handdator

Visa fullständig version : Fundering ang. periodisk fasta


nickke
2013-07-10, 07:43
Hej!
Ber om ursäkt på förhand om liknande frågeställning uppstått i den redan befintliga tråden "Periodisk fasta", men då den är över 600 sidor lång så orkar jag faktiskt inte bläddra igenom den för att finna svar :P

Hursomhelst, jag håller på att deffa och har under hela deff-perioden delat in mitt energiintag på 2200 kcal enl. följande:
07:30 Frukost - ca 430 kcal
09:30 Fika - ca 240 kcal
12:00 Lunch ca 400 kcal
15:00 Fika 146 kcal
17:00 Träning
18:00 Återhämtningsmål - ca 400 kcal
19:30 Middag - ca 430 kcal
21:30 Kvällsmål - 162.5 kcal
Fett/kolhydrater/protein brukar landa på ca: 50/220/200.

Nu på senare tid har jag öppnat ögonen för detta med periodisk fasta och tycker att det verkar vara väldigt intressant och jag är inne på att prova på det ett tag. Det jag undrar inför detta är om följande plan kan se ut att vara något:
07:30 Frukost - ca 430 kcal
17:00 Träning
18:00 Återhämtningsmål - ca 400 kcal
Mellan 19:30-21:00 Middag - 1370 kcal

Jag prövade ovanstående häromdagen och tycker att det fungerade bra vad gäller träningsresultat och arbete (den dagen iaf :P), men jag känner att jag vill höra vad ni experter därute tror om detta upplägg? Låter det vettigt, eller bör jag tänka om helt och hållet?

All feedback och alla tips mottages med största tacksamhet!

forslund
2013-07-10, 07:49
Generellt brukar PF betyda att man skippar frukosten och äter första måltiden runt lunch eller middag. Det är inget fel i det du gör men det skiljer sig från hur "man brukar göra".

Ett standardupplägg brukar vara lunch kl 12-13, något mindre runt kl 15. Sedan träning och en stor middag efteråt.

Bra riktlinjer:

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

nickke
2013-07-10, 08:13
Tack för ett bra svar! Skall absolut testas! Men, när du säger "något mindre" kring 15.. vad kan man tänka sig för något då? En proteindrink eller dylikt?

forslund
2013-07-10, 08:23
Lite upp till dig men rekommendationerna enligt länken jag lade i förra inlägget säger en 50/50-fördelning mellan protein och kolhydrat.

Du kan lika gärna köra din lunch vid 13 och sedan inte äta förrän efter gymmet, om du orkar med det.

nickke
2013-07-10, 08:31
Ok! Får kanske ta och prova mig fram lite huruvida jag behöver det det där mellanmålet eller ej. Tackar och bockar för dina råd!

Halvar
2013-07-10, 11:00
Bästa råden jag kan ge dej är att läsa hela pftråden istället för att börja köra på någon du inte har en aning om vad det är.Finns ingen direkt standard på när man ska börja äta,det hela handlar om att fasta.Längre du fastar ju bättre om man nu vill åt dom påstådda hälsofördelarna.Att fasta kortare än 16t känns inte som att man ska kalla det för någon periodisk fasta.Jag föredrar pf 16/8 under diet just för att få äta mej ordentligt mätt och för att slippa fokusera för mycket på mat.men utöver det så tror jag inte det är nått som helst magiskt med det hela

nickke
2013-07-10, 12:56
Ok, jodå, jag betar mig sakta men säkert igenom tråden :P mycket intressant läsning. 16/8 innebär helt enkelt att man fastar 16h och under 8h ser till att få i sig dagens energibehov, eller är jag ute och cyklar nu?

Guybrush82
2013-07-10, 13:04
Ok, jodå, jag betar mig sakta men säkert igenom tråden :P mycket intressant läsning. 16/8 innebär helt enkelt att man fastar 16h och under 8h ser till att få i sig dagens energibehov, eller är jag ute och cyklar nu?

Det stämmer. Vissa tycker att det passar deras livsstil utmärkt och kör på det konceptet. Men det är som sagt inget magiskt med PF, och fastans ev. fördelar har duskuterats fram och tillbaka.

Det känns som att PF är lite av den nya trend-dieten, efter LCHF, och nu är 5:2 på stark frammarsch. Popcorndieten någon?

nickke
2013-07-10, 13:22
Ok. Gillar just idén av att äta stora måltider :P kan det ha några negativa effekter att köra pf enbart vissa dagar? Om man känner för att äta en riktig jättebamse-måltid emellanåt för att sedan återgå till flera mål om dagen såsom jag beskrev i mitt första inlägg?

Halvar
2013-07-10, 20:48
Ok. Gillar just idén av att äta stora måltider :P kan det ha några negativa effekter att köra pf enbart vissa dagar? Om man känner för att äta en riktig jättebamse-måltid emellanåt för att sedan återgå till flera mål om dagen såsom jag beskrev i mitt första inlägg?

När jag kör pf så äter jag allt från 3 till 7 mål under mitt ätfönster.Det betyder inte bamsemål pf direkt pf.Du kan lägga upp det hur du vill.Det enda negativa med att hoppa fram å tillbaka mellan pf och ingen fasta är väl att det blir tyngre att fasta om du hoppar imellan.För kroppen vänjer sej för dem flesta att bli hungriga då man är van att äta