handdator

Visa fullständig version : Kött?


Kimo
2004-03-01, 21:54
Jag tänkte prova på det där med kött lite och undrar vad man bör satsa på och vad man bör akta sig för. Har förstått att kycklingbröst är finfin träningsmat och att korv och fläskkött är mindre bra. Hur är det med frysta hamburgare (utan bröd såklart)? Lista gärna lite bra livsmedel!

(Har sökt runt lite men det är svårt att få en bra helthetsbild)

sipowitz
2004-03-01, 22:12
Originally posted by Kimo
Jag tänkte prova på det där med kött lite och undrar vad man bör satsa på och vad man bör akta sig för. Har förstått att kycklingbröst är finfin träningsmat och att korv och fläskkött är mindre bra. Hur är det med frysta hamburgare (utan bröd såklart)? Lista gärna lite bra livsmedel!

(Har sökt runt lite men det är svårt att få en bra helthetsbild)

Ang. hamburgare... well det är rätt mycket som inte är kött i färdiga hamburgare..

Tipset är att köpa ett kilo nötfärs, släng det i stekpannan i hamburgarform och efter en kvart har du färdiga riktiga hamburgare... nyttiga...

z_bumbi
2004-03-01, 22:14
Har du varit vegetarian? I så fall ta det försiktigt i början och ta bara lite i taget, vissa kan reagera lite lustigt på kött i början. .)

Annars är det rena råvarar som gäller även här, nöt, fläsk, fågel spelar ingen större roll då man kan hitta bra kött från alla djuren.

Fläskfile, fläskkotletter, biff, lövbiff osv det är bara och testa och se vad du gillar.

Färdigfrysta hamburgare varierar i kvalitet och du får kolla på innehållsdeklarationen om det verkar okey, smakmässigt kan de inte konkurera med de man gör själv.

Creatinus Enormus
2004-03-01, 22:43
Själv lever jag på:

Kyckling (bröst)
Magert nötkött
Tonfisk
Kokt torsk

Är jag pank så kan jag fylla ut magen med ris eller pasta,
men vanligtvis så består tallriken av minst 50% kött...
Sommartid grillar jag så ofta jag har råd (men grillat ska
va mindre bra för kroppen säger vissa) och sköljer ner
med en kall öl eller två (2,8% inte starkare).

Tycker det funkar bra att äta gott å ändå hålla vikten.
Man får kompensera med hårdare träning.

----- Snyggt folk ser alltid lite bättre ut. -----

Pez
2004-03-01, 23:21
Ser fan inget fel i att äta fläskkött såtillvida man inte dietar... gott och billigt. :thumbup:

Sen är som sagt fläskfile och kotletter (bortskuret fett) rena dietmaten...

/pez

Sverker
2004-03-02, 06:38
Tar man bort allt synligt fett på köttbiten så hamnar fläskköttet på 2 - 3 % fett.

Grisen lagrar ju fettet precis som vi i ett lager under huden.

Nötkött är godare ( fetare ) eftersom nötdjur marmorerar ( lagrar in fett mellan muskelfibrerna ) fettet.

skaparn
2004-03-02, 08:00
Skinka, i överdrivna mängder. Det är förutom magert ofta ganska billigt om man köper in rejäla laddningar. Förutom att skiva den och lägga på mackor så kan man ju göra så mycket med skinka.

Kassler har liknande egenskaper, dock lite högre fetthalt vill jag minnas men fortfarande inte alls så hög.

Viveqa
2004-03-02, 08:03
Titta i en näringsvärdetabell så ser du vad som har lågt fettinnehåll...
Själv var jag vegetarian/vegan i 6år och började sen äta stora mängder kött på en dag... fick inga magproblem alls, men det är ju personligt hur pass känslig man är.