handdator

Visa fullständig version : sockerberoende?!


Sooffiiee
2013-07-06, 11:57
Hejsan!

Jag har alltid varit en av dom som trott att sockerberoende bara är en myt, och något som folk säger att dom lider av när dom inte har disciplin nog att utföra det dom vill. Men jag börjar tro att det faktiskt existerar...
Sen ungefär 2 månader tillbaka så har jag upplevt att det är så sjukt mycket svårare att hålla sig borta från alla godsakerna, och allra värst är glass då jag är världens största glass junkie känns det som :S
När suget väl knackar på och jag ger efter så kan jag äta en hel ben & Jerrys pint på 20 minuter som är i runda slängor 1200 kalorier. Vilket då resulterar i att antingen så äter jag inget mer alls resten av dagen för att jag typ redan har uppnått min kalori budget, eller så tänker jag att "nu är den här dagen redan förstörd så då kan jag lika gärna äta vad jag vill resten av dagen"¨
Jag känner att jag hade kunna haft så himla bra resultat om jag bara kunnat sköta kosten men det går inte och jag vet inte hur jag ska göra eller komma ur denna onda cirkel! Vad ska jag göra???1*cry*

Mina tankar kretsar alltid om mat och jag är rädd att jag har skaffat mig en ätstörning då jag alltid tänker på min vikt och så fort jag ser att jag gått upp några gram så sjunker min självkänsla hur mycket som helst att jag knappt eller mina arbetskamrater känner igen mig och dom frågar om något har hänt...fast det egentligen bara handlar om en viktuppgång på 500gram, och ja det kan vara kolhydrater och vatten, men jag ser det som världens nederlag..

Googlade på sockerberoende innan jag startade denna tråden och började tänka på uttrycket "if it fits your macros" Visst allt handlar om kalorier in, kalorier ut och man kan gå ner på chips, pizza, glass och kakdieter. Men ju mera socker vi äter desto mer insulin skapar våra kroppar som är vårat mest fetinlagrande hormon, så efter att jag läste detta så känns det som att kalori in vs. ut inte bara spelar roll och att "if it fits your macros" egenligen inte alls är så himla okej som man trott innan...
Så då borde ju kroppen lagra mera fett ju mera insulin vi har?! eller är jag helt ute och cyklar?
någon som har några invändningar?!

Sheogorath
2013-07-06, 11:59
http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-3-kolhydrater-insulin-fettinlagring/

Halvar
2013-07-06, 13:05
Hejsan!

Jag har alltid varit en av dom som trott att sockerberoende bara är en myt, och något som folk säger att dom lider av när dom inte har disciplin nog att utföra det dom vill. Men jag börjar tro att det faktiskt existerar...
Sen ungefär 2 månader tillbaka så har jag upplevt att det är så sjukt mycket svårare att hålla sig borta från alla godsakerna, och allra värst är glass då jag är världens största glass junkie känns det som :S
När suget väl knackar på och jag ger efter så kan jag äta en hel ben & Jerrys pint på 20 minuter som är i runda slängor 1200 kalorier. Vilket då resulterar i att antingen så äter jag inget mer alls resten av dagen för att jag typ redan har uppnått min kalori budget, eller så tänker jag att "nu är den här dagen redan förstörd så då kan jag lika gärna äta vad jag vill resten av dagen"¨
Jag känner att jag hade kunna haft så himla bra resultat om jag bara kunnat sköta kosten men det går inte och jag vet inte hur jag ska göra eller komma ur denna onda cirkel! Vad ska jag göra???1*cry*

Mina tankar kretsar alltid om mat och jag är rädd att jag har skaffat mig en ätstörning då jag alltid tänker på min vikt och så fort jag ser att jag gått upp några gram så sjunker min självkänsla hur mycket som helst att jag knappt eller mina arbetskamrater känner igen mig och dom frågar om något har hänt...fast det egentligen bara handlar om en viktuppgång på 500gram, och ja det kan vara kolhydrater och vatten, men jag ser det som världens nederlag..

Googlade på sockerberoende innan jag startade denna tråden och började tänka på uttrycket "if it fits your macros" Visst allt handlar om kalorier in, kalorier ut och man kan gå ner på chips, pizza, glass och kakdieter. Men ju mera socker vi äter desto mer insulin skapar våra kroppar som är vårat mest fetinlagrande hormon, så efter att jag läste detta så känns det som att kalori in vs. ut inte bara spelar roll och att "if it fits your macros" egenligen inte alls är så himla okej som man trott innan...
Så då borde ju kroppen lagra mera fett ju mera insulin vi har?! eller är jag helt ute och cyklar?
någon som har några invändningar?!


Jag tror det finns nått som kan kallas sockerberoende då jag själv upplever att jag haft nått liknande.Men det är ganska lätt att vänja av sej.Jag tycker inte du ska bekymra dej över hur mycket det lagrar in eller nått som if it fits your macros svammel.Inlagring eller ej så ska du kunna ha utrymme för att njuta av glass ibland.Däremot skulle jag mer oroa mej över den dåliga ovanan att trycka en helt pint ben and jerrys på en sittning.Oavsett inlagring så är det ej ett hälsosamt beteende

Sooffiiee
2013-07-06, 13:09
Det är ju därför jag startade denna tråd, då jag vet att det inte är hälsosamt!
jag vet bara inte hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig och behöver hjälp och tips för att komma ur denna onda cirkel....

Guybrush82
2013-07-06, 13:20
Det är ju därför jag startade denna tråd, då jag vet att det inte är hälsosamt!
jag vet bara inte hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig och behöver hjälp och tips för att komma ur denna onda cirkel....

Sök hjälp på närmaste ätstörningsklinik. Ju tidigare du tar tag i det, desto lättare/snabbare kan du bli "frisk".

Alfers
2013-07-06, 15:03
Hade folk varit sockerberoende på riktigt så hade dom slevat i sig strösocker med slev i brist på annat.
Mina två pengar.

Sooffiiee
2013-07-06, 15:09
Alfers: Hade folk varit sockerberoende på riktigt så hade dom slevat i sig strösocker med slev i brist på annat.
Mina två pengar.

Det är så jag alltid har sett på det hela också, men jag undrar vart detta sug uppkommer från och varför jag inte kan ignorera det, kanske är det bara min karaktär och att jag plötsligt har mycket sämra disciplin...

begt
2013-07-06, 15:12
Hade folk varit sockerberoende på riktigt så hade dom slevat i sig strösocker med slev i brist på annat.
Mina två pengar.

Det finns de som gör det faktiskt. Men man kan vara sockerberoende ändå. Godis, juice, läsk och kaffebröd är godare och lika lätt att få tag på.

Om jag vore TS skulle jag testa att äta mer fetter såsom oljor, nötter, ägg och fet fisk. Mycket grönsaker och rotfrukter. Överlag ett proteinrikt och regelbundet matintag.

Halvar
2013-07-06, 19:09
Det är ju därför jag startade denna tråd, då jag vet att det inte är hälsosamt!
jag vet bara inte hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig och behöver hjälp och tips för att komma ur denna onda cirkel....

Inte behöver du söka hjälp anser jag för att ta dej ur ben å jerrys beroende.Skulle själv föreslå att du gör som begt råder dej.Jag hade en stort sockerberoende förr.Nu äter jag sällan socker överhuvudtaget.Se till stt äta regelbundet och håll dej mätt så minskar du risken att få tokcravings.Går över ganska snabbt om man bara vill.

Fredrik_S
2013-07-06, 21:57
En av de viktigaste sakerna för att bli av med frosseribeteenden är att äta sig mätt på riktigt med mat. Att få den ordentiga mätta känslan som man kan få när man äter en vanlig måltid i en tillräcklig mängd.

Wzup2u
2013-07-08, 20:24
Det är ju därför jag startade denna tråd, då jag vet att det inte är hälsosamt!
jag vet bara inte hur jag ska göra eller vart jag ska vända mig och behöver hjälp och tips för att komma ur denna onda cirkel....

nu är jag själv en jaevel på att äta mkt skit men äter sött och gott lite då och då typ varje dag istället för att frossa i mig på ätardagar som vissa kör med...

sen ser jag alltid till att äta rejält med mat innan jag tar efterrätt.
då smakar det bättre och man äter lugnt och mindre.

Pintan
2013-07-08, 21:59
Sluta kontrollera och analysera ditt matintag så mycket. Det kan vara så att det är reglerna i sig som skapar suget.

Kvicksilver
2013-07-09, 10:51
Sötsug och "frosseribeteende" är naturlig för människan.... tyvärr.
jag var för mindre än två år sedan överviktig och levde på skräpmat, öl, godis... samtidigt som jag inte tränade över huvud taget. I över tjugo år levde jag så.
Följd: ryggproblem, magproblem, sömnproblem, dålig hy mm.
Hur lade jag om för att gå ner 21 kg på ett halvår och sen upp 10 i muskler på ett år?
Vilja!
Jag tror det är enda sättet. Det måste komma inifrån en själv.
Att äta det som finns framför en är naturligt. Med den enorma tillgång på smaskigheter vi har i vårt samhälle skapar detta enorma problem.
Det är inte dålig karaktär som får oss att frossa i socker utan vår naturliga instinkt.

Man måste helt enkelt bestämma sig för att ta kontroll över sitt naturliga betende. Vilket givetvis är galet svårt... därav våra välfärdssjukdommar som övervikt, hjärt-kärlsjukdommar.

Tror att bästa sättet att börja minska på sockret är att slopa läsk, saft, juice, sportdryck och andra "flytande sockerfällor".

Slopa dessutom färdiglagad mat som ofta inehåller mer socker än man tror.

Något som hjälpt mig enormt är att alltid läsa inehållsförteckningen på allt jag köper!
Se till att inte ha bråttom på inköpsrundorna.

jasonmago
2013-07-09, 12:30
Är det bara jag som blivit påverkad av Mr berkhans poster på Twitter och FB?

Den röda tråden brukar vara "skärp till dig och sluta var en lat j*vla mes, träna ordentligt och ät bra iallafall 80% av tiden".

Jag var överviktig när jag gick i högstadiet och drack minst 2 liter coca cola om dagen. Sedan skärpte jag helt enkelt till mig och nu har jag kanske runt 7% Bf.. Inte speciellt svårt när man har kunskapen och den kunskapen att socker inte är bra att äta i stora mängder varje dag skulle jag vilja påstå att alla besitter.

ddavid
2013-07-09, 14:10
Men ju mera socker vi äter desto mer insulin skapar våra kroppar som är vårat mest fetinlagrande hormon,
Så då borde ju kroppen lagra mera fett ju mera insulin vi har?!

Newsflash! Du går ALLTID upp i vikt då du äter för då har du för stunden erhållit ett energiöverskott. Det är mellan måltiderna och under natten fettmassan försvinner. Är inte direkt så att insulinet är skyhögt i 10 timmar för att du ätit lite kolhydrater heller plus att även fett och protein ger viss insulinutsöndring. Den akuta fettinlagringen är dessutom större ju högre andel fett en måltid består av, vilket kan anses vara rätt logiskt. Att via omvänd B-oxidation skapa nya fettsyror från acetyl-CoA torde vara betydligt mer kostsamt för kroppen än att sätta ihop redan färdiga fettsyror till triglycerider.