handdator

Visa fullständig version : Ersätta squats med benpress eller box squats, helkroppspass.


wiklöf
2013-07-06, 15:25
Hej,

Pga. nyfödd dotter har tiden att träna minskat drastiskt och det blir att överge 4-splitsschemat. Två gånger per vecka verkar vara den träningsfrekvens som någorlunda går att hålla och för att inte det ska gå för mkt tid mellan div. muskelgrupper tränas tänker jag mig börja med helkroppspass.

I nära på samtliga helkroppspass jag hittat är squats den enda benövning som används. Mitt problem är att jag har en medfödd defekt i höger fotled vilket gör att rörligheten är begränsad. Detta resulterar i att om jag gör knäböj slutar det med att mer vikt läggs på vänster fot då denna kan böja sig mer --> snedbelastning och *pang* så går ryggen. Jag har provat med att ha en planka och dyl. under hälarna, men det blir alltid samma resultat.

Min fråga är således om man kan ersätta squats med benpress eller boxsquats för att ändå få en fullgod träning för benen?

Behöver jag kanske göra så att jag har två övningar för att kunna ersätta squats?

För de som undrar ser passet ut enligt följande:

Marklyft
Benpress
Bänkpress
Latsdrag, smalt grepp
Liggande skivstångsrodd
Militärpress
Skivstångscurls (z-stång)
Smalbänkpress
Stående vadpress
Crunches, rep, cable


Jag är tacksam för alla svar och tankar som kan ges.

dmoller
2013-07-06, 15:28
hade satsat på en 2 dagars variant av 531

men för att svara på frågan: båda funkar, men om du kan kör boxböjar så kan du väl köra vanliga böj också? till samma djup som boxböjarna då

wiklöf
2013-07-06, 22:36
Problemet är det att när bänken inte är där slutar det med att jag till sist går djupare än vad som är bra för mig. Lätt att gå djupare när vikterna ökar och de sista repsen jagas :(

pezrulezhaakon
2013-07-06, 23:02
wiklöf, vad exakt är det i fotleden som är avvikande?

wiklöf
2013-07-07, 07:43
wiklöf, vad exakt är det i fotleden som är avvikande?
Skelettet tar emot efter en viss bit då foten böjs uppåt. Provade med diverse strech-övningar tills de kom fram till att mitt problem inte går att strecha bort. Har tyvärr inga medicinska termer att komma med.

stromming
2013-07-07, 07:58
Låt lådan stå där men sätt dig inte på den, då.

Alexton
2013-07-07, 10:32
För en gång skull någon med en legitim anledning att inte köra squats.
Benpress och kanske utfall om det fungerar ? Annars är alternativet att köra i en powerrack om gymet har det.