handdator

Visa fullständig version : Kolla vad för sockerarter?


asdfasdfas
2013-07-06, 09:29
På slv.se kan man ju se hur mycket monosackarider, disackarider, sackaros ett livsmedel innehåller. Men om jag vill veta hur vad för monosackarider det är eller hur uppdelningen är på disackariderna, finns det då någon sida man kan kolla det?

För tex före träning är det ju inte lika bra att käka tex fruktos då det lagras i levern som glykogen och ger ju inte den energi man vill ha. Men då undrar jag, blir det leverglykogenet någonsin muskelglykogen?

tlk
2013-07-06, 09:36
I regel, med undantag för laktosintoleranta, så är det väl bara sackaros (en disackarid) som är intressant att ha någon koll på. Just pga. vissas oro för fruktos.

Varför vill du ha koll på övriga sockerarter?

Men då undrar jag, blir det leverglykogenet någonsin muskelglykogen?

Ibland.

Leverglykogenet är lagrat för att pytsat ut när det vankas lågt blodsocker. Fullt rimligt att det sen kan tas upp, från blodet, av t.ex. muskelceller.

RobinEH
2013-07-06, 10:40
Fineli (http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=sv) har lite sådan information.

Fredrik_S
2013-07-06, 13:10
Fineli (http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=sv) har lite sådan information.

Den sidan är super för detaljer, hela är på svenska om man klickar i den knappen!

asdfasdfas
2013-07-06, 13:38
I regel, med undantag för laktosintoleranta, så är det väl bara sackaros (en disackarid) som är intressant att ha någon koll på. Just pga. vissas oro för fruktos.

Varför vill du ha koll på övriga sockerarter?



Ibland.

Leverglykogenet är lagrat för att pytsat ut när det vankas lågt blodsocker. Fullt rimligt att det sen kan tas upp, från blodet, av t.ex. muskelceller.

Vill ju veta vad det är för monosackarider eftersom fruktos och galaktos inte ger den energi man vill ha tex före träning då det lagras i levern :)

asdfasdfas
2013-07-06, 13:43
I regel, med undantag för laktosintoleranta, så är det väl bara sackaros (en disackarid) som är intressant att ha någon koll på. Just pga. vissas oro för fruktos.

Varför vill du ha koll på övriga sockerarter?



Ibland.

Leverglykogenet är lagrat för att pytsat ut när det vankas lågt blodsocker. Fullt rimligt att det sen kan tas upp, från blodet, av t.ex. muskelceller.

Det är glukagon och kortisol som frisätter glykogen i lever och muskler (aminosyrorna bryts ner till glykogen)?

tlk
2013-07-06, 13:44
Vill ju veta vad det är för monosackarider eftersom fruktos och galaktos

Men det framgår ju av disackariderna?

tlk
2013-07-06, 13:46
Det är glukagon och kortisol som frisätter glykogen i lever och muskler (aminosyrorna bryts ner till glykogen)?

Ja, bland annat glukagon och kortisol sätter igång utsöndringen av leverglykogen och glukogenesen. Inte enbart aminosyror som används. Utöver det så har du coricykeln som ger dig glykogen av mjölksyra.

Ola Wallengren
2013-07-06, 15:17
Kolhydrattabellen (slv) specificerar lite mer än deras standard tabell

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Kolhydrater.pdf

mattilainen
2013-07-06, 15:27
det känns som detta gör såpas lite skillnad i praktiken och troligtvis kan vara försumbart. Det finns andra faktorer som har betydligt större roll. Exempelvis hur du tränar, hur tungt, hur ofta, hur många set, hur många reps, vilka övningar etc etc.. Sen hur du sover, hur du äter (i stora drag). Om du vill se över det för kunskapen och intresset fine, men om du gör det för att "få bättre resultat på gymmet" så tror jag du kan börja peta i andra saker först, och kanske glömma vilka disackarider du får i dig för att vara mest optimal på gymmet. Känns så långsökt. Men vad vet jag.

tearz
2013-07-06, 16:38
det känns som detta gör såpas lite skillnad i praktiken och troligtvis kan vara försumbart. Det finns andra faktorer som har betydligt större roll. Exempelvis hur du tränar, hur tungt, hur ofta, hur många set, hur många reps, vilka övningar etc etc.. Sen hur du sover, hur du äter (i stora drag). Om du vill se över det för kunskapen och intresset fine, men om du gör det för att "få bättre resultat på gymmet" så tror jag du kan börja peta i andra saker först, och kanske glömma vilka disackarider du får i dig för att vara mest optimal på gymmet. Känns så långsökt. Men vad vet jag.

+1

Fredriiik
2013-07-06, 17:26
Det är glukagon och kortisol som frisätter glykogen i lever och muskler (aminosyrorna bryts ner till glykogen)?

fruktos kan även omvanldas till glykogen för att transporteras in i musklerna. Det tar lite längre tid men inga problem. Efter träning verkar det inte spela någon roll vilken typ av kolhydrar du tillför då det kommer användas som muskelglykogen ändå.

Dreas
2013-07-06, 18:14
det känns som detta gör såpas lite skillnad i praktiken och troligtvis kan vara försumbart. Det finns andra faktorer som har betydligt större roll. Exempelvis hur du tränar, hur tungt, hur ofta, hur många set, hur många reps, vilka övningar etc etc.. Sen hur du sover, hur du äter (i stora drag). Om du vill se över det för kunskapen och intresset fine, men om du gör det för att "få bättre resultat på gymmet" så tror jag du kan börja peta i andra saker först, och kanske glömma vilka disackarider du får i dig för att vara mest optimal på gymmet. Känns så långsökt. Men vad vet jag.Helt rätt! Eller ja, jag håller med. Och många fler tror jag håller med, iaf om man drar paralleller till andra trådar.

asdfasdfas
2013-07-06, 18:22
det känns som detta gör såpas lite skillnad i praktiken och troligtvis kan vara försumbart. Det finns andra faktorer som har betydligt större roll. Exempelvis hur du tränar, hur tungt, hur ofta, hur många set, hur många reps, vilka övningar etc etc.. Sen hur du sover, hur du äter (i stora drag). Om du vill se över det för kunskapen och intresset fine, men om du gör det för att "få bättre resultat på gymmet" så tror jag du kan börja peta i andra saker först, och kanske glömma vilka disackarider du får i dig för att vara mest optimal på gymmet. Känns så långsökt. Men vad vet jag.


Resultat får jag och vet hur jag ska träna, väger 100kg med 10% bf, 170kg bänk, 10 reps på 210 i mark osv och framåt går det. Så jag vet hur man ska göra det är bara att jag är är snöar in på vissa saker :)

asdfasdfas
2013-07-06, 18:33
I regel, med undantag för laktosintoleranta, så är det väl bara sackaros (en disackarid) som är intressant att ha någon koll på. Just pga. vissas oro för fruktos.

Varför vill du ha koll på övriga sockerarter?



Ibland.

Leverglykogenet är lagrat för att pytsat ut när det vankas lågt blodsocker. Fullt rimligt att det sen kan tas upp, från blodet, av t.ex. muskelceller.

Ja, bland annat glukagon och kortisol sätter igång utsöndringen av leverglykogen och glukogenesen. Inte enbart aminosyror som används. Utöver det så har du coricykeln som ger dig glykogen av mjölksyra.

fruktos kan även omvanldas till glykogen för att transporteras in i musklerna. Det tar lite längre tid men inga problem. Efter träning verkar det inte spela någon roll vilken typ av kolhydrar du tillför då det kommer användas som muskelglykogen ändå.


I vilka fall blir det muskelglykogen? Det är väl när (som skrevs ovan) blodsockret sänks och leverglykogenet utsöndrar det för att höja blodsockret?

tlk
2013-07-06, 19:19
I vilka fall blir det muskelglykogen? Det är väl när (som skrevs ovan) blodsockret sänks och leverglykogenet utsöndrar det för att höja blodsockret?

Det blir muskelglykogen i de fall då en muskelcell tar upp sockret från blodet. I princip så kommer det alltid att hända iaf någon av de sockermolekyler som utsöndras från levern. Men det finns ju andra öden för det utsöndrade sockret (hjärnan vill gärna ha det t.ex., och fettcellerna är rätt pigga på att agera blodsockerkontrollanter även de via GLUT-4:or) det var väl lite så jag menade att allt inte blir muskelglykogen, och exakt hur stor del som blir det beror på...

asdfasdfas
2013-07-06, 21:20
Det blir muskelglykogen i de fall då en muskelcell tar upp sockret från blodet. I princip så kommer det alltid att hända iaf någon av de sockermolekyler som utsöndras från levern. Men det finns ju andra öden för det utsöndrade sockret (hjärnan vill gärna ha det t.ex., och fettcellerna är rätt pigga på att agera blodsockerkontrollanter även de via GLUT-4:or) det var väl lite så jag menade att allt inte blir muskelglykogen, och exakt hur stor del som blir det beror på...

Men det är väl bara i det fall att glykogendepåerna i musklerna är tomma som levern pytsar ut glukos för att höja blodsockret va? I annat fall tas det väl ifrån muskelglykogenet?

tlk
2013-07-06, 21:29
Men det är väl bara i det fall att glykogendepåerna i musklerna är tomma som levern pytsar ut glukos för att höja blodsockret va?

Nej. Normalt så sker det så fort blodsockernivån blir för låg. Det är ju inte enbart muskler som behöver socker. T.ex. när du sover eller inte har ätit på länge så är din lever säkert i full gång med att pytsa ut och/eller tillverka nytt socker.


I annat fall tas det väl ifrån muskelglykogenet?


Muskelcellerna kan använda muskelglykogen från sina depåer.

När det är slut så vill de rimligtvis fylla på depåerna igenom genom att ta upp socker från blodet (via GLUT-4:or) och lagra det eller kanske använda det direkt. Det är alltså ingen speciell skillnad på "muskelglykogen" och "glykogen" egentligen förutom att det ena råkar befinna sig inne i musklerna och inte kan komma ut igen utan att t.ex. omvandlas till mjölksyra (som då i sin tur kommer att omvandlas till glykogen av levern).

asdfasdfas
2013-07-07, 07:44
Nej. Normalt så sker det så fort blodsockernivån blir för låg. Det är ju inte enbart muskler som behöver socker. T.ex. när du sover eller inte har ätit på länge så är din lever säkert i full gång med att pytsa ut och/eller tillverka nytt socker.



Muskelcellerna kan använda muskelglykogen från sina depåer.

När det är slut så vill de rimligtvis fylla på depåerna igenom genom att ta upp socker från blodet (via GLUT-4:or) och lagra det eller kanske använda det direkt. Det är alltså ingen speciell skillnad på "muskelglykogen" och "glykogen" egentligen förutom att det ena råkar befinna sig inne i musklerna och inte kan komma ut igen utan att t.ex. omvandlas till mjölksyra (som då i sin tur kommer att omvandlas till glykogen av levern).

Okej då förstår jag :-)