handdator

Visa fullständig version : Komma igång igen efter lååångt uppehåll?


Malm1987
2013-07-05, 17:06
Ja, jag är inte sen att erkänna att de senaste åren innehållit lite för mycket god mat (läs: fett och kolhydrater i obscena mängder). Detta i kombination med obefintligt med motion, dels på grund av en djup depression som jag först nu börjar "vakna upp" ur och dels på grund av självförvållad tidsbrist.

Resultatet av detta "träningsupplägg"? Cirka 25-30kg övervikt och kondition/styrka i klass med en fet, kedjerökande, alkoholist med en förkärlek till att snorta vispgrädde på burk.

Med andra ord, jag befinner mig nu i helt fel ände av min individuella nöjdhetsskala. Frågan jag nu ställer er rutinerade gymrävar är; Hur kommer jag lättast tillbaka till en acceptabel kroppsform igen? Bör jag satsa på att "deffa" ner mig några kilon innan jag sätter igång med gymträningen på allvar, eller är det bäst att kombinera kardion med gym från dag ett?

Alla tips och funderingar mottages å det tacksammaste=)

andeem
2013-07-05, 17:14
Gym är viktigast, i kombination med kaloriunderskott. Om du vill kan du lägga till konditionsträning också, men du kan lika gärna bara dra ner ännu mer på maten.

Malm1987
2013-07-05, 18:18
Gym är viktigast, i kombination med kaloriunderskott. Om du vill kan du lägga till konditionsträning också, men du kan lika gärna bara dra ner ännu mer på maten.

Har faktiskt inte ens tänkte på det på det sättet, utan snarare tänkt att gymmet skulle bli komplettering den här gången. Dock låter det onekligen mer behagligt att dra ner kcal/dag aningen mer och skippa cardion.

Kommer dock försöka ha med 3-4 pass konditionsträning (mest för allmänhälsans skull). Tror du/ni att det i sådana fall är bäst att köra en tre-split på gymmet och detsamma med konditionsträningen? Alltså mån/ons/fred med gymmande och övriga dagar någon form av cardio?

Eller är det bättre, sett till själva viktnedgången/överskottshuds-förhindrandet, att försöka klämma in fem dagar redan från start. Ju mer jag funderar på det hela desto mer osäker blir jag, hade som sagt var egentligen tänkt lägga fokus på cardio men för min del känns fokus på gym/kcal-restriktioner långt mycket mer tilltalande. Jag antar att en relativt snabb viktnedgång utan gymmande skulle innebära dels (a) påtaglig muskelförlust (om jag ens har några kvar vill säga) och dels (b) innebära att jag at best ser smalfet ut?

andeem
2013-07-05, 22:38
Jag själv gillar halvkroppssplit, alltså träna igenom kroppen två gånger på fyra styrkepass i veckan. Min rekommendation till dig är något sånt: Antingen fyra halvkroppspass eller tre helkropp (t ex SL5x5) på gymmet och ett, max två, konditionspass. Vill du lägga till något så kör promenader övriga dagar.

Men viktigast är att du hittar ett upplägg som känns bra för dig. Gillar du tresplit så kör på det.

Malm1987
2013-07-05, 23:00
Jag själv gillar halvkroppssplit, alltså träna igenom kroppen två gånger på fyra styrkepass i veckan. Min rekommendation till dig är något sånt: Antingen fyra halvkroppspass eller tre helkropp (t ex SL5x5) på gymmet och ett, max två, konditionspass. Vill du lägga till något så kör promenader övriga dagar.

Men viktigast är att du hittar ett upplägg som känns bra för dig. Gillar du tresplit så kör på det.

Halvkroppssplit låter riktigt bra faktiskt, körde ett liknande upplägg när jag var yngre och gillade det starkt. Det får det bli helt enkelt=)

Promenader blir det vare sig jag vill eller inte, har en "liten" rottis som kräver sina motionsrundor var femte-sjätte timme=) Kommer nog inte bli så mycket mer konditionskrävande aktiviteter utöver det.