handdator

Visa fullständig version : Förstörda knä, hjälp??


Ryalnotch
2013-07-12, 14:53
Hallå kolozzeum, är en 18 årig kille som precis fått intresse för styrketräning(1/2 år) har alltid tränat något men har aldrig tyckt att det var lika kul som jag tycker detta är. Men tyvärr finns det en stor utmaning som får mig att tvivla på att fortsätta, jag har förstörda knän. Min ena menisk i vänstra knä är delvis bortskuren pga stor spricka, den anda i samma knä är sydd. I mitt högra börjar jag tro är samma historia, börjat få smärtor och liknande. Så min fråga är till alla här men kanske lite speciellt till de med ledproblem.

Vad kan jag göra för att kunna utveckla mina ben och ändå kunna gå vid 25års ålder? Finns här någon med liknande problem som löst det?

Tl;dr : förstörda menisker, vad kan jag göra för att utveckla mina ben utan att förstöra mer?


Är väldigt tacksam för hjälp, är ganska ledsen över att känna mig som en 60åring i knäna som 18åring.

ducedo
2013-07-12, 15:16
När jag besökte min sjukgymnast efter mina två knäoperationer så lyfte han fram hur viktigt det är att träna omkringliggande muskler. Gör man en sökning på artros så rekommenderas huvudsakligen träning. Bästa vore troligtvis att ta kontakt med din sjukgymnast och fråga om vilken träning som rekommenderas för just dig.

Nek
2013-07-12, 15:28
Gör som ovanstående skriver, träning brukar fixa trasiga knän bäst, går nu själv utan korsband i högra knät och har sen innan slitit av båda ledbanden i vänstra+ två trasiga minisklar, men har bra stabilitet ändå pga styrketräningen.
Sen hur det blir om 20 år har jag ingen aning om, men planerar heller inte att lägga av med styrketräningen. Tror knappt jag hade kunnat komma upp ur sängen på morgonen om jag inte hade tränat upp benen.
Men sen är ju alla skador individuella, så hör med din sjukgymnast och läkare om vad just DU ska göra
:hbang: