handdator

Visa fullständig version : Tappar ork snabbt i chins, trots att det är lätt


svag74
2013-07-07, 18:27
Alltid kört chins först i mina pass. Lagt märke till följande nu, vet inte om jag alltid varit så (har tränat i måååånga år), men sista månaderna åtminstone.

Första repsen känns väldigt lätta, som om jag skulle klara 10-12 stycken, men sedan efter 2-3 reps blir det plötsligt väldigt jobbigt.
Inte tungt utan mer att armarna blir som spaghetti, all energi är borta, jag liksom skakar upp och ner, och så blir det kanske 6 reps ungefär (med lite extravikt runt fötterna).
Känslan är lite som att energin tar slut, att styrkan finns där men ingen bensin liksom.

Är det helt enkelt så det ska kännas när musklerna inte orkar mer, eller kan det handla om kosten på något sätt?
Vad jag vet ska man inte svepa massa snabba kolisar före ett pass, eller ens nödvändigtvis behöva äta ett mål mat timmarna före, och jag gör heller inget av dessa (tar ett "pre-ägg" halvtimmen innan, malto senare under passet, och "gainer" plus lite mat efter).

Tips?

ceejay
2013-07-07, 18:29
Du är helt enkelt inte tillräckligt stark.

svag74
2013-07-07, 18:32
Du är helt enkelt inte tillräckligt stark.

Men det känns ju så lätt i början, att det inte är tungt.
Så styrkan känns som den finns där, men uthålligheten försvinner på nolltid, som om energin inte finns.
Men det kanske är samma sak, inväntar några fler synpunkter få se :)

Bryggan
2013-07-07, 18:37
Kanske dålig uthållighet? Själv orkar jag fler om jag stannar något längre i nedsänkt läge. Hur och varför det blivit så hos dig kan jag inte svara på.

svag74
2013-07-07, 18:41
Tänkte bara om det kunde ha med maten/energin att göra, för det är så det känns som sagt. Men man ska väl inte behöva svepa massa kolisar timmarna före ett pass för att vara fulladdad och redo liksom?

delizh
2013-07-07, 18:49
Tänkte bara om det kunde ha med maten/energin att göra, för det är så det känns som sagt. Men man ska väl inte behöva svepa massa kolisar timmarna före ett pass för att vara fulladdad och redo liksom?

Nej det behövs inte.
Som sagt, du kanske inte är tillräckligt uthållig ;) eller för klen *flex*

svag74
2013-07-07, 18:51
Nej det behövs inte.
Som sagt, du kanske inte är tillräckligt uthållig ;) eller för klen *flex*

Ok, bra, då behöver jag inte strula med massa kostexperiment i alla fall :)
Tackar allihop :)

aranada05
2013-07-07, 19:15
En fråga jag hade ställt mig själv: tränar jag chins för ofta/för tungt? Tycker mig känna igen mig i det där när jag pushat vikterna för mycket eller helt enkelt tränat för mycket över huvud taget...

svag74
2013-07-07, 19:21
En fråga jag hade ställt mig själv: tränar jag chins för ofta/för tungt? Tycker mig känna igen mig i det där när jag pushat vikterna för mycket eller helt enkelt tränat för mycket över huvud taget...

Kör chins 2ggr/vecka.
Ena gången rätt maxat 4 set, andra gången mer underhåll liksom.

panzerpig
2013-07-07, 19:29
testa att vila från chins en vecka och se om det går bättre? jag kan bara köra chins 1 gpng i veckan. återhämtar mig långsamt i ryggen

svag74
2013-07-07, 19:32
testa att vila från chins en vecka och se om det går bättre? jag kan bara köra chins 1 gpng i veckan. återhämtar mig långsamt i ryggen

Jag kör bara chins och hantelrodd för rygg/armar, så blir nästan lite klen träning då.
Jag får fortsätta och prova mig fram, precis som alla år som gått, kanske hittar något som passar just mig till slut :)

hidden
2013-07-07, 19:39
Jag lider av samma grej. Första 1-3 repsen kan man flyga upp överraskande fort, men sen tar det stop vid 6-8. Det är konstigt det där.

Har dock fått för mig att jag rent generellt har dålig uthållighet och är mer explosiv...

whalle
2013-07-07, 19:44
Vad kör du för progression? Försöker du öka vikt varje pass? Öka reps?

Vad jag brukar se ofta på gymmet är att många gör sina 10x3 och sen är nöjda med det. Men kör man det varje vecka går det ju varken framåt eller bakåt. Chins fungerar ju som vilken annan övning som helst där man helst ska lägga på vikt för att också bli starkare.
Jag skulle gissa att du helt enkelt är lite för svag för att orka fler.

Själv kör jag 4:or med 25 kg extra och klarar kanske 18-20 reps utan extra vikt. Att bli maxstark är ett bra sätt att kunna göra fler reps på en lägre vikt, kroppsvikten till exempel.

svag74
2013-07-07, 19:50
Vad kör du för progression? Försöker du öka vikt varje pass? Öka reps?

Vad jag brukar se ofta på gymmet är att många gör sina 10x3 och sen är nöjda med det. Men kör man det varje vecka går det ju varken framåt eller bakåt. Chins fungerar ju som vilken annan övning som helst där man helst ska lägga på vikt för att också bli starkare.
Jag skulle gissa att du helt enkelt är lite för svag för att orka fler.

Själv kör jag 4:or med 25 kg extra och klarar kanske 18-20 reps utan extra vikt. Att bli maxstark är ett bra sätt att kunna göra fler reps på en lägre vikt, kroppsvikten till exempel.

Progression förutsätter att man blir starkare, det blir jag typ aldrig.
Spelar ingen roll om jag bestämmer att jag ska göra en åtta nästa pass, när jag liksom sist, och gången innan, och åter gången innan, nätt och jämnt klarar en sjua. Däremot kan jag variera vikt eller vila, för att det ska bli lite roligare, men det händer aldrig något ändå.

Som starkast i chins var jag väl för typ 2-3 år sedan, men det går lite upp och ner runt samma stats liksom, precis som alla andra övningar.

Men verkar vanligt detta i alla fall, känslan att man blir tvärslut snabbt, så inget kostrelaterat troligen utan bara så som det "ska" vara då :)

ceejay
2013-07-07, 20:00
kör lägre reps. Typ att du siktar på ett målset med kanske 20kg extravikt. Du klarar kanske 4 reps, sen sänker du vikten och kör 4-5 reps, sen sänker du vikten lite till och gör 5-6 reps.

Klarar du dina 4 reps på 20kg extra så försök att göra 4 reps på 22,5 eller 25kg nästa gång. Det kanske blir 3 reps, men det gör inget. Försök igen nästa gång.

major Pectoralis
2013-07-07, 20:04
Att käka snabba kolhydrater någon h innan träning piffar upp mina prestationer. Förövrigt kan det vara både styrka och uthållighet som saknas för dig. Prova att träna båda.

whalle
2013-07-07, 20:29
Progression förutsätter att man blir starkare, det blir jag typ aldrig.
Spelar ingen roll om jag bestämmer att jag ska göra en åtta nästa pass, när jag liksom sist, och gången innan, och åter gången innan, nätt och jämnt klarar en sjua. Däremot kan jag variera vikt eller vila, för att det ska bli lite roligare, men det händer aldrig något ändå.

Som starkast i chins var jag väl för typ 2-3 år sedan, men det går lite upp och ner runt samma stats liksom, precis som alla andra övningar.

Men verkar vanligt detta i alla fall, känslan att man blir tvärslut snabbt, så inget kostrelaterat troligen utan bara så som det "ska" vara då :)

För mig är det svårare att lägga till en extra rep än att lägga till 2,5kg, ibland räcker det att lägga till 1,25kg och ibland får man köra en vecka på samma.

Testa kör något program och följ det slaviskt i minst två månader.
Idag körde jag chins så här:
4xkv
4x kv+15
4x kv+25
4x kv+22,5
4x kv+22,5
8x kv+10 (Kör till fail minus en rep)

På Fredag är det tanken att öka alla med vikter med 2,5kg

Bryggan
2013-07-07, 20:46
Progression förutsätter att man blir starkare, det blir jag typ aldrig.
Spelar ingen roll om jag bestämmer att jag ska göra en åtta nästa pass, när jag liksom sist, och gången innan, och åter gången innan, nätt och jämnt klarar en sjua. Däremot kan jag variera vikt eller vila, för att det ska bli lite roligare, men det händer aldrig något ändå.Jodå, prova bulk och och kör dina sju som om det regnar. När du sedan deffar så kommer du att orka 8 eller 9....sant alltså, inget skoj. Det beror på vikten såklart men det känns bättre i själen.

svag74
2013-07-09, 17:42
Kan det bero på att jag äter väldigt lite protein före passen?
Alltså, jag tränar sen eftermiddag, och har då fått i mig 23g protein under dagen.
Men protein har man väl kvar i kroppen sedan dagen innan, är väl ingen sådan färskvara att ha i sig före passen???

Simonbaws
2013-07-09, 18:09
Kan det bero på att jag äter väldigt lite protein före passen?
Alltså, jag tränar sen eftermiddag, och har då fått i mig 23g protein under dagen.
Men protein har man väl kvar i kroppen sedan dagen innan, är väl ingen sådan färskvara att ha i sig före passen???

du har ju mindre aminosyror i blodet, att dricka EAA / BCAA innan kanske inte är någon dum ide

Payter
2013-07-09, 19:17
Tror inte att det beror på att du har ätit för lite protein innan.Du kanske behöver mer voul (antal reps) pr pass.Ett sätt jag använt ibland är att köra ett set pullups efter varje press set.Nåt som Wendler förespråkar också.

Quazar
2013-07-09, 19:29
Mina fem cent är att det sitter i huvudet då jag varit med om precis det du beskriver i precis samma övning.

Detta var dock efter ett gymuppehåll på drygt ett år och jag var inte lika stark eller uthållig (trodde jag).

Jag löste det genom att ta med 10-kilos-viktvästen som jag kört 12 reps med förrut och jag körde nu 8 stycken! Att jämföra med de 6-8 reps jag körde utan viktväst träningarna innan.

Träningen efter var jag uppe på 14 reps med bara kroppsvikten igen, precis som innan uppehållet.

Ibland behöver man pusha sig själv lite och bryta ett mönster. Har du gjort lumpen så vet du att man orkar mkt mer när man själv tror att man är helt slut.

Knatcharn
2013-07-10, 12:35
Du får ingen progression om du inte tvingar fram den, det är inget som kommer gratis. Prova att klämma ur fler reps, lägga på mer vikt, köra negativa reps, etc etc. Du måste fortsätta öka om du vill fortsätta öka ;).

TKDman
2013-07-10, 14:30
Tror att om du vill kunna göra många så måste du träna på att göra många. Att hänga på extravikt har inte fungerat jättebra för mig, inte mängdmässigt iallafall. Kan i stort sätt göra lika många med kroppsvikten som med kroppsvikten + 20 kg.

Upplever likande som dig att jag helt plötsligt "dör" vid många. (Nu ska jag inte säga att bli starkare i chins inte har hjäpt något alls, bara att det känns som om jag borde kunna göra fler än 15 reps om jag kan göra 5 reps med kv + 40 kg eller 3 reps med kv+ 50kg)

Så jag tror nog på högrepsträning + negativa reps så du riktigt tar ut dig. Att köra en annan ryggövning kan också hjälpa dig utveckla chinsfärdigheten. *flex*