handdator

Visa fullständig version : knäböj djup?


maattee10
2013-07-12, 16:55
jag har kollat på lårets över sida vilket är fel eller? det är väll höften som ska under knäleden? men räcker det med att kolla som på bilden?

http://forumbilder.se/CESRH/1images.jpg (http://forumbilder.se/CESRH/1images)

major Pectoralis
2013-07-12, 17:15
Jag vill minnas att det är höftvecket (ovansida) som skall befinna sig under knäets högsta punkt, enligt styrkelyftregler.
Djup knäböj är så djupt man kan komma men ibland tangerar dem nog nästintill varandra, praktiskt taget.

maattee10
2013-07-12, 17:21
Jag vill minnas att det är höftvecket (ovansida) som skall befinna sig under knäets högsta punkt, enligt styrkelyftregler.
Djup knäböj är så djupt man kan komma men ibland tangerar dem nog nästintill varandra, praktiskt taget.

är det svarta eller röda sträcket man ska gå på för godkänt djup?

major Pectoralis
2013-07-12, 17:25
svart

tlk
2013-07-12, 17:28
http://i.imgur.com/B6qPTfs.jpg

blå.


Klassisk halv-ROMsböj som är vad styrkelyftsregelverket godkänner.

major Pectoralis
2013-07-12, 17:33
Fast blå gick väl ej till knäets högsta punkt?

maattee10
2013-07-12, 17:39
vilken färg är rätt?

http://forumbilder.se/CESRI/squat-and-back-pain.jpg (http://forumbilder.se/CESRI/squat-and-back-pain)

major Pectoralis
2013-07-12, 17:42
egentligen ingen av dem, som jag minns det.
Blå linje ligger vid höftvecket men knäets högsta punkt är ovansidan på knäet.
gör en tredje linje så skall vi se. Gärna gul.

pezrulezhaakon
2013-07-12, 17:44
maattee10, ska du tävla räcker grön

maattee10
2013-07-12, 17:45
ber om ursäkt för mina paint skill:)

http://forumbilder.se/CESRI/1squat-and-back-pain.jpg (http://forumbilder.se/CESRI/1squat-and-back-pain)

major Pectoralis
2013-07-12, 17:48
japp, där har vi den.

maattee10
2013-07-12, 17:54
härligt håller ni andra med om det?

Beelz
2013-07-12, 18:00
går jag så djupt jag kan viker jag in röven, är det dåligt :)?

major Pectoralis
2013-07-12, 18:02
ja.

tlk
2013-07-12, 18:02
Jag håller med om den gule. Jag har någon snap-to-grid i min gimp som jag inte vet hur jag stänger av :S


går jag så djupt jag kan viker jag in röven, är det dåligt :)?

Det är dåligt.

maattee10
2013-07-12, 18:03
ja.

hur förbättrar man de?

major Pectoralis
2013-07-12, 18:11
exempelvis:

Rörlighetsträning: aktiv (knäböjningar), passiv (t.ex. sitta på huk)

Stärka upp bålen

Ha buktryck.

Köra stretch just innan. Kanske, eventuellt får man sämre effekt av träning av det.

Ha lyftarskor med klack.

maattee10
2013-07-12, 18:51
exempelvis:

Rörlighetsträning: aktiv (knäböjningar), passiv (t.ex. sitta på huk)

Stärka upp bålen

Ha buktryck.

Köra stretch just innan. Kanske, eventuellt får man sämre effekt av träning av det.

Ha lyftarskor med klack.

tackar:) jag tänker börja köra pauseböj, så får jag se om de ger något:)

Beelz
2013-07-12, 19:03
Jag håller med om den gule. Jag har någon snap-to-grid i min gimp som jag inte vet hur jag stänger av :S




Det är dåligt.

finns det något sätt att motverka det?

maattee10
2013-07-12, 19:22
finns det något sätt att motverka det?

ja läs inlägg #17

+ pausböj:)

Loke
2013-07-12, 19:30
Ska man tävla tycker iaf jag att man bör kunna göra en knäböj som inte bara tangerar rätt djup, man ska ha lite marginal också. Det är nämligen så att bra knäböjar är spänstiga och explosiva, så man kan inte pricka med perfekt perfektion, så ska man vara säker på 9 röda lampor i knäböjsmomentet får man sikta lite under det godkända djupet. Tittar man på styrkelyftare in action så ser man att många faktiskt går en bra bit under godkänt och de som bara är precis under kommer åtminstone få någon röd lampa till slut. På lite högre nivå blir de flesta duktigare på att pricka rätt djup och behöver inte ha någon marginal, men detta är bra att tänka på för den som är nybörjare.

Ska man inte tävla så är det bättre att bara hitta "sitt" djup, tex genom att toucha rumpan i någon tingest, tex en step-up-bräda. Då får man mindre godtycklighet i sin progression. Att imitera styrkelyftare bara "för att" är meningslöst.

tlk
2013-07-12, 19:48
Ska man tävla tycker iaf jag att man bör kunna göra en knäböj som inte bara tangerar rätt djup, man ska ha lite marginal också. Det är nämligen så att bra knäböjar är spänstiga och explosiva, så man kan inte pricka med perfekt perfektion, så ska man vara säker på 9 röda lampor i knäböjsmomentet får man sikta lite under det godkända djupet. Tittar man på styrkelyftare in action så ser man att många faktiskt går en bra bit under godkänt och de som bara är precis under kommer åtminstone få någon röd lampa till slut. På lite högre nivå blir de flesta duktigare på att pricka rätt djup och behöver inte ha någon marginal, men detta är bra att tänka på för den som är nybörjare.

Ska man inte tävla så är det bättre att bara hitta "sitt" djup, tex genom att toucha rumpan i någon tingest, tex en step-up-bräda. Då får man mindre godtycklighet i sin progression. Att imitera styrkelyftare bara "för att" är meningslöst.

Helt enkelt gå fulldjup istället för SL-style halvböj är ju annars en lösning som gör att man slipper hålla på med bräda och dylikt.

Loke
2013-07-12, 19:54
Helt enkelt gå fulldjup istället för SL-style halvböj är ju annars en lösning som gör att man slipper hålla på med bräda och dylikt.

Ja, då har man ju sitt djup där. Men varför stressa? Kan man inte så kan man inte, är man inte bekväm så måste man inte gå dit direkt. Som sagt, det allra viktigaste är att hitta sitt eget djup och skapa trygghet i det, oavsett om det är en hockeyböj eller en fulldjup böj.

svenbanan
2013-07-12, 19:58
Ja, då har man ju sitt djup där. Men varför stressa? Kan man inte så kan man inte, är man inte bekväm så måste man inte gå dit direkt. Som sagt, det allra viktigaste är att hitta sitt eget djup och skapa trygghet i det, oavsett om det är en hockeyböj eller en fulldjup böj.

Fast fulldjup innebär ju inte ATG. Fulldjup innebär ju bara att man går så djupt man klarar av med bra teknik. Precis som du skrev tidigare så blir det det djup det blir...

Röda Björnen
2013-07-12, 19:59
Jag körde väldigt mycket pausböj [för jag hatar att stretcha] för att komma ner i ett bra djup i början av mitt böjande. Verkligen fokusera på att rumpen inte viker sig in och tvinga ner sig under 3-5 sek så långt du kan och detta är något jag gör 2-3 ggr extra i veckan utöver vanlig träning och som jag antagligen kommer fortsätta med i många år till då mina böjar är långt ifrån perfekta.

Vill du få till en perfekt böj så är det bara hitta ett sätt där du kan tvinga kroppen in i rätt läge och sedan göra det om, och om, och om, och om, och om... du förstår poängen.

Grönt streck förresten bör duga tror jag.

MVH

maattee10
2013-07-12, 20:08
jo precis ett bra djup som passar en själv:) samt kommer jag köra som röda björnen sa pausböj;)

Loke
2013-07-12, 20:20
Fast fulldjup innebär ju inte ATG. Fulldjup innebär ju bara att man går så djupt man klarar av med bra teknik. Precis som du skrev tidigare så blir det det djup det blir...

Jaha, det kanske är lite begreppsförvirring. Jag tänkte på det som ATG.

Problemet med fulldjup som i "så djupt man kan" är att det kommer variera från dag till dag och under passets gång, vilket gör progressionen jobbig, både vad gäller styrkan men också vad gäller själva djupet om det är det man jobbar på. Har man något att sätta ner rumpan på så får man direkt feedback vid teknikändringar och stretchövningar (som man kan göra under själva böjpasset för att känna om de bidrar något djup och teknik, om man jobbar på det).

Men nu spårar det väl ur mot att bli "hur man lär sig att böja djupt", vilket kanske inte är relevant...

maattee10
2013-07-12, 20:45
Jaha, det kanske är lite begreppsförvirring. Jag tänkte på det som ATG.

Problemet med fulldjup som i "så djupt man kan" är att det kommer variera från dag till dag och under passets gång, vilket gör progressionen jobbig, både vad gäller styrkan men också vad gäller själva djupet om det är det man jobbar på. Har man något att sätta ner rumpan på så får man direkt feedback vid teknikändringar och stretchövningar (som man kan göra under själva böjpasset för att känna om de bidrar något djup och teknik, om man jobbar på det).

Men nu spårar det väl ur mot att bli "hur man lär sig att böja djupt", vilket kanske inte är relevant...

kan man träna djup med boxböj? eller är det bättre att köra pausböj?