handdator

Visa fullständig version : Benspark varannan dag ris eller ros?


ttoobbee
2013-07-08, 16:03
Hejsan , just nu tränar jag en rullande fyrsplit som ser ut som följande.

1.Rygg,biceps
2.Bröst,triceps
3.Ben
4.Axlar

Jag tar vilodag när kroppen säger till och tränar vader varannan dag och magen ungefär var tredje dag.

Nu är det så här att mina små kyckling ben släpar efter, eftersom jag inte la ner tid på dem i början av min träningskarriär (hört talas om det förr?)*screwy*

Visst har det börjat hända grejjer med dem de senaste året men de är fortfarande långt ifrån en snygg symmetri med överkroppen..

Så till frågan vad tycker ni om att lägga in 5 set benspark på ryggdagen? Så benen får stryk varannan dag men varannat pass med ett ordentligt benpass och nästa pass med endast benspark? Någon som testat att träna benen på det viset att ha kortare vila än resterande muskler? Har detta gett resultat? Alla synpunkter tas emot med öppen famn!

Tack på förhand

Spacedogg
2013-07-08, 16:19
Har kört knäböj varannan dag över en längre tid och det funkade bra. Visst, de första veckorna är det jobbigt men man vänjer sig till slut, benen växte på bra också. Det är hela grejen med Stronglifts och liknande styrkeprogram för nybörjare, ökad frekvens kan göra under.

Tobbey
2013-07-08, 16:50
Böjt iprincip varje dag i en månad nu (dock tränar jag inte för "muskeltillväxt" utan för maximal styrka och kraft) MEN benen har växt riktigt bra på det. Samma kroppsvikt, men hela +2cm på låren..

LillisJ
2013-07-08, 16:57
Böjt iprincip varje dag i en månad nu (dock tränar jag inte för "muskeltillväxt" utan för maximal styrka och kraft) MEN benen har växt riktigt bra på det. Samma kroppsvikt, men hela +2cm på låren..

Vilken volym? Vill testa, mina ben suger. *drool*

PureWhey
2013-07-08, 17:26
Vilken volym? Vill testa, mina ben suger. *drool*

Jag skulle lagt ihop så många (set) squats jag normalt sett kör under en vecka, spridit ut dem. Kanske ett par extra beroende på hur mycket man böjer normalt sett.

LillisJ
2013-07-08, 17:57
Jag skulle lagt ihop så många (set) squats jag normalt sett kör under en vecka, spridit ut dem. Kanske ett par extra beroende på hur mycket man böjer normalt sett.

Kör från och med idag 16 set böj i veckan, utspritt på tre dagar. Får se hur det går, men jag tackar för tipset! :)

Tobbey
2013-07-08, 18:10
Vilken volym? Vill testa, mina ben suger. *drool*

Stegrat uppåt under flera månader, inget man bara slänger sig på från böj 1 dag i veckan till 7. Kolla min journal och försök bilda en uppfattning om vecko-volymen, den varierar kraftigt :)

För att ge en spontan siffra, 20-50 set / vecka, med reps från 1-3. Dock är det dags att ge det ett break en vecka nu :D Börjar bli riktigt sliten i låren iom att jag cyklar till/från jobbet varje dag på 1.5mil, också.

z_bumbi
2013-07-08, 18:14
Hur ser hela träningsprogrammet ut? Att lägga till något utan att veta hur det som redan körs är ganska vanskligt.

crizzan
2013-07-08, 19:24
Eller så byter du splitt och kör såhär

Ben
Rygg,biceps
Bröst,triceps
Ben
Axlar
vila

Men skulle hellre satsat på böj än benspark om du vill köra som du säger.
Själv kör jag ben 2ggr/veckan och där är det blandat men alltid med 5set böj (en dag frontböj en dag SL böj) och alltid 3set mark (en dag djupmark en dag vanlig mark).