handdator

Visa fullständig version : Viktade pistol squats


Burnfield
2013-07-06, 22:40
Hej!

Jag har tränat aktivt sen i början av mars. Under hela denna period har jag haft brutet ben (tibia och fibula), denna skada är lite drygt fyra år gammal.

I början fokuserade jag enkom på överkropp men för lite drygt en månad sen började jag köra pistol squats. Första passet körde jag utan extra vikter, andra passet och ett par framåt körde jag med hantlar i händerna.

Nu till min fråga, jag är nu för klen för att klara av att hålla vikter som jag kan squata i händerna (klen för att hålla dem stilla) men klarar av att hålla en skivstång i front squat-läge (samt köra 5x5) men vågar inte ge mig på att försöka med att ha den på ryggen (pga skadorisken som finns med squats). Tror ni att det är en bra idé med back squats om man bara tränar på ett ben? Eller ska jag hålla mig till viktade front squats?

Tack.

pezrulezhaakon
2013-07-06, 22:49
Burnfield, det är inga problem sålänge du kan kontrollera hela rörelsen och hålla dig stabil i rygg och höft.

ceejay
2013-07-06, 23:03
varför inte bara köra med stången fram? Du kan omöjligen ha på särskilt mycket vikt så det borde inte spela någon roll med placering framför eller bakom.

Burnfield
2013-07-06, 23:38
varför inte bara köra med stången fram? Du kan omöjligen ha på särskilt mycket vikt så det borde inte spela någon roll med placering framför eller bakom.

Det blir bättre träning för ben och bålen med bakom. Med tanke på att jag är nybörjare så är bara stången besvärlig. Säg att jag kör oviktat med min vikt motsvarar det vanliga squats på 40kg. En 20kg stång (vilket är det enda jag klara av att vikta med, annat är för svårt att hålla stilla. Så stången 20kg motsvarar 40kg på två ben om inte mer + min kripsvikt 40 = 80kg vanliga squats. För mig är inte det en försumbar vikt då jag endast tränat knäböj i lite drygt en månad.

Det jag tänkte är ifall skaderisken skulle vara högre vid backsquats.

Burnfield
2013-07-06, 23:40
Burnfield, det är inga problem sålänge du kan kontrollera hela rörelsen och hålla dig stabil i rygg och höft.

Kontrollerade rörelser, hålla mig stabil i rygg och höft har inte varit något problem. När jag frontsquatat eller hållt plattor. ska testa en gång med vikten på axlarna och se

ceejay
2013-07-06, 23:43
Det blir bättre träning för ben och bålen med bakom. Med tanke på att jag är nybörjare så är bara stången besvärlig. Säg att jag kör oviktat med min vikt motsvarar det vanliga squats på 40kg. En 20kg stång (vilket är det enda jag klara av att vikta med, annat är för svårt att hålla stilla. Så stången 20kg motsvarar 40kg på två ben om inte mer + min kripsvikt 40 = 80kg vanliga squats. För mig är inte det en försumbar vikt då jag endast tränat knäböj i lite drygt en månad.

Det jag tänkte är ifall skaderisken skulle vara högre vid backsquats.

jag förstår inte alls vart du vill komma och varför skulle det vara bättre träning för ben och bål med stång bakom?

svenbanan
2013-07-07, 00:16
Du kan ju även ha stången ovanför huvudet, som vid en ryckböj. Eller en kettlebell mot bröstet som en goblet squat.

tlk
2013-07-07, 00:40
2 kettlebells i rack är ju trevligt för enbensböj då de inte är särskilt jobbiga att hålla alls utan vilar bekvämt i positionen. Börja på kanske 32kg eller så där.

Baronpanda
2013-07-07, 02:11
Det blir bättre träning för ben och bålen med bakom. Med tanke på att jag är nybörjare så är bara stången besvärlig. Säg att jag kör oviktat med min vikt motsvarar det vanliga squats på 40kg. En 20kg stång (vilket är det enda jag klara av att vikta med, annat är för svårt att hålla stilla. Så stången 20kg motsvarar 40kg på två ben om inte mer + min kripsvikt 40 = 80kg vanliga squats. För mig är inte det en försumbar vikt då jag endast tränat knäböj i lite drygt en månad.

Det jag tänkte är ifall skaderisken skulle vara högre vid backsquats.

Om din stång väger 20kg, så är det en 20kgs böj inte + kroppssvikt,per ben etc etc...

Vet inte varför du krånglar till det 20kg är alltid 20kg..

Hemi
2013-07-07, 04:29
Förutom att det finns mängder med knäböjsliknande alternativ som är till för skadedrabbade, oftast knän och rygg, så finns det en styrklyfterska som tävlar i böj som du beskriver. Annars finns det ett par någorlunda kända handikappade enbenta bodybuilders, som började bygga efter skadan och deras ben är inte den sämsta kroppsdelen. Vad jag sett gör de oftast enbensböjen med en hantel vid sidan. Inte ens split squats och liknande är ett alternativ då förstås, allt måste göras 100% enbent. Jag tror inte att mala på med ett ben och lägre vikt på ryggen är någon fördel framför någon tvåbensvariant eftersom det då är viktigt att hålla ryggen riktig även om det bara är 20kg på. Det är svårt att göra det i enbensböjar. Någon annan enbents/split variant kanske är en fördel med din skada, har ingen aning.

Burnfield
2013-07-09, 00:25
Om din stång väger 20kg, så är det en 20kgs böj inte + kroppssvikt,per ben etc etc...

Vet inte varför du krånglar till det 20kg är alltid 20kg..

Okej, kraften (Nm^2) fördelad över ett ben är vid 20kg den samma, vid pistolsquats, som 40kg vid vanliga squats.

Jag har testad både hantlar vilka slår i marken då jag når bottenläget och ifall jag håller dem mot bröstet tenderar mina armar till att ge sig(alternativt lyfter upp händerna innan jag pressar med benen och därigenom inte tränar benen med vikten).

Gymmet som jag har tillgång till, utan att hoppa längre än fyra kilometer på kryckor, har tyvärr inga kettleballs att erbjuda.

Jag prövade att köra bakom nacken idag, slutsats; en omöjlighet. Jag tvingades antingen till att inte gå lägre än parallellt med höften och knäna eller att göra en kullerbytta bakåt.

Jag tänkte filma nästa pass då jag har tre olika sätt att utföra övningen på; stång(framför), hantlar(mot bröstet) och en platta i handen.

För mig krävs det oerhört mycket fokus på balans så att hålla något över huvudet är nog tyvärr något jag gärna väntar med till dess att mitt ben har läkt :P

Burnfield
2013-07-11, 23:20
Här har vi en film. Det är första gången jag filmat mig själv. Det är sista settet i stronglifts 5x5, jag sänkte vikten för att jag tappade ryggen för grovt förra träningen.

http://www.youtube.com/watch?v=614GS_EV90I

Vad säger ni? Något jag ska tänka på?

svenbanan
2013-07-11, 23:26
Här har vi en film. Det är första gången jag filmat mig själv. Det är sista settet i stronglifts 5x5, jag sänkte vikten för att jag tappade ryggen för grovt förra träningen.

http://www.youtube.com/watch?v=614GS_EV90I

Vad säger ni? Något jag ska tänka på?

Njä. Tyckte det såg rätt vettigt ut. Det som är bra med att köra frontböj är ju att tekniken är hyfsat självreglerande. Du tappar ju ryggen lite framåt ibland, men det kommer du inte kunna göra med lite tynger vikter. Ryckböj funkar ännu bättre för detta ändamål. Har du inte vikten precis rakt över skulderbladen skiter det sig direkt.

z_bumbi
2013-07-12, 06:53
Här har vi en film. Det är första gången jag filmat mig själv. Det är sista settet i stronglifts 5x5, jag sänkte vikten för att jag tappade ryggen för grovt förra träningen.

http://www.youtube.com/watch?v=614GS_EV90I

Vad säger ni? Något jag ska tänka på?

*Ha rak rygg, nu ser du ut som en märla.
*Plocka undan skräpet från golvet innan du eller någon annan snubblar på det.
*Vad händer med det skadade benet om du missar?

Burnfield
2013-07-12, 09:27
*Ha rak rygg, nu ser du ut som en märla.
*Plocka undan skräpet från golvet innan du eller någon annan snubblar på det.
*Vad händer med det skadade benet om du missar?

Tack för svaren!

För att jag ska klara rak rygg kan jag nog inte gå så långt ner, det kanske räcker med att gå snäppet under parallell?

Jag har lite problem med att bära vikter över 20kg, pga benet, annars hade jag röjt lite :P (inte mina vikter alltså)

z_bumbi
2013-07-12, 11:13
Det är samma sak i enbensböj som i vanlig böj dvs gå inte djupare än du klarar tekniskt. Det är ganska få som klarar av att köra enbensböj med rak rygg ända ner i golvet utan vikt och med har jag inte sett mer än typ fem personer. För att få till djupet kan det vara lättare att stå på en pall då det fria benet kan hänga fritt men vill du köra utan stöd skulle jag vänta med det tills du läkt ihop det andra benet.

Vikterna på golvet var inte så allvarligt menat men med ett trasigt ben så skulle jag ställa mig mer fritt, måste du hoppa för att få balansen så är det bra med yta.