handdator

Visa fullständig version : Latsdrag mot annan övning


Snubben
2013-07-09, 14:20
Tjena

Jag har kört latsdrag ett bra tag nu, vikter upp o ner, tekniker höger vänster etc. Läst genom trådarna här på kolo. för att se om min teknik är tokig eller om jag gör något annat knas, men jag får det bara inte att klicka! Jag utvecklas inget i Latsdragen (viktmässigt) och jag får ingen kontakt eller känsla öht i ryggen av den här övningen. Rent spontant så är det säkerligen tekniken som brister, även om jag försöker mig på alla möjliga sätt (läst allans trådar och diskussioenr om framför bakom, kollat youtube etc).

Men nu har jag kommit till punkten att jag skiter i det, det går bara inte.

Men fråga är enkel, om jag hoppar vanliga latsdrag, skall jag ersätta den med något. För tillfället består mitt ryggpass av mark, stångrodd, latsdrag. Jag bör väl kunna köra mark, stångrodd, chins och fortfarande ha "täckt" ryggen (har inte kört chins tidigare, fråga mig inte varför för det vet jag inte men efter att ha kört två pass med chins så känns det bra i ryggen, får verkligen kontakt..)

Så frågan är enkel;

Latsdrag ut, in med chins. Bra/dåligt?

StarkaUlf
2013-07-09, 14:42
Bra.

ceejay
2013-07-09, 14:49
jag har dissat latsdrag helt och kör bara chins. Funkar fint.

Oljeblixten
2013-07-09, 14:50
Chins är en bättre övning enligt mig så jag skulle kört den.

D-Crawler
2013-07-09, 15:00
Chins alla dagar i veckan. Jag gillar dock latsdrag också, speciellt i slutet för att pumpa ut det allra sista. Kör max brett grepp då med knappt någon baksving alls, låg vikt och många repetitioner. Finns det ingen kunnig på ditt gym som du kan be om hjälp för att se vad du gör för eventuell(a) fel?

Taalamon
2013-07-09, 22:28
latsdrag har jag också haft svårt med "kontakten" på.. (har fortfarande svårt när det är riktigt tungt.)

Det enda som funkat för mig under mina 3 eller 4 års träning är att köra många lätta under en tid för att sedan sakta höja vikten

Hold Fast
2013-07-10, 17:00
Chins är totalt överlägsen jämfört med latsdrag enligt de allra flesta, så enbart bra imo.

pezrulezhaakon
2013-07-10, 17:53
Chins och latsdrag kan göras mycket lika som övning muskulärt sett.
Känslan kommer ändå bli olika.

En av anledningarna till att många inte tycker latsdrag är lika bra är att det är mycket enklare att fuska och deviera från det man från början är ute efter. Många har sitt utförande att skylla på, men väljer att skylla på övningen.

Snubben
2013-07-10, 19:45
Chins och latsdrag kan göras mycket lika som övning muskulärt sett.
Känslan kommer ändå bli olika.

En av anledningarna till att många inte tycker latsdrag är lika bra är att det är mycket enklare att fuska och deviera från det man från början är ute efter. Många har sitt utförande att skylla på, men väljer att skylla på övningen.

Som jag skrev så är det med stor sannolikhet (typ 100%) min teknik som är helt åt skogen, inte övningen..

Men jag kör på Chins då, känns faktiskt mycket bättre.



Tack för att Ni tog er tid och svarade.