handdator

Visa fullständig version : Stefan Fernholm


strongestebooks
2013-07-08, 23:28
Jag vet inte om ni känner till mannen i fråga, tyvärr lever han inte längre. Hur som helst, han var en väldigt duktig diskuskastare under 1980-talet, under -90 talet så gav han sig på bodybuilding men jag tror aldrig att han hann med att tävla tyvärr. Stefan var en extrem idrottsman och det klippet jag länkar till här är otroligt sevärt och inspirerande.

Stefan på tuben (http://www.youtube.com/watch?v=g8P10ZhKhRw)

bigtraps
2013-07-09, 05:21
Bra video. Dokumentären om honom är också mycket sevärd.

Arne Persson
2013-07-09, 06:13
Jag vet inte om ni känner till mannen i fråga, tyvärr lever han inte längre. Hur som helst, han var en väldigt duktig diskuskastare under 1980-talet, under -90 talet så gav han sig på bodybuilding men jag tror aldrig att han hann med att tävla tyvärr. Stefan var en extrem idrottsman och det klippet jag länkar till här är otroligt sevärt och inspirerande.

Stefan på tuben (http://www.youtube.com/watch?v=g8P10ZhKhRw)

Han tävlade iallafall på Luciapokalen (-trofén) en gång och sopade mattan där. Speciellt hans ben var, minst sagt, rejäla.

Allan
2013-07-09, 06:47
Finns folk på Kolo som kände honom mycket väl. Filmen är sevärd

ceejay
2013-07-09, 09:11
väldigt intressant.

Matsa
2013-07-09, 14:00
Inspirerande! Imorgon blir det powercurls bara för det. :)

Knatcharn
2013-07-09, 16:06
Skön video, vilken viking! Tack för länken. :)

FoolsGold
2013-07-09, 16:13
Länkar dokumentären som nämnts ovan. Mannen har ju onekligen lagt massor av tid på träning men som framkommer i dokumentären var det också en del otillåtna preparat inblandade i de fina resultaten. Dokumentären var hur som helst intressant och sevärd!

Ngst4sjWIEU

bigtraps
2013-07-09, 19:51
En vän till mej tränade och tävlade tillsammans med Fernholm i USA.
Har fått ett antal anekdoter berättade som kanske inte passar att framföras här.
Hursomhelst är det sant att han var som ett djur i sin träning

ceejay
2013-07-09, 20:21
man kanske skulle börja kasta diskusar

MackeJuve
2013-07-09, 21:25
Tack som fan, älskar verkligen den här typen av dokumentärer.

strongestebooks
2013-07-09, 23:21
En vän till mej tränade och tävlade tillsammans med Fernholm i USA.
Har fått ett antal anekdoter berättade som kanske inte passar att framföras här.
Hursomhelst är det sant att han var som ett djur i sin träning

Kan tänka mig att han hade ungefär samma underbara "grundton" i skallen som Ricky Brusch, Frank Andersson, Hoa Dahlgren, Ehrling Wahlgren och ett par andra hjältar. En grundton som får en att göra galna saker, och - som gör att man uträttar stordåd efter stordåd på gymmet.

Knatcharn
2013-07-10, 08:03
Länkar dokumentären som nämnts ovan. Mannen har ju onekligen lagt massor av tid på träning men som framkommer i dokumentären var det också en del otillåtna preparat inblandade i de fina resultaten. Dokumentären var hur som helst intressant och sevärd!


Härligt, en till! Tack så mycket. :)

man kanske skulle börja kasta diskusar

Haha ja jäklar, ett vinnande koncept? ;]

Loke
2013-07-10, 09:46
Haha, roligt med breven där prestationerna står, precis som en kollojournal:

"331 i _DJUPA_ ben[böj] och 3x170 i snebänk (jag kör inte vanlig bänk) 321 i marklyft (lätt)"

Skulle vart kul att veta varför han inte körde vanlig bänk och hur djupa de där böjarna egentligen var.

rooz
2013-07-10, 11:30
Haha, roligt med breven där prestationerna står, precis som en kollojournal:

"331 i _DJUPA_ ben[böj] och 3x170 i snebänk (jag kör inte vanlig bänk) 321 i marklyft (lätt)"

Skulle vart kul att veta varför han inte körde vanlig bänk och hur djupa de där böjarna egentligen var.

Han gör 700 pounds i dokumentären (klippet är från BSF) och det ser hyffsat godkänt ut.

Magnus Larsson
2013-07-10, 20:21
Riktigt bra doku, tragisk förvisso

Thelvino
2013-07-10, 20:47
Haha, roligt med breven där prestationerna står, precis som en kollojournal:

"331 i _DJUPA_ ben[böj] och 3x170 i snebänk (jag kör inte vanlig bänk) 321 i marklyft (lätt)"

Skulle vart kul att veta varför han inte körde vanlig bänk och hur djupa de där böjarna egentligen var.

Kan det ha med vinkeln att göra? Tyckte att någon av de andra nämnde att när de körde bänk så la de ner stången nästan vid halsen. Det liknar utförandet av kasten/stötarna?