handdator

Visa fullständig version : Teorifråga: Muskelmassa (typ)


satcrow
2013-07-05, 21:55
Låt oss säga att en person tränar med 4 reps x 10 sets och en annan person tränar med 10 reps x 4 sets. Båda når samma 1 rep max på alla stora basövningar och båda äter på ett likvärdigt överskott. Vi antar att de var lika små i början och att de har samma genetik. Vilken av dem kommer att ha mest muskelmassa? Varför? Eller kommer båda individerna ha samma mängd massa?

Davidpro
2013-07-05, 22:36
Ena kommer vara starkare än den andra. En av de kör för styrka och den andra för massa.

cryx
2013-07-05, 22:59
Om båda kör 1 rep max, så måste ju han som kör 10 reps ha något lägre vikt än personen med 4 reps för att orka alla 10 reps. Vilket betyder att han som kör 10 reps lär nog sikta mer mot hypertrofi-hållet (då man brukar säga att den ligger mellan 8-12 reps) än han som kör 4 reps. Men sen svarar folk på olika grejer också. Jag själv t.ex. svarar inte så bra muskelbyggarmässigt på stronglifts 5x5 medan jag sett andra göra det.

svenbanan
2013-07-06, 01:13
Om du lägger till en tredje person (den bortglömda trillingen som adopterades bort) som kör (reps x set) 4x10 i ett halvår och sedan 4x10 nästa halvår så tror jag han lägger på sig mest under det året. Om de andra två kör enligt ett och samma protokoll hela året.

BobaFett
2013-07-06, 02:24
Låt oss säga att en person tränar med 4 reps x 10 sets och en annan person tränar med 10 reps x 4 sets. Båda når samma 1 rep max på alla stora basövningar och båda äter på ett likvärdigt överskott. Vi antar att de var lika små i början och att de har samma genetik. Vilken av dem kommer att ha mest muskelmassa? Varför? Eller kommer båda individerna ha samma mängd massa?

Svårt att säga, kommer nog att vara lika dåligt eftersom båda kommer att nå en platå i utvecklingen rätt fort om de kör så enformigt.