handdator

Visa fullständig version : Hur mycket dricksar du på restaurang?


mini
2013-07-10, 11:38
Poll kommer.
Utgå från en middag.

Vilson
2013-07-10, 11:39
Poll kommer.
Utgå från en middag.

I Sverige, inget om jag får bestämma själv.

mini
2013-07-10, 11:42
Fan, nu ger jag upp med pollen. Tänkte alternativ var:
* Inget
* Upp till närmsta tia oberoende notans storlek
* Upp till närmsta femtiolapp oberoende notans storlek
* Ca 5%
* Ca 10%
* Mer
* Annat

Kryss
2013-07-10, 11:43
I Sverige extremt sällan, om servicen varit exceptionell och jag har kontanter kan det hamna en tjuga eller så.

filmjölk
2013-07-10, 11:45
Fan, nu ger jag upp med pollen. Tänkte alternativ var:
* Inget
* Upp till närmsta tia oberoende notans storlek
* Upp till närmsta femtiolapp oberoende notans storlek
* Ca 5%
* Ca 10%
* Mer
* Annat

Vill du att jag gör den?*hug*

PowPow
2013-07-10, 11:47
~10%, förutsatt att jag är nöjd med servicen och det ges tillfälle att lämna dricks på kortmaskinen, vilket det inte alltid gör.

Men det beror lite på situationen också. Går man snabbt in och tar en middag på någon krog brukar jag nog inte dricksa. Men sitter man där en hel kväll och får bra service så absolut.

hahavaffan
2013-07-10, 11:48
Minst 10% alltid, även i Sverige. Känner mig extremt snål annars, men jag kanske är skadad av en dricksglad farsa?

Imni
2013-07-10, 11:50
~10%, förutsatt att jag är nöjd med servicen och det ges tillfälle att lämna dricks på kortmaskinen, vilket det inte alltid gör.

Men det beror lite på situationen också. Går man snabbt in och tar en middag på någon krog brukar jag nog inte dricksa. Men sitter man där en hel kväll och får bra service så absolut.

+1. Ogillar konceptet drick f ö.

xodd
2013-07-10, 11:54
Väldigt sällan. Allt beror på vilken kvalitet på service som har varit och över lag tycker jag den är rätt risig i Sverige. Senaste restaurantbesöket jag var på valde servitrisen att städa bord istället för att ta emot vår beställning, när vi uppenbart varit redo att beställa i över 10 minuter. Detta var ett restaurantbesök som gick på ca 800kr för 2 personer. Needless to say hon fick inte ett öre i dricks.

Dricksar så gott som aldrig pga att maten varit bra. Det är helt enkelt något jag förväntar mig. Där emot kan jag låta bli att dricksa om maten inte varit som förväntat.

filmjölk
2013-07-10, 11:54
C.a 10% om det är en kvinna som serverar, annars c:a 7,5%

4623
2013-07-10, 11:55
I Sverige extremt sällan, om servicen varit exceptionell och jag har kontanter kan det hamna en tjuga eller så.

Detta, jag får ingen dricks när jag gör mitt jobb.

Akerhage
2013-07-10, 11:58
Älskar när dricksen är inräknad i notan så slipper man tänka på det. Brukar bli runt 10% oavsett, vart jag än befinner mig. (restaurang då och inte Göstas Grill%Kebab)

martikainen
2013-07-10, 12:06
Bra service 20%
Dålig service = nothing.

Gpajpen
2013-07-10, 12:13
Brukar slå till med 2% av totalen på det jag vaskar

Knatcharn
2013-07-10, 12:25
"Upp till närmsta femtiolapp oberoende notans storlek"

Brukar vara 20-50 kronor beroende på ställe och hur upplevelsen var men då är det bara från mig och inte mitt sällskap. Ofta ser folk att man lägger dricks så tycker de att min dricks räcker och skiter i att lägga någon.

Nordenator
2013-07-10, 12:27
~5-10%, gärna avrundat. Är man där en halvtimme och klämmer en burgare blir det inte något speciellt dock. Samma sak om det faktiskt är dåligt på något sätt. För någon vecka sedan fick vi vänta en timme på enkel barmat. Det blev inte att slanta något extra på det i alla fall.

Baan
2013-07-10, 12:53
Väldigt lite om inte något särskilt har hänt (särskilt bra service, vilket inte händer jätteofta), d.v.s. avrundat till närmsta tia.

hurril
2013-07-10, 12:56
Närmaste hundringen om det är bra. Nästa hundring om avståndet är för kort och middagen kostade 2k eller över. (Båda förutsatt att maten var bra och det inte var en jubelidiot som serverade oss den.)

Mart|n
2013-07-10, 13:04
C.a 10% om det är en kvinna som serverar, annars c:a 7,5%

Rapporterad till DO.

Oljeblixten
2013-07-10, 13:10
Ligger notan på 474kr och jag är nöjd, mätt och belåten lägger jag en hemhunka.

pwnyou
2013-07-10, 13:21
Jag är för ung och fattig för att någonsin ha givit dricks.

Vilson
2013-07-10, 13:26
Det känns bara fel i Sverige. I USA är det väl en del av systemet så serveringspersonal får usel lön som blir ok med hjälp av dricks. I Sverige får serveringspersonalen redan tillräcklig lön. Varför ska de få en massa extrapengar för att göra exakt vad som förväntas av dom? Ta beställning, bära ut mat och dryck, det är vad jobbet innebär och lön kommer på det.

Edit; Gör de nånting utöver detta som att hälla upp lite extra dryck utan kostnad så kan de få dricks. Det har väl dock aldrig hänt.

High1ander
2013-07-10, 13:27
I Sverige runt 10-15% beronde på kvalite, ibland inget.

I USA och Australien så är det mer mellan 15-20% jag pyntar ut.

Madame
2013-07-10, 13:31
jag rundar av uppåt till närmsta femtilapp eller hundring om servicen varit mycket god, något extra och utöver vad jag förväntade mig. Var den bara standard och precis vad man minst kunde förväntat sig blir det inget.

Ibland tycker jag man får vänta skitlänge på att betala, man har ätit klart å allt å väntar på nån som kan visa sig så man kan vinka in notan, men så dyker det inte upp nån på ett bra tag. Eller att det tar en kvart för dem att bara hämta notan. Då blir det ingen dricks. När man är klar vill man ju bara betala och gå!

Jag var på ett ställe i köpenhamn där vi väntade på att få betala, vinakde in en servitör. Han skulle säga till sin kollega som "ägde" det bordet. Kom ingen. Sa till en annan, han skulle också säga till han som skulle fixa vårat bord. Kom ingen. Då reste vi oss och var på väg att gå. Då kom det en och sa att de var på väg med notan. Kom ingen. Då reste vi oss igen för att gå och då ropade de till oss att vänta, vi sa att då får de komma med notan NU annars går vi. Så vi stod kvar vid dörren och då kom de springande med notan. Tröttsamt!

Olegh
2013-07-10, 13:31
Servicen ingår ju i priset på maten.

Vilson
2013-07-10, 13:38
Jag var på ett ställe i köpenhamn där vi väntade på att få betala, vinakde in en servitör. Han skulle säga till sin kollega som "ägde" det bordet. Kom ingen. Sa till en annan, han skulle också säga till han som skulle fixa vårat bord. Kom ingen. Då reste vi oss och var på väg att gå. Då kom det en och sa att de var på väg med notan. Kom ingen. Då reste vi oss igen för att gå och då ropade de till oss att vänta, vi sa att då får de komma med notan NU annars går vi. Så vi stod kvar vid dörren och då kom de springande med notan. Tröttsamt!

Har inte typ alla ställen en disk där du kan gå fram och betala själv? Betala i baren eller nåt?

Vilson
2013-07-10, 13:40
Vad ser ni som standard eller god service? Frågan om maten smakar bra? Att de kommer fram och häller upp vatten i glaset när det blir tomt? Att de ställer fram extra bröd när det är slut? Leende, småprat?

Zorban
2013-07-10, 13:44
Vad ser ni som standard eller god service? Frågan om maten smakar bra? Att de kommer fram och häller upp vatten i glaset när det blir tomt? Att de ställer fram extra bröd när det är slut? Leende, småprat?
Att man i princip direkt och när som helst kan få kontakt med en servitör/servitris, samt att dom är snabba med att upptäcka när drickan är slut och när en rätt är färdigäten och det är dags för nästa. Sedan ska dom såklart vara trevliga och kunna svara på frågor om maten/menyn.

Brukar också räkna in om maten tar tid att få in, även om servitören oftast inte kan klandras för det.

Knatcharn
2013-07-10, 13:45
Folk i allmänhet dricksar beroende på hur bra maten är och tyvärr är det väldigt få krogar som faktiskt ger något av dricksen till kockarna. Servitriserna tycker jag är ganska likadana oavsett var man går om de inte är väldigt trevliga, typ sätter sig bredvid en och hjälper med menyn eller så. Det har hänt någon enstaka gång, men de flesta tar ju bara emot beställningar. De krogar som delar dricksen på alla inblandade är däremot bra stil men det går ju inte att veta som gäst...

Madame
2013-07-10, 13:46
Har inte typ alla ställen en disk där du kan gå fram och betala själv? Betala i baren eller nåt?

Beror ju på vad det är för restaurang. Är det en pub så absolut, men finns ju andra typer av restauranger också ;) alla ställen har inte att man går till disken för att fixa dricka eller betala osv. Har de all service vid bordet man sitter och de kommer och passar opp hela besöket vid bordet förväntar jag mig att de kan ta betalt vid bordet också.
I fallet med restaurangen i köpenhamn kunde vi ju knappt resa oss från bordet innan de tjoade att vi skulle sitta kvar och stanna vid bordet för notan kommer strax!!

Knatcharn
2013-07-10, 13:48
Beror ju på vad det är för restaurang. Är det en pub så absolut, men finns ju andra typer av restauranger också ;) alla ställen har inte att man går till disken för att fixa dricka eller betala osv. Har de all service vid bordet man sitter och de kommer och passar opp hela besöket vid bordet förväntar jag mig att de kan ta betalt vid bordet också.

Självklart men ofta går det väldigt bra att gå fram och pröjsa vid baren direkt när man är klar (iaf om man ser att de har en bongmaskin där) för de ska ändå gå fram och tillbaka med ditt kort dit. Kan vara ett bra knep om man vill gå direkt. :)

Vilson
2013-07-10, 13:57
Självklart men ofta går det väldigt bra att gå fram och pröjsa vid baren direkt när man är klar (iaf om man ser att de har en bongmaskin där) för de ska ändå gå fram och tillbaka med ditt kort dit. Kan vara ett bra knep om man vill gå direkt. :)

Ja, det jag menar. Även om det är förväntat att de kommer till bordet så bör det naturliga nästa steget att gå till kassan och kortmaskinen som sällan står obevakad och lösa det själv innan man kör springnotan.

WHITEFOLKS
2013-07-10, 13:59
10-15% i Sverige, 20-25% i USA.

L-Sami
2013-07-10, 14:57
10% för bra service. Annars inget.

Piranha
2013-07-10, 15:00
Shit va snåla folk är.

PixelMiner
2013-07-10, 15:04
Brukar bli 10-15 % beroende på servicenivå. Om servicen är kass eller om maten är *meh* så brukar det bli 0%. I Sverige så ser iallafall jag dricks som en premie ifall restaurangen gjort något extra.

I USA funkar ju dricks på annat vis. Var inne på ett fik där ägaren hade satt upp en skylt:
"Please tip the waitresses, we don't pay them!"

Då blev det ju alltid någon dollar extra, för att man tyckte synd om tjejerna som jobbade där.

tumme
2013-07-10, 15:06
Sverige 15% men är sällan nöjd med servicen. Har nog lagt dricks på 5 svenska restauranger/barer.

Bästa servicen i Stockholm verkar vara på mitt lokala alkishak runt hörnet. Säger en hel del om hur vissa restauranger ser på service.

Olegh
2013-07-10, 15:09
Brukar bli 10-15 % beroende på servicenivå. Om servicen är kass eller om maten är *meh* så brukar det bli 0%. I Sverige så ser iallafall jag dricks som en premie ifall restaurangen gjort något extra.

I USA funkar ju dricks på annat vis. Var inne på ett fik där ägaren hade satt upp en skylt:
"Please tip the waitresses, we don't pay them!"

Då blev det ju alltid någon dollar extra, för att man tyckte synd om tjejerna som jobbade där.

Jag hade vänt i dörren med en sådan skylt. Vad är det för jäkla sätt att driva en affärsrörelse där man (skämtar?) om att personalen behöver allmosor för att klara sig?

filmjölk
2013-07-10, 15:28
Det kanske inte var ett "fik" utan en mer herrinriktad klubb med avklädda damer i Las Vegas? Inte för att jag har vart där, men jag har hört nån grej om att "servitriserna" tom. betalar för att få jobba som "servitriser" där för dricksen kunderna ger.

Rahf
2013-07-10, 15:41
Jag hade vänt i dörren med en sådan skylt. Vad är det för jäkla sätt att driva en affärsrörelse där man (skämtar?) om att personalen behöver allmosor för att klara sig?

"Snälla ni, dricksa generöst. Vi har inte kapacitet att betala vår serveringspersonal en skälig lön."

Gällande mig själv så är det 15-20% som gäller här i USA.

JamesD
2013-07-10, 15:51
Sen när dricksar man i sverige? Aldrig hört talas om ärligt talat.

PixelMiner
2013-07-10, 16:01
Det kanske inte var ett "fik" utan en mer herrinriktad klubb med avklädda damer i Las Vegas? Inte för att jag har vart där, men jag har hört nån grej om att "servitriserna" tom. betalar för att få jobba som "servitriser" där för dricksen kunderna ger.

Nej, tyvärr. Inget sådan ställe. Ett sunkigt fik som vi stanna till vid för att få en kaffe innan vi körde vidare. Man såg på de som jobbade där att det var folk som var tvungna att ta vilket jobb som helst och f-n vet hur ägaren kom runt minimum-wage lagen. Alternativt var det väl sätt för att få folk att tycka synd om tjejerna och dricksa mer oavsett om de fick lön eller ej.

David Brent
2013-07-10, 16:14
Avrundar till närmsta hela krona. Fast jag äter aldrig ute så det har inte hänt.

Alexton
2013-07-10, 16:35
När man äter på en schysst restaurang så blir ändå dricksen runt 300-400 om man tar 10-15% så jag tycker det låter vettigt.

Oxe
2013-07-10, 16:41
Beror på använder dricks som ett tecken på att jag är nöjd, tycker jag stället/miljön, servicen och maten är grymt så blir det ganska mycket.

är servicen och/el maten undermåligt så blir inget el väldigt få kronor för man skall slippa skrammel i fickan

Red Apple
2013-07-10, 16:50
Liksom för många andra i tråden varierar det helt beroende på kvalitén på servicen man får, och även vart man befinner sig. Ger generellt mindre i dricks i Sverige än vad jag gör utomlands.

Anton Fräs
2013-07-10, 17:09
Jag dricksar ibland när det varit riktigt bra service. Intressant fenomen, hade varit trevligt med dricks inom vården.

"Du hade ett så motiverande samtal med mig om hur jag skall förändra min livsstil, här får du en tjuga!"

Tricklew
2013-07-10, 17:11
V4sbYy0WdGQ


Mr Pink säger det som det är, i Sverige så får servitriser en ok grundlön dock, och de förtjänar ingen tips för att de dök upp på jobbet. Det kräver något speciellt.

Johanss0n
2013-07-10, 17:23
Dricksar aldrig nykter.

Ser ingen anledning till att betala folk extra för att de sköter sitt jobb, men jag är väl bara missunnsam eftersom folk istället ofta förutsätter att man ska göra saker gratis åt dem. Har iofs fått totalt 2st öl och 1st wienerbröd i "dricks" under min yrkeskarriär så helt lottlös har jag inte varit.

Gav en pizzabagare typ 80 spänn en gång efter att han ställt upp på posedown, det är vid den servicegraden det är rimligt att ge dricks.

Alfers
2013-07-10, 17:37
Är oftast bara ute och äter med min sambo, brukar sluta på knappt en tusenlapp, lägger nog närmare en hundring om det har varit bra service.
Senast var vi på ett fint ställe, jag beställde en lättöl när han kom med menyn.
När herren vid bordet jämte bad om en lättöl frågade servitören om han ville ha ljus eller mörk, blev ingen dricks för honom den gången.

mattilainen
2013-07-10, 17:59
Är det bara jag som tycker det är normalt att vara trevlig och artig och att det borde ingå i sitt yrkesval som servitör/servitris? Jag förväntar mig inte dricks för att jag är trevlig och snäll på mitt jobb. Ger inte dricks om jag verkligen VERKLIGEN tycker någon förtjänar det.

Zorban
2013-07-10, 18:03
Är det bara jag som tycker det är normalt att vara trevlig och artig och att det borde ingå i sitt yrkesval som servitör/servitris? Jag förväntar mig inte dricks för att jag är trevlig och snäll på mitt jobb. Ger inte dricks om jag verkligen VERKLIGEN tycker någon förtjänar det.
Klart man ska vara trevlig och artig, men det är ju en väldigt väldigt liten del av servicen. Inte direkt så att man är en bra/kompetent servitris för att man är trevlig.

hultman
2013-07-10, 19:50
Runt 10 %. Om jag är missnöjd runt 5. Får jag bra rabatter brukar jag kompensera det med dricks.

Vilson
2013-07-10, 19:57
Runt 10 %. Om jag är missnöjd runt 5. Får jag bra rabatter brukar jag kompensera det med dricks.

Du dricksar trots missnöje? Vad krävs för att du ska skippa dricksen?

hultman
2013-07-10, 19:58
Du dricksar trots missnöje? Vad krävs för att du ska skippa dricksen?

Skulle känna mig jävligt sniken om jag inte dricksade. Blir jag rejält missnöjd så tänker jag inte betala alls.

Frantic
2013-07-10, 20:13
Är det bara jag som tycker det är normalt att vara trevlig och artig och att det borde ingå i sitt yrkesval som servitör/servitris? Jag förväntar mig inte dricks för att jag är trevlig och snäll på mitt jobb. Ger inte dricks om jag verkligen VERKLIGEN tycker någon förtjänar det.

Jag håller med.

shut teh face
2013-07-10, 20:15
10% om maten och service är bra, annars ingenting. Kanske ger 10% om maten är dålig men det är en väldigt snygg servitör. :)

20-30% om jag är full.

LeBron
2013-07-10, 22:52
Beror på servicen.

Hobbes
2013-07-11, 06:05
I Canada är servisen oerhört hög. Fick en mindre kulturkrock när jag kom på besök över denna julen och upplevde Svenske service. Den absolut bästa servicen utan tvekan var på den lokala pizzerian Victoria i Emmaboda - de grabbarna fick dricks av mig och var hur goa som helst med prat, service och allmän känsla man fick så fort man kom innanför dörren.

I Canada, Alberta ligger standarden på 15% dricks. Då vi betalar 5% GST (försäljningsskatt, moms eller vad det nu kan kallas) är det enkelt.

Jag ger 20% vid de ställerna vi äter. Jag har varit i USA och om det inte förändrats skulle jag säga att Canada har fortfarande högre standard på servicen.

hallar
2013-07-11, 08:00
0%. Ser inget behov av det. Dricksar redan så många i samhället med min höga skatt.

Dreas
2013-07-11, 08:09
Brukar bli till något jämt tal. 726 kan bli 750 eller 780. Brukar bli under 50kr men då blir det inte flera timmar där utan oftast mat, kanske efterrätt.

Akerhage
2013-07-11, 08:09
Kan ju hålla med en hel del om detta med att ens ge dricks. Ingen som ger mig dricks när jag jobbar hårt en dag på jobbet. Och jag har säkert samma kassa lön som de har.
Dock känner jag mig för snål då jag inte betalar dricks, men ibland betalar jag ju samtidigt som jag tänker "fan varför ska jag ens betala dricks för den här skiten" - detta helst utomlands.

Hobbes
2013-07-11, 08:37
Bra service förtjänar bra dricks - min erfarenhet är att i Sverige sker det med någon form av "guilt trip" en del säger att man känner sig snål/dum om man inte ger dricks.

Sverige har ursel service. Generellt sett. Bra arbete förtjänar bra dricks. Det är sällan Sverige uppvisar sådan service att de ens förtjänar bra dricks (eller dricks över huvudtaget).

4623
2013-07-11, 08:48
Tacka vet jag Japan där det är fult att dricksa.

filmjölk
2013-07-11, 09:01
0%. Ser inget behov av det. Dricksar redan så många i samhället med min höga skatt.

Nästan hela din lön är ju skattemedel, kanske lite patientavgift, så du får ju egentligen dricks som lön.

Oljeblixten
2013-07-11, 09:35
Vad tycker ni om vissa ställen utomlands där det i baren står en skylt "No tip? - No service!" ?

Sådana ställen skulle jag inte ens gå in på, känns självklart att dricksa om servicen varit väldigt bra, samt att om man är i ett land där serveringspersonalen lever enbart på dricksen men vafan, ska man behöva dricksa på varje öl man köper för att få köpa nästa?`Det är ju sjukligt.

hallar
2013-07-11, 09:49
Nästan hela din lön är ju skattemedel, kanske lite patientavgift, så du får ju egentligen dricks som lön.

Det är min enda tröst :)

Duran
2013-07-11, 10:01
Jag brukar ge typ 10% oavsett om jag är nöjd eller inte. Typiskt mig. Nu har jag nästan aldrig råd att äta ute men när jag börjat jobba ska jag fan se över mitt dricksande. Mer till de som är bra och inget till de som är dåliga.

filmjölk
2013-07-11, 13:22
Det är min enda tröst :)

:D (Samma här)

Gober
2013-07-11, 16:46
Restaurangpersonalen tjänar inte många slantar, så jag drickas alltid om maten och servicen är bra. Är maten och service dålig blir det givetvis inte en krona. Vet inte riktigt vad jag ger men iaf 10%.

The_RobRoy
2013-07-11, 16:50
Inte en spänn här, i början kändes det konstigt, nu tänker jag inte ens på det längre och har svårt att komma ihåg dricks i Sverige.

The_RobRoy
2013-07-11, 16:51
Restaurangpersonalen tjänar inte många slantar, så jag drickas alltid om maten och servicen är bra. Är maten och service dålig blir det givetvis inte en krona. Vet inte riktigt vad jag ger men iaf 10%.

Ger du dricks till killen på din avatar också? Verkar rätt dyrt att käka där ;)

Gober
2013-07-11, 16:57
Ger du dricks till killen på din avatar också? Verkar rätt dyrt att käka där ;)

Tror menyn börjar på en bit över 2000:-, aldrig varit i Japan så vet inte hur drickskulturen fungerar där? Men jag skulle gärna vilja äta där, tror dock inte herren på bilden kommer vara där den dagen.


Egentligen är det bäst när dricks är inbakat i notan, slipper man fundera. Men samtidigt får man ju betala dricks för dålig service också så jag vet ifan.

The_RobRoy
2013-07-11, 17:00
Tror menyn börjar på en bit över 2000:-, aldrig varit i Japan så vet inte hur drickskulturen fungerar där? Men jag skulle gärna vilja äta där, tror dock inte herren på bilden kommer vara där den dagen.


Egentligen är det bäst när dricks är inbakat i notan, slipper man fundera. Men samtidigt får man ju betala dricks för dålig service också så jag vet ifan.

Jag ska till Tokyo nu i September, man kanske skulle boka in sig ;) Tror dock att polarna inte riktigt är sugna, tror en middag kostar ungefär 3500 kr om jag förstod det rätt (även om det började lägre).

WHITEFOLKS
2013-07-11, 17:06
Problemet i Sverige är att du har ju handels som reglerar deras löner enligt kollektivavtal och sen betalar du redan ett pris för råvaror+tillagning+service.

Det går liksom inte att jämföra nån som jobbar restaurang i sverige och har en minimumlön på 100/h (15USD) med någon som får 20/h (3USD) (detta beroende på stat, minimum wage för waitresses varierar lite).

I Sverige tycker jag att man till viss del kan resonera som Mr Pink gör.

BigIron
2013-07-11, 17:06
Har det varit bra i förhållande till priset blir det dricks. Köper jag en köttbit för 600 kronor och den är "sådär" så blir det inte mycket pengar till den restaurangen.

Med andra ord skiter jag fullständigt i hur jag blir behandlad på stället (Bara det inte är superdåligt eller långsamt då jag är stressad) bara maten smakar bra, jag är gammal nog för att inte behöva bli uppassad på när jag sitter och äter.... Värsta som finns är när man sitter och äter och det kommer nån och "Smakar det bra" tätt följt av "Önskar ni något mer?" , "Vill ni kolla på menyn igen" , sluta med det för det är inte bra service, det är bara jävligt irriterande.

Gober
2013-07-11, 17:08
Jag ska till Tokyo nu i September, man kanske skulle boka in sig ;) Tror dock att polarna inte riktigt är sugna, tror en middag kostar ungefär 3500 kr om jag förstod det rätt (även om det började lägre).

Ja det är saftigt men förmodligen en upplevelse för livet om man är intresserad av mat och särskilt sushi. Men visst, en lunch ska ju ta ca 15min så man får nog fundera både en och två gånger om man inte kanske ska lägga pengarna på flera andra bra restauranger :d


Sorry för OT.

Ignatius72
2013-07-11, 17:19
Jag hatar dricks. Utomlands är det ok eftersom det är en del av lönnen, men här? Taxi vill ju också ha dricks.
Jag gillar när en restaurang själv knappar in det exakta beloppet innan de ger en kortmaskinen.

4623
2013-07-11, 17:23
Tror menyn börjar på en bit över 2000:-, aldrig varit i Japan så vet inte hur drickskulturen fungerar där? Men jag skulle gärna vilja äta där, tror dock inte herren på bilden kommer vara där den dagen.


Egentligen är det bäst när dricks är inbakat i notan, slipper man fundera. Men samtidigt får man ju betala dricks för dålig service också så jag vet ifan.

Tacka vet jag Japan där det är fult att dricksa.

Du slipper

billmaier
2013-07-11, 17:40
Dricksar aldrig, inte ens utomlands.

Tricce
2013-07-11, 17:43
+1 på Ignatius!

Det har blivit mindre dricksande sen dom börja komma med en kortterminal till bordet!

Vilson
2013-07-11, 18:01
Jag hatar dricks. Utomlands är det ok eftersom det är en del av lönnen, men här? Taxi vill ju också ha dricks.
Jag gillar när en restaurang själv knappar in det exakta beloppet innan de ger en kortmaskinen.

Hatar när de inte gör det utan ger en liten pik "och så slår du in det totala beloppet"

Duran
2013-07-11, 18:03
Värsta som finns är när man sitter och äter och det kommer nån och "Smakar det bra" tätt följt av "Önskar ni något mer?" , "Vill ni kolla på menyn igen" , sluta med det för det är inte bra service, det är bara jävligt irriterande.

Jag håller med. För mig är bra service att de ser när man behöver nåt och magiskt dyker upp vid bordet då men håller sig borta när man inte vill nåt.

WHITEFOLKS
2013-07-11, 18:03
Med taxi skulle man kunna tänka sig eftersom du inte har någon möjlighet att söka upp den taxin igen (i princip) och servicenivåerna kan ju skilja så det är svårt att visa konsumentmakt.

Med mat så blir det ju så att om du gillar stället så återkommer du och då får de in mer pengar.

Duran
2013-07-11, 18:09
Med taxi skulle man kunna tänka sig eftersom du inte har någon möjlighet att söka upp den taxin igen (i princip) och servicenivåerna kan ju skilja så det är svårt att visa konsumentmakt.

Med mat så blir det ju så att om du gillar stället så återkommer du och då får de in mer pengar.

Taxichaufförerna ger ofta mig sitt nr så att jag kan ringa dem igen (inte privata samtal alltså). Är det ovanligt?

Ronn
2013-07-11, 18:22
Taxichaufförerna ger ofta mig sitt nr så att jag kan ringa dem igen (inte privata samtal alltså). Är det ovanligt?

Det verkar ju väldigt proffsigt.

Tricklew
2013-07-11, 18:40
Taxichaufförerna ger ofta mig sitt nr så att jag kan ringa dem igen (inte privata samtal alltså). Är det ovanligt?

Det verkar ju väldigt proffsigt.

Det är inte enormt ovanligt, kanske är ute efter min pussey dock, vem vet.

lördagsgrogg
2013-07-12, 13:34
Jag är lite nyfiken; Ni som aldrig ger dricks eller endast avrundar till närmaste femtiolapp - går ni ofta ut och äter? Och går ni till samma ställe flera gånger?

Min tes är att ni inte gör det men jag blir gärna motbevisad om jag har fel. Själv är jag generös med dricks men inte baserat på nån omsorg om personalen direkt. Snarare omsorg om mig själv för man blir behandlad på ett helt annat sätt om man blir känd som en generös människa.

Jag får alltid ett bord även om det är full och det är i sista minuten. Ofta extrarätter från köket eller smakprover på något som är gott att dricka vilket för mig förhöjer upplevelsen oerhört - jag känner mig helt enkelt mycket mera bekväm när jag blir behandlad som en gammal god vän på krogen.

sandstorm
2013-07-12, 13:49
Jag dricksar inte speciellt mycket i Sverige, men alltid 15-20% har (pa restaurang med service) i USA. Ni som sager "dricksar aldrig, inte ens utomlands" borde gora lite research pa hur det fungerar dar ni befinner er. Vissa ar verkligen beroende av dricks for att tjana sitt uppehalle, oavsett varifran gasterna ar eller vad dessa tycker om att dricksa. Jag gillar inte heller systemet har i staterna riktigt, men nu ar det sa det fungerar och da tar man seden dit man kommer.

eternallord
2013-07-12, 16:10
Har det varit bra i förhållande till priset blir det dricks. Köper jag en köttbit för 600 kronor och den är "sådär" så blir det inte mycket pengar till den restaurangen.

Med andra ord skiter jag fullständigt i hur jag blir behandlad på stället (Bara det inte är superdåligt eller långsamt då jag är stressad) bara maten smakar bra, jag är gammal nog för att inte behöva bli uppassad på när jag sitter och äter.... Värsta som finns är när man sitter och äter och det kommer nån och "Smakar det bra" tätt följt av "Önskar ni något mer?" , "Vill ni kolla på menyn igen" , sluta med det för det är inte bra service, det är bara jävligt irriterande.

Det du beskriver är inte vad som anses "bra service" av någon, det där är påträngande säljartyper. En riktigt bra servitör har bred kunskap om maten och lämplig tillhörande dryck som serveras, syns väldigt lite men "råkar" alltid vara där när man behöver något.

Jag dricksar runt 10% i Sverige, mer om jag är väldigt nöjd.

David Brent
2013-07-12, 16:51
Hatar när de inte gör det utan ger en liten pik "och så slår du in det totala beloppet"

Det är väl då man skall slå in ett belopp lägre än vad maten kostade?

J.V
2013-07-13, 16:07
Väldigt sällan på restaurang i Sverige. Lönen är ändå okej osv. Tipsar dock om servicen är utöver det vanliga, sedan spelar det mindre roll hur maten faktiskt är.

Till taxichaufförer tipsar jag alltid. Jag har själv jobbat med det och vet hur röviga nattpassen kan vara. Dessutom oftast dålig lön.

jenni
2013-07-13, 19:29
i sverige dricksar jag sällan,
men min frisör dricksar jag bra, hon är ju en av de viktigaste människorna i mitt liv haha

Beelz
2013-07-13, 19:32
Varför ska jag dricks någon som gör sitt jobb? Jag dricksar däremot ifall servitören gör något utöver det vanliga... men det är sällan sällan sällan

ceejay
2013-07-13, 19:35
Väldigt sällan på restaurang i Sverige. Lönen är ändå okej osv. Tipsar dock om servicen är utöver det vanliga, sedan spelar det mindre roll hur maten faktiskt är.

Till taxichaufförer tipsar jag alltid. Jag har själv jobbat med det och vet hur röviga nattpassen kan vara. Dessutom oftast dålig lön.

taxi är ju dock rövdyrt som det är

J.V
2013-07-14, 03:35
taxi är ju dock rövdyrt som det ärJa, det håller jag med om. Men det mesta försvinner i de miljarder skatter, tillstånd och försäkringar som finns. Och bränslekostnad. Det blir dessutom en del service när bilen rullar 60-100 mil per dag med mycket start och stopp.

JakeShaft
2013-07-14, 04:43
Till taxichaufförer tipsar jag alltid. Jag har själv jobbat med det och vet hur röviga nattpassen kan vara. Dessutom oftast dålig lön.

Gör likadant. Jobbat på ett taxibolag men inte som förare. Vissa får riktigt uselt betalt.

På restaurang beror det helt på vad det är för restaurang. Fanns en "lyxkrog" som jag gick till kanske en gång i månaden där gav jag mycket dricks säkert över hundralappen ibland även om jag åt själv men servicen och bemötandet var också exceptionellt. Nu för tiden går jag aldrig ut och äter på det sättet (blivit lakto-ovo-vegetarian sällan någon större upplevelse då). Så nu för tiden ger jag nog aldrig dricks. På krogen de ytterst få tillfällen jag går ut ger jag däremot alltid dricks till bartendern.

Servicen på en vanlig thai-restaurang eller svensson-restaurang (icke nedlåtande) är servicen sällan så god att det är värt att ge dricks. Ger i stort sett aldrig dricks men jag går i stort sett aldrig till ställen där det är värt att ge dricks heller.

benya
2013-07-16, 10:53
Dricksar i regel ca 10% var jag än äter, på restaurang. Undantagen är för exceptionell service, kan man lägga på er eller vid de fall då servicen är undermålig att jag blir lack vilket leder till utebliven dricks.
Tycker det är lite smått fult och ohyfsat att inte dricks på restaurang, det är liksom lite som sunt förnuft eller allmän restaurang norm som bör följas.

internethjälten
2013-07-16, 10:55
10% de gånger mat och service var till belåtenhet.

eternallord
2013-07-16, 10:57
Skrämmande hur många som dricksar ingenting. Jag hoppas det beror på att ni inte besöker ställen där det hör till.

Olegh
2013-07-16, 11:01
Så är det definitivt i mitt fall. Att inte dricksa är inte heller någon princip som jag håller på tillräckligt hårt för att riskera att framstå som snål.

4623
2013-07-16, 11:26
Skrämmande hur många som dricksar ingenting. Jag hoppas det beror på att ni inte besöker ställen där det hör till.

Äter ganska ofta på lite finare restauranger. Men väljer att inte dricksa. Om inte något är över förväntan. Har inget med snålhet att göra.

eternallord
2013-07-16, 12:02
Äter ganska ofta på lite finare restauranger. Men väljer att inte dricksa. Om inte något är över förväntan. Har inget med snålhet att göra.

Servitörers lön går inte upp märkbart för att de serverar på ett finare ställe, denna löneökning "ska" komma från dricksen. Jag håller med om att det i dagens samhälle är ett klumpigt och dumt system, men det är likväl där deras levebröd kommer ifrån. Hade känt mig för jävlig om jag gick till en restaurang och käkade 6-rätters och servitören lägger ner sin själ i att med omsorg välja passande viner, berätta om deras ursprung och ta hand om oss under flera timmar och lämna utan att lämna en spänn.

Går man dessutom regelbundet till samma ställe så är man helpuckad om man inte dricksar.

4623
2013-07-16, 12:08
Servitörers lön går inte upp märkbart för att de serverar på ett finare ställe, denna löneökning "ska" komma från dricksen. Jag håller med om att det i dagens samhälle är ett klumpigt och dumt system, men det är likväl där deras levebröd kommer ifrån. Hade känt mig för jävlig om jag gick till en restaurang och käkade 6-rätters och servitören lägger ner sin själ i att med omsorg välja passande viner, berätta om deras ursprung och ta hand om oss under flera timmar och lämna utan att lämna en spänn.

Går man dessutom regelbundet till samma ställe så är man helpuckad om man inte dricksar.

De har en minimilön på 110kr/h (enligt kollektivavtalet). Det tycker inte jag är en dålig lön.

benya
2013-07-16, 12:10
Servitörers lön går inte upp märkbart för att de serverar på ett finare ställe, denna löneökning "ska" komma från dricksen. Jag håller med om att det i dagens samhälle är ett klumpigt och dumt system, men det är likväl där deras levebröd kommer ifrån. Hade känt mig för jävlig om jag gick till en restaurang och käkade 6-rätters och servitören lägger ner sin själ i att med omsorg välja passande viner, berätta om deras ursprung och ta hand om oss under flera timmar och lämna utan att lämna en spänn.

Går man dessutom regelbundet till samma ställe så är man helpuckad om man inte dricksar.

Håller med.
Det är inte servicen i sig utan allt det sociala som de måste bjuda på samtidigt som man har olika sällskap att managera samtidigt, som gör att jag ser dricks som norm när det kommer till den tjänsten.

daloatf
2013-07-16, 12:12
Oftast 0kr då jag oftast anser att det ingår i priset. Är jag dock väldigt nöjd rundar jag upp till närmaste hundralappen.

benya
2013-07-16, 12:17
Oftast 0kr då jag oftast anser att det ingår i priset. Är jag dock väldigt nöjd rundar jag upp till närmaste hundralappen.

men det ingår inte i priset? I vissa länder ja, där får man notan med en separat kostnad för dricks inkluderad på totalkostnaden. Men det gäller nog aldrig i sverige.
Varför har du fått för dig att det ingår i priset?

4623
2013-07-16, 12:19
men det ingår inte i priset? I vissa länder ja, där får man notan med en separat kostnad för dricks inkluderad på totalkostnaden. Men det gäller nog aldrig i sverige.
Varför har du fått för dig att det ingår i priset?

För att jag betalar för vin de serverar som de har över 400% marginal på.

benya
2013-07-16, 12:21
vilka typer av viner syftar du på då och hur räknar du dig fram till den påstådda 400% marignal?

4623
2013-07-16, 12:30
vilka typer av viner syftar du på då och hur räknar du dig fram till den påstådda 400% marignal?

http://www.metro.se/noje/sa-mycket-lagger-krogen-pa-din-vinflaska/EVHlim!sRsgg7h2Nk1Y/

benya
2013-07-16, 12:32
jojo men dra bort skatter och lön - så har du den riktiga marginalen för företaget.

Olegh
2013-07-16, 12:53
jojo men dra bort skatter och lön - så har du den riktiga marginalen för företaget.

Förstår faktiskt inte vad du yrar om. Tänker du likadant när du handlar på hemköp, lägger på en femtiolapp på beloppet för att hjälpa till att täcka alla omkostnader?

Allt eftersom kvalitén på restaurangen ökar, ökar priserna på menyn. Denna prisökning ska ge täckning för högre kompetens för personalen, både i köket och serveringspersonal, högre kvalité på råvarorna samt högre standard på lokalen. Det faller på entreprenörens ansvar att se till att intäkterna spenderas på rätt utgiftsposter. Som i precis vilken annan verksamhet som helst.

4623
2013-07-16, 13:26
jojo men dra bort skatter och lön - så har du den riktiga marginalen för företaget.

Okej, vi säger att jag och ett sällskap på fyra sitter på en restaurang i två timmar. För att göra det enkelt så räknar vi bara på drycken. Hälften av tiden dricker vi alltså en timme. Den andra timmen ägnas enbart åt mat. Vi förutsätter att restaurangen går +/- 0 på maten.

Vinet vi dricker betalar vi 400kr för. Vi räknar på systembolagspriset för detta (vilket restaurangen inte betalar) som är 100kr. Vi dricker tre flaskor.

1200kr kostar vinet, 240kr blir utgående moms. 960kr kvar.

300kr betalar restaurangen för vinet, ingående moms blir 60kronor, 240kr kostar vinet.


Vi har en dedikerad servitris (vilket inte speglar verkligheten). Dennes lön är 130kr/h. Lagstadgade avgifter + lite annat är runt 37%. Semesterersättning 13%

130*1,13*1,37 ~200kr

960-240-(240-60)-200 = 340kr

(340+240)/240 ~ 2,4 Det ger en marginal på 140%.

Sen finns det givetvis andra omkostnader som lokal, administration, slitage på porslin, diskvatten osv. Dessa satser har jag ingen nämnvärd koll på, men när de är borträknade tror jag fortfarande de har en ganska fin marginal på vinet.

zeusden1
2013-07-16, 13:44
Okej, vi säger att jag och ett sällskap på fyra sitter på en restaurang i två timmar. För att göra det enkelt så räknar vi bara på drycken. Hälften av tiden dricker vi alltså en timme. Den andra timmen ägnas enbart åt mat. Vi förutsätter att restaurangen går +/- 0 på maten.

Vinet vi dricker betalar vi 400kr för. Vi räknar på systembolagspriset för detta (vilket restaurangen inte betalar) som är 100kr. Vi dricker tre flaskor.

1200kr kostar vinet, 240kr blir utgående moms. 960kr kvar.

300kr betalar restaurangen för vinet, ingående moms blir 60kronor, 240kr kostar vinet.


Vi har en dedikerad servitris (vilket inte speglar verkligheten). Dennes lön är 130kr/h. Lagstadgade avgifter + lite annat är runt 37%. Semesterersättning 13%

130*1,13*1,37 ~200kr

960-240-(240-60)-200 = 340kr

(340+240)/240 ~ 2,4 Det ger en marginal på 140%.

Sen finns det givetvis andra omkostnader som lokal, administration, slitage på porslin, diskvatten osv. Dessa satser har jag ingen nämnvärd koll på, men när de är borträknade tror jag fortfarande de har en ganska fin marginal på vinet.
Dat marginal.
Marginal är vinst/kostnad+vinst. Som maximalt kan man ha 100% marginal och då är varorna man säljer gratis för säljare (alltså om man tex säljer en gåva).

4623
2013-07-16, 13:50
Dat marginal.
Marginal är vinst/kostnad+vinst. Som maximalt kan man ha 100% marginal och då är varorna man säljer gratis för säljare (alltså om man tex säljer en gåva).

Marginal är givetvis fel ordval.

daloatf
2013-07-16, 14:04
men det ingår inte i priset? I vissa länder ja, där får man notan med en separat kostnad för dricks inkluderad på totalkostnaden. Men det gäller nog aldrig i sverige.
Varför har du fått för dig att det ingår i priset?

Skrev att JAG anser att det är inkluderad i priset.

favve
2013-07-16, 14:23
Äter sällan ute och när det väl sker så bör servicen varit riktigt bra för att jag ska dricksa. Blir då runt 10%.

Lite ot, men tycker vanligtvis det är horribla priser för att gå ut på en finare restaurang. Lite kul att restaurangerna passade på att höja priset när alliansen sänkte krogmomsen. Mer jobb har det heller inte blivit.
Dagens Nyheter genomförde i vintras en prisundersökning av restaurangmaten före respektive efter momssänkningen. Slutsatsen var att krogmaten hade blivit dyrare.
http://www.dn.se/ekonomi/miljardsatsningen-gav-fa-nya-jobb/

tomccc
2013-07-16, 15:09
Brukar dricksa runt 10%, förra veckan blev det 25% på en indisk mest av misstag. Varken maten eller kyparen var speciellt bra men när vi gick därifrån tänkte jag att det gör dem nog glada i alla fall. Något som är störigt är när man betalar tillsammans i ett sällskap och någon inte bara skiter i att dricksa utan dessutom även använder andras dricks för att bekosta del av dennes nota.

eternallord
2013-07-16, 17:48
För att jag betalar för vin de serverar som de har över 400% marginal på.

Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Snacket om att det är dyrt på restaurang är lagom komiskt också. Att få en bra krog att gå runt i Sverige är _extremt_ svårt, marginalerna är exceptionellt små. Kockar som driver krog tjänar småpengar sett till kompetensen de besitter och arbetet de lägger ner jämfört med nästan alla andra yrken. Ingen normal människa kan stanna i branschen förbi 30-35. I princip samtliga kockar jag känner har eller ska skola om sig, till följd av ett liv med 80-timmars arbetsveckor, extrem stress, missbruk av kaffe, nikotin, alkohol och skräpmat och följdeffekterna av det livet; ryggproblem, magsår, ångest/sömnproblem osv. Om man tror att gemene krogägare glassar omkring och njuter av miljonerna som trillar in så har man sorgligt fel för sig.

4623
2013-07-16, 17:58
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Snacket om att det är dyrt på restaurang är lagom komiskt också. Att få en bra krog att gå runt i Sverige är _extremt_ svårt, marginalerna är exceptionellt små. Kockar som driver krog tjänar småpengar sett till kompetensen de besitter och arbetet de lägger ner jämfört med nästan alla andra yrken. Ingen normal människa kan stanna i branschen förbi 30-35. I princip samtliga kockar jag känner har eller ska skola om sig, till följd av ett liv med 80-timmars arbetsveckor, extrem stress, missbruk av kaffe, nikotin, alkohol och skräpmat och följdeffekterna av det livet; ryggproblem, magsår, ångest/sömnproblem osv. Om man tror att gemene krogägare glassar omkring och njuter av miljonerna som trillar in så har man sorgligt fel för sig.

110kr/h är för en som inte ens har relevant gymnasieutbildning. Jag hade avsevärt lägre lön när jag knega på industri. Men där fick inte jag någon dricks.

De vänner jag har som är kockar älskar sitt jobb. Alla är olika.

Vilson
2013-07-16, 18:10
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Det är inte alls irrelevant. När ett vin för > 100kr kostar 400kr så är det rimligt att tycka att man redan betalat för atmosfär och service. Sen är servitör inte ett yrke som har så hög lön, det är så med vissa yrken oavsett engagemang.

TranceII
2013-07-16, 19:33
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Snacket om att det är dyrt på restaurang är lagom komiskt också. Att få en bra krog att gå runt i Sverige är _extremt_ svårt, marginalerna är exceptionellt små. Kockar som driver krog tjänar småpengar sett till kompetensen de besitter och arbetet de lägger ner jämfört med nästan alla andra yrken. Ingen normal människa kan stanna i branschen förbi 30-35. I princip samtliga kockar jag känner har eller ska skola om sig, till följd av ett liv med 80-timmars arbetsveckor, extrem stress, missbruk av kaffe, nikotin, alkohol och skräpmat och följdeffekterna av det livet; ryggproblem, magsår, ångest/sömnproblem osv. Om man tror att gemene krogägare glassar omkring och njuter av miljonerna som trillar in så har man sorgligt fel för sig.

Jag ger nästan alltid dricks men det verkar bli mer och mer förväntat och desto fler i branchen som har attityder som du har får mig att vilja strunta i att ge dricks alls. Höj priset då istället för att tigga om pengar, något som är jäkligt irriterande.

Ger du dricks till städerskan som går runt på jobbet? Hon drar inte stora pengar heller.

KlopFer
2013-07-16, 19:56
När jag får dricks på mitt jobb så ska jag börja ge dricks på andras jobb.

Oftast tycker jag min mat är godare än det jag får på restauranger.

Beelz
2013-07-16, 20:27
När jag får dricks på mitt jobb så ska jag börja ge dricks på andras jobb.

Oftast tycker jag min mat är godare än det jag får på restauranger.

Jag ska fan skaffa mig en dricksburk som Dr. Cox i Scrubs.. WIN!

Beelz
2013-07-16, 20:29
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Snacket om att det är dyrt på restaurang är lagom komiskt också. Att få en bra krog att gå runt i Sverige är _extremt_ svårt, marginalerna är exceptionellt små. Kockar som driver krog tjänar småpengar sett till kompetensen de besitter och arbetet de lägger ner jämfört med nästan alla andra yrken. Ingen normal människa kan stanna i branschen förbi 30-35. I princip samtliga kockar jag känner har eller ska skola om sig, till följd av ett liv med 80-timmars arbetsveckor, extrem stress, missbruk av kaffe, nikotin, alkohol och skräpmat och följdeffekterna av det livet; ryggproblem, magsår, ångest/sömnproblem osv. Om man tror att gemene krogägare glassar omkring och njuter av miljonerna som trillar in så har man sorgligt fel för sig.

Det är ju inte vårat fel att deras fack suger på att förhandla upp lönerna :/

Philley
2013-07-16, 21:13
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



Snacket om att det är dyrt på restaurang är lagom komiskt också. Att få en bra krog att gå runt i Sverige är _extremt_ svårt, marginalerna är exceptionellt små. Kockar som driver krog tjänar småpengar sett till kompetensen de besitter och arbetet de lägger ner jämfört med nästan alla andra yrken. Ingen normal människa kan stanna i branschen förbi 30-35. I princip samtliga kockar jag känner har eller ska skola om sig, till följd av ett liv med 80-timmars arbetsveckor, extrem stress, missbruk av kaffe, nikotin, alkohol och skräpmat och följdeffekterna av det livet; ryggproblem, magsår, ångest/sömnproblem osv. Om man tror att gemene krogägare glassar omkring och njuter av miljonerna som trillar in så har man sorgligt fel för sig.

Jag antar att du även dricksar den duktiga ICA-kassörskan?

eternallord
2013-07-17, 09:10
Jag ger nästan alltid dricks men det verkar bli mer och mer förväntat och desto fler i branchen som har attityder som du har får mig att vilja strunta i att ge dricks alls. Höj priset då istället för att tigga om pengar, något som är jäkligt irriterande.

Ger du dricks till städerskan som går runt på jobbet? Hon drar inte stora pengar heller.

Som sagt, jag håller med om att systemet är förlegat och osmidigt. I en perfekt värld hade allt varit inbakat i notan så vi sluppit detta. Förr i tiden fyllde det väl någon sorts incitamentfunktion, men numera är det knappast optimalt.

Dricksar alltid när det är kutym att göra det.

Vilson
2013-07-17, 09:48
Som sagt, jag håller med om att systemet är förlegat och osmidigt. I en perfekt värld hade allt varit inbakat i notan så vi sluppit detta. Förr i tiden fyllde det väl någon sorts incitamentfunktion, men numera är det knappast optimalt.

Dricksar alltid när det är kutym att göra det.

Hur vet man när det är kutym då? Förstår att det är det om man spenderar måånga timmar och fem rätter med samma servitör på "Restaurant gyllene kastrullen" men säg två rätter på TGI? Hard Rock? En rätt på nåt indiskt ställe, in ut på 1,5h? Två öl som serveras till bordet på O'learys?

Olegh
2013-07-17, 09:56
Det har nämnts upprepade gånger att dricksen går till kypare/servitör och detta är för att kompensera deras låga lön. Jag vet inte vad de tjänar och tar uppgifter postade här med en nypa salt. Jag tänker mig att det trots allt varierar. Det har även nämnts att kockarna sliter bra mycket hårdare än vad de har betalt för.

Är det inte relevant att fråga sig vem och vad eventuell dricks går till?


Ytterligare en aspekt, lite i sken av föregående, gör man inte rätt i att försöka väga helhetsupplevelsen med allt inkluderat (mat, dryck, service, atmosfär) mot priserna på menyn snarare än just service när man beslutar om vad som är relevant att dricksa? Får man en redan saltad nota på en medioker helhetsupplevelse, vari ligger logiken att dricksa?

Simel
2013-07-17, 12:30
Det är irrelevant, du dricksar inte restaurangen/ägaren(inte för att dom tjänar några pengar heller), du dricksar servitören 110kr i timmen är ett hån mot någon som jobbat 6+ år i branschen och gör ett utmärkt jobb.



haha skämtar du eller?

sånt är livet. vissa tjänar bra, vissa tjänar dåligt. har personen inte valt att utbilda sig och arbetar som servitris får ju hen räkna med att inte tjäna lika bra som en hjärnkirurg. du kanske vill införa kommunism?


en servitör får LÖN FÖR ATT VARA SERVICE-MINDED. tycker det är helvrickat att dricksa någon som gör sitt jobb. det är för bövelen en del av arbetsuppgifterna att ge bra service?

jag ger dricks f.ö.

Sniggel
2013-07-17, 13:56
Jag är lite nyfiken; Ni som aldrig ger dricks eller endast avrundar till närmaste femtiolapp - går ni ofta ut och äter? Och går ni till samma ställe flera gånger?

Min tes är att ni inte gör det men jag blir gärna motbevisad om jag har fel. Själv är jag generös med dricks men inte baserat på nån omsorg om personalen direkt. Snarare omsorg om mig själv för man blir behandlad på ett helt annat sätt om man blir känd som en generös människa.

Jag får alltid ett bord även om det är full och det är i sista minuten. Ofta extrarätter från köket eller smakprover på något som är gott att dricka vilket för mig förhöjer upplevelsen oerhört - jag känner mig helt enkelt mycket mera bekväm när jag blir behandlad som en gammal god vän på krogen.

Jag ger för det mesta inte dricks och jag går knappt ut och äter heller så jag stämmer in på din hypotes.
Kan förstå att du blir högprioriterad om du är en stammis som är känd för att vara generös. Du har i princip köpt extra service genom att betala för dig.
Jag själv hade nog inte känt mig som "en god gammal vän" eftersom jag vet att jag betalat för den extra servicen. Jag hade nog inte känt mig bekväm alls om jag betalat mig till en sådan situation.
Blir jag dock behandlad över förväntan kommer jag förmodligen dricksa. Dvs i vanliga fall, när personalen aldrig sett mig förut, men ändå gör ett extra bra jobb.

z_bumbi
2013-07-17, 14:09
Om bemötandet och maten är bra så kommer man lättare tillbaka, är det inte bra så kommer man inte tillbaka.
I första fallet kan jag mycket väl ge dricks men självklart bara så länge det inte antyds att jag "ska" göra det när notan kommer och lika självklart använder jag ingen procentsats utan ger vad jag tycker det är värt.
I det senare fallet så blir det självklart ingen dricks.

Den stora frågan är däremot om det finns det folk som faktiskt säger att de "dricksar" utanför den här tråden?

Simel
2013-07-17, 14:16
haha skämtar du eller?

sånt är livet. vissa tjänar bra, vissa tjänar dåligt. har personen inte valt att utbilda sig och arbetar som servitris får ju hen räkna med att inte tjäna lika bra som en hjärnkirurg. du kanske vill införa kommunism?


en servitör får LÖN FÖR ATT VARA SERVICE-MINDED. tycker det är helvrickat att dricksa någon som gör sitt jobb. det är för bövelen en del av arbetsuppgifterna att ge bra service?

jag ger dricks f.ö.

tänkte faktiskt på detta när jag var utomlands. alltså, jag brukar alltid dricksa bra. Väldigt bra t.o.m. minst 10 % uppåt 50% dricks. har t.o.m. hänt att jag dricksat lite trots att maten varit katastrofal.

varför jag gör det vet jag inte, kanske för att man känner sig snål annars? jag fattar att man gör det i säg USA där lönerna är kassa, men varför är det kutym i sverige där lönerna inte är så dåliga?

du kommer in i restaurangen och får genast ett nästan osmakligt påklistrat leende och en ofta överdriven extrovert servitris där det hela (ibland) blir obehagligt. sedan tar hen beställningen och gör sitt jobb helt enkelt, inte något sådär superspeciellt. tar beställningen och levererar maten? eventuellt berättar lite om menyn. haha? fattar inte vad problemet är? om du inte kan leverera bra service - SÖK ETT ANNAT JOBB. förstår intehur man kan förvänta sig dricks för det.


det var som när jag var i USA. satt och käkade och fram kom världens otrevligaste servitris med tuggummi i käften. väldigt nonchalant och dryg. jag som brukar ge dricks trots att det är dålig mat tänkte "fan heller, hon ska inte få en spänn". jag betalar min nota, och tillbaka kommer hon valsandes och säger att ett fel inträffat. "nej", sa jag.

hon påpekade då att jag inte betalat dricks. haha, fick mig ett gott skratt.

Hemi
2013-07-17, 14:20
För att poängtera en skildnad mellan länder så betalar man efter procent i USA och Kanada, 15 eller 20, inte under. Ibland står det på kvittor hur mycket dricks det är och numera händer det att de drar dricksen i maskinen om man betalar med kort, fast oftast efter att man säger det, äter inte ute så jag har inte så bra koll längre. Ju längre söderut man kommer i Nordamerika ger man även de som packar matkassarna i snabbköpet och ruller dem till bilen ett par slantar men det är inget måste.

Edit, man klagar även mer på maten om man verkligen tycker att det är dåligt, det hör jag sällan folk göra i Sverige.

Hemi
2013-07-17, 14:45
tänkte faktiskt på detta när jag var utomlands. alltså, jag brukar alltid dricksa bra. Väldigt bra t.o.m. minst 10 % uppåt 50% dricks. har t.o.m. hänt att jag dricksat lite trots att maten varit katastrofal.

varför jag gör det vet jag inte, kanske för att man känner sig snål annars? jag fattar att man gör det i säg USA där lönerna är kassa, men varför är det kutym i sverige där lönerna inte är så dåliga?

du kommer in i restaurangen och får genast ett nästan osmakligt påklistrat leende och en ofta överdriven extrovert servitris där det hela (ibland) blir obehagligt. sedan tar hen beställningen och gör sitt jobb helt enkelt, inte något sådär superspeciellt. tar beställningen och levererar maten? eventuellt berättar lite om menyn. haha? fattar inte vad problemet är? om du inte kan leverera bra service - SÖK ETT ANNAT JOBB. förstår intehur man kan förvänta sig dricks för det.


det var som när jag var i USA. satt och käkade och fram kom världens otrevligaste servitris med tuggummi i käften. väldigt nonchalant och dryg. jag som brukar ge dricks trots att det är dålig mat tänkte "fan heller, hon ska inte få en spänn". jag betalar min nota, och tillbaka kommer hon valsandes och säger att ett fel inträffat. "nej", sa jag.

hon påpekade då att jag inte betalat dricks. haha, fick mig ett gott skratt.

Men sådär är det ofta i USA. Tycker man att maten är skit, servicen dålig, det tar tid mm så säger man konkret vad man inte gillar med maten sen ger man 10%. Det skulle jag gjort men som sagt äter inte ute längre så jag har dålig restaurantkänsla.

Sniggel
2013-07-17, 16:58
tänkte faktiskt på detta när jag var utomlands. alltså, jag brukar alltid dricksa bra. Väldigt bra t.o.m. minst 10 % uppåt 50% dricks. har t.o.m. hänt att jag dricksat lite trots att maten varit katastrofal.

varför jag gör det vet jag inte, kanske för att man känner sig snål annars? jag fattar att man gör det i säg USA där lönerna är kassa, men varför är det kutym i sverige där lönerna inte är så dåliga?

du kommer in i restaurangen och får genast ett nästan osmakligt påklistrat leende och en ofta överdriven extrovert servitris där det hela (ibland) blir obehagligt. sedan tar hen beställningen och gör sitt jobb helt enkelt, inte något sådär superspeciellt. tar beställningen och levererar maten? eventuellt berättar lite om menyn. haha? fattar inte vad problemet är? om du inte kan leverera bra service - SÖK ETT ANNAT JOBB. förstår intehur man kan förvänta sig dricks för det.


det var som när jag var i USA. satt och käkade och fram kom världens otrevligaste servitris med tuggummi i käften. väldigt nonchalant och dryg. jag som brukar ge dricks trots att det är dålig mat tänkte "fan heller, hon ska inte få en spänn". jag betalar min nota, och tillbaka kommer hon valsandes och säger att ett fel inträffat. "nej", sa jag.

hon påpekade då att jag inte betalat dricks. haha, fick mig ett gott skratt.

Just det här är något jag inte betalar dricks för. Kan personen vara så skicklig och läsa av mig och andra att hen inte gör någon obekväm så kan jag börja fundera på att ge dricks. Är det något jag avskyr så är det påträngande extroversion(böjning?) och det är inget jag vill uppmuntra genom att ge dricks.
Lämna mig och mitt sällskap i fred så vi kan ha det lite trevligt och personligt ffs :D
Stötte iofs på sånt mer när jag var yngre. Nu för tiden tycker jag inte serveringspersonal är lika jobbiga längre.

ryggontXXL
2013-07-17, 18:00
0kr.

tomccc
2013-07-17, 18:28
det var som när jag var i USA. satt och käkade och fram kom världens otrevligaste servitris med tuggummi i käften. väldigt nonchalant och dryg. jag som brukar ge dricks trots att det är dålig mat tänkte "fan heller, hon ska inte få en spänn". jag betalar min nota, och tillbaka kommer hon valsandes och säger att ett fel inträffat. "nej", sa jag.

hon påpekade då att jag inte betalat dricks. haha, fick mig ett gott skratt.
När man åker utomlands bör man kolla upp hur det fungerar i det landet man reser i. I vissa stater betalar personalen skatt på t.ex. 15% dricks, oavsett hur mycket eller lite dricks du givit. Så betalar du då inte dricks alls, så har du i princip låtit dem betala en del av din nota.

Olegh
2013-07-17, 18:35
När man åker utomlands bör man kolla upp hur det fungerar i det landet man reser i. I vissa stater betalar personalen skatt på t.ex. 15% dricks, oavsett hur mycket eller lite dricks du givit. Så betalar du då inte dricks alls, så har du i princip låtit dem betala en del av din nota.

Låter ju helt sanslöst. Men är det verkligen dricks då? När jag var i Prag hade var det t.ex. ett procentuellt påslag i serveringsavgift på notan, som man således var tvungen att betala.

Albin Eriksson
2013-07-17, 18:46
I usa är dricks en del av "beräknade lönen", dricksar du inte där är du snarare en idiot än principfast svensk.

Hemi
2013-07-17, 18:50
Låter ju helt sanslöst. Men är det verkligen dricks då? När jag var i Prag hade var det t.ex. ett procentuellt påslag i serveringsavgift på notan, som man således var tvungen att betala.

Det beror ju på hur man ser det. Om man i Sverige betalar för att man tycker att det var väldigt gott mm men annars inte så verkar det ju vara helt godtyckligt. Har man lite extra med pengar så släng åt dem en slant liksom. Prag och Europa vet jag inget om men i USA och Kanada är det sådär, man ger dricks ändå men säger att det var för mycket salt eller vad det nu var man inte gillade. Återigen det var länge sen jag åt ute , lol. Sen är det skildnad på service och service, äter man på en fin restaurant i NY kan det var superservice men käkar man på nån billig kedja längs vägen så ka de vara som postades, men jag ger dricks ändå.

EpicLloyd
2013-07-17, 18:57
Jag brukar oftast avrunda upp till närmsta jämna hundratal när jag ska betala, och så får de behålla växeln. Det kan ju dock vara lite drygt om jag har käkat för 99 spänn, då brukar jag lägga jag på en tjuga.

Hemi
2013-07-17, 18:58
En grej till, var det skit och man tänker ge mindre kan det vara bra att be att få tala med en ansvarig/ägaren, så det vet varför personalen får det de får. Inget konstigt med det, man pratar gärna med en högre person i butiker när man klagar också. Inte heller lika vanligt i Sverige, vad jag förstår. I Frankrike minns jag att personalen kunde tjafsa tillbaks med en i evigheter, det skall inte kunna hända i USA. Annat system.

Hemi
2013-07-17, 19:00
I usa är dricks en del av "beräknade lönen", dricksar du inte där är du snarare en idiot än principfast svensk.

Så är det faktiskt.

Hemi
2013-07-17, 19:25
Fast, nu är jag lite för snäll, är maten sen så man missar möten, de blandar ihop notan och priser, ja då kan man skippa dricksen eller betala mindre men man förklarar varför. Det är bra för den anställda att smarta till sig också. Händer et ofta får de sparken, och det är inte kul förstås.