handdator

Visa fullständig version : Funkar någon behandling mot astma och allergi?


Skön
2013-07-05, 18:50
Finns det någon behandling som verkligen funkar bra?

Hur dåligt är det egentligen att använda astmamedicin då och då eller dagligen på sikt? Allergitabletter på sikt?

Jag har en inbillning om att ifall jag tränar med min tunga andning så förbättras min kondition. Det kan väl knappast vara fallet?

Mitt största problem är att när jag utsätts för djur så får jag sånt tryck över bröstet och det triggar igång någon stress inom mig och tror jag luras av att jag känner av astman massvis och allt blir 100 gånger jobbigare under tiden. Blir jobbigt att knyta skorna liksom.

Tolkia
2013-07-05, 20:21
Har du astma, så finns i de allra flesta fall bra behandling. Det finns folk som har extremt svårbehandlad astma, men de är få, och de brukar dessutom vara så pass dåliga att även en liten förbättring gör livet lättare. Astmabehandling har förstås biverkningar, som allt annat, men jag skulle säga att de är ett mindre problem än den obehandlade astman.

Det finns INGEN fördel med att låta astman gå obehandlad. Att det skulle ge bättre kondition att må dåligt är påhitt. Däremot är det generellt bra för astmatiker att ha god kondition, så konditionsträning i sig rekommenderas.

Skön
2013-07-06, 09:00
Jag har inte så mycket astma men visst stör den emellanåt. Jo när jag hade bättre kondition som yngre så var den nog inte lika påtaglig. Nu känner jag bara av den när jag vistas med djur.

Men vad finns det för behandlingar? Vill inte använda astmamedicin pga dess katabola effekt.

Tjuckot
2013-07-06, 09:04
Det är väl mer katabolt att inte kunna pressa sig själv pga syrebrist? Har aldrig hört att dom är katabola, låter som mumbojumbo.

Vi utgår från att du inte röker?

Skön
2013-07-06, 09:15
Det är väl mer katabolt att inte kunna pressa sig själv pga syrebrist? Har aldrig hört att dom är katabola, låter som mumbojumbo.

Vi utgår från att du inte röker?

Jo så tänker jag också iofs. Men det innehåller kortison. På kort sikt minskar man väl inflammationen i lungorna. Fördelen på kort sikt är väl också att man kan utnyttja den sista krämen i musklerna.

Röker har jag aldrig gjort.

tjing
2013-07-06, 09:15
Visst kan de öka stresshormon i kroppen men det är ju själva poängen. Dessa hormon bryter som bekant även ned fett.

Oavsett om det är beta-adrenerga agonister eller kortisonpreparat etc. Dock ska inte kortison (omvandlas till kortisol i kroppen) i normaldos ge märkbart högre kortisol i blodet så vitt jag vet. Vid högre dosering, sure.

Tjuckot
2013-07-06, 09:32
Tror detta är någon form av missriktad optinoja, se till att få din medicin så kommer du kunna träna bättre och säkerligen också må bättre :)

Aranagu
2013-07-06, 09:41
Ansträningsastma som det låter på dig att du har behandlas oftast med ventolin, som i sin tur innehåller salbutamol, som i sin tur är en snabbare version utav clenbuterol och säkrare mot användaren, som i sin tur är anabol i sig.

Behöver inte gå in djupare på detta.

mvh

Skön
2013-07-06, 09:48
Ansträningsastma som det låter på dig att du har behandlas oftast med ventolin, som i sin tur innehåller salbutamol, som i sin tur är en snabbare version utav clenbuterol och säkrare mot användaren, som i sin tur är anabol i sig.

Behöver inte gå in djupare på detta.

mvh

Nja mer allergiastma om man kan säga så. Så fort jag vistas bland djur får jag tungt att andas och tryck över bröstet. Detta gör det ju jobbigare att träna eller allt i vardagen egentligen känns så ängsligt eländigt. Men ska undersöka saken.

Men ingen som testat på typ akupunktur eller så?

Skön
2013-07-06, 09:49
Vill undvika medicinering då ingen medicin knappast är bättre än att vara utan. Typ.

Tackar för alla svar hittills.

envisgryn
2013-07-06, 09:56
Har du funderat att gå till en läkare ? Om inte kanske det är dags för det istf att fråga här?
Vad tror du om det?
MHV
Janne

tlk
2013-07-06, 10:00
Omega-3 kan ha vissa positiva effekter på vissa typer av astma, ibland. Dricka kefir kan vara något att prova med (länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=kefir+asthma)). Men ärligt talat, hade det funnits något sätt att fixa astma utan medicinering så hade vårdvärlden kastat ut de här inhalatorerna för länge sen.

O_Wao
2013-07-06, 10:01
Jag har inte så mycket astma men visst stör den emellanåt. Jo när jag hade bättre kondition som yngre så var den nog inte lika påtaglig. Nu känner jag bara av den när jag vistas med djur.

Men vad finns det för behandlingar? Vill inte använda astmamedicin pga dess katabola effekt.

Så du vill hellre inte kunna andas? Låter sjukt begåvat....


Modern astmamedicin lokalbehandlar luftvägar och lungor, och jag skulle gissa att den katabola effekten är minimal när kortisonet går rakt på lungor och luftvägar där du behöver hjälpen.

Angående djuren så är det troligtvis allergi som triggar astma, be din läkare skriva ut allergimedicin, ska du träffa djur ser du till att ta en tablett innan.

Skön
2013-07-06, 10:04
Har du funderat att gå till en läkare ? Om inte kanske det är dags för det istf att fråga här?
Vad tror du om det?
MHV
Janne

Vad ska jag göra hos läkaren? Jag vet ju att jag har astma. Skulle ju kunna kolla om det är mycket. Men var mest nyfiken om det fanns någon långvarig behandling. Akupunktur hade vart något men kanske knappast funkar?

Squidh
2013-07-06, 10:09
Vad ska jag göra hos läkaren? Jag vet ju att jag har astma. Skulle ju kunna kolla om det är mycket. Men var mest nyfiken om det fanns någon långvarig behandling. Akupunktur hade vart något men kanske knappast funkar?

Inte för att lägga ord i mun på föregående postare, men tror du inte att hon menar att du kan besöka en läkare för att FÅ långvarig behandling?

Tolkia
2013-07-06, 11:26
Det är fritt att välja om man vill ta emot vård som finns att få eller inte, så vill du inte ha medicin är det bara att slippa. Ingen kommer att jaga dig med inhalatorer.

Jag tycker att det är extremt korkat att välja baserat på missuppfattningar, myter och okunskap, vilket är vad du gör här, men det är inte mitt problem, då det är dina luftrör, din allergi och dina ångestattacker det handlar om. Vill man mår dåligt så får man.

Att säga att det bästa alltid är att vara utan medicin är f.ö. ett hån mot de många personer som behöver sin medicin för att överleva, t.ex. diabetiker.

Skön
2013-07-06, 13:48
Visst finns medicin av en anledning och jag är inte emot den i alla fall, men om man kan uppnå en långvarig effekt utan någon medicin så föredrar jag såklart det. Är inte jättesugen på att medicinera mig dagligen, vilket kan bli fallet om jag kommer bo med hundar varje dag.

Aranagu
2013-07-06, 19:20
Nja mer allergiastma om man kan säga så. Så fort jag vistas bland djur får jag tungt att andas och tryck över bröstet. Detta gör det ju jobbigare att träna eller allt i vardagen egentligen känns så ängsligt eländigt. Men ska undersöka saken.

Men ingen som testat på typ akupunktur eller så?

Jag har samma problem, + ansträning. Jag använder ventolin (salbutamol) och den är anabol, inte katabol.

mvh