handdator

Visa fullständig version : Otrolig stelhet i ryggen som aldrig släpper


D-Crawler
2013-07-11, 23:04
Har sedan en lång tid tillbaka haft en väldigt stel rygg, särskilt kring områdena runt latsen. Som värst är det på morgonen när jag vaknar då det knakar och låter som satan så fort jag stiger upp och börjar sträcka på mig. Problemet med detta är att stelheten kommer tillbaks hela tiden, speciellt vid sittande positioner. Det kan räcka med att jag sitter still en mycket kort stund och därefter känns det som att jag får låsningar i hela ryggen vilket ger en mycket obekväm känsla.

Resultatet av detta är att jag konstant får sitta och sträcka mig åt sidorna (http://www.exrx.net/Stretches/LatissimusDorsi/Overhead.html) och vrida fram och tillbaks (http://www.exrx.net/Plyometrics/BroomstickTwist.html). Det är framförallt vid det områdena som den första länken visar som det är som värst. Varenda gång jag gör detta så "knakar och drar" det ordentligt. För att försöka beskriva ljudet så låter det likt det som man får när man drar ut ett sugrörs översta del. Så fort att jag gjort detta släpper "låsningarna" för en stund men återkommer mycket snabbt igen.

Jag är mycket noggran med stretch så detta bör inte vara problemet. Har även införskaffat en sk. rumbleroller vilket ska fungera som en slags självmassage plus ett sätt att hitta triggerpunkter och massera ut dessa, detta har dock inte hjälpt hittills. En sak som jag nyligen läste kan påverka är bristen på magnesium. Bieffekter av detta kan tydligen b.la. vara hopdragna muskler, förkalkade leder, tics, muskelryckningar m.m (http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm). Det jag fastnade speciellt för i detta var förkalkade leder (pga. kalciumöverskott). Jag dricker väldigt mycket mjölk och äter dessutom väldigt många kalciumrika produkter. Förutom detta stämmer jag även in på många av de punkter som länken ovan presenterar som faktorer som kan bilda magnesiumbrist.

Anledningen varför jag nämner detta är för att jag är osäker på om mitt problem sitter i musklerna eller lederna. På något vis känns det inte som att det är muskulärt, kan inte förklara varför. Värt att nämnas är att jag Aldrig har ont i ryggen någonstans, utan bara en otrolig stelhet.

Min fråga till Er är väl helt enkelt om ni har någon aning om vad detta kan bero på? Vad bör jag göra? Om hjälp behövs, vad för typ av person bör man uppsöka? Har införskaffat magnesiumtillskott för att testa om detta hjälper något men det får jag återkomma med då jag påbörjade "kuren" igår eftermiddag.

D-Crawler
2013-07-11, 23:29
När jag tänkte efter noggrant är det inte bara latsen som detta påverkan utan lika mycket de "mittre" ryggmusklerna så att säga, ända upp till trapzen. Illustrerar med bild:
http://img15.imageshack.us/img15/5323/0jnu.jpg

D-Crawler
2013-08-01, 11:17
Bump, någon?

Motivationen
2013-08-02, 14:50
Har exakt samma problem! Har du problem med övre Trapezius, nacken samt axlar med?

fitforfight
2013-08-02, 23:11
Har själv fastnat för detta med magnesium för min onda rygg, så idag började jag ta rent magnesium som tillskott. Ska bli intressant att se om man märker någon skillnad, men faktum är ju att många lider av magnesium brist från det jag läst iaf så jag tänkte att det kunde vara värt ett försök.
Sjukgymnasten har ju även lagt detta som något muskulärt och då magnesium ska få muskler att slappna av så kan det ju inte skada. Jag kan inte heller avgöra om smärtan kommer från muskler eller leder.

Men jag har läst att om man lider av grav brist så kan det ta upp till ett halvår innan man ser resultat, men andra har sett resultat efter några dagar. Nåja få se hur jag kommer uppfatta detta försök.

D-Crawler
2013-08-05, 21:56
Har exakt samma problem! Har du problem med övre Trapezius, nacken samt axlar med?

Japp, alla dom tre.

Har själv fastnat för detta med magnesium för min onda rygg, så idag började jag ta rent magnesium som tillskott. Ska bli intressant att se om man märker någon skillnad, men faktum är ju att många lider av magnesium brist från det jag läst iaf så jag tänkte att det kunde vara värt ett försök.
Sjukgymnasten har ju även lagt detta som något muskulärt och då magnesium ska få muskler att slappna av så kan det ju inte skada. Jag kan inte heller avgöra om smärtan kommer från muskler eller leder.

Men jag har läst att om man lider av grav brist så kan det ta upp till ett halvår innan man ser resultat, men andra har sett resultat efter några dagar. Nåja få se hur jag kommer uppfatta detta försök.

Intressant!
Så pass lång tid alltså, det var jag inte beredd på. Har hållit på med min kur i tre veckor nu ungefär, känner kanske av lite skillnad.

fitforfight
2013-08-06, 15:32
Intressant!
Så pass lång tid alltså, det var jag inte beredd på. Har hållit på med min kur i tre veckor nu ungefär, känner kanske av lite skillnad.

Det är ju svårt att sålla i infon man hittar, men ja det var det jag läste på några sidor. Jag tycker dock att jag upplever en skillnad efter några dagars boost av magnesium, så jag kommer fortsätta ett tag till, så man kan göra en bra utvärdering. Tror inte på att det kommer bota onda ryggar, men kan kanske bidra till något iaf.

Pushit
2013-08-08, 15:57
Jag är också sjukt stel i kroppen och har därför börjat nöta just mycket triggerpointmassage med bandyboll, foamroller och stretching av axlar och bröst, detta har dock ännu inte förbättrat något nämnvärt. Ett tag trodde jag att det var min säng jag bytt till mig av en kompis, den var mjuk och för några veckor köpte jag en hård istället. Den nya är bättre men jag vaknar ändå alltid med en sjuk stelhet runt skuldrorna och axlarna. Blir nyfiken på det där med magnesium, men något enormt chokladsug eller PMS kan jag väl inte påstå mig ha, men det kanske inte skulle skada att prova tillskott!

Det vore kul att höra från någon med lite koll!

Motivationen
2013-08-09, 00:39
Jag är också sjukt stel i kroppen och har därför börjat nöta just mycket triggerpointmassage med bandyboll, foamroller och stretching av axlar och bröst, detta har dock ännu inte förbättrat något nämnvärt. Ett tag trodde jag att det var min säng jag bytt till mig av en kompis, den var mjuk och för några veckor köpte jag en hård istället. Den nya är bättre men jag vaknar ändå alltid med en sjuk stelhet runt skuldrorna och axlarna. Blir nyfiken på det där med magnesium, men något enormt chokladsug eller PMS kan jag väl inte påstå mig ha, men det kanske inte skulle skada att prova tillskott!

Det vore kul att höra från någon med lite koll!

Hur länge har du stretchat? Hur stretchar du? Hur är din hållning för övrigt?

Asterix89
2013-08-11, 13:05
Mycket intressant tråd som även berör mig.

Pushit// Har haft exakt likadant som dig i snart ett år. Har varit på besök till massörer och dylikt och undan för undan med träning (rätt) har det blivit bättre. Dock kvarstår ett problem: Två punkter nära skulderbladet på varje sida börjar svida/smärta under viss typ av levnadsmönster. Vet dock inte vilken typ. Stretchar gör jag trvå övningar och då är det bättre. Tidigare hade jag mkt. spänningar runt axlar och nacke.

Motivationen
2013-08-13, 15:44
Hur har det gått hittils? Vad har du gjort? Har samma problem. Roterar jag överkroppen så tar det stopp och man känner att musklerna är stela. Stel i hela ryggen. :cryout:

fresan
2014-01-28, 10:28
Hallå D-Crawler

Hur har det gått med dina problem?
Kan säga att jag har exakt samma skit som du har (eller hade)
Har fruktansvärt ont på speciellt vänstersida och rök på en ordentlig smäll när jag skulle stretcha ut muskulaturen. Högg ordentligt framåt bröstet oxå.

Mitt problem har jag haft i många år. Dock inte så det stört mig jätte mkt. Man kände att det strama till och man va trött i ryggen. Lite tvistade rörelser höger och vänster så knakande det loss lite. Men just det senaste 2 mån har varit för jävliga. Det började i november med att jag lyften armen över huvudet för att justera duschmunstycket och fick en brännande/krampade muskel precis vid höger T4 (Thorax 4) var stel i rygg nacke i par dagar. Några dagar senare så va det samma sak fast till väster runt T4.

Den 2 jan vaknade jag med att hela vänster sida var helt bort domnad, uti vänster arm och tom ner i vänster ben. Sen dess har varje dag varit en kamp en överlevnad. Har kunnat jobba så där... stora koncentrationssvårigheter. Så i fredag så kom den där smällen och är sen dess har jag inte kunnat jobba och går på mkt smärtstillande.
Så mitt problem sitter förmodligen i att jag är stel från T2 till T7 ( T4 syndrom ?) Men är jätte öm under skulderbladen spec till vänster.

Om någon haft samma problem och löst det så berätta gärna hur...

Tack