nu kör jag:

Vad säger du om kokosolja eller rättare sagt MCT olja vilket är det många vill åt?

samt

Vad är dina tankar kring fiber? Hur viktigt och varför, motivera med någon skön förklaring. (inte det vanliga ang tarm peristaltiken och mot cancer etc utan snarare som fettblock osv)

tjing
2013-08-01, 03:15
Har ingen direkt åsikt om det. Paleo-folk hävdar att MCT är bättre, jag lämnar det osagt.

Fibrer tror jag på sikt starkt motverkar cancer.

tjing
2013-08-01, 03:37
Tanken kring fibrer är förmodligen huvudsakligen en långsammare takt av utsöndring av makronutrienter.

På tal om inget. Hmm *kollar bärsen* har 8 folle kvar. Få se hur länge de varar. Tjejen på macken flirtade med mig och killarna kollade (som killar gör; typ "jaja han är lite skum skit samma". Som vanligt. Ingen vågar säga nåt- Skönt det iofs.

Som sagt, fråga whatever. T ex varför CEJ vill ha en egen frågetråd egentligen :)

Ooh: Nu blir det https://www.youtube.com/watch?v=Wi047wK5Ndgö.

tjing
2013-08-01, 03:52
Och jordklotet vänder sig runt sin egen axel und so weiter.

....Och klockan är 04:53 just nu ;)

Jag lever knapphändigt just nu på att avfärda bullshit-science. Och mer konkret på de facto att folk som vill bli snygga ger mig pengar (gå och fundera på det).

Nutrid
2013-08-01, 03:57
Låter bra haha.

Själv ska man se lite joe rogan i sängen sedan sova.

http://www.youtube.com/watch?v=zBgKbwzsBAc

Kolla om du har tråkigt. Dave Asprey slänger ur sig enormt mycket ang allt möjligt i nutritionsväg så du kommer facepalma ansiktet av dig.

natti

tjing
2013-08-01, 03:59
Lite mer folle i min vältränade kropp.

Och kanske någon människa som inte blir rädd för att kommentera nu. LOL

tjing
2013-08-01, 04:00
Låter bra haha.

Själv ska man se lite joe rogan i sängen sedan sova.

http://www.youtube.com/watch?v=zBgKbwzsBAc

Kolla om du har tråkigt. Dave Asprey slänger ur sig enormt mycket ang allt möjligt i nutritionsväg så du kommer facepalma ansiktet av dig.

natti

Hmm har hört mycket om Rogan. Vem är han? Orkar inte bilda mig en uppfattning.

Alright, länka någonting jag kan tänkas vilja de-mytifiera.

tjing
2013-08-01, 04:03
Låter bra haha.

Själv ska man se lite joe rogan i sängen sedan sova.

http://www.youtube.com/watch?v=zBgKbwzsBAc

Kolla om du har tråkigt. Dave Asprey slänger ur sig enormt mycket ang allt möjligt i nutritionsväg så du kommer facepalma ansiktet av dig.

natti

Hmm har hört mycket om Rogan. Vem är han? Orkar inte bilda mig en uppfattning.

Alright, länka någonting jag kan tänkas vilja de-mytifiera.

tjing
2013-08-01, 04:19
Ser för övrigt fram emot haters som "gratulerar" mig till tics. Iofs försöker jag vara trevlig. Kanske jag kan uppfattas som dryg i enstaka sammanhang. Men i regel är väldigt trevlig, vill jag säga.

Typ de som skickar hatmail och inte de som vill betala mig pengar.

tjing
2013-08-01, 04:32
nm.

tlk
2013-08-01, 04:46
Måste bara tillägga att det finns rätt bra belägg för att ett bra fiberintag är hyfsat relevant för att hålla sin magflora i trim... och alla hälsofördelar det tar med sig (starkt associerat med hjärnhälsa och immunförsvar t.ex.). Kan rota fram någon studie på det här när min zotero får för sig att fungera igen. 20 gram om dagen är säkert alldeles för lite. ;)

Ronn
2013-08-01, 06:04
Du verkar rätt rolig när du dricker, i positiv mening. :)

timoat
2013-08-01, 07:46
Jag kör metamucil varje dag, love that shit (pun intended). Två kaffeskopor och magen mår grymt bra!

tjing
2013-08-01, 08:40
Blöörk. Ronn, jo. Jag är en "happy drunk".

Betongkeps, check. Men ja, jag är nog för gammal för att orka bry mig om lite bakfylleångest.

Tlk, menar du att fiber har korrelation med neurologiska diagnoser?

tjing
2013-08-01, 08:47
Mod får gärna låsa och kasta tråden bakom lås och bom.

StorEric
2013-08-01, 08:51
Man brukar säga "frukt är godis" är då godis frukt ?

tjing
2013-08-01, 08:55
Godis är djävulens påfund.

Snubben
2013-08-01, 08:56
Vad är Stevia? Varför är alla så positiva om detta?

StorEric
2013-08-01, 08:57
Godis är djävulens påfund.

Så då är frukt djävulen? (iaf uttalandet är stämmer då)

tlk
2013-08-01, 09:06
Dagens sammanträffande.

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/tarmbakterier-kan-styra-fetma/



Tlk, menar du att fiber har korrelation med neurologiska diagnoser?


<rant>

Jag menar att där är enormt mycket crosstalk mellan tarm och hjärna. Både neurologiskt via vagusnerven och endokrint. Och vidare menare jag att fibrer är "bra" för att det oftast gynnar en vettig tarmflora, eller iaf håller den i form så inte några oturliga organismer får chans att etablera sig, och de i sin tur då kan ge problem med skallen. Leaky gut leder ju allt som oftast till leaky-blood-brain-barrier.

Finns väl rimligtvis tillfällen då man vill undvika fibrer och trycka i sig antibiotika just för att få död på sin tarmflora. Typ borsta tänderna för tarmen.

Till det så finns det några studier här och där som visar på att mättat fett i stor mängd är rätt oopti för tarmfloran. Men det är såklart korrelationsstudie och då kan man ju gissa på att många som trycker mycket mättat fett kanske inte äter så mycket fibrer. (slipper jag nu LCHF-maffians påhopp?)

Någon strikt korrelation är nog rätt svår att hitta eftersom

tarmfloran inte är kartlagd för fem öre. Förmodligen är normalfloran väldigt olik i olika individer.
immunologin är fortfarande ett stort mysterium. Men att immunrespons på ett ställe påverkar andra ställen (exempelvis hjärnan) är inge konstigt.
hur tarmfloror i helhet påverkar oss är rätt outforskat. Det aktiverar ju defitinivt immunsystemet på olika vis, och det sker även mycket crosstalk mellan "oss" och "tarmfloran". Både på cellnivå och på neurologisk nivå.
hur vi påverkar vår tarmflora genom miljön i vår kropp är rätt jäkla outforskat. Vad är opti mat för vilka konstellationer av bakterier?
und so weiter...



Lite randomlänkar efter jag googlade pubmed efter "autism gut bacteria" :

The gut microbiome: a new frontier in autism research (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23307560)
Hypothesis for a systems connectivity model of Autism Spectrum Disorder pathogenesis: links to gut bacteria, oxidative stress, and intestinal permeability. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23273906)
Microbial ecosystems therapeutics: a new paradigm in medicine? (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23257018)

Det är väl lite tråkigt att vi år 2013 fortfarande ser våra olika bakteriefloror som något annat än en intgrerad del i oss själv... Exempelvis så har astmaforskningen nog en hel del att hämta i lungfloran osv.


Munhålan (som jag då är mer bekant med) har ju turen att det är lite mer välutforskat (lättare att komma åt om inte annat) och där ser, iaf den moderna tandläkaren, det hela som ett ekosystem. Förr var det en hel del leta enstaka patogener (s. mutans ger karies!!!) och det har visat sig vara rätt korkad approach. Ekosystem är grejen som gäller... Spännande kolonier av olika sammansättninga av bakterier (som förstås kommunicerar mellan arterna) där bakterier, mänskliga celler, miljön (mat, saliv, etc.) samverkar och motverkar på olika sätt. Jag är helt övertygad om att det fungerar på liknande sätt i tarmen. Och imellanåt så "kraschar" ekosystemet.. jämvikten är störd.. av någon anledning och vi får fet inflammationsrespons med slemhinnor som läcker å allt.




Jag tycker mikrofloror är hyfsat intressant. :cool:*cupid*

</rant>

tjing
2013-08-01, 20:01
Det är intressant läsning, tlk.

Jag tror också att det finns oerhört mycket outforskat på området. Inte minst med kopplingen enteriska nervsystemet och CNS och allehanda immunreaktioner som kan tänkas ske på individbasis.

cero
2013-08-01, 21:10
Mod får gärna låsa och kasta tråden bakom lås och bom.

Haha, bestäm dig..

knuckles
2013-08-02, 00:04
Vad tränar du en dag som ryggdag? övningar.

knuckles
2013-08-02, 19:54
bump

Ronn
2013-08-02, 20:03
bump

Du får vänta till 01-02:00 inatt :)

Figurenha
2013-08-02, 20:06
Varför är öl så gott?

tjing
2013-08-03, 09:52
Öl är gott för att det smakar bra. Inte alla ölsorter men en del.

Kör en hel del latsdrag med v-handtag nu. Idag blir det dock bröst/axlar, om axeln inte trilskas för mycket.

Lyckades för övrigt bränna mig på beachen igår också, något av det värsta jag vet tror jag. Man känner sig konstant svedd och frossar. Men herregud vad vackra damer det finns, det vägde nog upp en hel del.

difeddy
2013-08-07, 13:33
Vi har ett scenario med person A och B som har identisk genetisk sammansättning och livsstil. Dessa är 15 år gamla. Om vi låter person A träna i 10 år och ha ett uppehåll på, säg ett halvår, kommer han då se likadan ut som person B eller kommer han ha mer manliga drag av att ha haft mer testosteron i kroppen (p.g.a. träningen) i 10 år?

Förstår att det inte finns tvärsäkra svar men är nyfiken kring spekulationerna. :)

rogerQ
2013-08-07, 13:44
Vi har ett scenario med person A och B som har identisk genetisk sammansättning och livsstil. Dessa är 15 år gamla. Om vi låter person A träna i 10 år och ha ett uppehåll på, säg ett halvår, kommer han då se likadan ut som person B eller kommer han ha mer manliga drag av att ha haft mer testosteron i kroppen (p.g.a. träningen) i 10 år?

Förstår att det inte finns tvärsäkra svar men är nyfiken kring spekulationerna. :)

Det heter enäggstvillingar och Anders Graneheim och hans tvillingbror ser jätteolika ut. Finns en dokumentär.

Dreas
2013-08-07, 13:51
Det heter enäggstvillingar och Anders Graneheim och hans tvillingbror ser jätteolika ut. Finns en dokumentär.Känns det som en bra jämförelse att göra? :) Vissa tillskott som förekommer på den nivån kan ju ändra ens utseende.

mangemani
2013-08-07, 13:52
how much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

rogerQ
2013-08-07, 14:05
Känns det som en bra jämförelse att göra? :) Vissa tillskott som förekommer på den nivån kan ju ändra ens utseende.

Jämförelsen är helt ok i det här fallet. Om den inte duger enligt dig så får du hitta nåt bätyre exempel. Sen beror ju utsendet också på att en låg fett och vätskenivå.

Dreas
2013-08-07, 14:12
Jämförelsen är helt ok i det här fallet. Om den inte duger enligt dig så får du hitta nåt bätyre exempel. Sen beror ju utsendet också på att en låg fett och vätskenivå.Finns ju en bildjämförelse på två bröder, dock gammal och inte så tydlig:
http://2.bp.blogspot.com/-9Hs4DHexHYw/TZW4-2688cI/AAAAAAAAAD0/CDAjW3zVKVw/s1600/F1_large.jpg

dream_theater_
2013-08-07, 18:06
Jag har aldrig känt sådant tryck i kroppen som att gaina vikt på kolhydrater. En vecka in i "bulken" och jag gör pb i mark, 3x180. Det här kommer att blir en bra viktuppgång :)

tjing
2013-08-16, 23:08
Snygga bilder ovan. Illustrerar många saker.

Jag är mysigt full och tillgänglig. Ställ frågor eller berätta nåt coolt. Den här tråden handlar inte om mig.

Ni har typ 1, max 2 timmar på er. Sen blir jag "seg-trött", somnar och skäms.

421
2013-08-16, 23:10
Kan du svara på allt? :)

difeddy
2013-08-16, 23:16
Då bumpar jag min tidigare fråga. :)

Vi har ett scenario med person A och B som har identisk genetisk sammansättning och livsstil. Dessa är 15 år gamla. Om vi låter person A träna i 10 år och ha ett uppehåll på, säg ett halvår, kommer han då se likadan ut som person B eller kommer han ha mer manliga drag av att ha haft mer testosteron i kroppen (p.g.a. träningen) i 10 år?

Förstår att det inte finns tvärsäkra svar men är nyfiken kring spekulationerna. :)

tjing
2013-08-17, 14:04
Okej.

Jag är full igen, ställ/besvara frågor.

Fuark
2013-08-17, 14:05
Ska du inte kolla på Iron Man tjing? :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

tjing
2013-08-17, 14:07
Kör riktiga frågor och kom ihåg att jag förmodligen mår som en åsna imorgon och ångrar den här tråden.

tjing
2013-08-17, 14:07
Ska du inte kolla på Iron Man tjing? :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fan är det?

421
2013-08-17, 14:09
Tycker du att dumbbell/kettlebell snatches kan vara en bra övning?

tjing
2013-08-17, 14:10
Alkoholist...nästan ;)

Dreas bilder är för övrigt grymma.

tjing
2013-08-17, 14:10
tycker du att dumbbell/kettlebell snatches kan vara en bra övning?

k o n t e x t.

421
2013-08-17, 14:12
För en sport som innehåller en hel del explosivitet och kondition vi kan säga t.ex. fotboll.

Ronn
2013-08-17, 14:13
Redan packad. :D

Fasta vilodagar eller vila när man själv känner att det behövs?

tjing
2013-08-17, 14:50
Varför inte. Jag är ingen specialist på bollidrotter.

tjing
2013-08-17, 14:51
Redan packad. :D

Fasta vilodagar eller vila när man själv känner att det behövs?

Eller hur, tidigt värre. Dricker för att mota min Tourette.

Fasta vilodagar.

421
2013-08-17, 14:51
Vad är du expert på?

tjing
2013-08-17, 15:15
Definiera "expert".

Jag kan en hel del om kroppen.

Fredriiik
2013-08-17, 17:40
Flera "små" portioner protein om dagen eller få "stora"?
Små = cirka 30gr
Stora = cirka 100 gr

C.E.J.
2013-08-17, 18:21
Full anon som kan "en hel del" om kroppen, credentials are over 9000!

TranceII
2013-08-17, 18:29
Full anon som kan "en hel del" om kroppen, credentials are over 9000!

Ja, jag väntar fortfarande på svar varför han anser att man skall luta överkroppen bakåt i dips för att aktivera bröstet mer.

Simel
2013-08-17, 20:03
Vad studerade King Grub till på KI?

Wzup2u
2013-08-17, 20:09
har du druckit godismonstrets blåa hallon?

tjing
2013-08-17, 20:17
Yo, kompisar. Bestämde iofs tidigare ikväll att det får vara slut på alkohol nu ett tag framåt; blir mest seg av vin och öl. Och jag vill egentligen inspirera med det jag skriver, så ja lite fel fokus.

tjing
2013-08-17, 20:18
Flera "små" portioner protein om dagen eller få "stora"?
Små = cirka 30gr
Stora = cirka 100 gr

Flera små IMO.

tjing
2013-08-17, 20:19
Full anon som kan "en hel del" om kroppen, credentials are over 9000!

Come again?

Broseph, jag äger dig i en diskussion.

tjing
2013-08-17, 20:20
Vad studerade King Grub till på KI?

Bra fråga. Så vitt jag vet pluggade han ingen egentlig utbildning per se men det baserar jag på fylle-knowledge och vad jag läst.

Då är vi två iofs.

tjing
2013-08-17, 20:21
har du druckit godismonstrets blåa hallon?


tjing
2013-08-17, 20:27
Hur fin är den här låten på en skala:

mIhI23gBBPQ

tlk
2013-08-17, 20:29
Vad ska man egentligen ha för utbildning för att kolocrew ska tycka det är ok? Läkare är ju inte ok, och tydligen inte då sociovaddetnuvar-fast-ändå-jäkla-intresserad-av-saker heller.

krilleh
2013-08-17, 20:30
Gillar att tråden har utvecklats till en tråd med fyllesnack och dina alkoholproblem

;)

tjing
2013-08-17, 20:33
Vad ska man egentligen ha för utbildning för att kolocrew ska tycka det är ok? Läkare är ju inte ok, och tydligen inte då sociovaddetnuvar-fast-ändå-jäkla-intresserad-av-saker heller.

Bra fråga. Med tanke på att det inte finns några läkare så här och baserat på det jag läst så verkar Sjukgymnaster awesome.

tjing
2013-08-17, 20:34
Gillar att tråden har utvecklats till en tråd med fyllesnack och dina alkoholproblem

;)

:/

Vete fan om jag "gillar" det, men visst. Läget med dig?

Måste fan dra till macken och köpa Heineken. Mina alkoholproblem är snudd på kritiska just nu. Ber till någonting att jag överlever det kommande året. Jag är en människa med stort hjärta...etc yada yada. Tänker inte gå under såhär!

krilleh
2013-08-17, 20:38
:/

Vete fan om jag "gillar" det, men visst. Läget med dig?

Måste fan dra till macken och köpa Heineken. Mina alkoholproblem är snudd på kritiska just nu. Ber till någonting att jag överlever det kommande året.

Med glimten i ögat tjing!

Jag tycker det är en underhållande tråd. Keep it going

tjing
2013-08-17, 20:39
Gött mos Broseph.

RandomC
2013-08-17, 20:53
Bra fråga. Så vitt jag vet pluggade han ingen egentlig utbildning per se men det baserar jag på fylle-knowledge och vad jag läst.

Då är vi två iofs.

Han är näringsfysiolog. Det är ett program vid KI/SU

RandomC
2013-08-17, 20:54
Vad ska man egentligen ha för utbildning för att kolocrew ska tycka det är ok? Läkare är ju inte ok, och tydligen inte då sociovaddetnuvar-fast-ändå-jäkla-intresserad-av-saker heller.

Kunskap hänger inte alltid ihop med utbildning och titlar enligt min erfarenhet

Nebuchadnezzar
2013-08-17, 21:14
Pinig tråd.

tlk
2013-08-17, 21:23
Kunskap hänger inte alltid ihop med utbildning och titlar enligt min erfarenhet

Inte i min erfarenhet heller. Vem har inte varit med om en färsking till student på universitetet som kan mer om ämnena än professorerna som ska lära ut liksom.

tjing
2013-08-17, 21:53
Är Grub näringsfysiolog?

Ja, okej coolt.

tjing
2013-08-17, 21:54
Imorgon blir förmodligen någon slags variant av fosterställning och ångest.

Man känner inte till ångest förräns alkohol går ur kroppen. Det är där och då man ser vad folk går för.

Simel
2013-08-17, 21:55
Pinig tråd.

varför har du en babylonisk kungs namn? :)

tlk
2013-08-17, 21:55
Vad är det för hett som händer på malmöfestivalen i år?

tjing
2013-08-17, 21:56
Älskar att den babyloniske kungen hade tid över att kommentera hur pinig den här tråden är.

tjing
2013-08-17, 21:57
Den är faktiskt pinig btw. Bjuder på det.

tjing
2013-08-17, 21:58
Vad är det för hett som händer på malmöfestivalen i år?

Ingen aning? Senast jag var på Malmöfestivalen var typ 10 år sen.

Några bra band?

tlk
2013-08-17, 21:58
Den är faktiskt pinig btw. Bjuder på det.

Det är bra att bjussa litta på sig själv. :)

tlk
2013-08-17, 21:59
Ingen aning? Senast jag var på Malmöfestivalen var typ 10 år sen.

Några bra band?

Not a fook of a clue. Håller mig så långt borta från det hela som bara möjligt.

tlk
2013-08-17, 22:02
Varför hänger du inte i babbla eller på irc:n när du fyllesnackar istället för här?

tjing
2013-08-17, 22:03
Hmm.

u9IT_Xr__KA

Hiss eller diss?

Haters gonna hate:

http://rockandrollarmy.com/magazine/images/stories/2013/mayo/manowar-640-80.jpg

tjing
2013-08-17, 22:06
Älskar Eric Adams bullmage.

tjing
2013-08-17, 22:07
Varför hänger du inte i babbla eller på irc:n när du fyllesnackar istället för här?

Finns det Kolo-IRC? Do fill me in.

Olegh
2013-08-17, 22:07
Det är gay, men ok.