handdator

Visa fullständig version : Kommer MMA 2 ggr/v sabba gainsen?


Stor Hård Ådrig
2013-07-09, 14:32
Tjo!

Brukar träna 5-6 ggr gym i veckan nu, men funderar på att börja köra MMA 2 ggr i veckan. Tänker inte satsa på det, utan mest för mer funktionell träning, kondition, hobby, kul osv. Gym-gainsen går i första hand. Planerar att köra 4-5 gympass i veckan, 2 MMA-pass och antagligen en vilodag. Kan hända att jag kör dubbelpass en dag i veckan, då typ armar eller nåt lätt på den dagen. Vet att det är väldigt hård träning när man kör MMA och jag är lite orolig att mina gymresultat kommer att drabbas. MMA:n blir lite som 2 roliga cardiopass i veckan, men frågan är hur mycket det sliter på återhämtningen/musklerna. Mitt huvudmål med gymträningen är att bygga massa, även fast jag periodvis kör för styrka.

Någon som har erfarenhet eller tankar kring detta? Ifall MMA:n kommer i vägen för mycket för gymträningen kommer jag nog skita i det.

(Om nån undrar vilken nivå gymträningen ligger på så är jag 180cm, 74 kg, 8%~ bodyfat. Styrkestats står i min signatur)

Snubben
2013-07-09, 14:39
Borde inte principen vara samma som om du skulle börja med löpning? MMA har väl mer "nära" till löpning är ren styrketräning (Rätta mig om jag har fel)

Jag styrketränar 4ggr per vecka och löper 3, det är en större belasning på kroppen men om man ser till att känna efter hur kroppen mår och sköter kosten så kan det bara gå uppåt. Sedan kanske det inte kommer gå lika snabbt som om man bara hade stryketränat (som jag anser är av mindre karaktär då jag inte på något sätt tränar på elitnivå i varken löpning eller stryketräning...)

Stor Hård Ådrig
2013-07-09, 14:54
Borde inte principen vara samma som om du skulle börja med löpning? MMA har väl mer "nära" till löpning är ren styrketräning (Rätta mig om jag har fel)

Jag styrketränar 4ggr per vecka och löper 3, det är en större belasning på kroppen men om man ser till att känna efter hur kroppen mår och sköter kosten så kan det bara gå uppåt. Sedan kanske det inte kommer gå lika snabbt som om man bara hade stryketränat (som jag anser är av mindre karaktär då jag inte på något sätt tränar på elitnivå i varken löpning eller stryketräning...)

Mjo, är nog inte mest cardio-delen jag är orolig över utan mer att man använder hela kroppen i MMA och det kanske skulle förstöra återhämtningen.

Snubben
2013-07-09, 17:12
Mjo, är nog inte mest cardio-delen jag är orolig över utan mer att man använder hela kroppen i MMA och det kanske skulle förstöra återhämtningen.

Du använder väl hela kroppen i löpning med? :)

Jag tycker det borde vara samma princip, även om MMA kanske involvera mer styrka än löpning, dock är väl ändå MMA en sport där uthållighet/kondis är A och O (eller?)?

Någon annan mer inbiten får reda ut det, jag är inte särskilt insatt i det så jag ska inte säga för mycket, tycker dock principen borde vara samma.. Tillräckligt med tid för återhämtning innan man ger sig på nästa..

Beemel
2013-07-09, 17:17
Jag kör Gym 4-5 gånger i veckan och karate 3-4 gånger.
Det funkar för mig, tycker att jag utvecklas ganska ok. säkert inte optimalt för muskeltillväxten, men det är så förbannat kul att jag vägrar välja bort någon av aktiviteterna.
Har kört så sedan nyår och det funkar helt ok.
Har under större delen av detta år även legat på kcalunderskott (har gått ner 11 kg) och 4 månader körde jag low carb. Detta till trots tycker jag att min kropp har orkat med bra. Det börjar bli jobbigare nu när fettreserven är mindre, men fortfarande inga problem.
Du kan kika i min journal så finns det lite bilder på hur kroppen utvecklats (sidan 3 och en av de sista sidorna.)
Kan säga så mycket som att jag sover väldigt gott om nätterna =P