handdator

Visa fullständig version : Nedre rygg inte rak vid roddar


FoxCharlie
2013-07-07, 22:23
...Håna mig inte för min fina paintbild nu. ;)

Jag har märkt att när jag kör väldigt framåtlutande övningar, som pendlay roddar och omvända flyes t.ex. Så buktar min nedre rygg ut. Och jag kan omöjligt få den rak förrän jag står mycket mer upprätt än jag vill.

Vanligtvis är jag ganska svank, men nu blir det alltså tvärtom, att svanken putar ut åt andra hållet istället, medans resten av ryggen är rak.


Jag har försökt illustrera med bilden nedan. Kan man lösa det här på något vis? Har funderat på om det är en stelhetsgrej som man kan stretcha/töja bort.
Jag har ju alltid utgått efter att man ska ha rak rygg när man lyfter, så kan det här vara en skaderisk att lyfta när det ser ut såhär?

http://www.forumbilder.com/images/2013/07/07/rygg4xit7.jpg

Latissimus Dorsi
2013-07-07, 22:31
Spänner du magen?

Juniper
2013-07-08, 00:32
...så kan det här vara en skaderisk att lyfta när det ser ut såhär?

Tvivlar lite på att du verkligen kutar med ryggen så där mycket när du kör pendlayrodd? I sådana fall lär du ha fått känningar i ländryggen?

Skaderisken är beroende av hur långt ifrån dig som du håller vikterna/stången, varför skaderisken är extremt hög i pendlayrodd, men förhållandevis låg i en övning som raka marklyft.

Nu orkar jag inte leta reda på någon källa, men jämfört med raka mark skulle jag uppskatta att trycket på diskarna är minst fem gånger högre i pendlayrodd.

Jag tycker att du ska skippa pendlayrodd helt och hållet tills dess att du har blivit stark och rörlig nog för att kunna hålla ryggen rak i den övningen. Som av en händelse råkar just raka marklyft vara en skaplig och förhållandevis säker övning för att träna upp den flexibilitet och bålstyrka som pendlayrodd kräver.

pezrulezhaakon
2013-07-08, 01:18
FoxCharlie, kan vara stram i baksida lår.

Loke
2013-07-08, 13:06
Omvända flyes görs bäst liggandes på en bänk, tycker jag.

Pendeleyroddar är lite överskattade, vill man få dragrörelsen rakt framifrån kan man gott köra sälrodd eller helt enkelt köra både vanlig skivstångsrodd kombinerat med till exempel hantelrodd.

FoxCharlie
2013-07-08, 17:47
Gör ingen skillnad om jag koncentrerar mig på att spänna magen ordentligt.

Aldrig fått känningar av det.

Loke, du har ju en lösning på ev. skaderisk. Men det löser ju inte problemet. ;)
Jag vill ju inte sluta träna de övningarna jag vill. Skulle ju få avstå från raka mark också t.ex.

Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut vid ryck och frivändning. Då är väl förmodligen ryggen lite mer upprätt och därmed rak.

Alfers
2013-07-08, 19:20
Om du sitter upprätt ("bra hållning när man sitter på en stol") på golvet med helt utsträckta ben någon minut, vart känns det mest då?

FoxCharlie
2013-07-08, 19:51
Knävecken? Stramar ganska bra där. Annars känns det inte så mycket någonstans.

pezrulezhaakon
2013-07-08, 21:55
FoxCharlie

Då är det troligt att du är stram i baksida lår.

snelhest
2013-07-08, 21:57
tror det är erector spinae som gör att du upplever ryggen böjd.

FoxCharlie
2013-07-09, 17:45
Äre bara å stretcha hamstrings då? Något annat jag kan testa?
Vill snelhest utveckla?

snelhest
2013-07-09, 19:38
Äre bara å stretcha hamstrings då? Något annat jag kan testa?
Vill snelhest utveckla?

Det jag menar är att erektorerna kan visuellt se runda ut, eftersom att de är muskler, utan att själva ryggraden är böjd. Hur vet du att din ryggrad är rund?

pezrulezhaakon
2013-07-09, 23:12
FoxCharlie

Ja, testa. Tänk på att det tar ett tag att bli rörligare.

FoxCharlie
2013-07-11, 17:37
Det jag menar är att erektorerna kan visuellt se runda ut, eftersom att de är muskler, utan att själva ryggraden är böjd. Hur vet du att din ryggrad är rund?

Det vet jag inte. Men den ser rund ut. Ryggraden kanske är rak som ett spett, men musklerna formade som en banan då. ;)

Jag är stel i baksida lår. Ska se om det hjälper att stretcha mycket.