handdator

Visa fullständig version : Squat everyday


Batistuta
2013-07-06, 23:53
Hei. Programmet jeg kjører for tiden går ut på at jeg går opp til 1rm i knebøy, går ned ca 20% og kjører 5 reps,senker 20% til og kjører 10reps. Etterpå gjør jeg det samme med frontbøy. Så går jeg over på markløft der målet er å klare 200kg hver økt og deretter en tung 5'er. Etter dette kjører jeg enten mage,legger,skuldre eller bryst, ettersom hva det er jeg har kjørt sist. Har gjort dette i 6 dager nå,utenom på torsdag. Da kjørte jeg 1000 reps på 60kg i frontbøy, før jeg tok 210 i markløft og en tung 5er på 180.

Problemet er at begge knærne har etter dag 4 begynt å knekke noe vanvittig, det knekker nesten uansett hva jeg gjør. Det gjør ikke noe vondt, men det gjør meg litt bekymret. Hva tenker dere, er det noe å bry seg om? Musklene restituerer seg jo fortere enn leddene.

Jeg kjører mye mobilitets trening og tøying utenom,.

rooz
2013-07-07, 00:14
Låter Broz-inspirerat?

Ceejay på här på kolo har tränat något liknade förr, och nedträningen kommer nog ganska fort. Men testa att ha ett lågt training-max (Kanske 90% av dagens 1RM ist för 100%) och låt kroppen vänja sig.

Testat knävärmare?

BobaFett
2013-07-07, 02:29
Det som jag upplevt är att lätta vikter kan ge problem med knäna. Problemet är att man vid lätta vikter inte behöver spänna musklerna så mycket. Testa och verkligen spänn alla muskler oavsett om du kör tungt eller lätt. Detta kommer förhoppningsvis att stabilisera knäleden mer. Det har hjälpt mig i alla fall.

Batistuta
2013-07-07, 14:54
Låter Broz-inspirerat?

Ceejay på här på kolo har tränat något liknade förr, och nedträningen kommer nog ganska fort. Men testa att ha ett lågt training-max (Kanske 90% av dagens 1RM ist för 100%) och låt kroppen vänja sig.

Testat knävärmare?
Hvorfor skal jeg gå opp til 90% istedenfor mener du? Hva slags knevarmere tenker du på? Straps?

Det som jag upplevt är att lätta vikter kan ge problem med knäna. Problemet är att man vid lätta vikter inte behöver spänna musklerna så mycket. Testa och verkligen spänn alla muskler oavsett om du kör tungt eller lätt. Detta kommer förhoppningsvis att stabilisera knäleden mer. Det har hjälpt mig i alla fall.
Tusen takk for tips:)

ceejay
2013-07-07, 16:30
No pain no gain :) Det är väldigt jobbigt att köra till max varje dag. Men knastrar det lite i knäna utan smärta så är det väl ingen fara. Det är när du tvekar till att sätta dig pga smärta som du kanske ska ta det lite lugnt.

z_bumbi
2013-07-07, 17:01
Hur tränade du innan du började köra på det här viset?

Batistuta
2013-07-07, 20:55
Hur tränade du innan du började köra på det här viset?
Har bare trent som jeg har følt for, men jeg kjører stort sett alltid til failure. Har gjort det i 3år så kroppen er vant til det, har alltid trent veldig mye men har kun trent styrke i 3år. Det har vært veldig mye tung markløft,chins,dips, og frontbøy. Har kjørt pyramide opp til en 3er, motsatt pyramide osv. Har variert mye, prøver å finne "utmaninger" hele tiden for at det skal være morsomt/utfordring.

No pain no gain :) Det är väldigt jobbigt att köra till max varje dag. Men knastrar det lite i knäna utan smärta så är det väl ingen fara. Det är när du tvekar till att sätta dig pga smärta som du kanske ska ta det lite lugnt. I dag fikk jeg til 145 i knebøy,120 i front og 200*5 i markløft og jeg er helt ødelagt i dag også.. hehe:) Det tar virkelig på og for et par min siden så fikk jeg skikkelig hjertebank 2 ganger, merkelige greier...

Batistuta
2013-07-07, 21:00
I dag hadde jeg veldig lite lyst til å trene og drøya den lengst mulig, så jeg fikk bare trent i litt over 1,5time. Avsluttet økta med bulgarske utfall 10*3 med 32kg og et bens dropsett i legextension. Gikk egentlig ut på tid, men fikk lov å være 20 min lenger av personalet. Dette er virkelig krevende psykisk, hadde aldri klart det uten ferie. Det eneste jeg gjør er å spise,sove,sitte på dataen, og litt småting. Ellers tøyer jeg og driver med mobiliseringtrening, hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg ikke klart å bevege meg;)

Batistuta
2013-07-10, 00:34
Går bare bedre og bedre, føler meg lettere og lettere. I dag tok jeg 150x1 i knebøy,210x3 i markløft,kjørte litt utfall og legger til slutt. 2timers trening. Løp intervaller et par timer etterpå og kjørte 45 min med knebøy på kvelden-med en lett 1-er på 140 og noen lette sett på slutten. Teknikken i knebøy ble plutselig vanvittig mye bedre i dag og nå har jeg blitt avhengig, det er derfor jeg bare måtte kjøre to økter i dag!:D Moro;) Jeg er ikke sliten i det hele tatt, merkelig hvor fort kroppen tilpasser seg..

hestJaevel
2013-07-10, 03:24
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Fortsätt med det!

:)

Tobbey
2013-07-10, 07:17
Nu är inte jag nån elit men däremot väldigt öppen för olika träningsupplägg. Har kört böj varje dag nu i cirka 1 månad. Har skiftat mellan front och bakböj varje dag. Första som kommer är mer vana under stången samt mindre ''skräck'' att kliva ut med mycket vikt. Har slängt av mig stången från både bak och front några gånger vilket ger mer självförtroende.

Första 2 veckorna ökade jag 9% 1RM i fronten och typ 6-7% bak. Efter det har det gått tungt..

Man märker sina svagheter i teknik och styrka väldigt fort.

Har kört upp till ett 'dagligt max' varje dag sen haft 'back-off' sets tills jag storknar varje dag. Vissa dagar har jag skippat böjen helt, ärligt talat.

Har cyklat varje dag för knänas skull, samt att jag läst att det kan påskynda återhämtningen i låren.

Ingen större träningsvärk alls, inga problem har uppkommit. Kommer jag fortsätta? Nej iinte varje dag men 4-5 dagar absolut, fast mindre veckovolym.

Tror böjen kommer öka ännu mer med 1 veckas vila från träning, är något 'trött' i låren men ingen väääärk.

Tobbey
2013-07-10, 07:31
Att tillägga :

Ett dagligt max innebär allt ifrån 85-100+ % av 1rm beroende på dagsformen.
Inga 'tagga till' och slå sig i skallen max med bälte osv.

Åt på balans / överskott med 1 veckas deff också under denna månad.

Låren har växt 2cm på exakt samma vikt på 30 dagar.

Detta är inget man kör under en längre tid om man jobbar heltid med ett fysiskt tungt arbete i en verkstad . Ska man böja tungt varje dag så ska det vara det ända man gör.

Är som sagt ingen elit utan bara tränat i 9 månader, vem vet, jag kanske hade ökat lika bra på 5x5, 3 dagar i veckan.

Tobbey
2013-07-10, 11:36
Räknat ut att jag snittat 60-80 set i böjen / vecka under 4 veckor. 40-60 set är riktiga arbetsset på 75-100% 1RM på reps mellan 1-3 mestadels men med utstickare här och var på 5-8 rep.

Birkharju
2013-07-10, 11:43
Jag har endast erfarenhet av Smolov JR vilket omfattar 4 stycken böj-tillfällen per vecka. Senaste cykeln jag gjorde var med en veckovolym på 19 ton i veckan. Det var rätt tufft men främst för att det var upp till 10 set vissa pass vilket sliter en del mentalt. Svårt att ladda om för varje set som var tungt.

Jag vet vissa som tränar böj varje dag varav majoriteten dock är dopade tyngdlyftare. Har svårt att se att det skulle vara något att träna en längre period ren även om det säkert skulle "fungera". Tror dock inte det är optimalt på något sätt. I vilket fall som helst bör man nog successivt öka frekvensen så man inte råkar ut för några skador på framförallt senor som har en lång adaptionstid.

Moleskin
2013-07-10, 13:11
Har cyklat varje dag för knänas skull, samt att jag läst att det kan påskynda återhämtningen i låren.


Tror du att du kan hitta var du läst det där med återhämtningen? Låter väldigt intressant! Säger inte att du har fel, är bara nyfiken :)

Birkharju
2013-07-10, 16:02
Tror du att du kan hitta var du läst det där med återhämtningen? Låter väldigt intressant! Säger inte att du har fel, är bara nyfiken :)

Googla på restitutionsträning.

Batistuta
2013-07-10, 16:11
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Fortsätt med det!

:)

I will:)

Batistuta
2013-07-11, 01:20
I dag var jeg veldig sliten og endte opp med en 1-er på 140 i knebøy,2 reps på 120 i frontbøy og 1rep på 220 i mark før jeg kjørte noen sett med bulgarske utfall,leg extension og pull-throughs. Koser meg på trening og føler i stor grad at det er en mening med å dra på trening og stå opp. Mental og morsom utfordring dette og respekten for vektene blir bare mindre og mindre:)

Batistuta
2013-07-11, 22:04
1-er 150knebøy
1-110
3-200 i mark
Noen sett med strakmark og fst-7 i leg-extension til slutt.
Sliten og hadde litt angst i dag, ville helst hvile i dag men prøvde bare å tenke at jeg skulle ta noen få sett i hvertfall. Når jeg først kom på gymmet og startet så følte jeg meg faktisk ganske ålreit:)