handdator

Visa fullständig version : Allvarliga sömnproblem


Alltidxx
2013-07-12, 03:40
Ni ser ju själva vilket klockslag detta postats. Det är inte första natten på sistone jag inte sovit en endaste sekund. Så har det aldrig varit förr, jag har alltid haft lätt att sova och det finns inga särskilda stressmoment i mitt liv värt att nämna. Jag vet inte vad jag ska göra men imorgon ska jag köpa ZMA då många skriver att det hjälper dom att sova. Kan jag ha zinkbrist? "Vid ofta förekommande fysisk träning, ex. styrketräning kan brist uppstå." http://www.halsosidorna.se/Zink.htm. Jag har dietat sen i Mars med några avbrott på max 3 dagar i rad som varit ätardagar och tränat hårt under lång tid nu (år). Energiminus är ju en slags stress på kroppen bara det. Dock är jag ganska duktig på att äta varierat och grönsaker.

Jag hoppas innerligen att det kan vara brist för annars vet jag inte vad jag ska göra. Ni får gärna ge tips om ni har några. Det känns oroväckande för man undrar ju hur väl man återhämtar sig på att bara stirra i taket och så kanske bara allt blir värre... :(

gratefuldead
2013-07-12, 04:31
Hur yttrar sig dina besvär? Svårt att somna eller vaknar du ofta?

Har du tillräckligt mörkt och svalt i rummet där du sover? Vanligt att detta ställer till det för många nu under sommaren.
Kan finnas så många olika orsaker till sömnbesvär. Men det lättaste är väl att börja med att höja energiintaget eller avbryta dieten helt och hållet. Fungerar inte det kan du ju undersöka andra orsaker som oro stress osv.

tjing
2013-07-12, 08:40
Jag har haft lite samma nu någon vecka, verkar vara ljuset då min lägenhet blir ljus tidigt.

Lösningen var att lägga något över ögonen, kör själv med en mörk t-shirt. Funkar faktiskt väldigt bra. Hjärnan är väldigt receptiv för ljusförändringar och mörker krävs för optimal utsöndring av melatonin (som ger oss upplevelsen av sömnighet).

I övrigt vad gratefuldead skrev.

PRound
2013-07-12, 08:58
Har haft svåra sömnproblem i över ett halvår nu. Kontaktade vårdcentralen och fick lugnande och sömntabletter, vilket inte hjälpte.

Mitt tips är att varva ned långt innan du skall gå och lägga dig, ha det väldigt svalt i rummet och sedan lägg dig och läs någon tråkig bok. Det har hjälpt mig mer än någon annan medicin.

Blo
2013-07-12, 09:11
Ni ser ju själva vilket klockslag detta postats. Det är inte första natten på sistone jag inte sovit en endaste sekund. Så har det aldrig varit förr, jag har alltid haft lätt att sova och det finns inga särskilda stressmoment i mitt liv värt att nämna. Jag vet inte vad jag ska göra men imorgon ska jag köpa ZMA då många skriver att det hjälper dom att sova. Kan jag ha zinkbrist? "Vid ofta förekommande fysisk träning, ex. styrketräning kan brist uppstå." http://www.halsosidorna.se/Zink.htm. Jag har dietat sen i Mars med några avbrott på max 3 dagar i rad som varit ätardagar och tränat hårt under lång tid nu (år). Energiminus är ju en slags stress på kroppen bara det. Dock är jag ganska duktig på att äta varierat och grönsaker.

Jag hoppas innerligen att det kan vara brist för annars vet jag inte vad jag ska göra. Ni får gärna ge tips om ni har några. Det känns oroväckande för man undrar ju hur väl man återhämtar sig på att bara stirra i taket och så kanske bara allt blir värre... :(

Vet inte om tipsen är bra men du kan testa följande:

1. calcium magnesuim. På affären bättre hälsa kan man beställa cal-mag och det har en lugnande effekt på nerverna.

2. Varm mjölk med honung i. Kan man ta en timme före sängdags.

3. te. Var det grönt te om jag inte mindes fel?

4. Ta en promenad på kvällen och titta på föremål i omgivningen i ca en halvtimme.

Hoppas något hjälper.

Zorgus
2013-07-12, 09:36
det finns inga särskilda stressmoment i mitt liv värt att nämna.

tränat hårt under lång tid nu (år). Energiminus är ju en slags stress på kroppen bara det.

Du nämnde precis två stressmoment, hård träning och kaloriunderskott. Dessa är inte helt orelevanta för sömnproblem.

Alltidxx
2013-07-12, 10:42
Tack alla för bra svar. Problemet är att jag inte somnar alls. Så någon gång efter jag skrev min post lade jag upp laptopen som ett V på bröstet (för att inte få ljuset i ansiktet) och lyssnade på ett seminarium på tuben i en timme och sen märkte jag att det blev lite svårare att hänga med så då lade jag den åt sidan. Sen dess vet jag inte hur mycket jag sovit, något måste det nog varit, det har iallafall känts bra att ligga kvar även om jag uppelvt det som att jag varit vaken största tiden. Nu är klockan snart 12.

Jag har definitivt varit påverkad av ljuset nu på sommaren. Det har varit svårt att mörklägga och även känt av värmen, men försöker vädra ut innan så det blir rätt tempererat. Jag har faktiskt airconditioner också men det krävs att man kör rätt länge för att värmen inte bara ska komma tillbaka igen. Jag ska köpa ögonbindel idag också mot ljuset, ska köpa ZMA och jag har börjat äta mer. Om inte det hjälper tillräckligt bra så kommer jag byta ut min madrass också (som var dyr) mot en mjukare. Det har hänt mer än en gång att jag gått och lagt mig i soffan mitt i natten för att den är mjukare.

4623
2013-07-12, 10:52
Har haft svåra sömnproblem i över ett halvår nu. Kontaktade vårdcentralen och fick lugnande och sömntabletter, vilket inte hjälpte.

Mitt tips är att varva ned långt innan du skall gå och lägga dig, ha det väldigt svalt i rummet och sedan lägg dig och läs någon tråkig bok. Det har hjälpt mig mer än någon annan medicin.

Propavan?

PRound
2013-07-12, 10:55
Propavan?

imovane.

tjing
2013-07-12, 10:56
Har provat propavan för ett par år sedan. Om man väl somnar, är man däckad rätt länge men den hjälper ju inte insomningen per se.

Jag tror nog att ljus och värme är bovarna i det här dramat.

TheOne1994
2013-07-12, 12:14
kan det inte vara något som ligger och gnager långt bak i huvet ändå?
Normalast är att människan går och lägger sig och somnar. Klart det är dagar då det är extra svårt att komma i sömn men det är väl ganska få dagar ändå. Du skriver att du inte har några stressmoment att nämna,är ditt liv exakt likadant som innan du "fick" dom här insomningsproblemen ? Jag TROR: har du koll på saker och ting i ditt liv så fungerar sömnen utan problem , så har det varit för mig.
Hoppas det löser sig så du får sova !!!