handdator

Visa fullständig version : Att selektivt svälta cancerceller genom dietär manipulation.


tjing
2013-07-09, 22:05
Selectively starving cancer cells through dietary manipulation: methods and clinical implications.

As the link between obesity and metabolic syndrome and cancer becomes clearer, the need to determine the optimal way to incorporate dietary manipulation in the treatment of cancer patients becomes increasingly important. Metabolic-based therapies, such as caloric restriction, intermittent fasting and a ketogenic diet, have the ability to decrease the incidence of spontaneous tumors and slow the growth of primary tumors, and may have an effect on distant metastases in animal models. Despite the abundance of preclinical data demonstrating the benefit of dietary modification for cancer, to date there are few clinical trials targeting diet as an intervention for cancer patients. We hypothesize that this may be due, in part, to the fact that several different types of diet modification exist with no clear recommendations regarding the optimal method. This article will delineate three commonly used methods of dietary manipulation to assess the potential of each as a regimen for cancer therapy.

Future Oncology July 2013, Vol. 9, No. 7, Pages 959-976

http://www.futuremedicine.com/doi/abs/10.2217/fon.13.31

Snorkelfarsan
2013-07-10, 11:05
Hur pass stor skillnad kan det verkligen göra? Vad finns det för forskning och hypoteser kring det här?

ddavid
2013-07-10, 13:03
Tjing, skulle du kunna göra en kort sammanfattning av vad dom säger om de tre olika dieterna? =)

Själv gissar jag att negativ energibalans torde vara det bästa. Sen hur man väl uppnår det spelar nog ingen större roll. Störst effekt torde kanske energirestriktion, IF samt ketogen kost tillsammans ge? Ju mindre anabol man är, desto bättre ur cancersynpunkt. Dock desto sämre ur träningssynpunkt kanske ;P

tjing
2013-07-10, 14:15
Proteinrestriktion är förmodligen viktigt också, särskilt BCAA. D v s motsatsen till muskelbyggande.

ddavid
2013-07-10, 15:14
Proteinrestriktion är förmodligen viktigt också, särskilt BCAA. D v s motsatsen till muskelbyggande.

Man kan inte få allt här i världen ^^ Off-season torde ju då vara rätt så illa. Framförallt grisbulksvarianten.

Men menar dom att dessa strategier ska användas mot cancersjuka patienter eller i preventivt syfte? För många cancerpatienter blir ju redan idag undernärda till följd av sin sjukdom och behandling i form av mediciner och strålning. Dietistens arbete på onkologen är ju därför i princip tvärtom vad man lärt sig åren i skolan, för då om någonsin är det viktigaste energi - inte vart den kommer ifrån. Skulle man då rekommendera en minskning av snabba kh (som är lättast att få i sig för många patienter) blir ju följden en betydligt större viktminskning. Skulle man då rekommendera ex proteinreducering ökar ju risken för cancerkaxeki ytterligare. Har lite svårt att se i vilka fall en sådan behandling skulle kunna göra mer nytta än skada =/

tlk
2013-07-10, 15:37
Man kan inte få allt här i världen ^^ Off-season torde ju då vara rätt så illa. Framförallt grisbulksvarianten.

Men menar dom att dessa strategier ska användas mot cancersjuka patienter eller i preventivt syfte? För många cancerpatienter blir ju redan idag undernärda till följd av sin sjukdom och behandling i form av mediciner och strålning. Dietistens arbete på onkologen är ju därför i princip tvärtom vad man lärt sig åren i skolan, för då om någonsin är det viktigaste energi - inte vart den kommer ifrån. Skulle man då rekommendera en minskning av snabba kh (som är lättast att få i sig för många patienter) blir ju följden en betydligt större viktminskning. Skulle man då rekommendera ex proteinreducering ökar ju risken för cancerkaxeki ytterligare. Har lite svårt att se i vilka fall en sådan behandling skulle kunna göra mer nytta än skada =/

Av abstractet framgår iaf inte att det ska röra sig om någon proteinrestriktion... Inte heller framgår det egentligen vad författarna tycker om dieterna i cancersammanhang. Kanske du får läsa fullängdaren och se vad de egentligen tycker de tre olika dieterna har för kliniskt värde?

tjing
2013-07-10, 18:01
Det finns så mycket att säga och jag känner mig lite lat just nu. Mycket handlar givetvis om lägre tillväxttakt, lägre blodglukos/insulin (kolhydrats/energi-restriktion), proteinrestriktion (BCAA huvudsakligen med key-playern leucin som anabol aktör), autofagi, apoptos etc.

Klein
2013-07-10, 23:07
Det finns så mycket att säga och jag känner mig lite lat just nu. Mycket handlar givetvis om lägre tillväxttakt, lägre blodglukos/insulin (kolhydrats/energi-restriktion), proteinrestriktion (BCAA huvudsakligen med key-playern leucin som anabol aktör), autofagi, apoptos etc.

Svälter man sig på protein så lär ju dock kroppens glutationsproduktion gå ner vilket knappast är idealt ur cellskyddssyfte. Nivåerna av peptider som karnitin, kreatin och carnosin lär ju också gå ner vilket knappast är optimalt för den som vill skydda sina celler och optimera metabolismen.

I cancerbekämpande syfte så ska man snarare ligga på energibalans, ha lite hull på kroppen utan att för den sakens skull vara fet (finns ganska många studier som visar att det inte är bra ur långsiktigt hälsoperspektiv att vara mager), träna högintensiv cardio så att man har bra insulinkänslighet och äta mycket färsk och ej överlagad mat, få mycket sol, samt ta tillskott av DHA, d-vitamin och kreatin.

nomirin
2013-07-10, 23:44
Klein: Menar du att kreatin är hälsosamt och kan användas i cancermotverkande syfte? Trodde det enbart var en grej muskelbyggare tog.

Vad menar du med överlagad mat? Mat som hettats upp till för hög temperatur eller mat som värmts upp för många gånger?

Klein
2013-07-11, 00:38
Klein: Menar du att kreatin är hälsosamt och kan användas i cancermotverkande syfte? Trodde det enbart var en grej muskelbyggare tog.

Vad menar du med överlagad mat? Mat som hettats upp till för hög temperatur eller mat som värmts upp för många gånger?

Det finns studier som visar att kreatin förbättrar glukostoleransen hos friska personer och kan i kombination med styrketräning sänka långtidsblodsockret hos typ 2 diabetiker. Supplementering med kreatin minskar även homocysteinnivåerna i kroppen. Homocystein ökar som en bieffekt när kroppen själv måste producera kreatin. Homocystein är en mycket god markör för hur mycket oxidation som pågår i kroppen. Mindre homocystein = mindre oxidation. Kreatin har även en direkt antioxiderande effekt.

Allt det du nämner är överlagad mat. Till listan kan tilläggas mat som är värmd över för lång tid. Särskilt animalisk mat som är rik på kreatin är dålig att överlaga då kreatinet vid upphettning sönderfaller till kreatinin vilket är starkt mutagent vid upphettning.

tjing
2013-07-11, 08:54
Svälter man sig på protein så lär ju dock kroppens glutationsproduktion gå ner vilket knappast är idealt ur cellskyddssyfte. Nivåerna av peptider som karnitin, kreatin och carnosin lär ju också gå ner vilket knappast är optimalt för den som vill skydda sina celler och optimera metabolismen.

I cancerbekämpande syfte så ska man snarare ligga på energibalans, ha lite hull på kroppen utan att för den sakens skull vara fet (finns ganska många studier som visar att det inte är bra ur långsiktigt hälsoperspektiv att vara mager), träna högintensiv cardio så att man har bra insulinkänslighet och äta mycket färsk och ej överlagad mat, få mycket sol, samt ta tillskott av DHA, d-vitamin och kreatin.

Proteinrestriktion är inte samma sak som att svälta sig på protein. Jag talar om att begränsa det till kring RDI någonstans.

Nu tycker jag att du yrar lite faktiskt. Visst ska man kanske inte ha 5% kroppsfett för bäst hälsa, men med lite hull hoppas jag att du syftar på 10-15% kroppsfett och inte 20% (för män).

Högintensiv cardio sliter och bör användas sparsamt. Om något är mellantempo det som ger mest utdelning för kropp/hjärna. Typ 3 gånger i veckan, 45-60 min.

Få mycket sol är inte hälsosamt för minskad cancerrisk av givna anledningar, däremot förmodligen D-vitamin.

Klein
2013-07-11, 10:25
Proteinrestriktion är inte samma sak som att svälta sig på protein. Jag talar om att begränsa det till kring RDI någonstans.

Nu tycker jag att du yrar lite faktiskt. Visst ska man kanske inte ha 5% kroppsfett för bäst hälsa, men med lite hull hoppas jag att du syftar på 10-15% kroppsfett och inte 20% (för män).

Högintensiv cardio sliter och bör användas sparsamt. Om något är mellantempo det som ger mest utdelning för kropp/hjärna. Typ 3 gånger i veckan, 45-60 min.

Få mycket sol är inte hälsosamt för minskad cancerrisk av givna anledningar, däremot förmodligen D-vitamin.

Lite hull med kollomått mätt givetvis.

All träning sliter om den utförs i stor mängd. Jag propagerar för högintensiv cardio till skillnad från ingen högintensiv cardio alls (vilket är standard på forumet). Du yrar om du tror att det är dåligt för hälsan att inkludera lite av den varan i sin rutin.

Det finns goda anledningar att ta tillvara på sommarsolen i Sverige. Man behöver inte och bör inte bränna sig för den sakens skull. Av med kläderna och spring runt i solen timme om dagen så får du vad du behöver. Grannarna gillar det säkert också :naughty:

Att hålla sig kring RDI av protein för att skydda sig mot cancer köper jag inte alls. Det är så mycket annat som kommer på köpet med protein att det blir ett nedköp att minimera intaget.

Vad jag däremot kan tänka mig har en poäng är att byta ut socker och mjöl mot grönsaker. Och därtill ge blod för att hålla järnnivåerna nere såtillvida att man inte är gravid / ammande kvinna eller växande barn. Höga järnnivåer har koppling till glukosintolerans och försämrad insulinkänslighet.

tjing
2013-07-11, 11:15
Vad du köper eller inte köper är egalt. En sänkning av proteinintag minskar nivåer av IGF i blodet. Verkar som att ditt ätande av rått kött gör dig jävig i sammanhanget. Fundera på det.

Springa runt en timme i solen? Många lär garanterat få lätt sveda av det i stark sol.

tlk
2013-07-11, 11:19
Så är det någon som ens har läst fullängdaren?

RandomC
2013-07-11, 12:29
Så är det någon som ens har läst fullängdaren?

Med tanke på vad som skrivs i tråden verkar det inte så

Klein
2013-07-11, 13:03
Vad du köper eller inte köper är egalt. En sänkning av proteinintag minskar nivåer av IGF i blodet. Verkar som att ditt ätande av rått kött gör dig jävig i sammanhanget. Fundera på det.

Springa runt en timme i solen? Många lär garanterat få lätt sveda av det i stark sol.

Finns det några kontrollerade studier som pekar på att personer som äter RDI av protein har bättre hälsa än dem som äter mer?

Det är en betydligt större hälsofara att sola för lite än att sola för mycket. Till och med bland dem som har malignt melanom så är överlevnadschansen större hos dem som fortsatt solar mycket. D-vitamin är inte heller den enda poängen med solljus. Solljus hjälper oss att sova bättre om natten, det skyddar mot autoimmuna sjukdomar och allergier genom att undertrycka immunförsvaret, det skyddar mot DNA-skador genom frisläppning av alfa-MSH, och det stimulerar frisättning av endorfiner. Visst bör man undvika att bränna sig, men att undvika solen är hälsovådligt.

tlk
2013-07-11, 13:17
Med tanke på vad som skrivs i tråden verkar det inte så

:cheers:

proteinsynthesis
2013-07-11, 13:24
Solljus är så otroligt viktigt . Denna föreläsning av Mats Humble
https://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=youtube_gdata_player
Borde alla se på.

Han tar upp bl.a. cancer .

Problemet med hudcancer som ökar kraftigt beror ju på att folk i princip lever i grottor året om,läs instängda på kontor, och exponeras bara för sol under sina semesterveckor. Istället för att ha vant huden vid solen under våren och försommaren.



Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

tjing
2013-07-11, 18:46
Nej, jag har inte läst den här fullängdaren då jag irriterande nog märkte att jag inte hade tillgång till den.

Har dock läst flera andra stora översiktsartiklar om åldrande och relaterade processer. En var för övrigt uppe inte jättelänge sedan och jag skrev en lång harang i den tråden, men jag kommer inte på vilken det var.

maqan
2013-07-11, 19:27
Nej, jag har inte läst den här fullängdaren då jag irriterande nog märkte att jag inte hade tillgång till den.

Har dock läst flera andra stora översiktsartiklar om åldrande och relaterade processer. En var för övrigt uppe inte jättelänge sedan och jag skrev en lång harang i den tråden, men jag kommer inte på vilken det var.

Tror det var denna (http://www.intechopen.com/books/oxidative-stress-and-chronic-degenerative-diseases-a-role-for-antioxidants/aging-oxidative-stress-and-antioxidants).

tjing
2013-07-11, 19:42
Snyggt, tack.

sumialic
2013-07-12, 14:44
Finns det några kontrollerade studier som pekar på att personer som äter RDI av protein har bättre hälsa än dem som äter mer?

Det är en betydligt större hälsofara att sola för lite än att sola för mycket. Till och med bland dem som har malignt melanom så är överlevnadschansen större hos dem som fortsatt solar mycket. D-vitamin är inte heller den enda poängen med solljus. Solljus hjälper oss att sova bättre om natten, det skyddar mot autoimmuna sjukdomar och allergier genom att undertrycka immunförsvaret, det skyddar mot DNA-skador genom frisläppning av alfa-MSH, och det stimulerar frisättning av endorfiner. Visst bör man undvika att bränna sig, men att undvika solen är hälsovådligt.

Ger solarier samma hälsoeffekter?

proteinsynthesis
2013-07-12, 22:51
Ger solarier samma hälsoeffekter?

Med rätt rör ,strålning, kan kroppen bilda D-vitamin.

https://www.youtube.com/watch?v=WY3GTrnS1Jc&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

sumialic
2013-07-15, 07:13
Med rätt rör ,strålning, kan kroppen bilda D-vitamin.

https://www.youtube.com/watch?v=WY3GTrnS1Jc&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

Jag tänkte mer på alla positiva effekter klein hävdade att solljuset hade som inte hade med d-vitamin att göra.