handdator

Visa fullständig version : Brustet blodkärl - farligt?


lillburre
2013-07-10, 17:05
Ett brustet blodkärl i ögat har väl de flesta här fått någon gång som resultat av (kanske för) tungt lyft. Drog på mig ett under gårdagens sista set och tanken slog mig ifall detta är farligt? Det brukar bli en liten blödning på ögonvitan några dagar sen är det inget mer med det. Men kan detta leda till större skada i framtiden?

Tanken är ifall man till varje pris ska undvika denna överbelastning eller att det egentligen inte kan leda till större skada än en blödning i några dagar och därför inte behöver vara särskilt rädd om sig. Jag förstår att träning för att andas bättre kan minska risken.

All kunskap om detta välkomnas!

Sarwien
2013-07-10, 17:13
Nej det är inte farligt, försvinner snabbt. Man kanske inte ska spränga ögonen under varje pass dock

svenbanan
2013-07-10, 17:33
Står man på händerna i 1minut (och är ovan) så kommer man ha röda prickar kring ögonen de närmsta dagarna. Men fortsätter man stå på händerna ett par gånger i veckan så kommer man till slut inte längre få röda prickar. Så kroppen vänjer sig. Du kan ju göra detta ifall du vill träna upp blodkärlen så du spränger så lätt då du bänkar. Eller vad du nu gjorde för övning.