handdator

Visa fullständig version : Kroppens anpassning efter temperatur och klimat


Fuark
2013-07-10, 19:45
Finns det några studier eller halvbekräftade teorier om att kroppen anpassar sig efter klimat och temperatur?

Jag har funderat på om man generellt sett har lite mindre kroppsfett i varmare länder i förhållande till de kalla. Givetvis finns det ju feta i båda världsdelarna, men överlag?

Fettet är ju isolerande och fungerar åtminstone delvis som skydd mot kyla. Lägger man lättare på sig fett på vintern? Isåfall borde man kunna gå runt med vinterkläder sommartid och forcera kroppen att vilja tappa isoleringen. Helt klart en halvdum sak att ge sig på, men teoretiskt, skulle det ge en mätbar effekt?

Gpajpen
2013-07-10, 19:46
Mexico city låg väl (ligger?) etta i världen över fetaste människorna ett bra tag. Så korta svaret är nej.

Fuark
2013-07-10, 19:48
Mexico city låg väl (ligger?) etta i världen över fetaste människorna ett bra tag. Så korta svaret är nej.

Men det är väl främst för att de överäter? Om man tar två identiska personer med identisk kost och energibehov, fast den ena bor i Afrika och den andra i Sibirien. Kommer den i Afrika att ha lite lägre mängd kroppsfett?

hidden
2013-07-10, 19:54
Många tappar väl aptiten när det är varmt. Det kan ju vara en bidragsfaktor då portabiliteten att underäta är större?

shut teh face
2013-07-10, 20:02
Om de gör exakt samma sak och äter exakt samma mat, och är identiska (gener etc) så lär snubben i Sibirien vara smalare eftersom det tar mer energi att värma upp kroppen kontra kyla ned , vad jag vet och jag vet inte mycket..

DOCK, så kommer det ju aldrig vara så i praktiken, snubben i Sibirien kommer ju sitta och va less och dricka varm oboy framför brasan medan killen i Afrika är ute och jagar hjort med spjut och kör rave på kvällarna.

Fuark
2013-07-10, 20:03
Många tappar väl aptiten när det är varmt. Det kan ju vara en bidragsfaktor då portabiliteten att underäta är större?

jo såklart, men tänkte ännu djupare. På cellulär nivå

Fuark
2013-07-10, 20:05
Om de gör exakt samma sak och äter exakt samma mat, och är identiska (gener etc) så lär snubben i Sibirien vara smalare eftersom det tar mer energi att värma upp kroppen kontra kyla ned , vad jag vet och jag vet inte mycket..

DOCK, så kommer det ju aldrig vara så i praktiken, snubben i Sibirien kommer ju sitta och va less och dricka varm oboy framför brasan medan killen i Afrika är ute och jagar hjort med spjut och kör rave på kvällarna.

hm, du har en poäng där. Frågan är vilket som är mest effektivt. Kroppens vilja att spara ett lager fett i kyla, eller om den teoretiskt sett vill bli av med en del för att lättare hålla sig sval i värme.

Gpajpen
2013-07-10, 20:08
Du har ju helt klart en poäng i att det är lättare att bli/vara fet på vintern.

shut teh face
2013-07-10, 20:09
hm, du har en poäng där. Frågan är vilket som är mest effektivt. Kroppens vilja att spara ett lager fett i kyla, eller om den teoretiskt sett vill bli av med en del för att lättare hålla sig sval i värme.
Kroppen är ju helt dum i huvudet samtidigt som den är fantastiskt, man får försöka tänka vad som var bäst när vi sprang runt och plockade mat i skogen, det är väl ändå den tid som vi befann oss i längst och således borde ha haft mest impact på nuvarande biologi, annars vet säkert Grub.

Fuark
2013-07-10, 20:18
kroppen är ju helt dum i huvudet samtidigt som den är fantastisk

:d

Fuark
2013-07-10, 21:06
Ingen som har nåt konkret?

Swagalicious
2013-07-10, 21:12
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1420-9101.1989.2040235.x/pdf

Tror dessvärre denna studie handlar om bananflugor, men kan kanske vara något att korrelera till.
Inte läst så mycket.

Fuark
2013-07-10, 21:33
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1420-9101.1989.2040235.x/pdf

Tror dessvärre denna studie handlar om bananflugor, men kan kanske vara något att korrelera till.
Inte läst så mycket.

Verkar som att insekter av samma art i olika tempererade områden skiljer sig i storlek. Att de blivit något större i kallare klimat än i de varma. Både större och starkare verkar det som.

Om man tänker efter väldigt brett så känns det nästan som om människor från norden är något längre än folk från de nedre delarna av världen. Men det är möjigtvis mycket fel, men tänker lite på Asien m.m.

Sen som du säger vet jag inte hur mycket man vågar använda ifrån studien för att applicera på oss. Intressant hur som

SeeYay
2013-07-11, 16:56
Finns det några studier eller halvbekräftade teorier om att kroppen anpassar sig efter klimat och temperatur?

Jag har funderat på om man generellt sett har lite mindre kroppsfett i varmare länder i förhållande till de kalla. Givetvis finns det ju feta i båda världsdelarna, men överlag?

Fettet är ju isolerande och fungerar åtminstone delvis som skydd mot kyla. Lägger man lättare på sig fett på vintern? Isåfall borde man kunna gå runt med vinterkläder sommartid och forcera kroppen att vilja tappa isoleringen. Helt klart en halvdum sak att ge sig på, men teoretiskt, skulle det ge en mätbar effekt?


Allas vårt utseende är ju ett resultat av genetisk anpassning över tio-tusentals år. Mörk hud respektive ljus hud i förhållande till soltimmar (d-vitamin). Längd, näsans storlek, ögonens utformning etc.

Européer har som bekant en varierande grad mängd gener från Neandertalare, dessa var ju också avsevärt anpassade till just ett kallt klimat (ett uråldrigt kallt Europa).

http://illvet.se/fraga-oss/vilken-ar-fordelen-med-att-vara-ljushyad
http://illvet.se/fraga-oss/varfor-har-asiater-sneda-ogon
http://illvet.se/files/bonnier-ill/pdf/SIV_9927.pdf

Som du undrar gällande kroppsfett, så finns säkert en viss anpassning även där mellan varmare länder (savannen) och kalla breddgrader (inuiter). Men vågar inte bekräfta och har inga referenser.

Fuark
2013-07-11, 19:54
Ok, tack ändå. Intressant

skickat från mobil

qqq111
2013-07-11, 19:59
Hudfärg är ju också ett givet exempel, vet inte ifall nån skrivit. Du är farligt nära nazism nu, förresten.

Fuark
2013-07-11, 20:02
Hudfärg är ju också ett givet exempel, vet inte ifall nån skrivit. Du är farligt nära nazism nu, förresten.

För att jag vill veta hur kroppen anpassar sig efter temperatur och klimat i form av mängd kroppsfett?

skickat från mobil

LoveMachine
2013-07-11, 21:36
Verkar som att insekter av samma art i olika tempererade områden skiljer sig i storlek. Att de blivit något större i kallare klimat än i de varma. Både större och starkare verkar det som.

Det beror bland annat på att man håller värmen bättre om man är större. En fördubbling av bredd, höjd och djup ger fyra gånger så stor yta men åtta gånger så stor volym/massa. Alltså får man en faktor två högre värmeinnehåll mot den yta som man förlorar värme genom. Dessutom så har man i norr ojämnare tillgång till mat över året vilket har gjort att lite fett gett både värme och reservenergi. Men jag kan inte säga om det påverkat genetiken.

Fuark
2013-07-11, 21:44
Det beror bland annat på att man håller värmen bättre om man är större. En fördubbling av bredd, höjd och djup ger fyra gånger så stor yta men åtta gånger så stor volym/massa. Alltså får man en faktor två högre värmeinnehåll mot den yta som man förlorar värme genom. Dessutom så har man i norr ojämnare tillgång till mat över året vilket har gjort att lite fett gett både värme och reservenergi. Men jag kan inte säga om det påverkat genetiken.

Alright. Är det lättare att hålla värmen när man är större pågrund utav att man absorberar mer solljus, eller? Teoretiskt sett så borde en större hydda även betyda att det är en större yta att sprida värme ifrån (kräver mer underhåll), och därav vara svårare att hålla varmt.

Men jag spekulerar bara, jag har inga fakta.

Men det med ojämnare tillgång till mat, om det fortfarande lever vidare inom oss kan vara intressant att kika på.

tjabon
2013-07-11, 22:47
Har för länge sen hört att 2 veckor gäller som anp.tid för träning i kallare/varmare klimat.
När jag bodde i Texas (torr värme) gick det att träna som vanligt efter några veckor (man drack bara mer). Samma sak vid smällkyla, tycker jag gäller.
Den individuella anpassningsbarheten är stor.

Förändringar på längre länge sikt sker genetiskt genom mutationer(!).
Sherpas i Himalaya har t.ex. ett mer utvecklat kapillärsystem för att bättre
klara av den lägre syrehalten. Eskimåer tål kyla bättre, m.m.

qqq111
2013-07-12, 00:07
För att jag vill veta hur kroppen anpassar sig efter temperatur och klimat i form av mängd kroppsfett?

skickat från mobil
Ja, eftersom det grundar sig i att evolutionen främjar olika egenskaper av samma "art" eller whatever beroende på miljön den bott i majoriteten av dess existens.

Fuark
2013-07-12, 06:04
Ja, eftersom det grundar sig i att evolutionen främjar olika egenskaper av samma "art" eller whatever beroende på miljön den bott i majoriteten av dess existens.

I nazism ingår hat, och att en sida är bättre än den andra. Detta handlar inte om det.
Att tro att människor inte är olika är bara korkat.

skickat från mobil

LoveMachine
2013-07-12, 07:52
Alright. Är det lättare att hålla värmen när man är större pågrund utav att man absorberar mer solljus, eller? Teoretiskt sett så borde en större hydda även betyda att det är en större yta att sprida värme ifrån (kräver mer underhåll), och därav vara svårare att hålla varmt.


Nja. Som jag försökte skriva så har det att göra med förhållandet mellan kroppens volym/massa och yta. Jag försöker igen.

All levande vävnad på din kropp producerar och lagrar värme i en viss omfattning. Mer massa ger alltså mer produktion och mer lagrad värme. Enda sättet som värmen kan försvinna är mot omgivningen, det vill säga genom att passera genom din kropps yta. Så kvoten vikt/yta ger alltså hur lång tid det tar för temperaturen att falla ett antal grader. Ytan ökar med längdförändringen² och massan med längdförändringen³. Så om tar ett väldigt grovt exempel så skulle det kunna se ut så här om vi har två personer med samma proportioner men olika längd.

Person 1
Längd: 1,5 m
Vikt: 50 kg
Kroppsyta: 1,5 m2
Kvot: 33,33

Person 2
Längd: 2 m, vilket medför att
Vikt: 1,5 -> 118,5 kg
Kroppsyta: 1,5 -> 2,67
Kvot: 33,33 -> 44,38

För person två som är en 1,33 gånger längre håller man också värmen en 1,33 gånger längre.