handdator

Visa fullständig version : Räcker en burk kvarg som frukost?


Reptile
2013-07-10, 19:32
Tjena!

Första inlägget o har sett många trådar från detta forumet där alla verkar va väldigt kunniga! Nu till min fråga:

Jag vill bygga muskler utan att lägga på mig för mycket onödigt fett så förväntar mig inte stora resultat på kort tid, väger idag 76 kg och tränar 6 dagar i veckan (1 muskelgrupp per vecka). Äter 5 mål om dagen och tar en proteindrink 2 ggr/dag (efter träning och kvällsmat). Jag undrar om det är jätteviktigt att äta en stor frukost eller om en burk kvarg räcker? Har lättare att få i mig större måltider under dagen men till frukost är det nästan omöjligt.

Är det något mer ni vill att jag ska fylla i så hojta. :)

King Grub
2013-07-10, 19:40
Det beror helt på hur resten av dagen ser ut. Du behöver inte äta frukost alls om resten av dagens mål täcker intaget.

Reptile
2013-07-10, 19:47
Det beror helt på hur resten av dagen ser ut. Du behöver inte äta frukost alls om resten av dagens mål täcker intaget.

Kan göra ett lätt schema för att visa ungefär hur en dag ser ut:

Frukost - Kvarg.
Lunch - Pasta med grönsaker o ketchup + Ett glas juice.
Proteindrink.
Middag - T.ex ris och kyckling, spagetti med köttfärssås, potatismos och köttbullar, etc. + Ett glas juice.
Kvällsmat - En tonfiskburk eller havregrynsgröt med 1 köttbullemacka, 1 äggmacka och 1 ostmacka.
"Nattmat" - Främst några knäckebrödsmackor med ost och mixat frysta bär med proteinpulver och 2dl mjölk.

Edit: Dricker runt 1,5 liter vatten utspritt över dagen.

Zeq
2013-07-10, 19:53
Lite diffust hur mycket "en burk" är. Själv hade jag aldrig orkat att bara äta t.ex. 250 gram kvarg på morgonen. Jag har fått för mig att det är bra att starta dagen med kolhydrater, speciellt om man tränar på förmiddagen. Men det är något jag kör med eftersom jag trivs med det. Då du uppenbarligen trivs med en burk kvarg på morgonen så tycker jag att du ska köra på det.

För att svara på vad som är mest optimalt krävs lite mer info. Det viktiga är att du får i dig lagom mycket av alla vitaminer och mineraler samt att du har god fördelning av makronutrienterna. Det andra som är bra att tänka på är näringstajming i samband med träning. Till exempel kan det vara till fördel att lägga mycket av kolhydraterna och relativt lite av fettet efter träning.

Som du märker är det i grund och botten ganska enkelt och man kan uppnå en hälsosam kosthållning på oändligt många olika sätt. Därför är det bäst att ta den varianten som man trivs bäst med.

gratefuldead
2013-07-10, 19:55
Det är min standardfrukost under deff i alla fall. En liten 250g ICA-kvarg.

Tobbey
2013-07-10, 19:58
Absolut, jag brukar börja dagen med 250-500g kvarg (ibland) så jag känner att täckt en del av mitt "proteinbehov" så jag slipper tänka på att spara kalorier under dagen för att sedan käka 500g kyckling till middag bara för att jag njöt av en lågprotein lunch. Haha :D

Halvar
2013-07-10, 20:35
Du kan börja med att strunta i Zeqs råd.Du behöver absolut inte kolhydrater till frukost.Själv äter jag frukost kanske 1gång per v.Beror helt på om jag är sugen på nått.Går inte att säga om du äter nog med det du uppger för det är möjligt att gissa kalorimängd.Du ser ju om styrkan och vikten ökar så äter du nog.Fokusera inte för mycket på ett mål mat.Är helheten som räknas:)

raddum
2013-07-10, 20:45
IIFYM. Om resten av dagen ger dig allt du behöver kan du äta vad som helst till frukost

Reptile
2013-07-10, 22:00
Tusen tack för alla svar!

Det verkar som att det inte gör nån större betydelse så länge jag sköter maten resten av dagen.

ryggontXXL
2013-07-10, 22:04
kör 1kg istället:D