handdator

Visa fullständig version : Hur många pass/vecka kör ni?


Tap3worm
2013-07-11, 13:11
Hur många pass/vecka tränar ni i snitt? Om ni vill vara mer specifika kan ni svara med att ange om ni bulkar, deffar eller ligger på balans? Samt vad ni tror/tycker vara optimalt för er (om man pratar styrkeökning).

Personligen varierat det rätt mycket. Är nu inne i en rätt intensiv period och kör säkert 6pass/vecka. Detta är rätt mycket för mig. Jag ör även en av dem som inte kan gå till gymmet och köra ett "lätt" pass. Tar alltid ut mig till 100. För tillfället ligger jag väl på någon sorts balans över sommaren.
Tror det optimala för mig vore att ligga på kanske 3-4 pass/vecka med ett litet överskott!

Anledningen till att jag inte kör det kag tror är optimalt är att jag inte bara ser träningen som fysisk aktivitet, utav även psykisk. Mår sjukt bra av att träna!


Tapeworm
- Mobilen

Birkharju
2013-07-11, 13:15
Tränar fyra hårda pass per vecka och det är väl där jag tror gränsen går för vad som är optimalt för de flesta. Jag antar att du menar styrkelyft och liknande och inte tyngdlyftning. Där bör man träna mer om man vill nå sin maximala potential.

tlk
2013-07-11, 13:18
2 pass styrka a 3h stycket. Ibland blir det 3 pass.. lite 1on-2off-stuket, ja.

Kvicksilver
2013-07-11, 13:24
Kör 6 pass/v. Det gör att kroppen tränas igenom 2gnr under perioden (3 split). Ligger på ett litet överskott.
Hoppar ibland över axlar ett av ben/axelpassen då axlarna tränas en del under de andra passen och tenderar att kännas slitna då och då.

På min vilodag (fredagen) händer det... ofta... att jag springer en runda på 7km... man har ju svårt att sitta still.

Vill påpeka att jag sover minst 7,5 tim/natt och äter exemplariskt samt att jag har ett stillasittande jobb. Annars hade nog upplägget varit för intensivt.

Knatcharn
2013-07-11, 13:28
Fyra stycken, 1.5-2.5h långa.

Tap3worm
2013-07-11, 13:39
Tränar fyra hårda pass per vecka och det är väl där jag tror gränsen går för vad som är optimalt för de flesta. Jag antar att du menar styrkelyft och liknande och inte tyngdlyftning. Där bör man träna mer om man vill nå sin maximala potential.

Håller med. Precis, tänkte på styrkelyft, allmänt "gymmande" och eventuellt hårda löppass!


Tapeworm
- Mobilen

PixiBox
2013-07-11, 14:05
Just nu ligger jag på någon form av 5-3-1 schema med 4 pass... Men då jag har två barn varannan vecka så kör jag 6 pass plus kondition varannan vecka och 2-3 pass när jag har barnen plus en till två pass kondition. :)

Tap3worm
2013-07-11, 14:06
2 pass styrka a 3h stycket. Ibland blir det 3 pass.. lite 1on-2off-stuket, ja.

Långa pass! Av ren nyfikenhet: hur, ungefär, ser passen ut?


Tapeworm
- Mobilen

Petoria
2013-07-11, 14:10
Kör en 4-split med en dags vila efteråt, så blir 5-6 dagar i veckan.

dmoller
2013-07-11, 15:00
3-4

Tyrwing
2013-07-11, 15:03
4-5 pass i veckan på bulk/balans.
Kör böj-bänk-vila-mark-bänk-vila-repeat.

tlk
2013-07-11, 15:52
Långa pass! Av ren nyfikenhet: hur, ungefär, ser passen ut?


Tapeworm
- Mobilen

I morse blev det väl först lite bänk och human flags. Sen några rundor triset dips, enarms kabelrodd, och pullover. Sen lite pressa saker ovanför huvudet. Sen triset curls, triceps extension, sidolyft. Sköldje sen ner allt med lite träning på planche, frog to handstand, lite greppträning (pinch hub idag), enarmsbryggor, och nacke. Detta i slutet då i cirkel på ett par varv.

1-3 minuter setvila ungefär beroende på om jag kör 10-reppare eller 4-reppare å så där. Vila på känn på latjandet i slutet.

Tricket är att ha mycket malto och vassle i shakern och sippra på under tiden så man orkar hålla hög intensitet throughout. Kan ju inte köra SL-stil och sitta på bänken å glo i 5 minuter mellan seten heller.

Lite stretch och så i setvilan. Har nu upptäckt att jag pinsamt nog inte kan gå ner i split längre .. saknas flera cm och jag är inte ens 40 bast. *gah!*



Det andra passet är mer knäböj, lyfta marken, drakflaggor, lårcurl etc.


överkropp/underkropp typ. ;)

Tap3worm
2013-07-11, 16:10
I morse blev det väl först lite bänk och human flags. Sen några rundor triset dips, enarms kabelrodd, och pullover. Sen lite pressa saker ovanför huvudet. Sen triset curls, triceps extension, sidolyft. Sköldje sen ner allt med lite träning på planche, frog to handstand, lite greppträning (pinch hub idag), enarmsbryggor, och nacke. Detta i slutet då i cirkel på ett par varv.

1-3 minuter setvila ungefär beroende på om jag kör 10-reppare eller 4-reppare å så där. Vila på känn på latjandet i slutet.

Tricket är att ha mycket malto och vassle i shakern och sippra på under tiden så man orkar hålla hög intensitet throughout. Kan ju inte köra SL-stil och sitta på bänken å glo i 5 minuter mellan seten heller.

Lite stretch och så i setvilan. Har nu upptäckt att jag pinsamt nog inte kan gå ner i split längre .. saknas flera cm och jag är inte ens 40 bast. *gah!*



Det andra passet är mer knäböj, lyfta marken, drakflaggor, lårcurl etc.


överkropp/underkropp typ. ;)

Intressant! Kanske ska prova på! (Framförallt överkropp/underkropp varianten).
Kör du mest för att hålla igång och bibehålla styrkan din eller är du mer målmedveten och satsar på "gains" så mycket det går?


Tapeworm
- Mobilen

ddavid
2013-07-11, 16:11
Tränat varje dag sedan årsskiftet i princip, med någon enstaka vilodag då och då. Har varit rullande 4-split mestadels av tiden. Volymen tycker dom flesta är låg (Va? Är du REDAN klar??) men jag ökar stadigt så i dont see the problem. Personligen ökar jag i samma takt nu från pass till pass som då man körde den klassiska veckospliten. MEN då jag nu kör varje pass två gånger/vecka blir det ju större ökningar om man slår ut det över exempelvis en månad.

Skulle aldrig klara av mentalt att vila flera gånger i veckan då träning typ är dagens höjdpunkt liksom. Och som jag ser det "måste" man inte ha en bestämt vila. Minska på träningsvolymen istället så hinner kroppen återhämta sig snabbare = mer träning =)

BigIron
2013-07-11, 16:16
4, får inte ut mer av att köra mer eller det lilla jag får rättfärdigar inte en hel extra dag.

tlk
2013-07-11, 16:20
Intressant! Kanske ska prova på! (Framförallt överkropp/underkropp varianten).
Kör du mest för att hålla igång och bibehålla styrkan din eller är du mer målmedveten och satsar på "gains" så mycket det går?


Tapeworm
- Mobilen

Blir väl lite små ökningar i dips och de andra övningarna rent allmänt.. kommer ju lite av ihärdighet. Men hade t.ex. att få fin 1RM i dips varit något mål så hade jag planerat träningen väldigt annorlunda. Dito med kroppsviktsövningarna (kunde t.ex. inte hålla planche öht för kanske ett år sen) och grepptränandet.. Det tuggar sakta men säkert på, men är inget huvudfokus.

Jag köpte Dan Johns bok "Mass Made Simple" för något år sedan och blev då rätt förtjust i 2on-1off och skippa det här med komplicerade splits osv. Det kombinerat med att spana in Ido Portals latjande får en att fundera över tillvaron.

Opti för att bli grov byggare eller stark lyftare? Säkert inte.. som sagt hade jag planerat annorlunda om jag hade något specifikt mål. :)

maattee10
2013-07-11, 16:58
jag kör 6st styrkepass, ibland 5styrke och 1 konditionspass:)

Captainwide
2013-07-11, 17:59
Kör pull,push,legs i 3-1-3 form fast kör mage,vader och underarmar på vilodagen. Känner jag mig det minsta sliten/ofokuserad/sjuk så vilar jag. :) Tycker det går ypperligt än så länge, men tror det blir aningen hårdare att köra så här på en mer avancerad nivå? :confused:

KalleTeodor
2013-07-11, 18:42
4 dagar. kör jag mer orkar jag inte öka vikterna i gymmet och mindre blir inte bättre för mig.

Zyzzz
2013-07-11, 18:51
5-6 dagar. För mig funkar det bättre att köra korta pass oftare än att köra långa pass. Just nu ligger jag på deff.

rooz
2013-07-11, 19:39
4 planerade dagar, där det tränas efter schemat. Sen kastar jag in vad jag vill när jag känner för det.

Men 4-6 st.

Illustrerade mannen
2013-07-11, 20:21
5 korta intensiva pass.
Ben Armar
Bröst Mage
Rygg Armar
Axlar Mage
Ben Armar
RP i basövningarna, superset i småövningar, litet överskott.

Eldhroka
2013-07-11, 21:37
Deff

4pass styrka
2pass löpning
1pass yoga
2pass intervaller i anslutning till styrkan

limenka
2013-07-11, 21:43
Atm ligger jag i deff men jag tränar exakt likadant vid bulk (fast med resultat ;)). Dagarna ser ut så här

Måndag: Muaythai
Tisdag: Muaythai och SL-inriktad gymträning
Onsdag: Gym -||-
Torsdag: Muaythai
Fredag: Gym -||- (ibland muaythai istället)
Lördag: Muaythai
Söndag: Aktiv vila, dvs löpning eller tekniskt muaythai pass, eller båda.

Hade gärna tränat mer men knäskada sätter stopp för fler muaythai pass.

drkrupp
2013-07-11, 23:21
Deff.
Push/pull, 2-1-2, 5 pass i veckan.

D-Crawler
2013-07-12, 09:02
Fem pass, ibland ett extra under helgen om tiden tillåter. Viktstabilt nu under sommaren, bulk till hösten.

Jappse
2013-07-12, 09:38
6 pass, 531 frequencyproject

Crippa90
2013-07-12, 19:29
Tränar varje dag såvida det inte finns något som begränsar mig (ex. man åker iväg över helgen). :)

Röda Björnen
2013-07-12, 19:51
Tränar 7 Styrketräningspass och 7 Simpass och 3 Konditionspass.. så 17 pass i veckan.

Bulkar året om baby :hbang:

MVH

Wzup2u
2013-07-12, 20:05
2-3...
förr körde jag 5-6...

märker ingen skillnad håller mig i samma styrka med 2-3 ggr i v.
blir ju dock lite längre pass, men nu på sommaren tränas det inte allt för hårt

Wzup2u
2013-07-12, 20:05
Tränar 7 Styrketräningspass och 7 Simpass och 3 Konditionspass.. så 17 pass i veckan.

Bulkar året om baby :hbang:

MVH

arbetslös året om? för att hinna det med?

Tap3worm
2013-07-12, 20:50
Tränar 7 Styrketräningspass och 7 Simpass och 3 Konditionspass.. så 17 pass i veckan.

Bulkar året om baby :hbang:

MVH

Du funderar inte på att klämma in ett till? Blir "snyggare" och jämnare med 18 pass/v. Satan. Att du pallar...

Kul med så bra respons! Jäkligt intressant tycker jag, att se hur alla kör! Fler posts!


Tapeworm
- Mobilen

Toby Asp
2013-07-13, 10:19
4 halvkroppspass/vecka. Två lågreps och två högreps.