handdator

Visa fullständig version : Gårdsloppis - vad tänka på?


Lellan
2013-07-08, 08:45
Antar att det bara är "att köra" men jag gillar att vara förutseende såatte..

Ngn som flänger mkt på loppisar som kan tipsa?
Tanken är en mix av det mesta: gamla prylar, verktyg, porslin, barnkläder, leksaker, hantverk. Billigt, men vissa saker kommer ju inte säljas dumbilligt om de har högre värde. Så mkt grejer jag orkar fixa till snyggt på ngra dagar. Fixa mkt växel.

Har kanske 20 kvm bara med tak, resten blir i trädgården (tänker beställa soligt men inte så varmt väder, så folk är loppissugna..), har 5 parkeringplatser. Tomten ligger nära vältrafikerad riksväg men ändå avskilt (i flerfamiljsområde), får man skylta hur som helst? Tycker man brukar se skyltar lite varstans..

Ngn annan regel kring försäljning?
Får man sälja tex glasspinnar (för inköpspriset)? (tänkte bjuda på saft?) Spelar datum ngn roll (planen är 24+25e)?

Har som sagt aldrig gjort detta förr, gör det mest för att bli av med grejer! :)



(Tror inte det här räknas som reklam, kommer inte vara hos mig el ens i Västerås, mod får protestera annars)

mela
2013-07-08, 09:19
Kul att du ska ha loppis :)

Skyltning är olika från kommun till kommun. Detta säger Västerås Kommun (http://www.vasteras.se/naringsliv/ansokningartillstand/Sidor/skyltar.aspx). Så mitt tips är att ringa till kommunen för att dubbelkolla hur det är. Tror att du ska klara dig utan bygglov för småskyltar :D

Polisens hemsida säger detta: "Gatuförsäljning
Om du säljer något på en gata, exempelvis blommor, krävs inget tillstånd. Om du däremot behöver markyta vid försäljningen, om du till exempel sätter ner en stor låda på gatan eller om du lägger ut en filt på gatan med saker på, behöver du tillstånd för användande av offentlig plats. Vissa kommuner har regler för vad som gäller vid gatuförsäljning. Kontrollera med kommunen vad som gäller."
Men om du är på din egna mark lär inget tillstånd behövas.

Exdiaq
2013-07-08, 17:07
Inga underkläder, damma av lampskärmarna, var glad och hurtig. Det är väl det jag kan tänka mig. Kör hårt.

Baan
2013-07-08, 20:36
Åh, loppis..kul. Jag brukar sälja på loppis ibland. Mycket skyltar är ett hett tips.


/Angel (hehehe)

Wzup2u
2013-07-08, 20:42
jag jobbar på loppis som värd.
tänk på, att klä dig hyffsat stilrent och rena kläder, välvårdad osv.
det gör att folk köper mer av dig då kopplas bilden till välvårdade försäljningssaker.

-ha det inte för stelt bland sakerna supervikt och strategiskt, blir stelhetskänsla uschhh , blanda och ha lite utspritt osv.

-sen en viktig sak sätt inte prislappar på saker................ det är ingen affär utan loppis... där folk vill fråga och pruta, sitter det prislappar tappar du kunder.

kunderna ska bli nyfikna på pris och fråga.

bjuda på saft hmm? skippa det.

Lellan
2013-07-08, 21:01
Kul att du ska ha loppis : )

Skyltning är olika från kommun till kommun. Detta säger Västerås Kommun (http://www.vasteras.se/naringsliv/ansokningartillstand/Sidor/skyltar.aspx). Så mitt tips är att ringa till kommunen för att dubbelkolla hur det är. Tror att du ska klara dig utan bygglov för småskyltar : D

Polisens hemsida säger detta: "Gatuförsäljning
Om du säljer något på en gata, exempelvis blommor, krävs inget tillstånd. Om du däremot behöver markyta vid försäljningen, om du till exempel sätter ner en stor låda på gatan eller om du lägger ut en filt på gatan med saker på, behöver du tillstånd för användande av offentlig plats. Vissa kommuner har regler för vad som gäller vid gatuförsäljning. Kontrollera med kommunen vad som gäller."
Men om du är på din egna mark lär inget tillstånd behövas.

Ja, klart som korvspad! ;P

Egen mark i Dalarna förresten. Sitter skyltar öööverallt.. :Virro

Inga underkläder, damma av lampskärmarna, var glad och hurtig. Det är väl det jag kan tänka mig. Kör hårt.

Hm.. inga använda trosor u say? :confused: ;)

Åh, loppis..kul. Jag brukar sälja på loppis ibland. Mycket skyltar är ett hett tips.


/Angel (hehehe)

Ska skylta på! :kickass:

jag jobbar på loppis som värd.
tänk på, att klä dig hyffsat stilrent och rena kläder, välvårdad osv.
det gör att folk köper mer av dig då kopplas bilden till välvårdade försäljningssaker.

-ha det inte för stelt bland sakerna supervikt och strategiskt, blir stelhetskänsla uschhh , blanda och ha lite utspritt osv.

-sen en viktig sak sätt inte prislappar på saker................ det är ingen affär utan loppis... där folk vill fråga och pruta, sitter det prislappar tappar du kunder.

kunderna ska bli nyfikna på pris och fråga.

bjuda på saft hmm? skippa det.

Aha, vi ska vara prydliga dårå! =) Tänkte ägna dagarna innan åt att putsa fönster, pimpa med lite blommor så det blir nog bra.

Grejen med saft var att sonen är lite ivrigt på sitt stånd á la detta:

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/skylta-marknadsstand-for-barn__0175389_PE328771_S4.JPG
Men han kanske kan kränga grejer i det? Får se.. (tänkte mest att det kanske uteslutande kommer grannar, dunno, känns ju som att man vill bjuda på nåt men vill ju inte vara "där finns gratis kaffe!" för alla förbipasserande på riksvägen.. ;P)).

Vad tros om korgar/backar med "allt i lådan 5 kr/st" typ? Du som är proffs å allt! (eller ngn annan)


Och sista dagen.. typ 3 för 5 kr/ 3 för 10 kr (om man har 10 kr lådda)? Fräscha lådor enl kategori?

Tack för tips hittills iaf! =)

BigIron
2013-07-08, 21:20
Baka något och koka kaffe, luktar gott från huset och är gott att äta/dricka/bjuda på. Se till så att alla tyger får hänga ute och vädra, kanske finns något som luktar unket eller gammalt.

Lellan
2013-07-08, 22:09
Baka något och koka kaffe, luktar gott från huset och är gott att äta/dricka/bjuda på. Se till så att alla tyger får hänga ute och vädra, kanske finns något som luktar unket eller gammalt.

Å nu känner jag mig snål som inte ville bju på kaffi.. :em: ;)

Nä, men bra tips där. Kärleksmums 4 the win! *cupid*

Angel
2013-07-08, 22:28
Skriv typ saft och kärleksmuff till alla köpare på en stor skylt.

Allan
2013-07-09, 06:50
Om du ska sälja gamla dvd eller spel eller t o m VHS - kolla att det är rätt grejor i rätt fodral. Vi fick med oss en HELT annan film än Bamse när vi köpte en driva på en loppis...

Arne Persson
2013-07-09, 07:23
Om du ska sälja gamla dvd eller spel eller t o m VHS - kolla att det är rätt grejor i rätt fodral. Vi fick med oss en HELT annan film än Bamse när vi köpte en driva på en loppis...

En privat P-rulle kanske?:d