handdator

Visa fullständig version : emla Och tatuering


ilikeu
2013-07-06, 21:29
Hej alla på forumet. :)

Det är så att jag har en tatuering som ska fyllas i, och har 2 kompisar som tatuerat sig med det och det gick bra.
Sen har jag läst på andra ställen att det inte funkar bra på vissa.
Så tänkte fråga ni som tatuerat Er med emla hur har det gått för Er?


Jag vet att vissa gillar den smärtan, men efter 5 timmar är det inte skönt! Ska fyllas över hela nedre ryggen.

Tacksam för svar

Angel
2013-07-06, 21:44
Brukar emla innan jag lasrar bort min tatuering iallafall och de funkar ;)

ilikeu
2013-07-06, 22:08
Det ska ju tydlingen göra mer ont att ta bort en tatuering.
Men hur lägger du krämen ? Och hir länge håller bedövningen ?




Men vill ändå veta hur det är att tatueras med den om nån vet?:)

Fuark
2013-07-06, 22:11
testat en gång. det fungerar rätt bra, men det håller inte särskilt länge. är det en stor yta så lägg på rikligt någon timme innan, sen när det har torkat kör du på lika mycket ungefär en halvtimme innan.

vill du inte ha ont så kräma på, du ska inte behöva lida

att ta bort tatueringar gör garanterat betydligt mer ont. hela området blir brännskadat och ofta så fylls det med vätskefyllda blåsor

ilikeu
2013-07-06, 22:33
Tack så mycket för bra svar:)!
Perfekt svar.

Kan du bara berätta hur du lägger?

Jag tänkte tvätta området som ska tatueras,
Sedan lägga krämen, ganska tjockt lager?
Ta plastfolie över och täcka sedan tejpa och låta sitta i ca en timma ?

Låter bra ?

Fuark
2013-07-06, 22:38
Tack så mycket för bra svar:)!
Perfekt svar.

Kan du bara berätta hur du lägger?

Jag tänkte tvätta området som ska tatueras,
Sedan lägga krämen, ganska tjockt lager?
Ta plastfolie över och täcka sedan tejpa och låta sitta i ca en timma ?

Låter bra ?

Beror på hur stort området är, jag körde utan folie. Men är det ett enkelt ställe att sätta folie på så tycker jag du ska göra det. Tvätta rent, sen ett fint lager kräm och pressa på folie. Sen 30 minuter senare och 30 minuter innan gadden så lägger du på lika mycket med ny folie.

Och om du kör riktigt länge, över 3 timmar upp mot 8-9. Då har tatueraren oftast en sprayflaska med bedövningsjuice. Den fungerar bara när huden är penetrerad men är mycket effektiv vid långa sessioner, bara fråga om det blir outhärdligt.


Du kommer bli förvånad över hur pass bra det faktiskt fungerar, lycka till :)

ilikeu
2013-07-06, 22:46
Tack så mycket. !
Verkligen super, hoppas att den håller i sig i 30- 60 min så att han bara kan burna på :)

Tack än en gång :)

Fuark
2013-07-06, 22:49
oja, lätt. det höll för mig upp mot ungefär 2-3 timmar, och då la jag på det halvtaskigt

ilikeu
2013-07-06, 23:02
Sweet:).

Angel
2013-07-07, 00:21
Ta bort gör sjukt ont ja. Jag har lasrat den fem gånger nu och varje gång blir det som ett stort sår. Så tänkt efter riktigt noga innan ni tatuerar er...

gratefuldead
2013-07-07, 00:56
Ta bort gör sjukt ont ja. Jag har lasrat den fem gånger nu och varje gång blir det som ett stort sår. Så tänkt efter riktigt noga innan ni tatuerar er...

Får man vara fräck och fråga vad det var för motiv du ångrade?

Angel
2013-07-07, 09:34
Får man vara fräck och fråga vad det var för motiv du ångrade?

En fjäril, ca 7cm lång och 4 på bredden kanske. Glad det inte var något större.

Oljeblixten
2013-07-07, 11:10
En fjäril, ca 7cm lång och 4 på bredden kanske. Glad det inte var något större.

I svanken? :cool:

Halvar
2013-07-07, 13:53
Fråga din tattuerare först om det är ok att sätta emla före.Sen sprayen det surras om har inte alla,är rätt få som kör den.Jag har blivit tattuerad ett antal ggr med och utan sprayen.Man måste köra all linjer först innan man kan spraya och på mej svider sprayen så sjukt när man spayar på så jag brukar vilja undvika.Väldigt effektivt för att kunns härda ut sista timmarna vid långkörning.Dock påstår min tattuerare att han ej vill använda den i vissa fall.Därför tycker jag du ska fråa om emlan

ilikeu
2013-07-07, 15:04
Kollade med honom. Han sa att det bara var att köra med den. Blir lite trögare att tatuera men det funkar sa han.

gratefuldead
2013-07-07, 15:40
En fjäril, ca 7cm lång och 4 på bredden kanske. Glad det inte var något större.

Jaha. Hade föreställt mig någonting mycket värre :D

Men jag håller med dig, jäkligt viktigt att man tänker efter många gånger innan man gaddar sig. Känner rätt många som har tatuerat tribaler och andra ungdomssynder som de nu, flera år senare ångrar rejält :d

Angel
2013-07-07, 16:11
Nej inte i svanken, armen.

Nej inget farligare som tur är. Men jag har redan lagt ut 5000kr på laser och jag räknar med lika mycket till. Har hållt på i över ett halvår nu ;(

Paperbasket
2013-07-08, 13:07
Ska du ha emla för en tatuering kan du lika gärna köpa en gnuggis imo.

mikaelj
2013-07-08, 13:13
ska du ha emla för en tatuering kan du lika gärna köpa en gnuggis imo.

+1.^

Tolkia
2013-07-08, 13:40
Ska du ha emla för en tatuering kan du lika gärna köpa en gnuggis imo.
+1.^
Moget.

Nu brukar ju killar med dryg attityd vara svårartat överrepresenterade i gruppen som svimmar bara man tar fram en provtagningskanyl (Angel m.fl. torde kunna intyga), så jag skulle inte bry mig så mycket om vad någon annan säger om huruvida man "bör" eller "inte bör" önska bedövning.

Daniiiel
2013-07-08, 14:05
Du som är omogen. Seriösa tatuerare kör inte med smärtlindring med undantag spray vid låååånga sittningar. Pallar man inte så ska man fan inte ha nån så är attityden i branschen!!!

Tomten
2013-07-08, 14:25
Du som är omogen. Seriösa tatuerare kör inte med smärtlindring med undantag spray vid låååånga sittningar. Pallar man inte så ska man fan inte ha nån så är attityden i branschen!!!

Om kunden på eget initiativ använder smärtlindring så har väl tatueraren inte ett skit med det att göra. Att sedan inte tatueraren erbjuder smärtlindring är väl snarare för att det innebär extra-jobb och en merkostnad. Om de sedan har någon typ av åsikt om att tatuering bara är för de som är "hårda" nog, så är det nog snarare ett problem för branschen än något annat. Har svårt att tro att en tatuerare skulle neka någon service för att de har tagit eller vill ha smärtlindring. Om de gör det så är det en korkad arbetspraxis då de förlorar inkomst.

BlötSnö
2013-07-08, 14:50
Och där kom ju den där kommentaren som man suttit och väntat på sedan trådstart.
Har själv aldrig använt bedövning men skulle aldrig få för mig att se ner på någon som gör det. Fruktansvärt löjligt beteende.
Alla har olika smärttröskel. Jag har läst om och sett flera revbenstatueringar som gjorts i 5-timmarssittningar. Själv så ligger jag och gnisslar tänder efter strax över 2 timmar och har fruktansvärt ont. Till saken hör att jag även har sisådär 20-25% kroppsfett (aldrig mätt).

Mental
2013-07-08, 15:18
Jag som trodde tattuering handlade om kroppssmyckning, jag missade att man skaffade den för att bevisa hur smärttålig man är?

Paperbasket
2013-07-08, 15:21
Well cry me a river boys and girls. Jisses.

BlötSnö
2013-07-08, 15:28
Men kan du inte vara snäll och förklara ditt tidigare uttalande istället?
Varför kan man lika gärna skaffa en gnuggis istället för en tatuering om man inte uppskattar smärta/har en låg smärttröskel?
Är det något manlighetskodex som vi missat?

TS:
http://katiedozier.com/wp-content/uploads/2011/04/haters-gonna-hate.jpg

Angel
2013-07-08, 16:28
Moget.

Nu brukar ju killar med dryg attityd vara svårartat överrepresenterade i gruppen som svimmar bara man tar fram en provtagningskanyl (Angel m.fl. torde kunna intyga), så jag skulle inte bry mig så mycket om vad någon annan säger om huruvida man "bör" eller "inte bör" önska bedövning.

Ohja! 6 åringar kan vara modigare än 20åriga killar när det gäller att sitta i provragningsstolen. Det är den absolut fjompigaste gruppen helt klart.

ilikeu
2013-07-08, 17:48
Alltid nån som ska förstöra en tråd med sina dryga kommentarer. Kanske försöka hålla dig till frågorna som skrivs ? Och inte tankarna?

Blue.plz
2013-07-09, 09:58
Ohja! 6 åringar kan vara modigare än 20åriga killar när det gäller att sitta i provragningsstolen. Det är den absolut fjompigaste gruppen helt klart.

Är det VERKLIGEN så eller är det bara någonting som sägs (styrkt av härskartekniker och selektiv perception)?

Snabb pubmeding visade mest obskyra, svåråtkomliga tidskrifter, men även:
The rate [overall reaction rate, vagala reaktioner från blekhet och svaghet till svimning med skador] in female whole blood donors (10.0%) was significantly higher than in males (6.4%; p <0.0002).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19429799 Rates of vaso-vagal reactions among first time teenaged whole blood, double red cell, and plateletpheresis donors.

Fuark
2013-07-09, 12:00
Ska du ha emla för en tatuering kan du lika gärna köpa en gnuggis imo.

+1.^


Pallar man inte så ska man fan inte ha nån så är attityden i branschen!!!

Klassiskt

skickat från mobil

eternallord
2013-07-09, 12:07
Tycker personligen att det är lite fånigt med smärtlindring vid tatueringar, men visst. Den enda relavanta faktorn är väl om krämen kan ha någon negativ inverkan på hud och läkning vid tatueringsprocessen, vilket är möjligt. Detta är anledningen till att smärtlindrande i pillerform ej ska användas, eftersom många är blodförtunnande.

PureWhey
2013-07-09, 12:11
Nej inte i svanken, armen.

Nej inget farligare som tur är. Men jag har redan lagt ut 5000kr på laser och jag räknar med lika mycket till. Har hållt på i över ett halvår nu ;(

Det är så otroligt dyrt, hur svårt kan det vara? Enkla pengar! :D

Angel
2013-07-09, 12:59
Sjukt enkla pengar. 1000kr, tio minuter.....bra timtaxa!