handdator

Visa fullständig version : Tungt och lätt träningspass?


coloz
2013-07-11, 19:34
Mitt träningschema ser ut såhär för volym:

mån:ben (tungt)
tis:rygg biceps(tungt)
ons:bröst triceps axlar(tungt)
tors
fre:rygg biceps(lätt)
lör:bröst triceps axlar(lätt)
sön:

tränar alltså 5 dagar i veckan och slänger ev. in ytterligare ett benpass på torsdagen då och då.

har hört att det är bra att köra igenom kroppen 2ggr i veckan och även hört att det är bra med ett tungt pass och ett lite lättare.

då undrar jag, bör jag på det "tunga passet" köra få reps (4-6) och på det lättare passet köra för pump och kontakt med 10-15 reps? ska jag också undvika att gå till failure på det lättare passet eller tvärtom?

tacksam för svar!

BobaFett
2013-07-11, 22:15
Mitt träningschema ser ut såhär för volym:

mån:ben (tungt)
tis:rygg biceps(tungt)
ons:bröst triceps axlar(tungt)
tors
fre:rygg biceps(lätt)
lör:bröst triceps axlar(lätt)
sön:

tränar alltså 5 dagar i veckan och slänger ev. in ytterligare ett benpass på torsdagen då och då.

har hört att det är bra att köra igenom kroppen 2ggr i veckan och även hört att det är bra med ett tungt pass och ett lite lättare.

då undrar jag, bör jag på det "tunga passet" köra få reps (4-6) och på det lättare passet köra för pump och kontakt med 10-15 reps? ska jag också undvika att gå till failure på det lättare passet eller tvärtom?

tacksam för svar!

Varför tror du att det är repsintervall som avgör om du kör tungt eller lätt.

Tycker snarare att du borde byta repsintervall varje pass. T.ex. om du har tre olika repsintevall på fem dagar så kommer repsintevallen rotera.

När du kör ett tungt pass, kör mer volym och närmare failure. Du kan köra t.ex. 5 set på varje övning.

När du kör ett lätt pass, kör få set/övningar längre från failure. Exempelvis 2 set per övning och ta bort en övning per muskelgrupp.

Notera att ett "lätt" pass kan innebära högre vikter än ett tungt pass beroende vad du kör för repsintervall det passet.

....förresten så tror jag att det här med tunga/lätta pass är något som är bättre för väldigt vältränade som slutat svara på "vanlig" träning.

tearz
2013-07-11, 22:39
Mitt träningschema ser ut såhär för volym:

mån:ben (tungt)
tis:rygg biceps(tungt)
ons:bröst triceps axlar(tungt)
tors
fre:rygg biceps(lätt)
lör:bröst triceps axlar(lätt)
sön:

tränar alltså 5 dagar i veckan och slänger ev. in ytterligare ett benpass på torsdagen då och då.

har hört att det är bra att köra igenom kroppen 2ggr i veckan och även hört att det är bra med ett tungt pass och ett lite lättare.

då undrar jag, bör jag på det "tunga passet" köra få reps (4-6) och på det lättare passet köra för pump och kontakt med 10-15 reps? ska jag också undvika att gå till failure på det lättare passet eller tvärtom?

tacksam för svar!

Jag provar något liknande just nu faktiskt.

prova en 8 veckor och se om det är något för dig.

jag kmr följa framstegen (progressionen) på de tyngre passen och även ligga närmre failure där än på det "lätta"

Kör 3-6 reps ca de tunga passen och 8-12 och längre från failure(i basövningarna) i de lätta.

Känns som man träffar alla "muskelfibrer" rätt effektivt såhär.

Men ända sättet att se om det funkar är ju att prova :)