handdator

Visa fullständig version : Militärpress med "utfallssteg"?


VoDaresVins
2013-07-12, 16:10
Har ett praktiskt bekymmer som kommit emot. Mina mindre viktskivor räcker inte längre till när jag kör militärpress, men när jag lägger på de större skivorna tar de i taket i hemma gymmet. Inte frågan om många cm, så om jag står med utfallssteg klarar jag taket. Är det galet att köra på så sätt, d.v.s. är det lättare att skada sig så? Alternativet vore ju sittandes men tycker ståendes känns bättre. Försökte även stå bredbent men kändes inte bra i längdryggen.

Nephelite
2013-07-12, 16:22
kör utomhus ^^

z_bumbi
2013-07-12, 16:51
Det blir en version av stötpress och jag har ingen anledning att se att det skulle vara farligare än vanliga.

pezrulezhaakon
2013-07-12, 17:38
VoDaresVins, en risk finns att man översvankar i utfallsläget, vilket inte är så skonsamt för ländryggen. Men kan du undvika det så är det bara att gasa på. Knästående skulle också funka, men det innebär risker för knäna.

Seabass
2013-07-12, 17:43
Går alldeles utmärkt att stå med ena foten framför den andra (sök: staggered stance) när du pressar, hurvida viktskivorna inte tar i taket då.

VoDaresVins
2013-07-12, 18:16
Okej tack för svaren. Ska filma formen för att kolla svanken. Har annars lite ankhållning ja jobbar på så kan nog vara ja svankar en del.

P.s. Nephelite, bara för att du sa så blev det clean&press på terassen för en timme sen. Kändes dock lite svajigt med horizonten som blickpunkt. :D

lanzal
2013-07-12, 18:26
Borde ju inte vara såna problem egentligen så länge du inte jobbar med monstervikter, militärpress är man ju inte världens starkaste i direkt så det är nog inga problem, detta kan vara helt puckat att säga.

Tomas W
2013-07-12, 19:02
Många tyngdlyftare kör press i det läget men gäller att inte översvanka ländryggen som person ovan skrev.