handdator

Visa fullständig version : Hur ser detta program ut?


EmDee
2013-07-12, 20:53
Hej, Micke heter jag och är ny här på forumet. Jag har efter 17 års träningsuppehåll äntligen hittat tillbaka till styrketräningen. Under dessa åren har jag lagt på mig en hel del övervikt (105 kg, 1.86 lång) och inte är det muskler. Under dessa år har även min son vuxit upp från en liten knatte och är nu 22 år gammal och vi bestämde oss att börja köra styrketräning tillsammans, vilket fungerar toppenbra :).
De 3 första veckorna har vi kört helkroppsprogram 2 ggr/vecka men känner att nu vill vi trappa upp träningen något.

Då jag tränade på -90 talet så körde jag 4 dagar/vecka, Måndagar och Torsdagar halva kroppen och Tisdagar och Fredagar andra halvan. Jag kommer dock inte riktigt ihåg hur jag exakt delade upp det.

Nu har jag funnit ett par program som delar upp kroppen i Överkropp minus Mage samt Underkropp plus Mage som jag har inspirerats av och ändrat lite på så att vi får övningar som jag vet funkat för mig tidigare och som jag känner mig trygg med.

Problemet jag nu har är att jag känner mig lite osäker på dagarna då vi ska träna Överkropp på eftersom de känns väldigt långa (på papper iaf, inte testat dem i praktiken ännu).

Så här ser Programmet som jag tänkt mig för Överkroppsdagarna ut (Måndagen och Torsdagen har små skillnader):

Måndag

Axlar

Militärpress 3x8-10
Upprätt Rodd 3x8-10

Bröst

Bänkpress 3x8
Hantelpress sned bänk 3x8
Kryssdrag 3x8-10

Biceps

Z-stångscurl 3x8
Skiftande hantelcurl (sittande) 3x8
Preacher curl 3x8

Triceps

Pushdowns 3x8-10
Kabelpress (bakom huvud) 3x10-12

Rygg

Latsdrag 3x8-10
Enhands hantelrodd 3x8
Hyperextensions 3xmax


Torsdag

Axlar

Som Måndagen.

Bröst

Som Måndagen.

Biceps

Preacher curl 3x8
Skivstångscurl 3x8

Triceps

Pushdowns 3x8-10
Liggande Tricepspress 3x8-10
Kabelpress (bakom huvud) 3x10-12

Rygg

Sittande Kabelrodd 3x8-10
Latsdrag 3x8-10
Enhands hantelrodd 3x8


Varför jag nu vänder mig hit är i förhoppningen att få hjälp från folk med god erfarenhet :)

Det jag känner mig mest tveksam till med detta programmet är att, som sagt, passen ovan, för mig, verkar lite långa? Vad tror ni om detta? Är det ok att köra så här många övningar/set under ett och samma pass?

Tack på förhand

/Mikael

drkrupp
2013-07-12, 23:47
För det första tycker jag du ska lägga ryggövningarna först i passet. För det andra kan du jämna ut passen lite mer genom att istället för över-/underkropp, köra push/pull. Dvs

Måndag (push) : framsida lår, axlar, bröst, triceps, mage
Tisdag (pull) : rygg, baksida axlar, biceps, hamstrings

Samma på torsdag/fredag.

EmDee
2013-07-13, 12:26
För det första tycker jag du ska lägga ryggövningarna först i passet. För det andra kan du jämna ut passen lite mer genom att istället för över-/underkropp, köra push/pull. Dvs

Måndag (push) : framsida lår, axlar, bröst, triceps, mage
Tisdag (pull) : rygg, baksida axlar, biceps, hamstrings

Samma på torsdag/fredag.


Tack för tipset :). En fråga bara, finns det ingen risk att man "övertränar" någon muskel med denna metod med tanke på att vissa muskel grupper ju då tränas 2 dagar på raken? Indirekt iaf?

drkrupp
2013-07-13, 21:58
Tack för tipset :). En fråga bara, finns det ingen risk att man "övertränar" någon muskel med denna metod med tanke på att vissa muskel grupper ju då tränas 2 dagar på raken? Indirekt iaf?

Allting är relativt, push/pull är en ganska vanlig split och jag kör den själv 5 dagar i veckan för tillfället. Jag tycker jag ofta ser betydligt värre splits där bl.a axlar får oförtjänt mycket stryk.

Med 4 pass/v får man gott om vila. Om du ändå är orolig - kör varannat pass med 5 reps mer/20% lättare.