handdator

Visa fullständig version : Hjälp med överkroppen


MissGrey
2013-07-11, 08:19
Hej!

Jag skulle behöva lite tips och råd när det kommer till träning av överkroppen (rygg, mage, axlar, armar) för jag får verkligen inte till det.

Lite bakgrund: Jag har gått ned ca 45 kg och är nu nere på normalvikt. Nu när det projektet är "avklarat" så behövde jag något nytt att fokusera på. Valet föll på träning med sikte på BF, sen kanske jag aldrig skulle kunna komma upp på en scen på grund av allt skinn som är över, hur som helst.
Så jag tränar och äter så som jag tror man bör äta. Håller koll på kcal, protein, kolisar och fett. Det känns bra, jag har hittat en bra balans där känns det som. Jag äter ca 1500 kcal per dag (har fortfarande en del fettmassa som jag vill bli av med) och har långsam ämnesomsättning. Jag får i mig drygt 170g protein per dag, ca 100 g kolisar och ca 30 g fett. Min kropp verkar älska sättet jag äter på, pigg, glad och att döma hur det känns på kläder och ser ut i spegeln släpper även fettet (äger inte någon våg).

Tränar gör jag 7 dagar i veckan med långpromenad (över 1 mil) inbokad som "vilodag". Jag delar upp mina gympass på ett ungefär överkropp/underkropp varannan dag. Mycket basövningar. Jag gillar korta, effektiva pass. Jag är sällan på gymmet mer än 45 minuter (värmer upp på vägen dit). Benen är det inte några problem att hitta motivation och metoder till. So far so good.
Men sen så är det dags för överkroppen och där står jag som ett frågetecken. Jag har en del problem med nacken och det känns som att alla övningar jag hittar på känns på fel sätt där uppe och skapar spänningar.
Jag har bra grundmuskulatur som kikar fram men är fortfarande i mina ögon "svag".

Vad har ni för tips på övningar som gör att man kan komma igång med överkroppen, jag behöver lite inspiration.

Även tips på kostupplägg, träningsupplägg överlag är varmt välkommet.

r1kkie
2013-07-11, 08:36
Jag skulle rekommendera att börja med att välja, fortsätta droppa i vikt eller börja lägga på sig muskelmassa.
Gör båda sakerna samtidigt är svårt.

Antingen fortsätter du som du gör nu och fortsätter gå ner vilket inte verkar vara något problem.
Sen när tiden kommer lägger du dig på kcal balans eller något över för att börja bygga.

TRÄNA HÅRT OCH TUNGT. :)

Jona
2013-07-11, 16:10
Jag föreslår pullups. Om du inte orkar, hoppa upp och håll emot ner. Till det någon form av press ovanför huvudet, militärpress eller pushpress. För rygg förslagsvis marklyft. Om du har problem med nacken kanske du skulle köpa en PT-timme och få hjälp med tekniken? Stort lycka till, det låter som att du är en riktig kämpe!