handdator

Visa fullständig version : Bänkpress vikten har stannat vad göra??


Adam87
2013-07-12, 20:59
Har kört nu i några månader sen Januari och har inte kunnat maxa vikten över 85kg i Bänkpress. Alla andra basövningar ökar succesivt , men vad kan jag göra för att få upp vikten i Bänkpress engång för alla?

Stången brukar stanna liten bit ovanför bröstet och det känns som det inte finns något tryck.

Så vad är erat tips?

Röda Björnen
2013-07-12, 21:05
Sänk vikten så att du kan utföra 5or i kanske 3-5 set utan att gå till fail tills du kommit upp till 85 kg och sedan ändra om därifrån. Funkar grymt för mig när jag stannat av!

Adam87
2013-07-12, 21:09
Joo det har jag gjort kan ta 60kg eller 70kg 10-12 reps det är det som känns lite lustigt.

Men ska testa iaf det brukar vara så att på lite lägre vikter kan jag göra rätt många men så fort det blir tyngre på stången så är det precis man klarar 85kg.

maattee10
2013-07-12, 22:26
Joo det har jag gjort kan ta 60kg eller 70kg 10-12 reps det är det som känns lite lustigt.

Men ska testa iaf det brukar vara så att på lite lägre vikter kan jag göra rätt många men så fort det blir tyngre på stången så är det precis man klarar 85kg.

prova 75-80kgx5;)

ta 75kgx5 sedan 80kgx3 tills du gör 80kgx5 sedan 85kgx3 osv...

Röda Björnen
2013-07-13, 04:58
kör herren med stop eller studs eller fång ?

MVH

Adam87
2013-07-13, 10:16
Kör ganska långsamt excentriskt känns det som , Men ska nog försöka att köra snabbt ner och snabbt upp alltså med stopp på bröstet och med gummiband för att bli mer explosiv. Vad har ni för erfarenheter av det??

BobaFett
2013-07-13, 11:55
Prova unduliserande periodisering dvs. byt repsintervall varje pass. T.ex. 12-15 ett pass sen 10-12, därefter 4-6 och börja om.

Prova att maxa ditt första set och därefter kör dina vanliga set.

Prova dropset.

Prova FST-7 d.v.s. kör 7 set med 50%RM, 10 reps med 30 sek vila emellan seten. Detta efter du kört dina vanliga 3 set.

Prova att vila längre, 3-5 minuter ibland. Prova att vila kortare ibland. Prova att köra 20 reps per set ibland.

Prova att köra hög volym en period. Prova lägre volym. Prova att köra igenom hela kroppen oftare typ 2-5 ggr per vecka ibland (men med lägre volym).

Vad du än gör så prova. Prova, prova, prova. Du kommer säkert att hitta något som fungerar bra för dig just då. Nästa gång när du fastnar så gör samma sak igen. Prova tills du hittar något som fungerar bättre för just den positionen du är på tidslinjen mellan nybörjare och extremt vältränad.

Birkharju
2013-07-13, 12:31
Man bör träna i de repsintervall man vill bli bättre på(specificitetsprincipen). Variation är viktigt men en långdistanslöpare tränar inte sprints när den nått en platå i sin utveckling då man använder sig av helt olika energisystem(främst ATP-PCr systemet vs aerob glykolys). Visst kan det vara befogat att ändra repetitionsintervall ibland men att gå från 3-5 repetitioner till 10-12 är inte det optimala.

Istället är det nog bättre om du tränat med väldigt hög intensitet, sänka den en aning och istället öka volymen under en period. Gummiband gör så att avslutningen av lyftet tränas extra mycket. Eftersom du har problem med den inledande fasen vilket dem allra flesta har så vore det nog bättre om du tränar med stopp och paus(1-3 sekunder) en period. Om du nu inte tränar efter något program finns det flertalet beprövade program som funkar bra för bänk, exempelvis smolov jr.

BobaFett
2013-07-13, 12:59
Man bör träna i de repsintervall man vill bli bättre på(specificitetsprincipen). Variation är viktigt men en långdistanslöpare tränar inte sprints när den nått en platå i sin utveckling då man använder sig av helt olika energisystem(främst ATP-PCr systemet vs aerob glykolys). Visst kan det vara befogat att ändra repetitionsintervall ibland men att gå från 3-5 repetitioner till 10-12 är inte det optimala.


Vet inte om det är mitt inlägg du svarar på.

Att jämföra en sprinter och en löpare är inte att jämföra 3-5 mot 10-12 utan snarare 3-5 mot ett aerobicspass enligt min åsikt.

Dessutom sa jag inte att han skulle "gå över" till 10-12 utan prova att köra unduliserande periodisering en period för att se om det fungerar för att komma över platån. Dvs han kommer fortfarande att köra 3-5.

Och mitt budskap är fortfarande "prova". Prova allt som sagts i tråden.

robhansson
2013-07-13, 13:02
har samma problem, sitter fast vid 65 kg.. klarar 4 reps i kanske 2 set. Gjort det hur länge som helst

Herman H
2013-07-13, 13:20
Unduliserande periodisering är suveränt för att komma vidare i bänkpress, jag har kört ett par färdiga och ett par modifierade program med det och det har absolut gjort nytta!
Kombinerar man det sen med gummiband, catapult, klossar, kedjor mm så kommer de nya kg på stången rätt fort.

TrixxaRn
2013-07-13, 13:22
Hirvis bänkprogramm hjälpte mig :) tog nya maxvikten lååångt innan jag egentligen skulle :)

Adam87
2013-07-13, 13:47
Ska prova lite olika men ska några veckor prova explosiva pressar med stopp i botten , Sen gå över till de andra tipsen ni gett mig så får man se vad som händer.

Ska ta och köra bänkpress oftare och se om det kan göra något nytta med.

Birkharju
2013-07-13, 15:52
Vet inte om det är mitt inlägg du svarar på.

Att jämföra en sprinter och en löpare är inte att jämföra 3-5 mot 10-12 utan snarare 3-5 mot ett aerobicspass enligt min åsikt.

Dessutom sa jag inte att han skulle "gå över" till 10-12 utan prova att köra unduliserande periodisering en period för att se om det fungerar för att komma över platån. Dvs han kommer fortfarande att köra 3-5.

Och mitt budskap är fortfarande "prova". Prova allt som sagts i tråden.

Alright, jag instämmer med det. 100m vs 400 m löpare vore mer relevant. Man kan förhålla sig till grundläggande fysiologi och träna dem energisystem som man vill bli bättre på. Det är det mest grundläggande i träningslära, du blir bra på det du tränar.



Neural anpassning kommer man långt på. Sen kommer alltid en ökad muskelmassa vilket är främsta syftet för att träna högrep ytterligare kunna ge en styrkeökning om alla andra faktorer är lika. Om man dock har fastnat på 85 kg är kanske inte gummiband, kedjor och ett helt förändrat repsintervall där lösningen finns utan snarare kanske bristen på frekvens, mat eller adekvat återhämtning. Viktigt att ha i åtanke är att man kan inte alltid göra progression trots att man gör "rätt". Platåer kan även vara nyttigt ibland ur ett skadeperspektiv.

Adam87
2013-07-13, 16:29
Ska försöka se vad det kan vara för orsak , har alltid haft svårt att öka i Bänkpress av någon anledning. Vissa gånger känns det som man pressar mer med triceps än bröstet, har innan kört smala lillfingret på ringen på stången vilket känndes lättare innan men har nu enbart kört med pekfingret på ringen.

Kanske ska gå över till de smala pressarna igen och se vad som händer!?

Men de dagar man ätit riktigt ordentligt innan passen de är de dagar jag fått maxlyft i vilket fall i marklyft.


men blir i vilket fall att

1. Köra bänk oftare
2. Känna så man är återhämtad
3. Känna så man verkligen får kontakt med bröstet under frånskjutet från bröstet.

mikaelj
2013-07-13, 17:24
Ska försöka se vad det kan vara för orsak , har alltid haft svårt att öka i Bänkpress av någon anledning. Vissa gånger känns det som man pressar mer med triceps än bröstet, har innan kört smala lillfingret på ringen på stången vilket känndes lättare innan men har nu enbart kört med pekfingret på ringen.

Angående det fetmarkerade: jag trodde att det var bänkpress du var ute efter, inte bröstträning?

Självklart kommer du att engagera baksida rygg, lats, triceps, främre delts till stor del i en bänkpress.




Hur ser en veckas bänkträning (inkl. komplement ut), hur lång är du, hur mycket väger du?

Adam87
2013-07-13, 17:38
tränar oftast bänk 2ggr vecka rullande 3 split
Framsida Lår
bröst,axlar,triceps - bänkpress, militärpress ,pushdown och dips
Baksida lår , Rygg , Biceps

är 1,75cm och väger 71kg

Adam87
2013-07-13, 17:49
Har svårt att få till den där böjningen i ryggen för att få kortare lyftväg. kanske har något med utförandet att göra

mikaelj
2013-07-13, 21:08
Hur ser set och reps och vikter ut på dina bänkpass? Posta dina två senaste.

Du borde kanske överväga att äta mer mat, också.

Adam87
2013-07-13, 21:15
Kör pyramid i Bänkpressen börjar lågt och jobbar mig upp. kör typ 40,50,60,70,75 sedan 80 , 85

Sedan orkar jag inte mer efter 85 . Känns ganska lätt vid vikten 70 till 75.

Kanske ska gå på maxvikten snabbare istället för att stega upp vikten?

Jo det kan behövas några kilo vore inte fel men det är just bänkpressen som strullar de andra basövningar funkar fint med ganska bra ökningar :P

Adam87
2013-07-13, 21:20
Om du har något tips hur jag ska träna i bänkpressen något upplägg eller så , tar jag gärna emot det gladligen

mikaelj
2013-07-13, 22:23
Kör pyramid i Bänkpressen börjar lågt och jobbar mig upp. kör typ 40,50,60,70,75 sedan 80 , 85

Sedan orkar jag inte mer efter 85 . Känns ganska lätt vid vikten 70 till 75.

Skriv ned hur många reps du gör för varje set du har listat samt ungefärlig vilotid mellan seten.

HMB
2013-07-13, 22:27
Kör pyramid i Bänkpressen börjar lågt och jobbar mig upp. kör typ 40,50,60,70,75 sedan 80 , 85

Sedan orkar jag inte mer efter 85 . Känns ganska lätt vid vikten 70 till 75.

Kanske ska gå på maxvikten snabbare istället för att stega upp vikten?

Jo det kan behövas några kilo vore inte fel men det är just bänkpressen som strullar de andra basövningar funkar fint med ganska bra ökningar :P Dina ökningar i de övriga övningarna kan bero på förbättrad koordination/muskelaktivering. Jag röstar för att du ska få i dig mer mat.

Adam87
2013-07-14, 10:26
Ska käka som ett djur och sedan träna på bra sen kommer jag tillbaka och ser vad vikten i bänken ligger på :D

Ronn
2013-07-14, 10:43
Hur äter ett djur? *popcorn*

Du kanske kör för många set i din pyramid? Jag vill inbilla mig att man klarar som mest i dom första seten, om man då jobbat upp vikten med en massa lättare set innan kanske man inte orkar öka något särskilt när du når din tänkta vikt.

Testa gör skillnad där vid ett pass, kör 1-2 uppvärmningsget och hoppa sen direkt på den vikt du vill köra och se hur det känns.

gratefuldead
2013-07-14, 10:49
Bänkpress med stopp har gjort under för min bänkstyrka. Blivit sjukt mycket mer explosiv och styrkan i botten är som bäst nu(var svagast där förut). Det kan vara ett tips ifall du normalt kör vanlig gymbänk.