handdator

Visa fullständig version : Push- / Pullset ratio. Hur viktigt är det?


arthax
2013-07-12, 10:21
Hur står det till bland kollo. Har du koll på hur många set du gör åt "varje håll". Gör du fler presset än dragset över veckan eller kanske rent av fler dragset?

Hur viktig är den balansen?

Stor Hård Ådrig
2013-07-12, 10:29
Håller de ganska lika, om något försöker jag göra så att pull-seten blir aningen fler. Anledningen är att jag tycker ryggen är svårare att piska lika hårt, framsidan ligger aningen före, fler/större muskler på baksidan(?) och för hållningen.

Tyrwing
2013-07-12, 10:30
Pressar tyvärr lite mer än jag drar för överkroppen. Dock inte överdrivet mycket, samt brukar slänga in lite band pullaparts.
För underkroppen är det 2/3 drag.

arthax
2013-07-12, 10:32
Jag försöker eftersträva en ratio på 1:1. Men ibland är det svårt att nå dit.
Räknar ni marklyft som ett dragset? Jag förstår att det är en dragövning, men rörelsen är ju exempelvis inte motsatt till bänk eller press. fyller den ändå sin funktion som dragset i den bemärkelsen?

Stor Hård Ådrig
2013-07-12, 10:33
För underkroppen är det 2/3 drag.

Hur menar du här, quads/hamstring-ratio eller?

major Pectoralis
2013-07-12, 10:45
Hur många set man kör är inte viktigt. Däremot är styrkebalansen framsida-baksida viktig. 2-3 set kan ge samma ökningar som 9-20.

Stefan J
2013-07-12, 10:49
Jag har väl under mina snart 17 år totalt sett haft en 5:1 ratio eller nåt åt pressens favör, om inte mer. :D

Tyrwing
2013-07-12, 10:51
Hur menar du här, quads/hamstring-ratio eller?

2/3 övningar är drag när jag kör underkropp. :)
Ex

Böj + Rakmark + Höftstöt
Mark + böj + lårcurl

arthax
2013-07-12, 10:59
Hur många set man kör är inte viktigt. Däremot är styrkebalansen framsida-baksida viktig. 2-3 set kan ge samma ökningar som 9-20.

Där har du en poäng. Om du skulle exemplifiera. Hur skulle den se ut mellan bänk och rodd eller press och chins?

Jag har väl under mina snart 17 år totalt sett haft en 5:1 ratio eller nåt åt pressens favör, om inte mer. :D

Så pass? :D och din hållning eller muskelbalans har inte försämrats? Jag menar, din presstyrka är brutal, hur är det med dragmuskulaturen?

Stefan J
2013-07-12, 15:14
Där har du en poäng. Om du skulle exemplifiera. Hur skulle den se ut mellan bänk och rodd eller press och chins?



Så pass? :D och din hållning eller muskelbalans har inte försämrats? Jag menar, din presstyrka är brutal, hur är det med dragmuskulaturen?

Rent muskulärt är det ingen jätteskillnad. Jag har traps, lats och muskler på bröstryggen, det är nog ingen som skulle titta och tänka att jag inte tar dragövningar på allvar. Har aldrig någonsin haft problem med axlar, bröstrygg eller något annat som är relaterat till obalans mellan press/dragmuskulatur, jag har dock en längdrygg som drygar sig och förslitning i vänster knä. Men det är troligtvis för många sura marklyft och överdjupa OL-böjar som junior som är boven där.

Styrkan är såklart inte i klass med bänkpressen/militärpressen, men den är hyfsat god. Tycker dragövningar är det absolut tråkigaste som finns och den mest ointressanta muskelgruppen att vara stark i (vad fan ska man använda den till liksom? Du kan inte hoppa högre, springa fortare, kasta längre eller slå hårdare genom att öka dragstyrkan, totalt meningslös muskelgrupp :D). Den inställningen gör också att jag helt enkelt bara kör skiten slentrianmässigt för att jag borde och måste. Och då blir det segt att öka!

major Pectoralis
2013-07-12, 17:01
Dragstyrka är intressant om man t.ex ska paddla, simma, skida, brottas, klättra, gymnasticera, fälla träd, crossfita osv.
Tvivlar dock att man kan ha förhållandet 5-1.Tar man 50 kilo i bänkdrag och 250 i bänk då?

Payter
2013-07-12, 22:05
Glöm inte gräva i trädgården,släpa hem sten,bära ryggsäck,bära bår,sandsäckar etc,etc.