handdator

Visa fullständig version : snus och cigaretter


NoPainNoGains
2013-07-09, 16:53
Tjenare.
Tänkte fråga er angående cigaretter och snus. Snusar ALDRIG. Röker på fester ibland. Men oftast ciggar, vilket blir munbloss...

Vad är de som händer när man röker? Vad är "bieffekterna"? Är "skadorna" stora om de ändå inte händer så ofta? Munbloss, förstör de lika mycket?

Tacksam för svar :)
Och ja, de är korkat. Men det är någon fylle sak som jag alltid drar mig på under fester osv. Så jag är inte beroende..

Klasse999
2013-07-09, 17:01
Om du röker "munbloss" så antar jag att du inte får ner något i lungorna och då har du inget nämnvärt upptag av nikotin. Så varför röka öht?

NoPainNoGains
2013-07-09, 17:05
Om du röker "munbloss" så antar jag att du inte får ner något i lungorna och då har du inget nämnvärt upptag av nikotin. Så varför röka öht?

smart fråga. Men ciggar röker jag för de tillhör oftast de festerna jag är på :P Dålig och korkad förklaring. Jag vet! Men de är så det ser ut för tillfället.

Tack för svaret förresten!

Halvar
2013-07-09, 17:29
Mest korkade förutom då att röka är att du frågar under kost och näring.Sluta upp med barnfasonerna

NoPainNoGains
2013-07-09, 17:45
Mest korkade förutom då att röka är att du frågar under kost och näring.Sluta upp med barnfasonerna

Förlåt?
Bara fundersam. Jag ska sluta med dumheterna, men var fortfarande nyfiken. Och frågor får man ställa på forum. Tror de är därför dem finns, i alla fall delvis därför.

Halvar
2013-07-09, 17:54
Förlåt?
Bara fundersam. Jag ska sluta med dumheterna, men var fortfarande nyfiken. Och frågor får man ställa på forum. Tror de är därför dem finns, i alla fall delvis därför.

Absolut får man fråga,men har väl inget med kost att göra?.Vissa saker du frågade nu kan du nog svara på själv om du tänker efter.Kan tro du är ganska ung.Spara den här tråden och läs den om 10år så kommer du skämmas rätt hårt.

blomrog
2013-07-09, 18:00
Mest korkade förutom då att röka är att du frågar under kost och näring.Sluta upp med barnfasonerna

Men sluta vara så förbannat otrevlig... Vad är ditt problem?!

NoPainNoGains
2013-07-09, 18:09
Absolut får man fråga,men har väl inget med kost att göra?.Vissa saker du frågade nu kan du nog svara på själv om du tänker efter.Kan tro du är ganska ung.Spara den här tråden och läs den om 10år så kommer du skämmas rätt hårt.

Herregud, säger detsamma till dig "mannen". Läs detta när du väl har börjat ta dina mediciner. Jag har inte varit otrevlig. Bara ställt en fråga helt spontant. Och ja, jag är ung. Kanske därför jag frågar.

Tagga ner, och ja jag är medveten om att de inte är "bra". Men mer än de vet jag inte, och jag vill få en liten snabb sammanfattning på vad som händer med kroppen samt hälsan om man röker, och sedan vad som händer om man gör de ibland.

Wzup2u
2013-07-09, 18:37
noll i ditt fall.
påverkar väl inget annars heller förutom kondition.

hidden
2013-07-09, 19:50
Kungen på forumet postade något om försämrad proteinsyntes. Då gäller halsbloss. Vet inte om det är samma för snus då cigaretter innehåller massor ämnen som snus inte gör.

NoPainNoGains
2013-07-09, 21:39
noll i ditt fall.
påverkar väl inget annars heller förutom kondition.

okej tack för svaret! :)

NoPainNoGains
2013-07-09, 21:39
Kungen på forumet postade något om försämrad proteinsyntes. Då gäller halsbloss. Vet inte om det är samma för snus då cigaretter innehåller massor ämnen som snus inte gör.

ah, säkerligen.. Tackar för svaret, får kolla upp de lite mer noggrant ;)

King Grub
2013-07-09, 21:44
http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif

Mixed-muscle protein fractional synthesis rate (FSR). Values are means ± SE; n = 8 per group.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Icke-rökarna nybildade 60% mer muskelprotein, dygnet runt, än rökarna.

tjing
2013-07-09, 21:53
Nikotin stimulerar anabolism och fettförbränning hos möss och i provrörsförsök.

Rökning däremot suger på alla plan.

...Nikotin har i provrörsstudier (in vitro) visat sig kunna aktivera AMPK i fettceller, vilket i sin tur inhiberar enzymet FAS (fatty acid synthase), vilket resulterar i minskad fettinlagring (14). Nikotin aktiverar också AMPK i hypotalamus vilket minskar orexigen signalering (minskad hunger), ökar kroppslig rörelse vilket ökar energiförbrukningen, samt stimulerar i termogenes i brun fettvävnad (15).

Inte nog med det. Nikotin stimulerar också mTOR i skelettmuskulatur (16). Nikotin minskar inte heller bara fettinlagring som jag nämnde ovan, utan stimulerar också potent lipolys (fettförbränning) dels p g a både adrenerg stimulering av fettceller via katekolaminer samt en direkt aktivering av kolinerga lipolytiska receptorer som återfinns i fettvävnad (17). En annan studie på kroniskt nikotinintag hos råttor ger också vid handen det som framkommit ovan, d v s att nikotin ökar fettförbränning, minskar fettinlagring och skyfflar energi mot muskler istället för att lagras in som underhudsfett (18)"

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/ampk-mtor-nikotin-och-koffein/

Oredsson
2013-07-09, 23:42
Skulle vilja säga att rökning i måttlig mängd är nyttigt. Självklart fortfarande väldigt skadligt fysiskt men jag tror de psykiska fördelarna överväger om man röker så pass lite att det inte föreligger någon cancerrisk.

Cameltotem
2013-07-10, 00:07
Aldrig fattat varför folk feströker, är det roligare när man är full eller?

Ger ju inte ett jävla skit förutom giftiga ämnen i kroppen.

broman
2013-07-10, 00:38
Aldrig fattat varför folk feströker, är det roligare när man är full eller?

Ger ju inte ett jävla skit förutom giftiga ämnen i kroppen.

Socialt, antar jag.

jonteeo
2013-07-10, 01:03
Skulle vilja säga att rökning i måttlig mängd är nyttigt. Självklart fortfarande väldigt skadligt fysiskt men jag tror de psykiska fördelarna överväger om man röker så pass lite att det inte föreligger någon cancerrisk.

Är du seriös?

tlk
2013-07-10, 03:38
Skulle vilja säga att rökning i måttlig mängd är nyttigt. Självklart fortfarande väldigt skadligt fysiskt men jag tror de psykiska fördelarna överväger om man röker så pass lite att det inte föreligger någon cancerrisk.

Vilka psykiska fördelar är det som du syftar på?

Rahf
2013-07-10, 06:06
Om du röker "munbloss" så antar jag att du inte får ner något i lungorna och då har du inget nämnvärt upptag av nikotin. Så varför röka öht?

Du får ändå upptag via slemhinnorna i munnen. Sen får vi räkna in cancerrisken från cigarrer, för den finns där också.

King Grub
2013-07-10, 06:46
Skulle vilja säga att rökning i måttlig mängd är nyttigt. Självklart fortfarande väldigt skadligt fysiskt men jag tror de psykiska fördelarna överväger om man röker så pass lite att det inte föreligger någon cancerrisk.

Rökning påverkar även hjärnan negativt på sikt.

tlk
2013-07-10, 06:52
Du får ändå upptag via slemhinnorna i munnen. Sen får vi räkna in cancerrisken från cigarrer, för den finns där också.

Källa på detta att munbloss skulle öka cancerrisk?

Tjuckot
2013-07-10, 06:58
Skulle vilja säga att rökning i måttlig mängd är nyttigt. Självklart fortfarande väldigt skadligt fysiskt men jag tror de psykiska fördelarna överväger om man röker så pass lite att det inte föreligger någon cancerrisk.

Alla positiva fördelar som kan upplevas med både rökning och snus kommer utifrån att man har ett utvecklat beroende som gör att man får abstinens som man sedan tillfredställer och upplever en positiv effekt. Ergo, man skapar ett behov av positva effekter (ta bort stressen, lugna ner sig, kunna fokusera) eftersom man får abstinens.

Så, nej.

Bozar
2013-07-10, 08:24
Kan det samma sägas om feströkande av Cannabis eller liknande som inte innehåller tillsatt tobak, påverkar det proteinsyntes och fettinlagring på liknande sätt? Just curious...

Eldis
2013-07-10, 08:36
http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif



http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Icke-rökarna nybildade 60% mer muskelprotein, dygnet runt, än rökarna.


Grub, jag skulle vilja be dig om en tjänst och lite hjälp.

Min flickvän röker och har gjort det länge, hon vet att det är dåligt och vill sluta men daltar runt med skiten som en barnrumpa och bara skjuter på det. Hon har nästan accepterat riskerna med det.

Men jag kom precis på snilleblixten att hon är superseriös med sin kost/träning och har aldrig riktigt tänkt på hur mycket rökningen sabbar där förutom konditionen.

Har du fler USP'ar på rökning och hur det försämrar;

Muskeltillväxt och fettförbränning främst?

Jag hade varit djupt tacksam och jag tror det är precis det som hade fått henne att äntligen bara sluta rakt upp och ner.

tlk
2013-07-10, 08:36
Kan det samma sägas om feströkande av Cannabis eller liknande som inte innehåller tillsatt tobak, påverkar det proteinsyntes och fettinlagring på liknande sätt? Just curious...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20204561 kanske intresserar dig i frågan om fettinlagringen.

Har inte sett några studier på proteinsyntesen men cannabisrök delar rätt mycket likheter med tobaksrök så det skulle verkligen inte förvåna mig om det hade samma negativa inverkan.. förutom då alla andra negativa inverkan på allmänhälsan och lunghälsan som cannabisrökning har till att börja med.

tjing
2013-07-10, 08:58
Ska ju sägas att nikotin också kan minska risken för alzheimers och parkinson t ex. Man har även sett positiva effekter vid allt från depression, ADHD och OCD.

Stor skillnad på rökning och nikotin dock.

Om något, snusa istället.

coloz
2013-07-10, 09:47
Ska ju sägas att nikotin också kan minska risken för alzheimers och parkinson t ex. Man har även sett positiva effekter vid allt från depression, ADHD och OCD.

Stor skillnad på rökning och nikotin dock.

Om något, snusa istället.

lol kan du sluta höja snuset till skyarna, läste massa om det på din blogg också för ett tag sen.

Wilt the Stilt
2013-07-10, 09:54
Om något, snusa istället.

Fast om du börjar snusa kommer du få ett HELVETE den dagen du vill sluta. Och snuset blir ju bara dyrare och dyrare.. Vettefan hur jag skulle lyckas sluta snusa. Vet vuxna karlar som suttit och storgrinat pga abstinensen från att försöka sluta snusa. Suget försvinner väl inte heller, på jävligt många år, om någonsin. Men det är gött att stoppa in en prilla.. ;)

hidden
2013-07-10, 10:08
Fast om du börjar snusa kommer du få ett HELVETE den dagen du vill sluta. Och snuset blir ju bara dyrare och dyrare.. Vettefan hur jag skulle lyckas sluta snusa. Vet vuxna karlar som suttit och storgrinat pga abstinensen från att försöka sluta snusa. Suget försvinner väl inte heller, på jävligt många år, om någonsin. Men det är gött att stoppa in en prilla.. ;)

Man får skaffa andra glädjen i livet för att sluta fokusera på snuset. Samma sak gör man ju vid deff för att inte småäta hela tiden.

Tjuckot
2013-07-10, 10:11
Det går visst att sluta snusa, ibland t.om enklare än vad man tror. Ofta är det rädsla för abstinensbesvär som håller tillbaka. Gör man upp en bra plan så går det oftast bättre och man slipper de värsta besvären.

/tobaksavvänjaren :)

zozofu93
2013-07-10, 10:15
jag hade ingen aning om det angående proteinsyntes, är det något jag kommer märka själv ens? Hittills känns det inte som jag märker något av det förutom på flåset, har väl rökt till och från i ca 4-5 år och mer aktivt senaste 3 åren.

coloz
2013-07-10, 10:24
jag hade ingen aning om det angående proteinsyntes, är det något jag kommer märka själv ens? Hittills känns det inte som jag märker något av det förutom på flåset, har väl rökt till och från i ca 4-5 år och mer aktivt senaste 3 åren.

bra instagramkonto hamzattla

zozofu93
2013-07-10, 10:27
bra instagramkonto hamzattla

Vart vill du komma?

Tjuckot
2013-07-10, 10:41
jag hade ingen aning om det angående proteinsyntes, är det något jag kommer märka själv ens? Hittills känns det inte som jag märker något av det förutom på flåset, har väl rökt till och från i ca 4-5 år och mer aktivt senaste 3 åren.

mycket av rökningens effekter på dig märker du inte eftersom du blir såpass van vid dem. Man märker det oftast först när man slutat. Ditt flås skull e.x bli förbättrat ganska fort :) Det kommer också såklart bli värre ju längre man röker, vanligast är också att man över tid ökar konsumtionen.

zozofu93
2013-07-10, 10:43
mycket av rökningens effekter på dig märker du inte eftersom du blir såpass van vid dem. Man märker det oftast först när man slutat. Ditt flås skull e.x bli förbättrat ganska fort :) Det kommer också såklart bli värre ju längre man röker, vanligast är också att man över tid ökar konsumtionen.

Tack så mycket för ett ordentligt svar och inte pajkastning :)
Har inga problem med att sluta röka jag behöver bara en anledning större än att "jag får bättre flås av det", när jag började med kampsport innan så slutade jag på fläcken för att passen skulle bli för jobbiga annars. Men i dagsläget styrketränar jag bara och så tränar jag med en intensitet som många icke-rökare skulle flåsa röven av sig på. Tänkt lite på att sluta röka nu senaste tiden, kan vara värt o se om man mår nå bättre av det :)

Wilt the Stilt
2013-07-10, 10:45
Det går visst att sluta snusa, ibland t.om enklare än vad man tror. Ofta är det rädsla för abstinensbesvär som håller tillbaka. Gör man upp en bra plan så går det oftast bättre och man slipper de värsta besvären.

/tobaksavvänjaren :)

Låter hoppfullt iaf :)

Jobbar du alltså med tobaksavvänjning? Några tips isf?

coloz
2013-07-10, 10:45
Vart vill du komma?

ZATTLA

erkänn bara att det är joints du röker och inte cigaretter, men de nice.

zozofu93
2013-07-10, 10:47
ZATTLA

erkänn bara att det är joints du röker och inte cigaretter, men de nice.

Allt är inte svart eller vitt

Tjuckot
2013-07-10, 10:55
Tack så mycket för ett ordentligt svar och inte pajkastning

Har inga problem med att sluta röka jag behöver bara en anledning större än att "jag får bättre flås av det", när jag började med kampsport innan så slutade jag på fläcken för att passen skulle bli för jobbiga annars. Men i dagsläget styrketränar jag bara och så tränar jag med en intensitet som många icke-rökare skulle flåsa röven av sig på. Tänkt lite på att sluta röka nu senaste tiden, kan vara värt o se om man mår nå bättre av det :)

Ingen fara :) Motivationen är jätteviktig och att den kommer från just dig, vad är det som driver dig? Frihet från ett beroende? Hälsan? Spara pengar? Flickvän? Dina framtida/nuvarande barn? Det finns många frågor, men egentligen finns svaren bara hos dig själv.

Du skulle må bättre, såklart beroende på hur mycket du röker, men bättre skulle du må. Framförallt skulle du slippa må mycket sämre när du är äldre. Jag har träffat för många som slutar först efter hjärtinfarkten och inte långt före..

Låter hoppfullt iaf :)

Jobbar du alltså med tobaksavvänjning? Några tips isf?

Givet, jag har hjälpt många snusare/rökare till ett tobaksfritt liv :)

Ja, precis. Oj, ja, det finns jättemycket att säga. Frågan är vad du vill ha svar på? Men grundtesen är bestäm ett stoppdatum 2-6 veckor fram, planera och förbered (hur ska du göra? Bryt vanor, skaffa läkemedel men jobba med motivationen), genomför (det är en omställning, det kan kännas konstigt, inget är farligt och det går över!), vidmakthåll (håll fast vid ditt beslut, glöm inte att belöna dig själv, påminn dig om varför du slutade från början).

Finns inget enkelt svar alltså. Ställ lite mer specifika frågor! :) Men planering, saknar man den brukar det gå sämre.

coloz
2013-07-10, 11:15
Allt är inte svart eller vitt

tung man, gillar tänket

tlk
2013-07-10, 11:26
lol kan du sluta höja snuset till skyarna, läste massa om det på din blogg också för ett tag sen.

Gillar man cancer så är snus ett bra alternativ. Verkar smartare att köra nikotintuggummin eller nikotinplåster.

Tjuckot
2013-07-10, 11:53
Gillar man cancer så är snus ett bra alternativ. Verkar smartare att köra nikotintuggummin eller nikotinplåster.

+1

Eller receptbelagda läkemedel.

Wilt the Stilt
2013-07-10, 13:43
Tjuckot:

Vilken medicin rekommenderar du för snusare? Håller på att försöka gå ner i vikt, så det är la ingen bra ide att försöka sluta snusa just nu iaf. Ska komma ihåg den här tråden om några månader :)

Tjuckot
2013-07-10, 14:11
Tjuckot:

Vilken medicin rekommenderar du för snusare? Håller på att försöka gå ner i vikt, så det är la ingen bra ide att försöka sluta snusa just nu iaf. Ska komma ihåg den här tråden om några månader :)

Utan att veta hur du snusar eller något närmare om dig är generellt sett nikotinplåster bra. Just pga att man ofta snusar ganska konstant och plåster imiterar det bra då det sitter på jämnt. Kan kompletteras med e.x tuggumi, sugtablett, spray när plåstret inte räcker. Det finns också evidens för champix som är receptbelagt. Jag har också en hel del klinisk erfarenhet av att det fungerar bra för snusare såväl som rökare.

Viktigt att blir varse om hur man snusar, m.a.o bryt vanor! Du är van vid snusdosan i fickan och prillan under läppen, det är ovant att inte ha dem där. Hur ska det hanteras? Sociala sitationer, efter maten osv osv.. bryt och bli medveten om dina vanor! :)

Jag pratar om nikotinberoende och tobaksvanor, de går hand i hand.

Om du vill får du gärna skriva en rad i PM när du vill sluta. Jag har träffat dem som gått ner i vikt vid rök/snusstopp, mycket handlar om att ha strategier för att hantera det. Men man måste känna sig redo :)

tlk
2013-07-10, 14:16
+1

Eller receptbelagda läkemedel.

Jag snackar om att få ut de positiva effekterna av nikotin utan hälsoriskerna som t.ex. snus ger. Vad finns det för läkemedel som ger det? :confused:

tjing
2013-07-10, 14:17
Äsch då.

Snus är inte så illa. Lite högre blodtryck/puls, ökad risk för cancer i bukspottskörteln. What else?

tlk
2013-07-10, 14:22
Äsch då.

Snus är inte så illa. Lite högre blodtryck/puls, ökad risk för cancer i bukspottskörteln. What else?

Ökad risk för cancer är onödigt att utsätta sig för när man lätt kan undvika det med att välja tuggummi eller plåster istället.

Ofta ser du även att tandköttet vandrar apikalt och tandhalsar blottas vilket kan medföra en hel del problematik inför framtiden. Att det skulle öka paradontitsuspektibiliteten och dito för rotkaries då cementet normalt blottas är knappast långsökt.. även om det tyvärr saknas bra studier på det.

Varför man ska öka risken för otrevliga sjukdomar som cancer och tandlossning är man kan tugga litta gummi är ett mysterium för mig.

tjing
2013-07-10, 14:23
Här kastar vi stora ord runtomkring oss; "paradontitsuspektibiliteten". Är du tandläkare?

Man kan ju ställa det mot riskökningen som all bulk medför i form av allmän ohälsa längre fram i livet. Snus är knappast det värsta man kan göra om man är frisk och aktiv.

Tjuckot
2013-07-10, 14:24
Äsch då.

Snus är inte så illa. Lite högre blodtryck/puls, ökad risk för cancer i bukspottskörteln. What else?

Ganska starkt nikotinberoende, förlorad frihet pga det, ökad risk för att dö i hjärt/kärlsjkd, luktar illa, sabbar upp tandkött -> blottar tandhalsar, pengar i sjön (1500kr i månaden för att inte få abstinens), risk att barnen får i sig det, ett antal risker för gravida kvinnor och deras ofödda/nyfödda barn, dåligt föredöme och inte fan är man trevlig att hångla med för den snusfria partnern.

Sådana saker brukar man fundera över.

tlk
2013-07-10, 14:25
Här kastar vi stora ord runtomkring oss; "paradontitsuspektibiliteten". Är du tandläkare?


Ja.


Man kan ju ställa det mot riskökningen som all bulk medför i form av allmän ohälsa längre fram i livet. Snus är knappast det värsta man kan göra om man är frisk och aktiv.

Att det skulle vara det värsta har väl ingen påstått.

tlk
2013-07-10, 14:26
sabbar upp tandkött

Snus sabbar dock inte tandköttet.

tjing
2013-07-10, 14:28
Ökad risk för hjärt-kärlsjukdom är fullt av confounders (epidemiologiska studier och många snusare är inte så hälsosamma) och överlag finns inte mycket bevis för att snus i sig skulle öka risken signifikant. Många studier har också visat att en ökad risk inte föreligger.

Det luktar ju ingenting i munnen för andra. Hört talas om lågprissnus? Själv lägger jag max 200 i månader på snus.

tjing
2013-07-10, 14:29
Att det skulle vara det värsta har väl ingen påstått.

Nej, men allting blir ju någonstans relativt.

Nu tror jag också att snus tillsammans med övrigt dåligt leverne kan göra saken värre, kanske öka risken för diabetes, högt blodtryck etc. Men en hälsosam snusare är ju en annan femma.

Tjuckot
2013-07-10, 14:29
Ökad risk för hjärt-kärlsjukdom är fullt av confounders (epidemiologiska studier och många snusare är inte så hälsosamma) och överlag finns inte mycket bevis för att snus i sig skulle öka risken signifikant. Många studier har också visat att en ökad risk inte föreligger.

Det luktar ju ingenting i munnen för andra. Hört talas om lågprissnus? Själv lägger jag max 200 i månader på snus.

Du har all rätt att snusa :) Jag bara berättade lite allmänt vad snusare brukar uppleva när jag pratar med dom.

tjing
2013-07-10, 14:31
Jag har iofs ständiga planer på att sluta, men det är närmast omöjligt tyvärr.

tlk
2013-07-10, 14:33
Jag har iofs ständiga planer på att sluta, men det är närmast omöjligt tyvärr.

Snus är en lömsk svensk uppfinning för att se till att arbetskraften inte flyr till övriga EU. :thumbup:

Tjuckot
2013-07-10, 14:35
Jag har iofs ständiga planer på att sluta, men det är närmast omöjligt tyvärr.

Det finns goda möjligheter att sluta, jag har träffat många som sagt precis som du och som nu är tobaksfria :) De flesta har flera försök i ryggen som man upplever som misslyckanden och som gör att man inte vill/vågar/orkar göra ett nytt försök. Med rätt beslut, metoder och läkemedel är det klart genomförbart, inte alls ovanligt med bättre resultat än tidigare (dvs mindre abstinens/må dåligt under den första fasen och större upplevda positiva effekter).

tjing
2013-07-10, 14:57
Snus är en lömsk svensk uppfinning för att se till att arbetskraften inte flyr till övriga EU. :thumbup:

Ja, det är inte omöjligt att det ligger till så. Går dock att importera till utlandet.

Wilt the Stilt
2013-07-10, 15:13
Utan att veta hur du snusar eller något närmare om dig är generellt sett nikotinplåster bra. Just pga att man ofta snusar ganska konstant och plåster imiterar det bra då det sitter på jämnt. Kan kompletteras med e.x tuggumi, sugtablett, spray när plåstret inte räcker. Det finns också evidens för champix som är receptbelagt. Jag har också en hel del klinisk erfarenhet av att det fungerar bra för snusare såväl som rökare.

Viktigt att blir varse om hur man snusar, m.a.o bryt vanor! Du är van vid snusdosan i fickan och prillan under läppen, det är ovant att inte ha dem där. Hur ska det hanteras? Sociala sitationer, efter maten osv osv.. bryt och bli medveten om dina vanor! :)

Jag pratar om nikotinberoende och tobaksvanor, de går hand i hand.

Om du vill får du gärna skriva en rad i PM när du vill sluta. Jag har träffat dem som gått ner i vikt vid rök/snusstopp, mycket handlar om att ha strategier för att hantera det. Men man måste känna sig redo :)

Tack så mycket för hjälpen. Det där med snusdosan i fickan är som en del av beroendet.. :)

PMar dig när/om jag känner mig manad. :)

Tjuckot
2013-07-10, 16:03
Tack så mycket för hjälpen. Det där med snusdosan i fickan är som en del av beroendet.. :)

PMar dig när/om jag känner mig manad. :)

Minst sagt är det de :)

Du är så välkommen så!

NoPainNoGains
2013-07-10, 16:58
http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif



http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Icke-rökarna nybildade 60% mer muskelprotein, dygnet runt, än rökarna.

Tack för svaret :) Grym bild också!
Men jag som röker ciggar exempelvis. Påverkas jag lika mycket då :S Eller dina studier är de baserade på folk som har rökt lång/kort tid och varje dag?

NoPainNoGains
2013-07-10, 16:59
Aldrig fattat varför folk feströker, är det roligare när man är full eller?

Ger ju inte ett jävla skit förutom giftiga ämnen i kroppen.

Ja du, jag känner mig dum. Och kanske är delvis lite dum också för tillfället, men ja de är socialt och det bara blir av på fyllan..

NoPainNoGains
2013-07-10, 16:59
Socialt, antar jag.

Japp, håller med.. Låter dumt, men de är så de är..